Door johanw:
Maar wat ik absoluut niet ga accepteren is dat als ik bedrijfsmail op mn prive telefoon wil lezen de bedrijfs systeembeheerders dan remote mijn telefoon moeten kunnen beheren (onder Android kunnen Outlooken Teams zich verregaande rechten toeeigenen als je accoord gaat). Dus als de baas wil dat ik onderweg z'n mail lees zorgt hij maar voor eigen apparatuur.
Je hebt het over wil en niet moet en in dat geval is het *jouw* keuze om er uberhaubt aan te beginnen.
En nee we hebben niet via Outlook en Teams verregaande rechten dat komt door dat je inlogt met een bedrijfsmatig onmicrosoft account waar een policy group in staat. Zou je uitloggen zonder Teams of Outlook te verwijderen dan kan men op afstand niks. Maar je zou dat niet eens moeten willen 1 als het al nodig is zorg voor bedrijfsmiddelen maar 2 denk in godsnaam na waarom zou je na werk of richting werk bereikbaar moeten zijn.
Er zijn maar heel weinig beroepen waar dat noodzakelijk is zelfs in de IT. Als er server issues zijn ga ik ook niet mijn mail monitoren dan krijg ik daar een alert voor in een specifieke alert app of men belt me wel als ik op een afroep dienst zat. Anders vertrouw ik erop dat mijn collega's de boel in de hand hebben als er toch iets gebeurd. Maar de meeste mensen zijn simpel weg verslaaft aan in de know how blijven, zijn onbewust control freaks of slachtoffer van fomo. Check je contract of je bereikbaar moet zijn zo niet dan ben het simpel weg niet of beperk het tot 1 moment na of voor je werk.
En het zal je verbazen hoeveel werkgevers of je manager het niet eens een probleem vinden als je niet bereikbaar constant bent of zelfs aanmoedigen tot dat gedrag. Er is veel meer bewuswording in die groep omtrent gezond werk en privé balans de laatste decenia. Durf te praten erover met je werkgever, manager dat taboe (ook in de IT) moet echt eens doorbroken worden. Niks maakt mij gelukkiger als IT manager tijdens recruiting dan kandidaat profielen krijgen waar staat dat ze offline hobbies hebben in plaats van passie voor IT, programmeren etc.
Door Anoniem:
Ach ja, die van de baas zijn altijd slechter.....
Vroeger toen ik nog systeembeheer werk deed ( zit nu in de cybersecurity hoek) klaagden mensen ook alijd dat de systemen op het werk traag waren, totdat ik af en toe bij de mensen thuis op hun pc moest inloggen omdat ze niet konden inloggen omdat bijv de citrix client niet werkt of wat dan ook. Nou, ik heb nog nooit zulke trage pc's met meuk mee gemaakt... Blij dat die tijd voorbij is en alleen managed devices worden toegelaten en geen BYOD / Prive meuk met al hun gevaren meer.....
Algemeen advies aan beginnende ITers van senior ITer in aanvulling van de quote begin *nooit* aan ondersteunen van privé middelen van je collega's gebruikers als het niet in je contract staat dat het onderdeel van de taken is. Die hulp is zelden wederzijds. Hoevaak heb je als ITer hulp gevraagd aan een collega voor privé zaken via het bedrijf waar je werkt? Je bent niet de lokale pc boer stop acting like it. Je krijgt er enkel meer gezeik door het kost je veel te veel tijd en de goodwill die je maakt is verwaardeloosbaar omdat je die toch al maakt als ze weer eens keer er niet uitkomen met bedrijfsmatige middelen.
Wil je echt goodwill kweken leer je collega's efficienter werken *met de bedrijfsmiddelen*. Like "Hey ik zie dat je al je browser tab opnieuw handmatig opent na een crash wist je dat je met Ctrl + Shift + 'T in deze browser je vorige sesie ook kan herstellen?" "Ik zie dat je all je schermen minimaliseert handmatig wist je dat je met Windows + M alles tegelijk kan minimaliseren en met Windows + Shift + M alles weer naar voren kan halen wat geminimalseerd is?"
