image

Kamervragen over Nederlandse afhankelijkheid Amerikaanse clouddiensten

dinsdag 27 mei 2025, 09:02 door Redactie, 37 reacties

In de Tweede Kamer zijn opnieuw vragen gesteld over de Nederlandse afhankelijkheid van Amerikaanse clouddiensten. Aanleiding is berichtgeving van BNR dat veel Nederlandse overheidsinstanties geen exitstrategie hebben om te stoppen met het gebruik van Amerikaanse clouddiensten. Onlangs werden ook al Kamervragen gesteld over het afsluiten van het e-mailaccount van de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof door Microsoft.

De Kamervragen zijn nu afkomstig van GroenLinks-PvdA en NSC. "Welke processen, registers, (mail)communicatiediensten en/of organisatieonderdelen die onder uw verantwoordelijkheid vallen, zijn op dit moment reeds ondergebracht in de cloud van Amerikaanse dienstverleners?", willen Kamerleden Kathmann (GroenLinks-PvdA) en Six Dijkstra (NSC) van minister Van Hijum van Sociale Zaken weten. Onder de onderzochte overheidsinstanties bevonden zich onder andere het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De Kamerleden willen van de bewindsman ook een overzicht van geplande en voorgenomen cloudmigraties.

Kathmann en Six Dijkstra vragen Van Hijum verder of hij kan onderbouwen wat Amerikaanse wetgeving, zoals de Cloud Act en de Foreign Intelligence Surveillance Act, in het ergste geval betekent voor de vertrouwelijkheid van de data die het ministerie van de minister, het UWV, de SVB en andere overheidsorganisaties onder zijn gezag hebben opgeslagen in de cloud van Amerikaanse providers. "Wat zou het gevolg zijn voor Nederlandse burgers en de samenleving wanneer al deze data tezamen in handen van een statelijke actor zou belanden?", wordt aanvullend gevraagd.

De minister moet ook duidelijk maken of hij migraties naar digitale diensten van Amerikaanse techgiganten heeft stopgezet of heroverwogen, en hoe hij invulling geeft aan de motie dat de continuïteit van digitale overheidsdienstverlening niet rechtstreeks afhankelijk is van partijen uit de Verenigde Staten. "Kunt u toezeggen dat de afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten binnen uw departement, het UWV, de SVB en andere overheidsorganisaties onder uw gezag niet verder zal toenemen", willen de Kamerleden als laatste weten. Van Hijum heeft drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (37)
Gisteren, 09:15 door Anoniem
Do, or do not, there is no try.
Gisteren, 09:24 door Anoniem
De pot verwijt de ketel.

"Wat zou het gevolg zijn voor Nederlandse burgers en de samenleving wanneer al deze data tezamen in handen van een statelijke actor zou belanden?"

-Nou, als het een Microsoft server betreft is het al te laat, de NSA heeft volledige toegang daartoe en heeft een kopie van deze data op hun eigen server en hebben deze allang flink doorgeplozen, dat is inclusief privéinformatie.

Nu weet de Nederlandse staat hoe het voelt om blootgesteld te worden aan een sleepwet zoals zij ook doen met hun eigen volk, hypocrieten.
Gisteren, 10:26 door Japie Apie
Laten deze figuren eens stoppen met het vragen naar de bekende, maar zich druk maken om een Europese of Nederlandse oplossing te te stimuleren, maar dat is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor die lieden, dit is makkelijker scoren,
Gisteren, 10:41 door Anoniem
Waar komt dat statelijke actor dat deze kamerleden hebben overgenomen eigenlijk vandaan? Het klinkt op een wat borstklopperige manier interessant, maar je kan gewoon staat zeggen, of land.

Ik kan me de formulering statelijke actoren voorstellen in bijvoorbeeld een verhandeling over de verschillende categorieën bronnen van cyberaanvallen en -dreigingen, waar de verschillende typen daders ("actoren") genoemd worden, maar dat wil niet zeggen dat die handige eenlettergrepige woorden die we al hadden opeens vervallen zijn. Behalve korter zijn ze ook begrijpelijker, en behalve in die heel specifieke context waarin allerlei soorten daders worden behandeld dus te prefereren.

