image

Kamer wil opheldering minister over toegevoegde waarde digitale euro

woensdag 7 mei 2025, 11:28 door Redactie, 29 reacties

De PVV en VVD hebben minister Heinen van Financiën om opheldering gevraagd over de toegevoegde waarde van de digitale euro. Volgende week spreekt de minister in Europees verband over de invoering van de digitale euro. "Het kabinet vindt dat de digitale euro bij een mogelijke invoering toegevoegde waarde moet hebben voor Nederlandse burgers en bedrijven", aldus Heinen in een agenda van de Ecofinraad, die volgende week bij elkaar komt.

De Raad Economische en Financiële Zaken (Ecofin) is verantwoordelijk voor economisch beleid, belasting­vraagstukken en regelgeving inzake financiële diensten, en bespreekt regelmatig de invoering van de digitale euro. Volgens Heinen kan de digitale euro bijdragen aan de strategische autonomie van de Europese Unie. Daarnaast zou de offline variant als terugvaloptie kunnen dienen.

"Kan de minister toelichten waarom een digitale euro noodzakelijk zou zijn, terwijl het huidige Nederlandse betaalsysteem – met onder andere iDeal – al snel, efficiënt en breed geaccepteerd is?", wil de PVV weten. Daarnaast vraagt de partij zich af op welke concrete wijze de digitale euro zou bijdragen aan de strategische autonomie van de Europese Unie, zeker gezien de aanwezigheid van bestaande, veelgebruikte private digitale betaalmiddelen.

Als laatste vraagt de PVV aan de minister hoe de privacy van burgers gewaarborgd zal worden bij het gebruik van de digitale euro. "Op welke wijze wordt voorkomen dat transacties traceerbaar zijn door overheden of derden, en welke garanties kunnen er worden gegeven op het gebied van gegevensbescherming en het voorkomen van programmeerbaarheid?"

Daarnaast heeft ook de VVD vragen over de toegevoegde waarde. "De leden van de VVD-fractie willen zeker weten dat de digitale euro ook toegevoegde waarde heeft. Dit is nu nog onduidelijk. Wanneer kan daar meer over aangegeven worden?", vraagt de partij aan de minister. De VVD wil daarnaast weten wanneer er besluiten genomen worden en op welke momenten de Kamer nog invloed kan uitoefenen. Minister Heinen moet de vragen nog beantwoorden.

Reacties (29)
07-05-2025, 11:42 door Anoniem
We geven onze euro's al hoofdzakelijk digitaal uit..... ?
07-05-2025, 11:53 door Anoniem
Ha ha ha ....Toegevoegde waarde?

EU bulshit!

Als de digitale euro maakt dat 1 digitale euro een monetaire waarde krijgt van €1,10..... dan pas, en niet anders, is het toegevoegde waarde!
07-05-2025, 12:20 door Anoniem
De toegevoegde waarde is controle aangezien het programmeerbaar geld is.

Meer machtsconcentratie in de antidemocratische EU.

Prachtig toch? Ze schieten zichzelf keihard in de voet als ze dit doorvoeren. Zelfs Jan met de pet kan dan zien dat we in in totalitaire democratie™ leven.
07-05-2025, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem: We geven onze euro's al hoofdzakelijk digitaal uit..... ?

Er staan toch heulveul mensen bij de kassa muntjes te tellen.
07-05-2025, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We geven onze euro's al hoofdzakelijk digitaal uit..... ?

Er staan toch heulveul mensen bij de kassa muntjes te tellen.

Maar wat is de meerwaarde voor de burger en het bedrijfsleven van een (nieuwe) "digitale euro" vs het al bestaande Ideal en de pinpas. Waarmee je ook digitaal met euro's betaalt. IMHO.
Als het daarmee succesvol moet concurreren, wat zijn dan de "unique selling points" van deze (nieuwe) digitale euro.

