image

Overheid doet onderzoek naar alternatieven voor Big Tech in het onderwijs

maandag 25 november 2024, 12:30 door Redactie, 29 reacties

Staatssecretaris Paul van Onderwijs laat onderzoek doen naar alternatieven voor Big Tech en hoe het Nederlandse funderend onderwijs hier op kan overstappen. Dat laat Paul aan de Tweede Kamer weten. "De producten van grote techbedrijven - zoals Word, Powerpoint en Chromebooks - worden wereldwijd gebruikt, dus ook in het Nederlandse onderwijs. Het is belangrijk dat de privacy van leerlingen en leraren in de producten van grote techbedrijven wordt gewaarborgd en dat er meer alternatieven komen om uit te kiezen", aldus de staatssecretaris.

Volgens Paul betreft het hier een complex vraagstuk, zowel nationaal als internationaal, en is het voor scholen kostbaar en complex om naar andere producten over te stappen zodra er van één partij gebruik wordt gemaakt. De staatssecretaris stelt dat het nuttig is om te leren van succesvolle voorbeelden van publieke digitale onderwijstoepassingen in andere landen. Ze heeft daarom de situatie in België, Frankrijk en Duitsland in kaart laten brengen.

"De onderzochte alternatieven in andere lidstaten tonen aan dat het mogelijk is om een (gedeeltelijk) alternatief te ontwikkelen voor Big Tech, en dat onderwijsinstellingen daadwerkelijk gebruik maken van deze alternatieven", aldus de onderzoekers (pdf). "De alternatieven die zijn geanalyseerd in dit casusonderzoek hebben allemaal zowel positieve en negatieve aspecten. Duidelijk is dat de alternatieven geen volwaardig substituut zijn voor bestaande Big Tech-diensten." Volgens de onderzoekers biedt Big Tech een beter aanbod en features.

Een eerste verkenning naar kansen en knelpunten van alternatieven in de drie genoemde landen laat zien dat scholen alternatieven gebruiken, maar dat die nog geen volwaardig alternatief zijn voor de diensten van Big Tech, vat Paul het onderzoek samen. "In een vervolgonderzoek ga ik onder meer kijken naar de voorwaarden (t.a.v. haalbaarheid, doeltreffendheid en doelmatigheid) waaronder een overstap naar dergelijke alternatieven mogelijk is binnen het Nederlandse funderend onderwijs", voegt de staatssecretaris toe. Wanneer dit onderzoek gereed zal zijn laat ze niet weten.

Image

Reacties (29)
25-11-2024, 12:46 door Bitje-scheef
Het is iedere keer (uiteindelijk) een valse start. MS heeft de meeste scholen gewoon in de tang met goedkope licenties. Een aantal kleine partijen (soms een gemeente) gaat voel goede moed aan de slag, echter loopt tegen een muur op aan tegenwerkende krachten. Zelfs Google heeft veel moeite om een poot tussen de deur te krijgen. Laat staan opensouce partijen.

De lobby is gewoon zeer zeer sterk.

Zou het kunnen? Ja met wat schipperen in functionaliteit kan het gewoon.
25-11-2024, 12:50 door Anoniem
Tot 20 tellen in het Engels, maar nog geen bal kunnen gooien: experts maken zich zorgen over het effect van schermen op kleine kinderen. De tijd die baby’s, peuters en kleuters achter een scherm doorbrengen is razendsnel gestegen. Scholen, jeugdartsen, logopedisten en oogartsen zien problemen ontstaan. Er is een onder kleuters een epidemie van bijziendheid ontstaan. ‘Sommige kinderen zijn veel minder sociaal communicatief, ze maken geen oogcontact meer.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/effect-van-schermen-op-kleine-kinderen-experts-maken-zich-zorgen~ba8e8d58/
25-11-2024, 13:24 door Anoniem
Misschien kan NLGOV het Franse NonProfit Framasoft hiervoor een impuls geven of een samenwerking verband aanwakkeren met ¿ bestaande NL organisatie, zij houden zich namelijk bezig met deze materie, en zoals het onderzoek zelf ook aankaart zijn de Fransen hier al een stuk verder mee.

In NL heb ik alleen dlearning.nl voorbij zien komen(die overigens weer dankbaar gebruik maken van Peertube, welke is ontwikkeld door Framasoft :) )
25-11-2024, 13:26 door Anoniem
De overheid zou moeten inzetten op open source oplossingen, door bijvoorbeeld open source actief te ondersteunen (inkoop manuren) of te ontwikkelen.
25-11-2024, 13:26 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Het is iedere keer (uiteindelijk) een valse start. MS heeft de meeste scholen gewoon in de tang met goedkope licenties. Een aantal kleine partijen (soms een gemeente) gaat voel goede moed aan de slag, echter loopt tegen een muur op aan tegenwerkende krachten. Zelfs Google heeft veel moeite om een poot tussen de deur te krijgen. Laat staan opensouce partijen.

De lobby is gewoon zeer zeer sterk.

Zou het kunnen? Ja met wat schipperen in functionaliteit kan het gewoon.