Mij lijkt dit daarom een goede term voor de bullshit bingo.
Gisteren, 10:44 door Anoniem
Aanleiding is berichtgeving van BNR dat veel Nederlandse overheidsinstanties geen exitstrategie hebben om te stoppen met het gebruik van Amerikaanse clouddiensten.
Is het dan zo moeilijk om je eigen cloud op te zetten Overheid?
Gisteren, 10:48 door Anoniem
links speelt het spelletje over de rug van
Rechts...maar met een oplossing komen ho
maar... zorg dan dat je zelf een cloud dienst
op zet Nederlands of Europese.....???????het is dat ik de miljoenen niet heeft had ik het opgezet maar helaas
Gisteren, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem: links speelt het spelletje over de rug van
Rechts...maar met een oplossing komen ho
maar... zorg dan dat je zelf een cloud dienst
op zet Nederlands of Europese.....???????het is dat ik de miljoenen niet heeft had ik het opgezet maar helaas

Lol altijd die links - rechts onzin. NSC is trouwens rechts en het kabinet extreem rechts als je in die termen geloofd. Meestal komt de oppositie zelf niet met een oplossing, dat kan je van alle partijen stellen zeker de PVV.

Het kabinet is er voor om dit soort dingen te regelen maar zijn te druk met bakkelijen over of iemand een lintje wil uitdelen of niet.
Gisteren, 11:15 door Japie Apie
Door Anoniem:
Aanleiding is berichtgeving van BNR dat veel Nederlandse overheidsinstanties geen exitstrategie hebben om te stoppen met het gebruik van Amerikaanse clouddiensten.
Is het dan zo moeilijk om je eigen cloud op te zetten Overheid?
Nederland en zelf iets werkend opzetten? Ze praten er liever over, staat interessanter.
Gisteren, 11:52 door A.P. Molenaar
Door Anoniem:
Aanleiding is berichtgeving van BNR dat veel Nederlandse overheidsinstanties geen exitstrategie hebben om te stoppen met het gebruik van Amerikaanse clouddiensten.
Is het dan zo moeilijk om je eigen cloud op te zetten Overheid?

Neen natuurlijk niet. Jij kan dat toch ook? Gewoon in de achtertuin van het Binnenhof kunnen zij door een potige Tweede Kamer adjudant vier tentstokken in de grond laten hengsten terwijl een ander vast met zijn bamboehengel gaat vissen in de lucht om er een omvangrijke nog lege Nederlandse cumuluswolk uit te plukken om daarna tussen die tentstokken te hangen.

Fluitje van een cent.
Gisteren, 11:55 door A.P. Molenaar
En als dan uiteindelijk alle Ned. data is gemigreerd naar Nederlandse servers, blijft de wringende vraag of die Nederlandse data is vernietigd op de Amerikaanse servers, of dat er overwegend niets meer dan copy > paste heeft plaatsgevonden.

Waarom denk ik dat?

In de tijd, nu ruim een decenium geleden, toen ik nog hoofdzakelijk gebruik maakte van Gmail, viel het mij nogal eens op dat mail die ik definitief had verwijderd zo na een week of zo weer doodleuk opdook in Google's prullenbak.
Gisteren, 11:58 door Anoniem
De grote grap is dat niemand nog maar iets durft te doen bij de overheid. En hun huidige Microsoft Exchange servers zijn oud en in oktober 2025 out-of-support. Geen beveiliging, geen updates en zwaar verouderde software.

Het wordt een enorme beveiliging ramp en dan zit te politiek weer kamervragen te stellen waarom niemand iets deed...
Dit is zo'n zielige bende... Wat een incompetentie...

En de reaguurders hier mogen ook wel eens in de spiegel kijken. opmerkingen als 'eigen cloud opzetten' zijn natuurlijk ongelofelijk dom en laten enkel zien dat kennis over dit onderwerp ver te zoeken is.

Stilstand is achteruitgang, helemaal in de IT. En dit soort bangmakerij zorgt ervoor dat de overheid stilstaat en met verouderde systemen komt te staan..
Gisteren, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem: De grote grap is dat niemand nog maar iets durft te doen bij de overheid. En hun huidige Microsoft Exchange servers zijn oud en in oktober 2025 out-of-support. Geen beveiliging, geen updates en zwaar verouderde software.