Zeg nooit dat het beter is om x dan y te doen tijdens tips, geef ze de optie ervoor het zijn tips geen must knows. Je wilt ze slimmer doen voelen niet dommer. Dit zijn dingen die ze de rest van hun carrière mee kunnen nemen als ze het fijn vinden werken en dat is tig meer waard dan weer eens een traag systeem van thuis aan te pakken voor een fractie van je tijd. En juist met die goodwill kun je mensen overtuigen dat sommige minder snelle zaken noodzakelijk zijn. Zoals netjes overal uitloggen als je maar genoeg aanzien hebt opgebouwd. En het kan maanden of zelfs jaren duren voor zo iets algemene kennis en procedure wordt *uit eigen wil*. Leer om dat te accepteren voor jezelf.
En als ze al dat soort adviezen gaan rondvertellen aan collega's zonder jouw credit ervoor te geven just be ffing happy en zeg er niks van. Want die kennis heeft dus zichtbare retentie opgeleverd en iemand heeft zichzelf zojuist verworven als een onbedoeld hulpje van je.
Door algorismi: Succes met het vinden van medewerkers als je byod niet meer gaat toestaan. Er zijn een hele grote groep mensen die je dan buiten gaat sluiten.
Tenzij je voor iedereen een tablet + telefoon(zowel android als ios) en een werkpaard laptop/pc (met het juiste OS) aanschaft.
Niet ons probleem dat is iets voor HR. Moment van solliceren en introductie in bedrijf hoor je als kandidaat medewerker door te hebben waar je mee gaat werken. Sterker nog als je verstandig bent heb je je al lang ingelezen erin voor je uberhaut gaat solliciteren. Jouw voorkeur als medewerker doet er niet toe tenzij je in een positie zit dat je zeggenschapp erover hebt of het specifek wordt gevraagd aan je.
Als wij ITers aannemen voor server beheer wat Linux only is enkel RPM based en terminal only sluiten we ook heel veel mensen uit dat heet *specialisatie* daar is werkelijk niks mis mee. Daarnaast professionals in enig vak gebied maken zich de toegewezen tools eigen in plaats van de omgeving die zich moet aanpassen aan hun. De uitzonderingen daarin zijn de select few die zo goed zijn in hun specifieke expertise dat bedrijven constant voor ze hunten op de werkmarkt alsof het voetbal transfers zijn. De meeste zullen in hun leven nooit daar mee te maken krijgen nog die status verwerven.
En enig notie hoeveel alleen al ITers in bedrijven moeten werken met middelen die ze privé nooit zouden gebruiken of alleen al de manier van er mee werken? Thuis heb ik een ton aan scripts, functieblockers op mijn systemen lopen eigen zoekmachine eigen gecompileerde browser zakelijk heb ik wat het bedrijf noodzakelijk acht los van wat ik wil.
Overtuig je management dat iets noodzakelijk is en het word IT hun probleem om te faciliteren of onderzoeken op implementatie. That is fine maar tot die tijd heeft jouw voorkeur geen enkele waarde voor enige ITer in een bedrijf.
ITers faciliteren bedrijfsmiddelen wat de werkgever toe laat niet de middelen welke een werknemer vraagt.
En die regel geldt ook voor hunzelf.
Door Anoniem:
Dus dat.. Daarnaast gebruiken sommige personen een Linux laptop als open source medewerker en geen windows, dan word het al snel afwijkend, dus niet supported.
Dat ligt aan wat bedrijf toelaat. Je kan binnen vijf minuten een compleet linux based systeem op Windows laten draaien via WSL2 middels de hyper-v of los via volledige virtualisatie. Als het bedrijf het maar toelaat. Plus als het nodig is voor je werk dan heb je die middelen al of had je ze tijdens je intake besproken als noodzakelijk.