/dev/null - Overig

Hoe háál je het in je hoofd.

01-06-2025, 21:05 door A.P. Molenaar, 10 reacties
Laatst bijgewerkt: 01-06-2025, 21:11
Dat Social Media ook een forse bron van misinformatie is omdat het medium niets is gelegen aan betrouwbare informatie maar alles aan doorklikgedrag is inmiddels in veel lagen van de maatschappij welbekend.
Je zou van daaruit gezien niet verwachten dat er gebruik van wordt gemaakt om informatie in het belang van de mens te brengen maar de hardleersheid om dat maar te blijven doen is zo slijtvast en taai als M2 staal want het beklijft niet of onvoldoende.

Nu lees ik weer dat de zorgverzekeringsmaatschappijen CZ en VGZ via het TikTok kanaal Mijn Hoofd Vandaag citaat: “betrouwbare en wetenschappelijk onderbouwde informatie over mentale gezondheid gaan delen” als reactie en waarschuwing voor de vele desinformatie m.b.t. de mentale gezondheid van jongeren dat hen aantrekt om voor een uitweg uit hun misère op TikTok te gaan rondzwerven.

Met een hoe háál je het in je hoofd gedachte ‘pijnig’ ik mijn kop suf over de totstandkoming en het besluit om dit te gaan doen; om nu juist Social Media daarvoor in het geweer te brengen; dezelfde Social Media die alleen aanspoort om zoveel mogelijk (door)clicks en likes te scoren waarmee evenredig de reclame-inkomsten voor TikTok zoveel als mogelijk omhoog gejaagd worden.

Ik heb geen van die pagina’s gezien. Nergens heb ik een Social Media account, noch heb het ooit ergens gehad, dus de critici mogen mij verwijten: “Je praat nonsens” maar negeer dan óók moedig dat juist die kwetsbare doelgroep jongeren meer gebruik (gaan) maken van Tik Tok dan – letterlijk – gezond voor hen is, vanwege het verdienmodel van Social Media dat leeft van het, nogmaals, klikgedrag. waarin de betreffende jongeren ronddraaien en uiteraard vastgehouden worden op Social Media.

--------------------------------

Toegevoegd, 21:11 uur: Bronvermedling:
https://nos.nl/artikel/2569550-veel-misinformatie-over-mentale-gezondheid-op-tiktok
Reacties (10)
01-06-2025, 21:55 door Anoniem
Geachte @A.P. Molenaar, is het niet zinvoller om twee brieven, eventueel als klacht wanneer je toevallig bij één van hen verzekerd bent, naar CZ en VGZ te schrijven waarmee je hen van jouw (onderbouwde) ontzetting in kennis stelt?
Dat lijkt mij meer zoden aan de dijk zetten dan jouw verontwaardiging hier dumpen.
De kans dat iemand van beide zorgverzekeraars hier meeleest lijkt mij nihil.
01-06-2025, 23:24 door Anoniem
>Je zou van daaruit gezien niet verwachten dat er gebruik van wordt gemaakt om informatie in het belang van de mens te brengen maar de hardleersheid om dat maar te blijven doen is zo slijtvast en taai als M2 staal want het beklijft niet of onvoldoende.


Hoe zou jij de informatie dan brengen? Ik zie geen constructieve ideeen. Alleen een vage klacht over social media (zoiets?) maar ja je hoeft het niet te lezen.
Informatie blijft komen, of je het wil lezen is een keuze. Bijvoorbeeld je kunt als user ook kiezen niet te lezen en een breikanaal op te zetten in plaats van een voor jou vervelende socialmedia feed.

Dat is het mooie van het internet! It's a free place baby

Maar niemand is verplicht op internet te zitten of bepaalde socialmedia te hebben.

My 5 cents
02-06-2025, 08:09 door Anoniem
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom je het niet snapt. Wat ze doen is inspelen op een situatie die nu eenmaal zo is; of we het er nu mee eens zijn of niet.
De enige vraag voor die zorgverzekeraars is: hoe bereik ik het meest effectief de doelgroep van mijn bericht. We kunnen er nu heel wat van vinden (tot en met de politiek aan toe) dat jongeren veel op social media zitten, en TikTok daar bij de koplopr is. Dan wil je juist dát inzetten als je de jongeren wil bereiken. Je kan wel pagina grote advertenties in een krant zetten; als ze die lezen heeft dat geen tot weinig effect.

