image

ICO wil dat fabrikanten 'smart' apparaten privacy gebruikers respecteren

dinsdag 17 juni 2025, 11:46 door Redactie, 11 reacties

Fabrikanten van 'smart' apparaten moeten de privacy van hun gebruikers respecteren en geen excessieve hoeveelheden informatie verzamelen, zo stelt de Britse privacytoezichthouder ICO. "Van smart speakers en fitnesstrackers tot wifi-koelkasten en met internet verbonden airfryers, smart producten verzamelen vaak grote hoeveelheden persoonlijke informatie van gebruikers - waaronder gevoelige informatie - dus fabrikanten en ontwikkelaars moeten ervoor zorgen dat hun producten met databescherming in het achterhoofd zijn ontwikkeld", aldus de ICO.

De Britse privacytoezichthouder heeft nu conceptrichtlijnen gepubliceerd waarin staat hoe IoT-fabrikanten met persoonlijke informatie zouden moeten omgaan. Het gaat dan om zaken zoals het vragen van geïnformeerde toestemming, hoe er transparante privacy-informatie kan worden geboden en welke tools aanwezig moeten zijn waarmee mensen hun datarechten kunnen uitoefenen, zoals het recht om vergeten te worden of data te laten verwijderen. Zo stelt de ICO dat fabrikanten persoonlijke informatie afkomstig van IoT-producten niet langer dan noodzakelijk zouden moeten bewaren.

"In onze steeds meer met internet verbonden wereld zouden we niet moeten kiezen tussen de voordelen van smart producten en onze eigen privacy. We hebben terecht allemaal een grotere verwachting van privacy in onze eigen woning, dus moeten we erop kunnen vertrouwen dat smart producten onze privacy respecteren, onze persoonlijke informatie verantwoord gebruiken en alleen op manieren die we verwachten", zegt Stephen Almond van de ICO.

Reacties (11)
17-06-2025, 12:34 door Anoniem
Ik zie niet in waarom die apparaten überhaubt data moeten verzamelen.
17-06-2025, 13:04 door Anoniem
Ik heb liever dat ze pleiten voor het stimuleren van het ontwikkelen van 'domme' apparaten. Een airfryer zou geen WiFi nodig moeten hebben..
17-06-2025, 13:35 door Anoniem
Eh... Dat toch het enige doel achter al die 'smart' gekte?
En de overheid laat het uiteraard gebeuren. Veel te makkelijk als een ander de kastanjes uit het vuur haalt. Ergens graaien ze die data wel.
17-06-2025, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem: Eh... Dat toch het enige doel achter al die 'smart' gekte?
En de overheid laat het uiteraard gebeuren. Veel te makkelijk als een ander de kastanjes uit het vuur haalt. Ergens graaien ze die data wel.

