De grootste telecomprovider van Zuid-Korea, SK Telecom, houdt rekening met de diefstal van de USIM-data van alle 25 miljoen klanten. Dat heeft ceo Ryu Young-sang in het Zuid-Koreaanse parlement laten weten, zo meldt The Korea Times. Getroffen klanten kunnen als ze dat willen gratis een nieuwe simkaart aanvragen. Een week geleden meldde SK Telecom dat het slachtoffer was geworden van een aanval, waarbij sim-gerelateerde informatie van klanten was buitgemaakt. In totaal zou er 9,7 gigabyte aan data zijn gestolen.
Uit voorlopig onderzoek van de Zuid-Koreaanse autoriteiten blijkt dat de aanvallers simkaartgegevens zoals telefoonnummer en IMSI-nummer hebben buitgemaakt. Het IMEI-nummer zou niet zijn gestolen. De SK-directeur liet weten dat het zeker drie maanden zal duren om alle simkaarten van abonnees te vervangen. Klanten kunnen volgens de telecomprovider ook voor de 'SIM Protection Service' kiezen, die dezelfde bescherming zou moeten bieden als het vervangen van de simkaart. Deze dienst zou het gebruik van gekloonde SIMs moeten voorkomen.
Daarnaast werkt het bedrijf aan een softwarematige oplossing genaamd 'SIM Format' om de aanwezige SIM-software te vervangen. Hierdoor zou het niet meer nodig zijn om de simkaart fysiek te vervangen. Hoe de aanval mogelijk was is nog altijd niet bekendgemaakt. Vanwege het datalek zouden inmiddels 70.000 abonnees naar een andere provider zijn overgestapt.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.