Jou bericht klinkt meer alsof je het andersom redeneert; alsof we jongeren daarmee juist naar social media trekken. Laat me je uit die droom ontwaken: ze komen echt niet voor CZ en VGZ naar TikTok.
02-06-2025, 09:25 door Anoniem
Ik begrijp deels wel waarom dat platform wordt gekozen. Als ik kijk naar mijn kleinkinderen (die naar mijn mening al schermverslaafd zijn), dan zul je de mensen moeten benaderen via het medium waar ze op zitten. Zie het communicatieproces, waarin "channel/ medium" een van de aspecten is.

Jongeren zitten op TikTok, Snapchat en weet ik het allemaal. Luisteren naar onbenullige influencers die voor het juiste bedrag met droge ogen beweren dat de maan van blauwe kaas is gemaakt. Kranten worden niet gelezen (lezen is sowieso een uitdaging), Youtube is voor oude mensen, en pagina's op websites lezen is er nauwelijks bij, laat staan lappen tekst waar je echt even voor moet gaan zitten. Hoe bereik je je doelgroep dan? Juist, via het kanaal waar ze iedere dag (veel te lang) op zitten. Dat is aan de ene kant problematisch vanwege het verslavende karakter, maar aan de andere kant: hoe denk je de groep die het het hardst nodig heeft in zo groot mogelijke aantallen te bereiken?

Ik heb ook geen TikTok account, dus weet niet hoe de informatie wordt overgebracht, maar het zou mooi zijn om mensen via TikTok te lokken, om vervolgens z.s.m. weg te gaan van TikTok naar b.v. een webpagina, waar de informatie in laagdrempelige, korte, behapbare brokken wordt weergegeven. En dan hopen dat het effect heeft. Veel kinderen en jongvolwassenen kunnen de informatie m.i. goed gebruiken. De wetenschappelijke artikelen over toegenomen schermgedrag en het risico op zelfdoding(spogingen), een afnemend zelfbeeld, depressie en algehele verminderde mentale gezondheid zijn jaren geleden al gepubliceerd.
02-06-2025, 09:39 door Anoniem
Juist omdat jongeren massaal actief zijn op TikTok, kun je ze daar bereiken. Niet met morele preken vanaf een veilige afstand, maar op hun eigen terrein. De poging van CZ en VGZ om via het kanaal ‘Mijn Hoofd Vandaag’ betrouwbare en wetenschappelijk onderbouwde informatie aan te bieden, is geen blinde goedkeuring van het platform—het is een vorm van digitale harm-reduction. Je begeeft je op glad ijs, ja. Maar je doet dat om een hand uit te steken naar wie er anders misschien helemaal niemand meer hoort.
02-06-2025, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem: Kranten worden niet gelezen (lezen is sowieso een uitdaging)
An sich is dit een positief punt. Staat de meeste onzin in de sufferdjes van dpg media en mediahuis.
Voorbeeld: https://www.startpage.com/do/search?q=dochter+freddie+mercury&l=nederlands dit verhaal is volstrekte nonsens. Daarnaast is de bron de tabloid van het VK. Maar de kranten brengen dit als waarheid, even twee minuten onderzoek doen is teveel gevraagd. (overigens doet de NOS het ook al geen haar beter, je vraagt je dan sterk af hoe zou het met de waarheidsbevinding zijn van andere onderwerpen?)
02-06-2025, 11:42 door A.P. Molenaar - Bijgewerkt: 02-06-2025, 12:06
Hierboven, op 1 juni 2025 om 21:55 en 23:24 uur twee significante voorbeelden hoe wordt gedacht over opinierende bijdragen.

De een 'adviseert' mij dat het zinvoller is mijn opinie tot een klacht te 'deformeren' en in te dienen bij de zorgverzekeringsmaatschappijen omdat die hier toch niet zouden meelezen (waarom zouden die hier niet kunnen meelezen??) en de ander ziet niet meer dan een 'vage klacht' (blijkbaar behoort het woord opinie ook niet tot de woordenschat van deze reageerder) afsluitend met een my 5, i.p.v. 2 cents.