Terug naar exchange-servers is idd van de regen in de drup. Gelukkig zijn daar hele goede open source alternatieven voor.
Gisteren, 12:33 door Anoniem
Door Japie Apie: Laten deze figuren eens stoppen met het vragen naar de bekende, maar zich druk maken om een Europese of Nederlandse oplossing te te stimuleren, maar dat is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor die lieden, dit is makkelijker scoren,
Het moet allebei. Alleen de uitvoering is altijd zwak. Ze krijgen in Nederland bijna niets geregeld als er crisis is.
Gisteren, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: links speelt het spelletje over de rug van
Rechts...maar met een oplossing komen ho
maar... zorg dan dat je zelf een cloud dienst
op zet Nederlands of Europese.....???????het is dat ik de miljoenen niet heeft had ik het opgezet maar helaas
Links weet het wel maar is niet aan de macht. Al jaren niet. Voorstellen zijn al 20j oud (Heemskerk). Amerikaanse cloud is het VVD ideaal.
Gisteren, 12:37 door Anoniem
Nederland moet een eigen mesh opzetten, dat ook werkt tijdens noodgevallen en niet afhankelijk is van een wereldwijd internet.
NLmesh.
Daarnaast bekostigd het zichzelf; des te meer gebruikers, des te groter de bandbreedte.
Gisteren, 12:38 door Anoniem
Door A.P. Molenaar: En als dan uiteindelijk alle Ned. data is gemigreerd naar Nederlandse servers, blijft de wringende vraag of die Nederlandse data is vernietigd op de Amerikaanse servers, of dat er overwegend niets meer dan copy > paste heeft plaatsgevonden.

Waarom denk ik dat?

In de tijd, nu ruim een decenium geleden, toen ik nog hoofdzakelijk gebruik maakte van Gmail, viel het mij nogal eens op dat mail die ik definitief had verwijderd zo na een week of zo weer doodleuk opdook in Google's prullenbak.
Amerikanen kopiëren alles. Ook alle telefoongesprekken in centrales. Ik kan dat weten want ik heb daar gewerkt.
Gisteren, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem: De grote grap is dat niemand nog maar iets durft te doen bij de overheid. En hun huidige Microsoft Exchange servers zijn oud en in oktober 2025 out-of-support. Geen beveiliging, geen updates en zwaar verouderde software.

Het wordt een enorme beveiliging ramp en dan zit te politiek weer kamervragen te stellen waarom niemand iets deed...
Dit is zo'n zielige bende... Wat een incompetentie...

En de reaguurders hier mogen ook wel eens in de spiegel kijken. opmerkingen als 'eigen cloud opzetten' zijn natuurlijk ongelofelijk dom en laten enkel zien dat kennis over dit onderwerp ver te zoeken is.

Stilstand is achteruitgang, helemaal in de IT. En dit soort bangmakerij zorgt ervoor dat de overheid stilstaat en met verouderde systemen komt te staan..
Bang makerij? Check eens https://nos.nl/artikel/2568902-onbekende-russische-groep-achter-hack-nederlandse-politie
DE Russische Laundry Bear is hierbij betrokken en die zijn gespcialiseerd in Exhange. Aangezien Exchange dikke gatenkaas is gebleken (hier veelvuldig besproken) zal het een fluitje van een cent zijn geweest. Amerikaanse mail is lek...... en wij moeten daar snel van af om meerdre redenen.
Gisteren, 13:59 door _R0N_
Door Anoniem: strategie hebben om te stoppen met het gebruik van Amerikaanse clouddiensten.
Is het dan zo moeilijk om je eigen cloud op te zetten Overheid?[/quote]
Ja, dat is niet eenvoudig omdat de overheid het zelf niet moet doen maar dat ze het moeten uitbesteden.
Dus dan volgt er een aanbestedingstraject en de winnaar moet dan iets gaan bouwen voor de overheid.
Gisteren, 14:04 door _R0N_ - Bijgewerkt: Gisteren, 14:06
Door Anoniem: De grote grap is dat niemand nog maar iets durft te doen bij de overheid. En hun huidige Microsoft Exchange servers zijn oud en in oktober 2025 out-of-support. Geen beveiliging, geen updates en zwaar verouderde software.