Ik zie hem in ieder geval niet. (maar ik ben dan ook stekeblind)
Is dit hele verhaal niet een dood paard of een slecht geformuleerde marketinggrap?
07-05-2025, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: We geven onze euro's al hoofdzakelijk digitaal uit..... ?
Ja, maar die worden niet op individueel niveau geregistreerd door de ECB; de digitale euro vereist een account bij de ECB.
07-05-2025, 13:49 door e.r.
Goede vragen.

En niet alleen toegevoegde waarde, ook de vraag wat kost het? Zowel financieel maar ook milieu-technisch kost het flink.
07-05-2025, 14:49 door Anoniem
> Kamer wil opheldering minister over toegevoegde waarde digitale euro
Naar mijn mening is er helemaal geen toegevoegde waarde. De meeste argumenten schudden aan alle kanten, maar goed ze zullen het wel aan koningin Maxima vragen.
07-05-2025, 14:53 door Anoniem
Wat is een digitale euro anders dan dat je saldo op de bank tegenwoordig een getalletje is in een database en geen daadwerkelijke euro's danwel goud in een kluis?
07-05-2025, 15:02 door Anoniem
Nu protesteren ze nog fier. Maar wacht maar tot het over een paar jaar niet meer aan de individuele landen wordt overgelaten. Dan wordt het stilletjes toch doorgedrukt vanuit Europa. Gaat altijd zo. Genoeg voorbeelden. Het boa constrictortje EU heeft de tijd en trekt iedere keer ietsje strakker aan. Ik ben voor een open, lightweight en zo regelvrij mogelijke EU.
07-05-2025, 15:21 door Anoniem
Waarom digitale euro:

https://www.dnb.nl/innovatie-in-betalen-en-bankieren/digitale-euro-wat-waarom-en-hoe/

ps: en check ook even "meer weten" onderaan in het artikel.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn , maar wel iets feitelijker dan de onderbuik.
07-05-2025, 15:25 door Anoniem
Als de digitale euro maakt dat 1 digitale euro een monetaire waarde krijgt van €1,10..... dan pas, en niet anders, is het toegevoegde waarde!

Gemak kan bijvoorbeeld geen toegevoegde waarde zijn ?
07-05-2025, 15:27 door Anoniem
Wie betaalt hier online bestellingen bijvoorbeeld niet-digitaal ?
07-05-2025, 15:30 door Anoniem
Het probleem met onze huidige "digitale euro" is dat we afhankelijk zijn van de Amerikanen.. Visa.. Master...
Ik verwelkom een Europees alternatief!
07-05-2025, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom digitale euro:

https://www.dnb.nl/innovatie-in-betalen-en-bankieren/digitale-euro-wat-waarom-en-hoe/

[...]
Snap er niets van. Zie het verschil niet met de huidige manieren van betalen met een pinpas of online overschrijven al dan niet met behulp van IDeal.
07-05-2025, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom digitale euro:

https://www.dnb.nl/innovatie-in-betalen-en-bankieren/digitale-euro-wat-waarom-en-hoe/

[...]
Snap er niets van. Zie het verschil niet met de huidige manieren van betalen met een pinpas of online overschrijven al dan niet met behulp van IDeal.
Inderdaad:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe_kleren_van_de_keizer
07-05-2025, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Als de digitale euro maakt dat 1 digitale euro een monetaire waarde krijgt van €1,10..... dan pas, en niet anders, is het toegevoegde waarde!

Gemak kan bijvoorbeeld geen toegevoegde waarde zijn ?

Ah, hier hebben we een voorstander aan het woord?
Maar ehh... hoe wordt dat 'gemak betaald? Al over nagedacht?
Of neem je klakkeloos aan dat het voorgestelde gemak zonder een 'voor wat hoort wat' (tit for tat) wordt uitgedeeld?