Wel, omdat de tweede reageerder mij blijkbaar toch wel 3 centen meer waard vindt dan slechts 2 centen als onuitgesproken waardering kan ik alleen melden dat de bron, de zogenaamde Social Media aan striktere regels gebonden zou moeten worden want het verafgode www is a free place tot be is sinds zijn ontstaan, ongeveer 30 jaar geleden, significant verworden tot een toxic place to be.
Als je dat niet ziet, negeert of ontkent ben je blind voor alles dat hier dagelijks door de redactie wordt gemeld m.b.t. zaken die van het internet a particularly dirty place to be maken.

Wat ik wel weet - even een vergelijking - is dat je mensen verslaafd aan roken bij de aankoop van hun verslavende middelen in een tabakswinkel, juist dáár niet hoeft te confronteren met goedbedoelde adviezen, nog afgezien van het feit dat de uitbater je zéér dringend verzoekt zijn nering abrupt te verlaten. En dat is nu precies wat CZ en VGZ ook doet: Eenmaal binnen in de 'tabakswinkel' (TikTok) is de jongere met mentale problemen gevangen in zijn addictie (Social Media)

En daar zit hem nu net het morbide gif. TikTok is er niets aan gelegen scherp doeltreffend te modereren want dat is in even scherp contrast met hun verdienmodel.
02-06-2025, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom je het niet snapt. Wat ze doen is inspelen op een situatie die nu eenmaal zo is; of we het er nu mee eens zijn of niet.
De enige vraag voor die zorgverzekeraars is: hoe bereik ik het meest effectief de doelgroep van mijn bericht. We kunnen er nu heel wat van vinden (tot en met de politiek aan toe) dat jongeren veel op social media zitten, en TikTok daar bij de koplopr is. Dan wil je juist dát inzetten als je de jongeren wil bereiken. Je kan wel pagina grote advertenties in een krant zetten; als ze die lezen heeft dat geen tot weinig effect.

Jou bericht klinkt meer alsof je het andersom redeneert; alsof we jongeren daarmee juist naar social media trekken. Laat me je uit die droom ontwaken: ze komen echt niet voor CZ en VGZ naar TikTok.
Sluit me hier bij aan op 1 punt na. *Ieder hier zit op social media.
Forums zijn namelijk ook social media onder de umbrella term van socialnetwerken.

Daarom is het uitermate belangrijk bij discussies om de boel te nuanceren en specificeren.
02-06-2025, 14:35 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:
En daar zit hem nu net het morbide gif. TikTok is er niets aan gelegen scherp doeltreffend te modereren want dat is in even scherp contrast met hun verdienmodel.

Je gaat er continu vol langs aan het feit dat het hier gaat om jongeren te bereiken; en die jongeren zitten op TikTok. Tuurlijk vind alles en iedereen daar wat van, maar als je daar verbetering in wilt aanbrengen is het goed dat de boodschap dáár uitgedragen wordt. En niet vanuit wet en regelgeving.

Ik kan dergelijke zaken alleen maar toejuichen, jongeren bereiken op de plekken waar ze bereikbaar zijn.

Als ik een Rotterdammer wil bereiken met een boodschap hang ik ook geen affiche in een tramhalte in Amsterdam.

Je opmerking over roken is trouwens wel grappig; al is het meer de overheid die dat doet: vroeger was het vrijheid blijheid; openbaar reclame; ene pakje nog mooier en aantrekkelijker dan de ander. Nu zien ze er allemaal hetzelfde uit; en plaatsen we de boodschap waarom je niet moet roken op het pakje. En niet alleen maar als tekst (in het begin), maar nu zelfs met uniform uitziende pakjes met afbeeldingen. En als je nu een roker zou willen benaderen; wat denk je dat effectiever is? In de tabakszaak (waar ze verplicht moeten komen; want je kan het straks nergens anders meer krijgen), of op een rookvrij terras?
02-06-2025, 14:37 door _R0N_
Het is vrij eenvoudig.
Hoe bereik je het meeste publiek binnen je doelgroep?

Ik gok zo dat een spotje in de zendtijd voor S.I.R.E. niet meer van toepassing is, simpelweg omdat de doelgroep zeer weinig TV kijkt.
De kans van slagen van een campagne als deze is het grootst wanneer je de doelgroep benadert op het medium dat ze het meest gebruiken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.