Ja en dus, ales software gaat eens uit de support periode vallen, gewoon vervangen/upgraden en door.


Het wordt een enorme beveiliging ramp en dan zit te politiek weer kamervragen te stellen waarom niemand iets deed...
Dit is zo'n zielige bende... Wat een incompetentie...

Wat een kansloze redenatie weer, weer iemand die niet snapt hoe de wereld in elkaar steekt.


En de reaguurders hier mogen ook wel eens in de spiegel kijken. opmerkingen als 'eigen cloud opzetten' zijn natuurlijk ongelofelijk dom en laten enkel zien dat kennis over dit onderwerp ver te zoeken is.

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.


Stilstand is achteruitgang, helemaal in de IT. En dit soort bangmakerij zorgt ervoor dat de overheid stilstaat en met verouderde systemen komt te staan..

Onzin, je zou je er een keer in kunnen verdiepen, dan had je meer kennis van zaken gehad. Niet mee gaan met de tijd is stilstand, stilstand is achteruitgang.
Gisteren, 14:31 door Anoniem

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.
Gisteren, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem: Waar komt dat statelijke actor dat deze kamerleden hebben overgenomen eigenlijk vandaan? Het klinkt op een wat borstklopperige manier interessant, maar je kan gewoon staat zeggen, of land.

Ik kan me de formulering statelijke actoren voorstellen in bijvoorbeeld een verhandeling over de verschillende categorieën bronnen van cyberaanvallen en -dreigingen, waar de verschillende typen daders ("actoren") genoemd worden, maar dat wil niet zeggen dat die handige eenlettergrepige woorden die we al hadden opeens vervallen zijn. Behalve korter zijn ze ook begrijpelijker, en behalve in die heel specifieke context waarin allerlei soorten daders worden behandeld dus te prefereren.

Mij lijkt dit daarom een goede term voor de bullshit bingo.

Met een overheid die terugtreed en agentschappen inzet, of uitbesteed aan commercie heeft ook actoren die optreden NAMENS de staat.
In Rusland zijn er ook criminele bendes die hier helpen.
Gisteren, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem: De grote grap is dat niemand nog maar iets durft te doen bij de overheid. En hun huidige Microsoft Exchange servers zijn oud en in oktober 2025 out-of-support. Geen beveiliging, geen updates en zwaar verouderde software.

Het wordt een enorme beveiliging ramp en dan zit te politiek weer kamervragen te stellen waarom niemand iets deed...
Dit is zo'n zielige bende... Wat een incompetentie...

En de reaguurders hier mogen ook wel eens in de spiegel kijken. opmerkingen als 'eigen cloud opzetten' zijn natuurlijk ongelofelijk dom en laten enkel zien dat kennis over dit onderwerp ver te zoeken is.

Stilstand is achteruitgang, helemaal in de IT. En dit soort bangmakerij zorgt ervoor dat de overheid stilstaat en met verouderde systemen komt te staan..
De grap is dat een recente surkey laat zien dat de bulk van de overheid 97%? Inmiddels in de microsoft cliud zit.
Gisteren, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem:

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.

Libre office was een van de eersten na etherpad die web interfaces hadden. Microsoft is toen snel met een eigen variant begonnen.
Gisteren, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem:

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.

Totaal mee eens. Er is geen alternatief voor MS365 dat ook maar in de buurt komt. oplossingen als NextCloud en libreoffice zijn 20 jaar verwijderd van MS365 kan bieden. Enige alternatief dat een beetje in de buurt komt is Google. maar dat is het ene 'kwade' met het andere vervangen.

Hosting van de servers zou wel uit Azure en AWS e.d. gehaald kunnen worden. het verSAASen of hoe je het ook wil noemen is nooit echt over nagedacht dat dit europees moest zijn.
Maar simpel is het ook niet.

De meeste reacties hier tonen wel aan dat ze totaal geen idee van hebben van hoe groot en complex zo'n infrastructuur is.
Gisteren, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem:

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.
Wat maakt Office 365 dan zo bijzonder? Ikzelf ben totaal niet onder de indruk omdat er alternatieven zijn die een betere groupware functionaliteit bieden dan Office 365 zeker als ik zie hoe Office 365 in de praktijk ingezet en gebruikt wordt.
Gisteren, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.