Ik - en zeker ik niet alleen - zien slechts een nieuw surveillancemiddel dat onder de vuige drogreden 'gemak' wordt opgevoerd door de EU.

https://privacyfirst.nl/artikelen/de-digitale-euro-opmaat-naar-massasurveillance-op-europees-niveau/
07-05-2025, 18:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom digitale euro:

https://www.dnb.nl/innovatie-in-betalen-en-bankieren/digitale-euro-wat-waarom-en-hoe/

[...]
Snap er niets van. Zie het verschil niet met de huidige manieren van betalen met een pinpas of online overschrijven al dan niet met behulp van IDeal.
Inderdaad:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe_kleren_van_de_keizer

Nogmaals, lees ook "meer weten" in het artikel, en doe zelf anders onderzoek naar de duidelijk feitelijke verschillen die er wel degelijk zijn.
En nee, je hoeft het er niet mee eens te zijn.
07-05-2025, 21:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom digitale euro:

https://www.dnb.nl/innovatie-in-betalen-en-bankieren/digitale-euro-wat-waarom-en-hoe/

[...]
Snap er niets van. Zie het verschil niet met de huidige manieren van betalen met een pinpas of online overschrijven al dan niet met behulp van IDeal.
Inderdaad:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe_kleren_van_de_keizer

Nogmaals, lees ook "meer weten" in het artikel, en doe zelf anders onderzoek naar de duidelijk feitelijke verschillen die er wel degelijk zijn.
En nee, je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Het gaat er niet om of ik het er mee eens ben, ik begrijp het niet!
Quantum mechanica is wat betreft nog geloofwaardiger.
Hier wordt vaak schamper gedaan over de digibeet die zich zomaar in de luren laat leggen bij een of ander telefoontje.
Maar dit is gewoon social engineering maar dan op een ander niveau en schaal.
07-05-2025, 22:38 door Anoniem
Ideal is verkocht aan amerikaans bedrijf... Pin betalingen waren al usa gebaseerd. Dus het is niet zo nederlands meer
Misschien een nieuwe start?
Gisteren, 07:36 door Anoniem
De digitale euro biedt voor de burger alleen maar nadelen. We hebben in de hele EU instant giraal verkeer: daar hoef je het dus niet voor te doen. Waarom dan wel? Controle.

Zowel Christine Lagarde (voorzitter ECB), Ursula von der Leyen (voorzitter EU) als Agustin Carstens (president Bank of International Settlements) hebben al aangegeven dat de digitale euro programmeerbaar is.

Wat wil dit zeggen?
Dat de overheid kan beslissen waaraan u uw geld uitgeeft.
Dat de overheid kan beslissen wanneer u uw geld uitgeeft.
Dat de overheid kan beslissen hoeveel geld u mag hebben.
Dat de overheid beslist hoe lang uw geld "houdbaar" is.

Ziet u dat al die zinnen beginnen met "Dat de overheid kan beslissen"? Daar gaat het om en absoluut niets anders. De overheid tast ons eigendomsrecht al jaren aan en dit is de nagel aan de doodskist.

Von der Leyen heeft ook gezegd dat het een "cash equivalent" zou moeten zijn. Dat is op zich natuurlijk al een idiote uitspraak: we hebben cash, waarom een compleet systeem optuigen voor een "equivalent"? Dat noem je nu propaganda. Want dingen als het niet traceerbaar zijn van je transacties: het is complete onzin. De digitale euro is blockchain based, met een (non-public) ledger. Dat wil dus zeggen dat u, de winkelier en de werkgever misschien niet kunnen zien waar elke cent heen gaat: de beheerder van de blockchain kan dat zeker wel. U kunt straks uw "cash equivalent" opnemen en betalen aan de leuke schoonmaakster: de overheid weet exact van wie het geld kwam en aan wie u het heeft betaald. Probeer dat maar eens met cash.

De EU is héél hard op weg naar een communistisch regime. En dat is niet alleen te zien aan de maatregelen die ze nemen, ze geven soms gewoon ronduit toe dat ze dingen modelleren op China. Zoals de covid response: de absurde lockdowns in China waren een voorbeeld voor veel EU politici.

