image

ABN Amro-klanten krijgen 5500 euro schade door factuurfraude niet vergoed

donderdag 12 juni 2025, 17:14 door Redactie, 9 reacties

Twee klanten van ABN Amro die door middel van factuurfraude voor meer dan 5500 euro werden opgelicht krijgen de schade niet vergoed. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klanten ontvingen vorig jaar april een e-mail met een factuur voor een bedrag van 5572,05 euro. Dat bedrag is vervolgens naar een Spaans rekeningnummer overgemaakt. Binnen een half uur belden de klanten de bank met de boodschap dat ze waren opgelicht.

Zo'n anderhalf uur na het telefoongesprek heeft ABN Amro via Swift een annulerings- en terugbetalingsverzoek bij de ontvangende Spaanse bank ingediend. De Spaanse bank liet echter weten dat het niet was gelukt om het geld veilig te stellen. De klanten willen dat ABN Amro de schade vergoedt, omdat het niet adequaat op de fraudemelding reageerde. Ze vinden dat de bank direct na de melding bij de Spaanse bank een zogenoemde "Sepa-recall" had moeten indienen.

ABN Amro laat in het verweer weten dat het een half uur na het gesprek een Sepa-recall heeft ingediend en een goed uur later nog een annuleringsverzoek via het Swift-betaalsysteem. Verder stelt de bank dat de schade niet te voorkomen was geweest. Volgens ABN Amro kan in het algemeen worden gesteld dat oplichters het geld direct na ontvangst meteen opnemen, terwijl de klanten de bank pas 26 minuten na de transactie belden.

Het Kifid is het met ABN Amro eens en stelt dat er geen aanwijzingen zijn dat de schade voorkomen had kunnen worden. "De commissie acht het niet onaannemelijk dat de gelden in de tussentijd reeds waren opgenomen en dat welk handelen waartoe de bank rechtens gehouden is dan ook de schade niet had kunnen voorkomen." De vordering van de klanten wordt dan ook afgewezen. Ze kunnen nog wel bij de rechter beroep aantekenen (pdf).

Reacties (9)
Gisteren, 17:30 door Anoniem
Een factuur krijgen en zonder te controleren of die factuur terecht is, de factuur betalen en dan achteraf tot de conclusie komen dat je bent opgelicht? Ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb.
Gisteren, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem: Een factuur krijgen en zonder te controleren of die factuur terecht is, de factuur betalen en dan achteraf tot de conclusie komen dat je bent opgelicht? Ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb.
Nee je hebt het exact begrepen de getroffene niet.
Vandaag, 02:59 door Anoniem
controleren is beter dan er gewoon op vertrouwen dat het klopt. dat is de beste remedie op vandaag
Vandaag, 10:56 door A.P. Molenaar
Wat er is gebeurd tussen de bank en de beide benadeelden, ja dat is wel duidelijk verwoord in de uitspraak. Maar wat er aan vooraf ging?...

Mij lijkt dit een geval van een aankoop bij een bij nader inzien louche verkoper en pas nadat de aankoop is betaald aan de Spaanse bank drong tot de benadeelden daarom volledig door dat ze waren beso....rd.

Oplichters spelen helemaal in op het rechtvaardigheidsgevoel gepaard aan de goedgelovigheid van hun aspirant slachtoffers. Datzelfde scenario zie je ook bij de gevalletiejes 'de bank belt'. Ik laat dit hier niet meespelen anders verwaterd het waar het hier om gaat, en dat is het feit dat de slachtoffers hun radeloosheid vanwege het verlies van zoveel geld onterecht hebben getracht af te wentelen op ABN/AMRO.

Ontzettend triest voor hen dat hun €5.572,05 in rook is opgegaaan maar om hun bank daarvoor verantwoordelijk te stellen is strikt zakelijk genomen verwerpelijk.
Vandaag, 11:43 door Briolet
Als je een bank verantwoordelijk wilt houden, moet je bij die Spaanse bank zijn. Zij hebben waarschijnlijk niet goed gecontroleerd wie een rekening geopend had. Want anders hadden ze wel de goede gegevens om het geld van de rekeninghouder terug te halen. Of op zijn minst de rekeninghouder als oplichter voor het gerecht te brengen.
Vandaag, 12:25 door Anoniem
Ook hier weer kan het geld gewoon teruggeboekt worden. Dat de rekening-ezel-houder hiermee in het rood komt is zijn of haar probleem. Wil je weer beschikken over je rekening, vul deze dan aan.
Vandaag, 12:30 door Anoniem
Door Briolet: Als je een bank verantwoordelijk wilt houden, moet je bij die Spaanse bank zijn. Zij hebben waarschijnlijk niet goed gecontroleerd wie een rekening geopend had. Want anders hadden ze wel de goede gegevens om het geld van de rekeninghouder terug te halen. Of op zijn minst de rekeninghouder als oplichter voor het gerecht te brengen.

Waarschijnlijk hebben ze ook daar wel de gegevens van de natuurlijke persoon die de rekening heeft .
En is het, net als hier, een scholier, een zwerver, een "verward persoon" maar hoe dan ook de bekende kale kikker .

Het geld is al meteen weggepind en de rekening is leeg of staat rood.

En het 'voor het gerecht brengen' zou , lijkt me , het slachtoffer moeten (laten) doen .

Het enige wat de Spaanse bank heeft is een verzoek van de Nederlandse bank - dat hun klant ZEGT opgelicht te zijn .

Even andersom - stel, jij verkoopt wat aan een Duitser (of verhuurt je vrije Zimmer) . En wat later gaat jouw bank je voor de rechter dagen . Omdat die Duitser beweert dat je 'm opgelicht hebt en dat zegt aan zijn bank . Zeg je dan ook niet WTF , waarom doen jullie dat , als die kerel een probleem heeft met mij moet hij mij maar aansprakelijk stellen ?
Vandaag, 12:42 door Anoniem
Door Briolet: Als je een bank verantwoordelijk wilt houden, moet je bij die Spaanse bank zijn. Zij hebben waarschijnlijk niet goed gecontroleerd wie een rekening geopend had. Want anders hadden ze wel de goede gegevens om het geld van de rekeninghouder terug te halen. Of op zijn minst de rekeninghouder als oplichter voor het gerecht te brengen.
geld ezel,
even tijdelijk je pas uitlenen voor een vergoeding.
gebeurd helaas te vaak
Vandaag, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ook hier weer kan het geld gewoon teruggeboekt worden. Dat de rekening-ezel-houder hiermee in het rood komt is zijn of haar probleem. Wil je weer beschikken over je rekening, vul deze dan aan.

Goed idee, want het gebeurt NOOIT dat mensen liegen over een dienst of een verkoop , dus gewoon zodra iemand klaagt meteen terugboeken .
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.