Door Anoniem: - We leiden onze kinderen op met Office producten etc. Daarom vragen ze het later in bedrijven, en wordt het daar gebruikt dus wordt de vraag naar die producten in stand gehouden. Cirkel. Dat is ook de reden dat MS dit sponsort.
Alleen is dat argument onderdeel van wat Microsoft doet om dat marktaandeel te behouden. Microsoft heeft binnen zijn eigen producten forse veranderingen doorgevoerd in de user interface, denk aan de ribbon, en aan dat nieuwe smoel dat elke Windows-versie zo nodig moet hebben. Het argument dat mensen o zo moeilijk de overgang kunnen maken geldt op de een of andere manier alleen maar als het een overgang van Microsoft naar iets anders is, nooit als de overgang iets is dat Microsoft zelf invoert (zoals de ribbon, en die was ingrijpend), nooit als het een overgang van iets anders naar Microsoft is. Heb je door wat er niet klopt aan je argument?
Niet alleen daarom, maar sowieso zou het onderwijs zich niet moeten richten op MS Office of LibreOffice of welk specifiek pakket dan ook. Leer mensen, naast dingen als spelling en grammatica, hoe je een tekst structureert, en hoe je die structuur in welke tekstverwerker dan ook overneemt in de opmaakprofielen voor kopteksten. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb meegemaakt die heel handig zijn in allerlei fancy opmaak-toeters en bellen in dergelijke pakketten maar geen donder van zoiets basaals snappen. Ik durf te stellen dat dat aanzienlijk belangrijker is voor het schrijven van een goede tekst. Laat onderwijs zich op die basis richten, die is belangrijker dan al die toeters en bellen en dat kan met elke tekstverwerker.
Het is ook belangrijker om een goede presentatie te leren maken dan om Powerpoint te leren gebruiken. De slides die je gemaakt hebt voorlezen is namelijk geen goede presentatie, mensen die dat doen geven juist vaak de slechtste presentaties. Iemand die de inhoudsopgave met een stift op een flip-over heeft geschreven, een paar kaartjes in zijn/haar hand heeft met een geheugensteuntje voor de details en verder niet voorleest maar
vertelt en daarbij het publiek aankijkt doet het typisch al een stuk beter. De energie die een kind in een
spreekbeurt steekt zou primair op het
spreken gericht moeten zijn en niet te veel op moeten gaan aan de illustraties erbij en al helemaal niet meer op de hulpmiddelen voor de illustraties dan op de illustraties zelf gericht moeten zijn.
- Onderwijs is voorbereiden op de toekomst. En hoe je het ook wendt of keert, de (nabije) toekomst is nog steeds MS in het bedrijfsleven. Dus maak daar gebruik van in het onderwijs.
Dingen als schrijven en presenteren zijn geen toepassingen van specifieke techniek, het zijn vaardigheden die op zich losstaan van de techniek en waar die techniek alleen maar een hulpmiddel bij is. Niet iets dat alles overneemt, een
hulpmiddel. Als je het zo benadert leer je mensen meer essentiële vaardigheden en zijn die hulpmiddelen opeens niet meer het belangrijkste, en veel meer uitwisselbaar voor iets anders.
En je maakt er een self fulfilling prophecy van door zo te redeneren. In de toekomst wordt X gebruikt dus kinderen moeten X leren. Weet je waarom X in de toekomst wordt gebruikt? Dat is nou juist
omdat je dat aan alle kinderen hebt geleerd. Jij bent niet bezig met onderwijs, je bent bezig met marketing.
Bottom line: mensen moeten ermee willen werken, anders wordt het niets. dus vooral NIET schipperen met functionaliteit.
De term functionaliteit slaat op de functie(s) die iets vervult, niet op hoe die precies bediend worden. Ik zeg daarmee beslist niet dat de bediening, de bruikbaarheid en de uiterlijke kenmerken daarvan onbelangrijk zijn, maar besef wel dat je het dan over gebruiksgemak en vormgeving hebt en niet over functionaliteit. Het woord functionaliteit is niet voor niets afgeleid van het woord functie.
Wie willen er in het IT onderwijs met Linux werken? De studenten die ook op de CLI hun ding doen.
Dat Linux een uitstekende CLI heeft (meerdere, in feite) wil niet zeggen dat het niet ook over uitstekende GUI's beschikt. Als je zo redeneert is Windows geen knip voor zijn neus meer waard sinds PowerShell werd geïntroduceerd.
Dus als iemand het al in zijn hoofd haalt om dit op te gaan zetten, moet de techniek
- dezelfde functionaliteit bieden als de BigTech bedrijven.
Je leert over het algemeen beter als je bij de basis begint en niet als je de volle laag van wat op die basis is opgebouwd in een keer over je heen krijgt. Kinderen leren ook eerst optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen lang voordat ze aan differentiaalvergelijkingen beginnen.
- alsjeblieft geen Linux desktop achtig iets zijn... (sorry Linux fan, er zijn gewoon weinig niet technische mensen die de esthetiek van de standaard Linux desktop waarderen....)