Totaal mee eens. Er is geen alternatief voor MS365 dat ook maar in de buurt komt. oplossingen als NextCloud en libreoffice zijn 20 jaar verwijderd van MS365 kan bieden. Enige alternatief dat een beetje in de buurt komt is Google. maar dat is het ene 'kwade' met het andere vervangen.

Hosting van de servers zou wel uit Azure en AWS e.d. gehaald kunnen worden. het verSAASen of hoe je het ook wil noemen is nooit echt over nagedacht dat dit europees moest zijn.
Maar simpel is het ook niet.

De meeste reacties hier tonen wel aan dat ze totaal geen idee van hebben van hoe groot en complex zo'n infrastructuur is.
Gelukkig zijn er anders denkende onder ons want anders blijven we maar hangen in het oude vertrouwde verschrikkelijke Microsoft complex. Iets wat blijkbaar steeds vergeten wordt lijkt het, er is niet alleen Microsoft maar gelukkig ook goede alternatieven waar menig bedrijf gebruik van maakt.
Gisteren, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.
Wat maakt Office 365 dan zo bijzonder? Ikzelf ben totaal niet onder de indruk omdat er alternatieven zijn die een betere groupware functionaliteit bieden dan Office 365 zeker als ik zie hoe Office 365 in de praktijk ingezet en gebruikt wordt.

We kunnen altijd nog goupware (van Novell) en Lotus weer uit de kast halen.
Werkte ooit ook.
Gisteren, 17:56 door Anoniem
Ik vind office ook niet zo bijzonder, zeker niet voor het budget dat ze ervoor hebben, stel je voor dat Libreoffice 1% van dat budget zou krijgen. En wat hier ook al vaker gezegd is; voor 99 van de 100 gebruikers kan het nu al goed genoeg.

Dat we hard moeten werken om al die aanvullende diensten in Nederland te kunnen leveren zal ongetwijfeld waar zijn, maar dat komt makkelijker op gang als er echt vraag naar die diensten komt ook, anders gaat er al niemand bewegen,

Dat kunnen ze in de V.S. wel echt beter dan hier: een nieuw product in de markt zetten, vraag ernaar stimuleren, gebruikers binnenharken met gratis testperiodes, aan handen voeten binden, producten van anderen uitcompatibiliseren en dan zijn we waar we nu zijn.
Gisteren, 19:48 door Anoniem
Okay, Let's Discuss

Libreoffice is nauwelijks serieus te noemen. Leuk voor thuis of een hobbyist maar als je serieus veel geld verdient, en afhankelijk bent, moet je direct support kunnen krijgen.

Ik betaal in mijn bedrijf ca 6.000 per jaar voor office support. Maar ik verdien dan ook 6 nullen per jaar. Mijn Microsoft contact regelt direct iets als een update toch niet goed schijnt te gaan. Bij Libre en Linux in het algemeen moet je dan als een sloeber vragen gaan stellen in de Arch Community bijvoorbeeld on te ontdekken dat de hobby dev te druk bezig is met kattenfilmpjes op Reddit of 4chan

Wat zeg ik dan tegen mijn personeel (400 man)? Dat "Shinyhunterzback" nu even onbereikbaar is en ze een dag (week?) verlof krijgen?

Libreoffice gaat niet werken in de echte wereld. Ik moet de garantie hebben dat alles 100% werkt, en bij een dag uitval kost het ons dus 250.000 euro , en die moet ik kunnen reklameren. Bij Microsoft kan dat , bij Libre/Linux niet
Gisteren, 21:22 door Anoniem
Ik moet de garantie hebben dat alles 100% werkt, en bij een dag uitval kost het ons dus 250.000 euro , en die moet ik kunnen reklameren. Bij Microsoft kan dat , bij Libre/Linux niet


fantastisch spul toch weer : https://isdown.app/status/microsoft-office-365
Gisteren, 22:00 door Anoniem
Door Anoniem: Okay, Let's Discuss

Libreoffice is nauwelijks serieus te noemen. Leuk voor thuis of een hobbyist maar als je serieus veel geld verdient, en afhankelijk bent, moet je direct support kunnen krijgen.