Het gaat inderdaad om de lobby. Ooit een project gedraaid om te kijken of we op thin client werkplekken Linux konden installeren, en op basis van een Terminal Server-achtige oplossing aan de slag konden. En dan krijg je ZOVEEL tegenwerking van Microsoft. "Oh, u wilt geen werkplekken meer.. hmmm... even kijken wat we met de kosten van die andere licenties gaan doen dan....". Je zit in de tang, want veel bedrijven gebruiken veel cloud- en serveroplossingen van Microsoft. Het is gewoon een geldkwestie, waarbij de geest van het contract ineens de letter van het contract wordt als Microsoft denkt dat ze er op achteruit gaan. En dus draaien ze daar nog gewoon Microsoft Windows op de werkplek.
25-11-2024, 13:34 door Anoniem
Ik zie één belangerijke meest controversiele niet ertussen staan klasroom . één soort google product dat eigenlijk studenten het mes op de keel zet google te trusten(derde partij servers) zonder enige eigen mening. u kan het ook zien als een soort breekijzer om door firewalls binnen te breken en veel tot zeer veel gegevens te verzamelen en zeker ook deze die je niet wenst te geven. Het komt door een incompetente overheid te laks bestuur waar de degelijkheid op zijn minst in twijfel te trekken is.

En dan de vraag of de robot de vragen kan beantwoorden ... Nu als deze ook de antwoorden bij de leerkracht kan lezen hoeft er geen tekening bij .

Je zou kunnen beginnen dat scholen geen donaties van bigtech mogen ontvangen of geen voorwaardelijke steun in welke aard ook .
Een school zou onafhankelijk moet zijn zoals gerecht , journalistiek zonder inmenging van derde partijen
25-11-2024, 13:45 door Anoniem
Als ik zo'n onderzoeksrapport lees, dan roept dat altijd weer vragen op. Wat was de opdracht en wat is het gewenste antwoord (van de opdrachtgever).

Waarom niet schoon beginnen.
Aan welke (neutraal geformuleerde) eisen moet zo'n nieuwe systeem voldoen?
Welke eisen zijn kritiek (onmisbaar) en welke zijn nice-to-have.

En ga dan kijken wat er mogelijk is.

Als ik nu naar dit rapport kijk. dan zijn de risico's mn dat de alternatieven voor BigTech niet altijd "even goed" interoperable zijn. Maar is dat echt zo'n grote belemmering? Een onmisbare functionaliteit.
Of dat die alternatieven geen "volwaardig alternatief" voor BigTech zijn.


Het voelt bijna aan alsof de onderzoekers/personen die onderzocht zijn, verwend gedrag vertonen.
Niet uit hun warme BigTech nestje willen of durven komen.

Men rijdt nu een auto, dus is het OV of de oma-fiets altijd slechter.
Terwijl je er misschien ook wel mee op je plek van bestemming komt, en het milieuvriendelijker is.

Alles heeft met perspectief te maken. En met het stellen van de juiste vragen.
Wat wordt kinderen (nu) geleerd? Hoe zelfredzaam zijn ze straks in deze IT georienteerde maatschappij?
25-11-2024, 14:00 door Anoniem
closed source = vendor lockin, zelfs als je daarna weg wil kan dat vaak niet.
25-11-2024, 14:02 door Anoniem
Vraag mij af wat het onderwijs nodig heeft, bij onderwijs denk ik aan lagere scholen,
wat hebben die nog meer nodig dan een tekstverwerker, rekenblad, wellicht e-mail, browser?
Daar heb je geen MS Office voor nodig.
Wellicht dat een mogelijkheid is;
https://blog.desdelinux.net/nl/academix-gnu-linux-een-distro-gericht-op-het-educatieve-veld/
25-11-2024, 14:20 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Het is iedere keer (uiteindelijk) een valse start. MS heeft de meeste scholen gewoon in de tang met goedkope licenties. Een aantal kleine partijen (soms een gemeente) gaat voel goede moed aan de slag, echter loopt tegen een muur op aan tegenwerkende krachten. Zelfs Google heeft veel moeite om een poot tussen de deur te krijgen. Laat staan opensouce partijen.

De lobby is gewoon zeer zeer sterk.

Zou het kunnen? Ja met wat schipperen in functionaliteit kan het gewoon.

Google heeft een behoorlijke vinger in de pap in de onderwijssector hoor, met Chromebooks en de GMail suite. Met name in het lager onderwijs.

Het probleem met "schipperen in functionaliteit" is dat het extra last met zich meebrengt voor de leraren, waar al een serieus groot capaciteitsprobleem is. Nog los van het feit dat de extra complexiteit en afhankelijkheid van derden voor functionaliteit zorgt voor een zwaardere beheerslast.
25-11-2024, 14:48 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Het is iedere keer (uiteindelijk) een valse start. MS heeft de meeste scholen gewoon in de tang met goedkope licenties. Een aantal kleine partijen (soms een gemeente) gaat voel goede moed aan de slag, echter loopt tegen een muur op aan tegenwerkende krachten. Zelfs Google heeft veel moeite om een poot tussen de deur te krijgen. Laat staan opensouce partijen.

De lobby is gewoon zeer zeer sterk.

Zou het kunnen? Ja met wat schipperen in functionaliteit kan het gewoon.

Klopt. Is het erg dat dat waarschijnlijk niet lukt? Ja en nee.

