Door A.P. Molenaar:
En daar zit hem nu net het morbide gif. TikTok is er niets aan gelegen scherp doeltreffend te modereren want dat is in even scherp contrast met hun verdienmodel.
Je gaat er continu vol langs aan het feit dat het hier gaat om jongeren te bereiken; en die jongeren zitten op TikTok. Tuurlijk vind alles en iedereen daar wat van, maar als je daar verbetering in wilt aanbrengen is het goed dat de boodschap dáár uitgedragen wordt. En niet vanuit wet en regelgeving.
Ik kan dergelijke zaken alleen maar toejuichen, jongeren bereiken op de plekken waar ze bereikbaar zijn.
Als ik een Rotterdammer wil bereiken met een boodschap hang ik ook geen affiche in een tramhalte in Amsterdam.
Je opmerking over roken is trouwens wel grappig; al is het meer de overheid die dat doet: vroeger was het vrijheid blijheid; openbaar reclame; ene pakje nog mooier en aantrekkelijker dan de ander. Nu zien ze er allemaal hetzelfde uit; en plaatsen we de boodschap waarom je niet moet roken op het pakje. En niet alleen maar als tekst (in het begin), maar nu zelfs met uniform uitziende pakjes met afbeeldingen. En als je nu een roker zou willen benaderen; wat denk je dat effectiever is? In de tabakszaak (waar ze verplicht moeten komen; want je kan het straks nergens anders meer krijgen), of op een rookvrij terras?