Ik betaal in mijn bedrijf ca 6.000 per jaar voor office support. Maar ik verdien dan ook 6 nullen per jaar. Mijn Microsoft contact regelt direct iets als een update toch niet goed schijnt te gaan. Bij Libre en Linux in het algemeen moet je dan als een sloeber vragen gaan stellen in de Arch Community bijvoorbeeld on te ontdekken dat de hobby dev te druk bezig is met kattenfilmpjes op Reddit of 4chan

Wat zeg ik dan tegen mijn personeel (400 man)? Dat "Shinyhunterzback" nu even onbereikbaar is en ze een dag (week?) verlof krijgen?

Libreoffice gaat niet werken in de echte wereld. Ik moet de garantie hebben dat alles 100% werkt, en bij een dag uitval kost het ons dus 250.000 euro , en die moet ik kunnen reklameren. Bij Microsoft kan dat , bij Libre/Linux niet
Heb je in de praktijk al zo'n situatie meegemaakt waarbij je gereclameerd hebt en geld hebt teruggekregen? Je kunt inderdaad bij Microsoft reclameren maar ze zullen echt niet meer doen dan compenseren dus zeker niet het bedrag wat je noemt bij een dag uitval want dan is Microsoft meteen failliet.
Gisteren, 22:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Nee hoor, er zijn wel degelijke Europese en Nederlandse cloud providers die een private cloud voor de overheid op kunnen zetten. Dat is gewoon werk, zoals we dagelijks doen.

Een aantal reageerders hier lijken wat zaken door elkaar te halen. De Nederlandse overheid draait op een aantal plekken al applicaties in private clouds. Werkt gewoon dagelijks.

Waar het probleem (voor een groot deel) ligt is de afhankelijkheid van een geïntegreerde set applicaties als Office 365. Daar is momenteel geen mooi alternatief voor. Ja er zijn wat opensource pakketten als Libreoffice, maar die lopen qua features en gebruikersgemak (en support) jaren achter op wat Microsoft biedt. Begrijp me goed: ik ben zeker geen fan van (de kwaliteit van) Office 365, maar roepen dat je dat wel even met een open source pakketje kunt vervangen klinkt een beetje naïef.

We zullen dus met zijn allen de komende tijd hard moeten werken om ook dat soort zaken binnen Europa te kunnen leveren. Daar is wat meer voor nodig dan een private cloud en wat open source software.
Wat maakt Office 365 dan zo bijzonder? Ikzelf ben totaal niet onder de indruk omdat er alternatieven zijn die een betere groupware functionaliteit bieden dan Office 365 zeker als ik zie hoe Office 365 in de praktijk ingezet en gebruikt wordt.
Is ook gelul. Office365 stelt niet zo veel voor kwa functionaliteit. LibreOffice heeft meer functies en is flexibeler met integratie naar andere systemen. Het gaat puur om de integratie met andere Microsoft software. Daarnaast gebruiken moderne bedrijven geen office meer maar wiki's. Office365 is ouderwetse technologie.
Gisteren, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem: Okay, Let's Discuss

Libreoffice is nauwelijks serieus te noemen. Leuk voor thuis of een hobbyist maar als je serieus veel geld verdient, en afhankelijk bent, moet je direct support kunnen krijgen.

Ik betaal in mijn bedrijf ca 6.000 per jaar voor office support. Maar ik verdien dan ook 6 nullen per jaar. Mijn Microsoft contact regelt direct iets als een update toch niet goed schijnt te gaan. Bij Libre en Linux in het algemeen moet je dan als een sloeber vragen gaan stellen in de Arch Community bijvoorbeeld on te ontdekken dat de hobby dev te druk bezig is met kattenfilmpjes op Reddit of 4chan

Wat zeg ik dan tegen mijn personeel (400 man)? Dat "Shinyhunterzback" nu even onbereikbaar is en ze een dag (week?) verlof krijgen?