Ja:
- We leiden onze kinderen op met Office producten etc. Daarom vragen ze het later in bedrijven, en wordt het daar gebruikt dus wordt de vraag naar die producten in stand gehouden. Cirkel. Dat is ook de reden dat MS dit sponsort.
- We slaan steeds meer online op. Dus ook (vooral) bij Amerikaanse Tech bedrijven. Juridisch goed afgekaderd (in geval van MS met verschillende bv's die gebonden zijn aan de juridische regels van het land van vestiging, zoals Ierland) waardoor gegevens niet zomaar toegankelijk zijn voor de ogen in Amerika. (tenzij de IT-er verkeerd configureert en de data in de US regio plaatst). Maar juridisch is een dunne, morele regel, en als de winst groter is dan het verlies zou de Amerikaanse overheid (Trump?) dit even opzij kunnen zetten.

Nee:
- Het is goedkoop, werkt en juridisch afgedekt.
- Door de kortingen besparen we miljoenen (geen idee hoeveel) aan kosten die we anders niet aan andere onderwijs taken kunnen uitgeven. De praktijk zal namelijk niet zijn dat onderwijs er ineens meer geld bijkrijgt om een overgang naar het alternatief te bekostigen, maar licenties zullen dan wel betaald moeten worden. Dus software ontwikkelbedrijven verhogen hun omzet, kwaliteit van onderwijs gaat achteruit terwijl de functionaliteit minder zal zijn: "Duidelijk is dat de alternatieven geen volwaardig substituut zijn voor bestaande Big Tech-diensten."
- Ik werk ondertussen al een tijdje in de IT, en al sinds de dagen van Longhorn, en daarvoor, roepen mensen op om het MS-monopoly te doorbreken. Dat de overheid hier een leidende rol in moet nemen. Tegelijkertijd gaan veel door de overheid geleide initiatieven de mist in. Dat gaat hier ook gebeuren, met als gevolg dat we een generatie studenten krijgen die in het beste geval weten hoe ze iets moeten uitzoeken om het aan de gang te krijgen, in het slechtste een generatie die niet met IT kan werken.
- Onderwijs is voorbereiden op de toekomst. En hoe je het ook wendt of keert, de (nabije) toekomst is nog steeds MS in het bedrijfsleven. Dus maak daar gebruik van in het onderwijs.

Bottom line: mensen moeten ermee willen werken, anders wordt het niets. dus vooral NIET schipperen met functionaliteit. Wie willen er in het IT onderwijs met Linux werken? De studenten die ook op de CLI hun ding doen. Op het moment dat het alleen desktop is kijkt iedereen toch weer nar Windows (of Mac). Chromebook? Nogal (Amerikaans) Cloud gebaseerd. Los je dus niets mee op. Bovendien juridisch naar ik meen iets minder afgekadert, maar daar kan ik mis zitten.
Andere mobiele apparaten? Android. Zo veilig dat ik er eigenlijk geen Temu app op moet zetten omdat die standaard teveel dingen open mag zetten? iOS, te strikt, dat willen we niet. Bovendien ook nogal Amerikaans (evenals natuurlijk de iCloud dienst).
Dus als iemand het al in zijn hoofd haalt om dit op te gaan zetten, moet de techniek
- dezelfde functionaliteit bieden als de BigTech bedrijven.
- geen buitenlandse (Amerikaanse) Cloud omgeving gebruiken om data op te slaan
- mensen verleiden om ermee te gaan werken
- bruikbaar zijn in het bedrijfsleven
- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
- een duidelijke visie (anders blijf je achter BigTech aan hobbelen)
- structureel een zak geld krijgen om verder te ontwikkelen
- ontwikkelt en onder beheer komen van een Europees conglomeraat (vgl Airbus)

ga er maar aanstaan Nederlandse overheid.
25-11-2024, 15:42 door Anoniem
Kijk, het zou allemaal wel gaan, als men zou weten hoe men op een goede manier de tracking,
vrijwel totale surveillance en het algehele data versjacheren zou kunnen tegengaan.

Geen van de partijen wil dit - noch Big Tech, noch de lobby naar de overheid toe.
De eindgebruiker, die niet op de hoogte is van de echte situatie aan de andere kant van zijn of haar schermpje,
wellicht ook niet. Want makkelijk toch, je hoeft niet eens meer goed te kunnen lezen en spellen.
Misschien kan alles wel via plaatjes kijken straks?

Wil je een andere weg, is dat dus vechten tegen de spreekwoordelijke bierkaai.
Op Android 11 kon je nog Blokada gratis gebruiken, bijvoorbeeld.
Nu kun je minder Ads weren, maar tegen betaling van 20 eurootjes per jaar.

Het gratis inruil voor al uw data heeft de massa zo ver gebracht.
Want straks hebben ze helemaal niets meer zelf in te brengen.

Ook A.I. gaat hen "managen".

Reactie PII-geborgd met behulp van Quillbot (nu ook ondersteund in/voor het Nederlands)
25-11-2024, 15:50 door Anoniem
Vergeet ook even niet dat vele huidige leerkrachten negatief praten over A.I.

Wellicht, omdat de A.I.-digitale-docent op het scherm voor de klas
een bedreiging zal gaan vormen voor de werkgelegenheid van de vlees-en-bloed-variant.

We zijn een eind gekomen van leesplank via kroontjespen naar toetsen maken op een Chromebook op de Uni.
Zonder directe toegang tot Interwebz, dat wel, en aangestuurd vanaf de eigen servers op de campus.

Wat de toekomst brengen moge, afkoppelen van BigCommerce kan,
Maar slechts dan ten koste van een WO III.

Ze laten liever alles crashen dan zich gewonnen te willen geven.
Macht corrumpeert en absolute macht in digitale zin corrumpeert totaal!