Ik snap dat het lastig is om te zien vanwege de incrementele stapjes, maar we bouwen echt onze eigen gevangenis. En als het dak er eenmaal op zit kom je er niet meer uit.
Gisteren, 08:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Als de digitale euro maakt dat 1 digitale euro een monetaire waarde krijgt van €1,10..... dan pas, en niet anders, is het toegevoegde waarde!

Gemak kan bijvoorbeeld geen toegevoegde waarde zijn ?

Zo, wat een BS verhaal zeg.
Ik mag hopen dat je dit zelf ook niet gelooft.
Het is altijd te doen om te controleren.
Kijk maar naar het huidige stelsel. Waarom boven een bepaald bedrag meteen gechecked word etc. moge wel duidelijk zijn.
Gisteren, 08:30 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom digitale euro:

https://www.dnb.nl/innovatie-in-betalen-en-bankieren/digitale-euro-wat-waarom-en-hoe/

ps: en check ook even "meer weten" onderaan in het artikel.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn , maar wel iets feitelijker dan de onderbuik.
[quotes daaruit]
We vinden het belangrijk dat contant geld ook in de toekomst beschikbaar blijft. Daarom bekijken we hoe we contant geld in een digitaal jasje kunnen steken, met een digitale euro.
Hier lees ik -tussen de regels door- dat de digitale euro de contante fysieke euro gaat vervangen!

De digitale euro kan ook dienen als back-up betaalsysteem, zodat iedereen kan blijven betalen als andere betaalsystemen tijdelijk niet werken
Nog geen eens weten of er een offline modus komt, of het uberhaupt mogelijk is en het dan toch vooraf al kunnnen definiëren als een 'back-up betaalsysteem' !?



Privacy
De mogelijke invoering van de digitale euro is zeker niet bedoeld om controle op betalingen te krijgen. De centrale banken hebben hier geen belang bij. De anonimiteit van betalen met contant geld zou ook voor de digitale euro kunnen gelden. Tegelijkertijd moeten we voorkomen dat er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor witwassen, of andere illegale transacties. Dat is een wettelijke eis.
zin 1: Maar het zit er als function creep wel in

zin 2: De centrale banken niet, maar kijk wat onze overheid als (politie-)taak bij de huidige banken heeft gelegd onder Wwft. Zeggen dat die taak ook niet op dezelfde manier wordt gedelegeerd is BS

zin 3: De woorden 'zou' en 'kunnen' geven al de twijfel. Ik zal die twijfel wegnemen: digitaal niet mogelijk en ook niet het onderliggende doel (het faciliteert juist het tegenovergestelde )!

zin 4 en 5 : Om dan met de aap uit de mouw te komen wat aagneeft dat heel die alinea BS is!!!

Anders komt er geen digitale euro.
Alles wat door die gare EC's wordt verzonnen als nieuw wetsvoorstel KOMT er uit eindelijk. Er wordt net zolang door gedebatteerd met allemaal voorwaarden, clausules en uitzonderingen , maar komen doet het, dus nogmaals BS dat tie er niet gaat komen.


En in de titel las ik ook alsof de digitale 1.10 waarde (of zoiets) gaat krijgen om mensen te verleiden om 'm wel te gaan gebruiken.
Winkels (zoals mediamarkt en lidl) lopen nu ook al te adverteren om het via hun app te bestellen, want dan krijg je 20% korting. Je kan het ook lezen dat als je het niet op die manier bestelt je wordt gestraft door 20% meer te moeten betalen.
Zou me niks verbazen dat die EC-popo's (yep, geen politici , gedragen zich nl. als popo's) dit ook gaan toestaan voor bedrijven -die toch al verplicht zijn om de Dig€ als wettig Verplicht betaalmideel in gebruik te moeten nemen- om zodoende de onwelwillende burgers over te halen.