dit vraag ik mij dus ook altijd af, waarom wil je uberhaubt zo'n verbonden ding, alles maar ook met apps of websites verbonden.
ik wil gewoon een simpel apparaat dat werkt en goed is in het hoofddoel meer heb ik niet nodig
17-06-2025, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: dit vraag ik mij dus ook altijd af, waarom wil je uberhaubt zo'n verbonden ding, alles maar ook met apps of websites verbonden.
ik wil gewoon een simpel apparaat dat werkt en goed is in het hoofddoel meer heb ik niet nodig
Ik heb gekeken naar een 60 inch monitor voor mijn (zelfgebakken) media computer in de woonkamer. Je kunt 3 "smart" TV's kopen voor de prijs van zo'n monitor en die TV's zijn goed genoeg. (Zitten verder niet aan het Internet.)
17-06-2025, 16:46 door Anoniem
Ik heb al mijn slimme apparaten geïntegreerd in de door nederlander ontwikkelde home assistant. Alles is verbonden met wifi en zigbee, maar helemaal offline van het internet. Via tailscale kan je dan alsnog op afstand alles bekijken en besturen:) do it!
17-06-2025, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb al mijn slimme apparaten geïntegreerd in de door nederlander ontwikkelde home assistant. Alles is verbonden met wifi en zigbee, maar helemaal offline van het internet. Via tailscale kan je dan alsnog op afstand alles bekijken en besturen:) do it!
Tailscale kan, je kan ook een wireguard tunnel tussen telefoon en router maken. Dan is je telefoon in een soort van verlengd lan.
18-06-2025, 08:59 door Anoniem
Als je geen smart producten of privacy schendende apparatuur fabriceert,
dan kunnen mensen het niet kopen of gaan gebruiken,
dan hoef je ook minder te strijden voor het behoud van je privacy.
18-06-2025, 10:12 door Anoniem
De oproep van de ICO is principieel begrijpelijk, maar gaat voorbij aan de realiteit dat smart producten juist draaien op grootschalige dataverzameling (zonder die data/connectiviteit kunnen ze niet functioneren of renderen?). Het gemak dat gebruikers ervaren is direct gekoppeld aan het prijsgeven van privacy en dat is een structureel kenmerk van het businessmodel. Regels over toestemming en bewaartermijnen zijn symptoombestrijding zolang connectiviteit en gedragsprofilering centraal staan in het productontwerp. Wie smart apparaten gebruikt, kiest in feite bewust voor minder privacy.
18-06-2025, 11:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb liever dat ze pleiten voor het stimuleren van het ontwikkelen van 'domme' apparaten. Een airfryer zou geen WiFi nodig moeten hebben..

Niet helemaal mee eens, ik zou best meer apparaten willen hebben die mij bijvoorbeeld kunnen vertellen hoeveel stroom ze gebruiken. En bij bijvoorbeeld de koelkast of de deur open staat en wat de temperatuur in de koel en vries gedeeltes zijn. Maar dat moeten lokale api's zijn, de data hoeft niet mijn huis te verlaten. Dus wifi is niet erg, het verplicht doorsturen naar de cloud wel.
19-06-2025, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb liever dat ze pleiten voor het stimuleren van het ontwikkelen van 'domme' apparaten. Een airfryer zou geen WiFi nodig moeten hebben..

Niet helemaal mee eens, ik zou best meer apparaten willen hebben die mij bijvoorbeeld kunnen vertellen hoeveel stroom ze gebruiken. En bij bijvoorbeeld de koelkast of de deur open staat en wat de temperatuur in de koel en vries gedeeltes zijn. Maar dat moeten lokale api's zijn, de data hoeft niet mijn huis te verlaten. Dus wifi is niet erg, het verplicht doorsturen naar de cloud wel.

De functionaliteit die jij wilt, kan prima zonder enige wifi, gewoon met een schermpje op de koelkast, vriezer etc. (als je het zo belangrijk vindt). Tenzij jouw huis kilometers lang is zodat je in de woonkamer op je smartphone of je laptop wilt kunnen zien hoe de situatie in de keuken is. Mijn huis is niet zo groot, het kost mij minder tijd om naar de keuken te lopen dan om het betreffende scherm op mijn device te openen.

Die "smart home appliances" zijn één grote truuk om bewoners hun gegevens af te troggelen. De fabrikanten zijn allang een soort charlatans geworden die "snake oil" verkopen.

Heb ik het nodig om bij te houden hoeveel stroom mijn koelkast verbruikt? Gaat het wat veranderen als ik elke dag een minuut verspil om dat te checken en daar aandacht aan te besteden? Plus een minuut aan honderd andere apparaten en checkpoints? Nee. Ik ga geen nieuwe koelkast kopen voordat mijn huidige koelkast aan het eind van zijn gebruikscyclus is. Voortijdige vervanging van het hele apparaat door een nieuwe zou veel slechter zijn voor het milieu dan een ietsiepietsie hoger stroomverbruik tijdens het dagelijks gebruik van de huidige koelkast.

Nog los van het stroom- en waterverbruik van al die wifi-connecties en server-capaciteit voor de "smartheid" van IoT-apparaten. Mensen willen zichzelf graag een milieuridder vinden maar gebruiken ondertussen alleen maar meer stroom en water voor hun "smart" devices.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.