#laufer
25-11-2024, 16:10 door Anoniem
- Ik werk ondertussen al een tijdje in de IT, en al sinds de dagen van Longhorn, en daarvoor, roepen mensen op om het MS-monopoly te doorbreken. Dat de overheid hier een leidende rol in moet nemen. Tegelijkertijd gaan veel door de overheid geleide initiatieven de mist in. Dat gaat hier ook gebeuren, met als gevolg dat we een generatie studenten krijgen die in het beste geval weten hoe ze iets moeten uitzoeken om het aan de gang te krijgen, in het slechtste een generatie die niet met IT kan werken.

De aanname die je doet, is dat ze nu wel kunnen werken met IT. ik vraag me dat voor grote groepen leerlingen en studenten serieus af. Ze kunnen op bepaalde knopjes drukken. Meestal iets beter dat de leraar. En dan gebeurt er iets.
Maar is dat met IT werken? Ik vraag het me af.
Zodra het scherm er ietsjes anders uit ziet: paniek.


- Onderwijs is voorbereiden op de toekomst. En hoe je het ook wendt of keert, de (nabije) toekomst is nog steeds MS in het bedrijfsleven. Dus maak daar gebruik van in het onderwijs.

vs

We leiden onze kinderen op met Office producten etc. Daarom vragen ze het later in bedrijven, en wordt het daar gebruikt dus wordt de vraag naar die producten in stand gehouden. Cirkel. Dat is ook de reden dat MS dit sponsort.

ad nauseam

Hoe wil je die cirkel dan ooit gaan doorbreken?
Ergens zal er een breuk moeten ontstaan tussen opleiding en werkvloer.
Anders gaat het nooit veranderen, en blijf je met die BigTech vendor lock-in zitten.

Alleen overheidsgeld er tegen aan gooien en hopen dat je een net zo aantrekkelijk product kunt maken als Bigtech betekent nog niet dat het geadopteerd wordt.
Want:

We leiden onze kinderen op met Office producten etc. Daarom vragen ze het later in bedrijven, en wordt het daar gebruikt dus wordt de vraag naar die producten in stand gehouden. Cirkel. Dat is ook de reden dat MS dit sponsort.


Dus zal er een bewuste keuze gemaakt moeten worden om te breken.
Ook als het niet helemaal de BigTech aantrekkingskracht heeft.

Het te investeren geld zou misschien beter ingezet kunnen worden naar het uitvoerig en zorgvuldig opleiden van onderwijzers zodat ze die andere (of nog beter: willekeurig eender) producten kunnen gebruiken en dat kunnen overdragen aan de leerlingen.

Dan gaan de schoolverlaters de bedrijven wel stimuleren om hun eco-systeem aan te passen.
Allemaal planbaar, want te voorzien en overzien. Ook voor het bedrijfsleven.

Noem het maar een kloofjaar voor de bedriijven.
25-11-2024, 16:22 door Anoniem
- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
Wat een gezwets weer. Juist een Linux desktop kan je helemaal naar je hand zetten. Windows kent maar 1 smaak (die ook nog eens op een Linux distro lijkt) en ook nog eens een drama is door de windows ransomware en kwa performance in de vorige eeuw thuishoort. Hier werken ze allemaal met een Linux desktop icm Android of Iphone. Er wordt wel gebruik gemaakt van de Google applicaties en email. Rete-stabiel allemaal. Email wordt bijna niet meer gebruikt, chatten des te meer. De boekhouding en HR is web-gebaseerd. Wij missen geen enkele MS applicatie. 95% op IT bezuinigd door afstand te nemen van MS!
Er is een harde eis: nieuwe enterprise applicaties zijn 100% web-based, zonder een verstopte silverlight plugin zoals vroeger met Magister. Het is pure ICT luiheid om makkelijk iets van het schap te pakken dat door velen wordt gebruikt.
Er zijn mensen die het zo bont maken dat ze durven te beweren dat er geen goed antivirus alternatief voor Linux zou zijn.
Je moet Linux niet met windows vergelijken. Het is een hele andere wereld. In deze wereld installeer je geen antivirus maar werk je aan preventie.
Los van MS komen is een eitje vergeleken met Google (omdat het altijd zo goed werkt en goedkoop is)
MS jaagt je op kosten. Vandaag Outlook er weer wereldwijd uit en dan nog durven beweren dat er weinig alternatieven zijn,
De gesloten de facto standaard werkt meer niet dan wel!
25-11-2024, 19:09 door Anoniem
Waarom wordt er niet dichter bij huis gekeken? De vendorlock-in van de Nederlandse uitgeverijen en leveranciers van leerling-volgsystemen?
25-11-2024, 21:44 door Anoniem
Ik begrijp het probleem niet zo. Onderwijs in NL is verschrikkelijk slecht. Laten we daar wat aan doen.

Al die mooie it oplossingen hebben dus nog niet bijgedragen aan beter onderwijs.
Mss zou je kunnen stellen dat het tegendeel waar is.