en wat betreft 'meer weten' en onderbuik:
Ik hoef niet nog meer te weten wat betreft 'voorgekauwde onzin', die ik toch niet gaat slikken
en heb meer vertrouwen in mijn onderbuik dan politici die zich onbetrouwbaar opstellen!
Gisteren, 08:37 door Anoniem
De kamer denkt hier of in te brengen te hebben. Iets wat op zich zelf al hilarisch is.
We hebben al lang geleden de staf overgedragen en zolang we in de EU blijven krijgen we deze niet terug.
Gisteren, 08:46 door dingetje
Een punt is dat iDeal wordt uitgefaseerd, en in het artikel van DNB staat dat Europese centrale banken samen een digitale munt willen, ofwel geen landelijke systeempjes meer, maar één systeem voor de EU, dat is wat ik er uit begrijp. Ook al zeggen ze dat het op aanvulling van bestaande systemen is, je kunt op je klompen aanvoelen dat die dan ook worden uitgefaseerd.

Het enige misleidende is het oude gezanik over dat in Nederland 1 op 5 betalingen contant is. Dat hebben veel burgers niet zo gewild, en er moet altijd contant blijven had de Rijksoverheid bedacht, al was het maar als plan B.
En belangrijker: het is ook maar alleen in Nederland, in de rest van Europa is digitaal geld niet zo in trek.

Al met al ben ik niet tegen het samenvoegen tot een enkel systeem voor de EU. Dat kan het (bedrijfs)leven ook makkelijker maken.
Gisteren, 09:03 door Anoniem
Door dingetje: Een punt is dat iDeal wordt uitgefaseerd, en in het artikel van DNB staat dat Europese centrale banken samen een digitale munt willen, ofwel geen landelijke systeempjes meer, maar één systeem voor de EU, dat is wat ik er uit begrijp. Ook al zeggen ze dat het op aanvulling van bestaande systemen is, je kunt op je klompen aanvoelen dat die dan ook worden uitgefaseerd.

Het enige misleidende is het oude gezanik over dat in Nederland 1 op 5 betalingen contant is. Dat hebben veel burgers niet zo gewild, en er moet altijd contant blijven had de Rijksoverheid bedacht, al was het maar als plan B.
En belangrijker: het is ook maar alleen in Nederland, in de rest van Europa is digitaal geld niet zo in trek.

Al met al ben ik niet tegen het samenvoegen tot een enkel systeem voor de EU. Dat kan het (bedrijfs)leven ook makkelijker maken.
Waarom zeggen ze dat dan niet gewoon? In plaats van verwarrend gezeur over een digitale euro die al digitaal is naast contant geld natuurlijk.

De "digitale euro" lijkt dan ook meer op de nonsens van veel mensen dat bijvoorbeeld Whatsapp een verbetering van e-mail zou zijn en Twitter een verbetering van SMS zou zijn.

Als ze inderdaad een betaalpas zouden willen realiseren die ook simpel in het buitenland bruikbaar is met optionele integratie van de creditcard, zou ik dat wel op prijs stellen.

Maar zoals het er nu uitziet is het meer een soort chipknip op je mobiele telefooncomputer.
Helaas ben je daarvoor afhankelijk van twee bedrijven uit de Verenigde Staten, namelijk Google en Apple. Gezien de huidige problemen met de VS is het niet verstandig om daar nog meer van afhankelijk te worden.
Gisteren, 20:36 door Anoniem
Heel simpel. Hoe hebben ze u (via wie, en wie sponsort dat?) uitgelegd hoe het u, en uw naasten, gaat helpen, maar wat zeggen ze niet over hoe het hunzelf gaat helpen (wat de reguliere media niet eens ter discussie stelt)? En vraag u daarna af wie de waarlijke macht heeft, tussen die twee, om de weegschaal een bepaalde kant op te laten gaan?
Gisteren, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wie betaalt hier online bestellingen bijvoorbeeld niet-digitaal ?
Ik. Ik heb (bewust) geen internetbankieren.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.