Libreoffice gaat niet werken in de echte wereld. Ik moet de garantie hebben dat alles 100% werkt, en bij een dag uitval kost het ons dus 250.000 euro , en die moet ik kunnen reklameren. Bij Microsoft kan dat , bij Libre/Linux niet
Het mooie van LibreOffice is dat gemeentes dat zelf kunnen doen aangezien het project van iederen is en een vrije licentie heeft.
Dus gemeentes kunnen het zelf verder doorontwikkelen en er zelf een helpdesk voor bouwen als ze dat willen.
Niets staat ze dat in de weg.
In Duitsland hebben ze ook vrije software aangenomen, gaat prima, en als er geen beschikbare hulp is maakt men dat gewoon zelf, of gezamelijk met andere landen uit de EU, dat is gelijk meer werkgelegenheid.
Het mooie van vrije software is dus dat men haar hand niet hoeft op te hoiden bij de originele ontwikkelaar want die ontwikkelen alleen de software, mensen kunnen zelf forks (aftakkingen) maken en eventueel helpdesks als ze dat echt nodig hebben.
Vandaag, 07:29 door Anoniem
Ik moet het helaas met <5 nullen doen, en maar een paar man. De support van microsoft was zo belabberd dat we zelfs van Word zijn afgestapt, na een lettertype probleem was hun antwoord letterlijk dat ze geen support konden geven als er lettertypen van derde partijen op ons systeem aanwezig waren, We importeren die aangeleverde word-documenten in Indesign, wat op zich al een uitdaging is als de maker een beetje creatief bezig geweest is. We vragen ook altijd een pdf of printje mee te sturen ter verduidelijking dus.
Vandaag, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem: links speelt het spelletje over de rug van
Rechts...maar met een oplossing komen ho
maar... zorg dan dat je zelf een cloud dienst
op zet Nederlands of Europese.....???????het is dat ik de miljoenen niet heeft had ik het opgezet maar helaas

Niks links of rechts. Ze zijn daar allemaal aan het prutsen, maakt niet uit waar ze zitten op het politieke spectrum.
Vandaag, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem: Okay, Let's Discuss

Libreoffice is nauwelijks serieus te noemen. Leuk voor thuis of een hobbyist maar als je serieus veel geld verdient, en afhankelijk bent, moet je direct support kunnen krijgen.

Ik betaal in mijn bedrijf ca 6.000 per jaar voor office support. Maar ik verdien dan ook 6 nullen per jaar. Mijn Microsoft contact regelt direct iets als een update toch niet goed schijnt te gaan. Bij Libre en Linux in het algemeen moet je dan als een sloeber vragen gaan stellen in de Arch Community bijvoorbeeld on te ontdekken dat de hobby dev te druk bezig is met kattenfilmpjes op Reddit of 4chan

Wat zeg ik dan tegen mijn personeel (400 man)? Dat "Shinyhunterzback" nu even onbereikbaar is en ze een dag (week?) verlof krijgen?

Libreoffice gaat niet werken in de echte wereld. Ik moet de garantie hebben dat alles 100% werkt, en bij een dag uitval kost het ons dus 250.000 euro , en die moet ik kunnen reklameren. Bij Microsoft kan dat , bij Libre/Linux niet

Qua bedrijf (omvang + omzet) vergelijkbaar hier, maar linux/libreoffice/onlyoffice werkt gewoon goed, hoor. In ieder geval nooiit situaties gehad met kosten die je schetst. Maar aan de andere kant zijn niet heel erg afhankelijk in onze werkzaamheden als softwarebouwer van een office pakket, ons intern gehoste gitlab en gerrit daarintegen is veel crucialer. Maar we hebben dan daarvoor ook onze interne support.
Vandaag, 18:13 door Anoniem
Zonder Europese hardware en software die nodig zijn om een data center op te zetten, is het hele idee imho een wassen neus voor mensen die hun hele verdienen met eu subsidies en stemmingmakerij. Zolang een Nederlands bedrijf als ASML onder druk gezet kan worden door de USA, blijkt het een wassen neus.

Open source is geen souvereiniteit. Wie maakt het, wie onderhoudt het, bij wie staat de git, welke dependencies zijn er, wie controleert dit?

Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden dat er echte Europese cloud diensten met betaalbaar business model op de markt komen. Dat de eu zorgt dat er geen enkele bemoeienis is vanuit niet Europa. Maar de vraag is, is dit mogelijk.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.