Nogmaals, wat is het probleem!! Elke niet big tech en wel Europese is beter.
25-11-2024, 21:49 door Anoniem
Juist distro's zoals Mint zijn erg makkelijk in het gebruik en hebben alles aan boord dat nodig is voor beginners.
Daarnaast worden leerlingen dan niet opgevoed met het idee dat proprietaire spyware zoals Windows normaal zou zijn.
Ook kunnen zij leren van de broncode als ze wat ouder zijn en zelf leren programmeren, vrije software moedigd dat aan, het is geen zwarte doos waarvan men niet weet wat erin zit en wat het heimelijk op de achtergrond doet.
Het lobbygedrag van Microsoft is ook irritant, alsof het een sigarenboer is die ongezonde sigaretten aan kindertjes probeert te slijten voor hin eigen winst.
Non-profit heeft niet dezelfde behoeftes.
Stallman legt het in deze video erg goed uit;
Free software, free society
https://youtu.be/Ag1AKIl_2GM
Wel zou ik zeggen, vermijd Ubuntu (vendor lock in via Amazon snapstore) en Manjaro, (wil in de nabije toekomst gebruikersdata vergaren) dus niet alle vrije software is per definitie heilig, datzelfde geldt voor software; doe altijd goed onderzoek alvorens digitaal snoep aan te nemen van vreemden, al is het op proprietair gebied een stuk erger.
25-11-2024, 22:02 door Anoniem
Tieners voelen zich steeds ongelukkiger. Experts zijn tamelijk eensgezind over de maatregelen die hier tegenwicht aan moeten bieden: kinderen op latere leeftijd een smartphone geven, een hogere leeftijdsgrens voor sociale media (bijvoorbeeld 16+ jaar), een telefoonverbod op scholen en strengere regulering van aanstootgevende content en een verbod op verslavende algoritmes. En wellicht de belangrijkste: volwassenen die het goede voorbeeld geven.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/samenleving-schreeuwt-om-normering-sociale-media-overheid-houdt-zich-op-de-vlakte~bafb0188/
25-11-2024, 23:28 door Anoniem
Door Anoniem:
- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
Wat een gezwets weer. Juist een Linux desktop kan je helemaal naar je hand zetten. Windows kent maar 1 smaak (die ook nog eens op een Linux distro lijkt) en ook nog eens een drama is door de windows ransomware en kwa performance in de vorige eeuw thuishoort. Hier werken ze allemaal met een Linux desktop icm Android of Iphone. Er wordt wel gebruik gemaakt van de Google applicaties en email. Rete-stabiel allemaal. Email wordt bijna niet meer gebruikt, chatten des te meer. De boekhouding en HR is web-gebaseerd. Wij missen geen enkele MS applicatie. 95% op IT bezuinigd door afstand te nemen van MS!
Er is een harde eis: nieuwe enterprise applicaties zijn 100% web-based, zonder een verstopte silverlight plugin zoals vroeger met Magister. Het is pure ICT luiheid om makkelijk iets van het schap te pakken dat door velen wordt gebruikt.
Er zijn mensen die het zo bont maken dat ze durven te beweren dat er geen goed antivirus alternatief voor Linux zou zijn.
Je moet Linux niet met windows vergelijken. Het is een hele andere wereld. In deze wereld installeer je geen antivirus maar werk je aan preventie.
Los van MS komen is een eitje vergeleken met Google (omdat het altijd zo goed werkt en goedkoop is)
MS jaagt je op kosten. Vandaag Outlook er weer wereldwijd uit en dan nog durven beweren dat er weinig alternatieven zijn,
De gesloten de facto standaard werkt meer niet dan wel!
Door Anoniem:
- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
Wat een gezwets weer. Juist een Linux desktop kan je helemaal naar je hand zetten. Windows kent maar 1 smaak (die ook nog eens op een Linux distro lijkt) en ook nog eens een drama is door de windows ransomware en kwa performance in de vorige eeuw thuishoort. Hier werken ze allemaal met een Linux desktop icm Android of Iphone. Er wordt wel gebruik gemaakt van de Google applicaties en email. Rete-stabiel allemaal. Email wordt bijna niet meer gebruikt, chatten des te meer. De boekhouding en HR is web-gebaseerd. Wij missen geen enkele MS applicatie. 95% op IT bezuinigd door afstand te nemen van MS!
Er is een harde eis: nieuwe enterprise applicaties zijn 100% web-based, zonder een verstopte silverlight plugin zoals vroeger met Magister. Het is pure ICT luiheid om makkelijk iets van het schap te pakken dat door velen wordt gebruikt.
Er zijn mensen die het zo bont maken dat ze durven te beweren dat er geen goed antivirus alternatief voor Linux zou zijn.
Je moet Linux niet met windows vergelijken. Het is een hele andere wereld. In deze wereld installeer je geen antivirus maar werk je aan preventie.
Los van MS komen is een eitje vergeleken met Google (omdat het altijd zo goed werkt en goedkoop is)
MS jaagt je op kosten. Vandaag Outlook er weer wereldwijd uit en dan nog durven beweren dat er weinig alternatieven zijn,
De gesloten de facto standaard werkt meer niet dan wel!

Kun je vertellen bij welke onderwijs instelling je werkt, klinkt aantrekkelijk dat er een is die innovatief werkt ipv zoals de 99 procent van de rest.

Groet, P
25-11-2024, 23:50 door Anoniem
Een grote foute aanname is dat het huidige system goed zou weken. Niet dus. Veel te veel ransomware incidenten en vandaag lag het hele office 365 er uit. Bravo. Hierdoor is elk alternatief beter en goedkoper. Iedereen heeft geleerd met android/linux te werken. Was geen engel probleem.
26-11-2024, 07:34 door dingetje - Bijgewerkt: 26-11-2024, 07:34
Wat een mooie voorbeelden lees ik hier over hoe het in het buitenland wel kan. Ik word daar vrolijk van.
Het zou mooi zijn wanneer we dat in Nederland ook gaan doen. En dan niet alleen voor onderwijs.
En dan meteen goed vanaf de grond af: alles by design, memory safe, conform alle standaarden en wet- en regelgeving.
Uiteraard open source, ook in het kader van de Woo en om eigenaarschap te kunnen nemen indien nodig.