Het moet zo'n 15 jaar geleden zijn geweest, toen de support van Windows XP ophield, dat een neef aan de andere kant van het land me tot mijn verrassing belde met de vraag hoe hij Linux op zijn computer moest zetten, dat was een oud bakkie dat geen Vista aankon. Toen was Ubuntu de meest aangeraden variant voor beginners, maar toen ik uitlegde dat je dan een dvd-image moest downloaden en branden en dan kon gaan installeren was hij direct al verloren. Ik heb toen die dvd voor hem gebrand en aan hem opgestuurd, en me mentaal voorbereid op de lastige telefonische support aan een digibeet. Dat viel reuze mee. Hij kreeg alles zelf aan de praat, inclusief e-mail (toen nog met een e-mailclient op je eigen pc) en zijn printer, en heeft niet meer dan twee vragen aan me gesteld die doodsimpel te beantwoorden waren. Een ervan was hoe je nieuwe software installeert. Dat je een software center hebt (of hoe het ook alweer heette in Ubuntu) waar je alles kan vinden en niet het web op moet om het zelf her en der bij elkaar te scharrelen was snel uitgelegd en veel simpeler dan hetzelfde voor Windows was. En dat was 15 jaar geleden. (sorry Linux-hater, het is al lang geleden dat het te moeilijk was voor niet-technische mensen; misschien had je de get-the-facts-campagne van Microsoft destijds niet voor zoete koek moeten slikken, dat was namelijk een lading flagrante leugens waar toen al geen donder van klopte...)
En wat is precies de standaard Linux-desktop volgens jou? Verschillende distro's hebben verschillende destopsystemen die ze standaard installeren, en de vormgeving ervan is tegenwoordig typisch gelikt. Je kan kiezen wat je bevalt. En dan is natuurlijk de keuzestress die dat meebrengt het volgende tegenargument. Vraag je daarbij eens af hoe het komt dat mensen hun huis weten in te richten zonder gek te worden van alle mogelijkheden, hoe ze dingen als auto's, fietsen, bankstellen en stofzuigers weten aan te schaffen zonder gek te worden van alle variatie in winkels. En vraag je eens af hoe het komt dat we gek zijn op keuzevrijheid maar het opeens beter is om
geen keuzevrijheid te hebben voor de interface die je gebruikt op je computer. (Natuurlijk kan je het nodige aan voorkeuren instellen, maar van Windows of Mac maak je bijvoorbeeld via je instellingen in de verste verte geen tiling window manager, en dat soort keuzes heb je wel in Linux, wanneer je eraan toe bent en als je überhaupt op zoek gaat naar dat soort dingen, en alle applicaties werken ermee, wat je ook kiest).
- een duidelijke visie (anders blijf je achter BigTech aan hobbelen)
De kracht van Linux is nou juist dat het niet al te hard achter Big Tech aanhobbelt. Big Tech "vernieuwt" voortdurend in hoog tempo opdat ze iets te verkopen hebben. Open source vernieuwt omdat een behoefte sterk genoeg wordt gevoeld om het de benodigde inspanning waard te laten zijn. Als je een no-nonsense-systeem zoekt dat voor jou werkt in plaats van dat jij je voortdurend in moet spannen om achter al die vernieuwingen aan te hollen die niet eens jouw belang dienen of om ze juist te blokkeren (denk vandaag de dag bijvoorbeeld aan advertenties op je desktop), dan ben je in een hoop opzichten juist beter af bij niet-commerciële systemen.
En aangezien we het over onderwijs hebben, nogmaals: leer kinderen om te beginnen de basis, en niet alle toeters en bellen die eroverheen zijn gegooid en ook niet de hype van het moment, want die is weer achterhaald als ze straks een baan hebben.
ga er maar aanstaan Nederlandse overheid.
Ik hoop dat ze niet teveel naar mensen als jij luisteren maar de substantie van de commerciële hype weten te scheiden. Ik vermoed dat dat de keuzes zowel makkelijker als beter zou maken.
Kijk voor de grap trouwens eens kritisch naar de de docx-documenten met kamervragen van onze volksvertegenwoordigers waar deze website regelmatig naar linkt. Die mensen gebruiken MS Word maar weten in veruit de meeste gevallen voor hun genummerde kamervragen de genummerde lijsten van Word niet te gebruiken, en dat dat programma een faciliteit voor voet- en eindnoten aan boord heeft is duidelijk ook niet doorgedrongen. Sta er eens bij stil dat dat mensen zijn die het behoorlijk ver geschopt hebben in onze samenleving terwijl ze Word gebruiken alsof het Wordpad is, ze gebruiken wel heel basale tekstverwerker-functies nog niet eens. Ik vind dat tenenkrommend slecht en vind dat dat beter moet, maar tegelijkertijd laat het ook zien dat er wel wat aan te relativeren valt, zo essentieel voor je carrière zijn die vaardigheden kennelijk ook weer niet.