Het is niet veel moeilijker dan het maken van een keuze en daar in volharden. Klanten willen maar al te graag.
26-11-2024, 08:02 door Anoniem
Door Anoniem:
- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
Wat een gezwets weer. Juist een Linux desktop kan je helemaal naar je hand zetten. Windows kent maar 1 smaak (die ook nog eens op een Linux distro lijkt) en ook nog eens een drama is door de windows ransomware en kwa performance in de vorige eeuw thuishoort. Hier werken ze allemaal met een Linux desktop icm Android of Iphone. Er wordt wel gebruik gemaakt van de Google applicaties en email. Rete-stabiel allemaal. Email wordt bijna niet meer gebruikt, chatten des te meer. De boekhouding en HR is web-gebaseerd. Wij missen geen enkele MS applicatie. 95% op IT bezuinigd door afstand te nemen van MS!

Nou dat zou de overheid moeten aanspreken, aangezien dit extreem-rechtse kabinet wil bezuinigen op onderwijs.
26-11-2024, 09:04 door Anoniem
Door Anoniem: - We leiden onze kinderen op met Office producten etc. Daarom vragen ze het later in bedrijven, en wordt het daar gebruikt dus wordt de vraag naar die producten in stand gehouden. Cirkel. Dat is ook de reden dat MS dit sponsort.
Alleen is dat argument onderdeel van wat Microsoft doet om dat marktaandeel te behouden. Microsoft heeft binnen zijn eigen producten forse veranderingen doorgevoerd in de user interface, denk aan de ribbon, en aan dat nieuwe smoel dat elke Windows-versie zo nodig moet hebben. Het argument dat mensen o zo moeilijk de overgang kunnen maken geldt op de een of andere manier alleen maar als het een overgang van Microsoft naar iets anders is, nooit als de overgang iets is dat Microsoft zelf invoert (zoals de ribbon, en die was ingrijpend), nooit als het een overgang van iets anders naar Microsoft is. Heb je door wat er niet klopt aan je argument?

Niet alleen daarom, maar sowieso zou het onderwijs zich niet moeten richten op MS Office of LibreOffice of welk specifiek pakket dan ook. Leer mensen, naast dingen als spelling en grammatica, hoe je een tekst structureert, en hoe je die structuur in welke tekstverwerker dan ook overneemt in de opmaakprofielen voor kopteksten. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb meegemaakt die heel handig zijn in allerlei fancy opmaak-toeters en bellen in dergelijke pakketten maar geen donder van zoiets basaals snappen. Ik durf te stellen dat dat aanzienlijk belangrijker is voor het schrijven van een goede tekst. Laat onderwijs zich op die basis richten, die is belangrijker dan al die toeters en bellen en dat kan met elke tekstverwerker.

Het is ook belangrijker om een goede presentatie te leren maken dan om Powerpoint te leren gebruiken. De slides die je gemaakt hebt voorlezen is namelijk geen goede presentatie, mensen die dat doen geven juist vaak de slechtste presentaties. Iemand die de inhoudsopgave met een stift op een flip-over heeft geschreven, een paar kaartjes in zijn/haar hand heeft met een geheugensteuntje voor de details en verder niet voorleest maar vertelt en daarbij het publiek aankijkt doet het typisch al een stuk beter. De energie die een kind in een spreekbeurt steekt zou primair op het spreken gericht moeten zijn en niet te veel op moeten gaan aan de illustraties erbij en al helemaal niet meer op de hulpmiddelen voor de illustraties dan op de illustraties zelf gericht moeten zijn.

- Onderwijs is voorbereiden op de toekomst. En hoe je het ook wendt of keert, de (nabije) toekomst is nog steeds MS in het bedrijfsleven. Dus maak daar gebruik van in het onderwijs.
Dingen als schrijven en presenteren zijn geen toepassingen van specifieke techniek, het zijn vaardigheden die op zich losstaan van de techniek en waar die techniek alleen maar een hulpmiddel bij is. Niet iets dat alles overneemt, een hulpmiddel. Als je het zo benadert leer je mensen meer essentiële vaardigheden en zijn die hulpmiddelen opeens niet meer het belangrijkste, en veel meer uitwisselbaar voor iets anders.

En je maakt er een self fulfilling prophecy van door zo te redeneren. In de toekomst wordt X gebruikt dus kinderen moeten X leren. Weet je waarom X in de toekomst wordt gebruikt? Dat is nou juist omdat je dat aan alle kinderen hebt geleerd. Jij bent niet bezig met onderwijs, je bent bezig met marketing.

Bottom line: mensen moeten ermee willen werken, anders wordt het niets. dus vooral NIET schipperen met functionaliteit.
De term functionaliteit slaat op de functie(s) die iets vervult, niet op hoe die precies bediend worden. Ik zeg daarmee beslist niet dat de bediening, de bruikbaarheid en de uiterlijke kenmerken daarvan onbelangrijk zijn, maar besef wel dat je het dan over gebruiksgemak en vormgeving hebt en niet over functionaliteit. Het woord functionaliteit is niet voor niets afgeleid van het woord functie.

Wie willen er in het IT onderwijs met Linux werken? De studenten die ook op de CLI hun ding doen.
Dat Linux een uitstekende CLI heeft (meerdere, in feite) wil niet zeggen dat het niet ook over uitstekende GUI's beschikt. Als je zo redeneert is Windows geen knip voor zijn neus meer waard sinds PowerShell werd geïntroduceerd.

Dus als iemand het al in zijn hoofd haalt om dit op te gaan zetten, moet de techniek
- dezelfde functionaliteit bieden als de BigTech bedrijven.
Je leert over het algemeen beter als je bij de basis begint en niet als je de volle laag van wat op die basis is opgebouwd in een keer over je heen krijgt. Kinderen leren ook eerst optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen lang voordat ze aan differentiaalvergelijkingen beginnen.

- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
Het moet zo'n 15 jaar geleden zijn geweest, toen de support van Windows XP ophield, dat een neef aan de andere kant van het land me tot mijn verrassing belde met de vraag hoe hij Linux op zijn computer moest zetten, dat was een oud bakkie dat geen Vista aankon. Toen was Ubuntu de meest aangeraden variant voor beginners, maar toen ik uitlegde dat je dan een dvd-image moest downloaden en branden en dan kon gaan installeren was hij direct al verloren. Ik heb toen die dvd voor hem gebrand en aan hem opgestuurd, en me mentaal voorbereid op de lastige telefonische support aan een digibeet. Dat viel reuze mee. Hij kreeg alles zelf aan de praat, inclusief e-mail (toen nog met een e-mailclient op je eigen pc) en zijn printer, en heeft niet meer dan twee vragen aan me gesteld die doodsimpel te beantwoorden waren. Een ervan was hoe je nieuwe software installeert. Dat je een software center hebt (of hoe het ook alweer heette in Ubuntu) waar je alles kan vinden en niet het web op moet om het zelf her en der bij elkaar te scharrelen was snel uitgelegd en veel simpeler dan hetzelfde voor Windows was. En dat was 15 jaar geleden. (sorry Linux-hater, het is al lang geleden dat het te moeilijk was voor niet-technische mensen; misschien had je de get-the-facts-campagne van Microsoft destijds niet voor zoete koek moeten slikken, dat was namelijk een lading flagrante leugens waar toen al geen donder van klopte...)

En wat is precies de standaard Linux-desktop volgens jou? Verschillende distro's hebben verschillende destopsystemen die ze standaard installeren, en de vormgeving ervan is tegenwoordig typisch gelikt. Je kan kiezen wat je bevalt. En dan is natuurlijk de keuzestress die dat meebrengt het volgende tegenargument. Vraag je daarbij eens af hoe het komt dat mensen hun huis weten in te richten zonder gek te worden van alle mogelijkheden, hoe ze dingen als auto's, fietsen, bankstellen en stofzuigers weten aan te schaffen zonder gek te worden van alle variatie in winkels. En vraag je eens af hoe het komt dat we gek zijn op keuzevrijheid maar het opeens beter is om geen keuzevrijheid te hebben voor de interface die je gebruikt op je computer. (Natuurlijk kan je het nodige aan voorkeuren instellen, maar van Windows of Mac maak je bijvoorbeeld via je instellingen in de verste verte geen tiling window manager, en dat soort keuzes heb je wel in Linux, wanneer je eraan toe bent en als je überhaupt op zoek gaat naar dat soort dingen, en alle applicaties werken ermee, wat je ook kiest).

- een duidelijke visie (anders blijf je achter BigTech aan hobbelen)
De kracht van Linux is nou juist dat het niet al te hard achter Big Tech aanhobbelt. Big Tech "vernieuwt" voortdurend in hoog tempo opdat ze iets te verkopen hebben. Open source vernieuwt omdat een behoefte sterk genoeg wordt gevoeld om het de benodigde inspanning waard te laten zijn. Als je een no-nonsense-systeem zoekt dat voor jou werkt in plaats van dat jij je voortdurend in moet spannen om achter al die vernieuwingen aan te hollen die niet eens jouw belang dienen of om ze juist te blokkeren (denk vandaag de dag bijvoorbeeld aan advertenties op je desktop), dan ben je in een hoop opzichten juist beter af bij niet-commerciële systemen.

En aangezien we het over onderwijs hebben, nogmaals: leer kinderen om te beginnen de basis, en niet alle toeters en bellen die eroverheen zijn gegooid en ook niet de hype van het moment, want die is weer achterhaald als ze straks een baan hebben.

ga er maar aanstaan Nederlandse overheid.
Ik hoop dat ze niet teveel naar mensen als jij luisteren maar de substantie van de commerciële hype weten te scheiden. Ik vermoed dat dat de keuzes zowel makkelijker als beter zou maken.


Kijk voor de grap trouwens eens kritisch naar de de docx-documenten met kamervragen van onze volksvertegenwoordigers waar deze website regelmatig naar linkt. Die mensen gebruiken MS Word maar weten in veruit de meeste gevallen voor hun genummerde kamervragen de genummerde lijsten van Word niet te gebruiken, en dat dat programma een faciliteit voor voet- en eindnoten aan boord heeft is duidelijk ook niet doorgedrongen. Sta er eens bij stil dat dat mensen zijn die het behoorlijk ver geschopt hebben in onze samenleving terwijl ze Word gebruiken alsof het Wordpad is, ze gebruiken wel heel basale tekstverwerker-functies nog niet eens. Ik vind dat tenenkrommend slecht en vind dat dat beter moet, maar tegelijkertijd laat het ook zien dat er wel wat aan te relativeren valt, zo essentieel voor je carrière zijn die vaardigheden kennelijk ook weer niet.
26-11-2024, 10:58 door Anoniem
En dan de kwestie van A.I. in het onderwijs: "Haec est adiutrix, non substitutrix".
Dit is een hulpmiddel, geen vervangmiddel.

Luntrus
26-11-2024, 11:50 door Joep Lunaar
Bij de ontwikkeling van closed source worden bij het maken van keuzes belangen anders afgewogen dan bij de ontwikkeling van FOSS, dan geldt het private belang van de producent altijd zwaarder dan dat van de gebruiker. Alleen al om die reden dient waar mogelijk principieel voor FOSS te worden gekozen. En dat is vrijwel altijd mogelijk.

Een belangrijke reden dat het MS Windows ecosysteem zoveel met instabiliteit en malware heeft te kampen is dat de software distributie heel lang een zootje was, men installeert programmatuur uit alle hoeken en gaten zonder een behoorlijk proces van checks en integratie. Onder de Linux en BSD distributies is daarvoor al decennia (!) uitstekende package en repository management beschikbaar. Microsoft had daar al begin jaren negentig gebruik van kunnen maken, maar heeft dat steeds nagelaten, zelfs juridisch bestreden. Zie hier een heel duidelijk voorbeeld van een onevenwichtige belangenafweging met desastreuze gevolgen.
26-11-2024, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: Tieners voelen zich steeds ongelukkiger. Experts zijn tamelijk eensgezind over de maatregelen die hier tegenwicht aan moeten bieden: kinderen op latere leeftijd een smartphone geven, een hogere leeftijdsgrens voor sociale media (bijvoorbeeld 16+ jaar), een telefoonverbod op scholen en strengere regulering van aanstootgevende content en een verbod op verslavende algoritmes. En wellicht de belangrijkste: volwassenen die het goede voorbeeld geven.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/samenleving-schreeuwt-om-normering-sociale-media-overheid-houdt-zich-op-de-vlakte~bafb0188/
Tieners zijn voornamelijk ongelukkig omdat ze zichzelf de gehele dag vergelijken met andere levens op het opzettelijk verslavende social media, en mensen posten nooit hun ongeluk, dan wordt de standaard zeer hoog...
26-11-2024, 21:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tieners voelen zich steeds ongelukkiger. Experts zijn tamelijk eensgezind over de maatregelen die hier tegenwicht aan moeten bieden: kinderen op latere leeftijd een smartphone geven, een hogere leeftijdsgrens voor sociale media (bijvoorbeeld 16+ jaar), een telefoonverbod op scholen en strengere regulering van aanstootgevende content en een verbod op verslavende algoritmes. En wellicht de belangrijkste: volwassenen die het goede voorbeeld geven.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/samenleving-schreeuwt-om-normering-sociale-media-overheid-houdt-zich-op-de-vlakte~bafb0188/
Tieners zijn voornamelijk ongelukkig omdat ze zichzelf de gehele dag vergelijken met andere levens op het opzettelijk verslavende social media, en mensen posten nooit hun ongeluk, dan wordt de standaard zeer hoog...

Sociale druk van leeftijdsgenoten om ook "mee te doen", anders hoor je er niet bij.
De meeste jongeren wordt niet geleerd zelfstandig te leven en je niets aan te trekken van wat anderen doen en zeggen.
De meesten willen te graag bij "de groep" horen. Gezien worden in de cirkel van die ene populaire persoon.
(Maar al deze dingen gebeurden vroeger, pre sociale media, ook al)

Sociale media maakt het er alleen nog een stuk erger op. Houden die jongeren een onmogelijke spiegel voor.
Luxe kleding, plullaria, en auto's, uiterlijk(heden), snel veel geld verdienen (liefst zonder ervoor te moeten werken).

Ouders zijn zelf ook continue van alles op sociale media aan het dumpen. Zijn zelf ook SM verslaafd.
Die geven hun kinderen het "goede" voorbeeld. Van jongs af aan.
Want jong aangeleerd...

En nu zitten die jongeren met de gebakken peren. Weer een hele generatie verpest/verslaafd.

"Leer er maar mee leven", zoals de minister zei. Dat geldt ook hier voor.

En de "criminelen" die deze verslavende rotzooi aan de man brengen, varen er wel bij. (Net als de tabaksindustrie met haar verslaafde rokers)

En de politiek staat er bij en kijkt er naar. Maar doet niets.
Een nieuwe "opium voor het volk" ???
02-12-2024, 13:32 door cornouws
Heel goed dat dit serieus aandacht krijgt.
Het onderzoek van Dialogic is een literatuuronderzoek, wat (in dit geval) betekent dat het grotendeels redelijk oude informatie is. Van Nextcloud, LibreOffice en Collabora Online is bekend dat die de laatste jaren sterk zijn ontwikkeld.
Mijn advies voor staatssecretaris Paul zou dus zijn: zorg dat in het vervolgonderzoek goed gekeken wordt naar de huidige stand van zaken. Ik duft te voorspellen dat in de conclusie dan de eerste vier tekens van de conclusie uit bovenstaande ('nog geen volwaardig alternatief') kunnen worden geschrapt!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.