image

WhatsApp gaat advertenties volgend jaar aan Europese gebruikers tonen

vrijdag 20 juni 2025, 11:31 door Redactie, 36 reacties

WhatsApp gaat advertenties volgend jaar aan Europese gebruikers tonen, zo stelt de Ierse privacytoezichthouder DPC. Dat laat Politico weten. De chatdienst maakte eerder deze week bekend dat het advertenties gaat tonen gebaseerd op data van gebruikers. Voor mensen die WhatsApp aan het Meta Accounts Center hebben toegevoegd zal ook informatie van andere Meta-accounts worden gebruikt, zoals Facebook en Instagram.

De Ierse Data Protection Commission (DPC) liet weten dat het door Meta was ingelicht dat de advertenties vanaf volgend jaar in de EU worden uitgerold. Daarnaast zegt de DPC dat het met WhatsApp over het advertentiemodel in gesprek gaat, alsmede met andere Europese privacytoezichtouders. Meta heeft bevestigd dat de uitrol van het advertentiemodel wereldwijd geleidelijk plaatsvindt.

Het techbedrijf stelt dat het delen van data tussen WhatsApp, Facebook en Instagram alleen plaatsvindt als gebruikers hun accounts hebben gekoppeld. Naar aanleiding van de berichtgeving over de Europese uitrol liet WhatsApp aan 9To5Mac weten dat advertenties voor Europese gebruikers nooit officieel voor dit jaar gepland stonden.

Reacties (36)
20-06-2025, 11:40 door Anoniem
Ai gegenereerde advertenties in whatsapp met Facebook en insta kennis?
20-06-2025, 11:50 door Anoniem
Ha leuk! Ik ben gek op advertenties! Ik kijk de hele dag advertenties alleen jammer dat ik geen WhatsApp gebruik :-(
20-06-2025, 12:14 door Anoniem
nou dan maar andere app...signal zonder reclame voor hoe lang??????
20-06-2025, 12:51 door Anoniem
Wat een triest gebeuren, die advertentie-industrie.

Wordt het niet eens tijd dat zoiets gereguleerd gaat worden?
20-06-2025, 13:08 door Named - Bijgewerkt: 20-06-2025, 13:10
Dus dan moet ik dit jaar nog van WhatsApp af...
Over op Signal neem ik aan. (Tenzij signal compromised is? Dan maar zelf bouwen of zo?)
Helaas heb ik heb nog wel een aantal chats met mensen die niet overstappen kunnen/willen.
Oude oma's en opa's, die ga ik niet verder in verwarring brengen met ineens twee chat apps.

In ieder geval, deze zomer word het maar eens tijd voor een grote digitale schoonmaak...
Ongebruikte apps wegdoen, backups organiseren, oude accounts verwijderen, etc.
Misschien word het dan ook tijd om een zelf-gehoste email server op te zetten.
20-06-2025, 13:30 door Anoniem
Einde voor reclamevrij WhatsApp – Signal blijft wél trouw aan zijn missie :)
door Redactie Signalapp.nl | dinsdag 17 Juni 2025

Advertenties in WhatsApp zijn een nieuwe reden voor gebruikers om over te stappen van WhatsApp naar Signal. Niemand zit te wachten op advertenties tussen de persoonlijke statusupdates van vrienden en familie. Signal biedt met Verhalen (Stories) dezelfde functie als WhatsApp Statusupdates, maar dan mét privacy en zonder ads.

https://signalapp.nl/signal-app-nieuws/einde-voor-reclamevrij-whatsapp-signal-blijft-wel-trouw-aan-zijn-missie/
20-06-2025, 14:01 door Anoniem
Mooi moment om overstappen :)
20-06-2025, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ha leuk! Ik ben gek op advertenties! Ik kijk de hele dag advertenties alleen jammer dat ik geen WhatsApp gebruik :-(

Meh. Ik zien nooit reclames. Wat voor apps ik ook gebruik. Lekker rustig zo. Geen afleiding of irritatie. En geen virus meuk.

Tijd voor een andere app. Een zonder in-app reclame uitingen.
Nu de andere gebruikers waarmee ik (nu nog) chat, ook zien te overtuigen.
Wat ook een gebed zonder einde is. :-)
20-06-2025, 15:44 door Anoniem
Ik zelf ben al overgestapt op signal en session. En mijn naasten ook. Ik ik zeg tegen iedereen die met mij in contact wil blijven dat ze ook over moeten stappen. Ik wil geen whatsapp meer nodig hebben waarvoor dan ook.
Nu meta whatsapp voor allerlei doeleinden gaat gebruiken als advertenties en ai training wil ik er niks meer mee te maken hebben.
Ik ben 2-3 jaar geleden al overgestapt maar gelukkig gaan nu langzaam aan ook andere mensen over.
Standaard heeft whatsapp toegang tot jou fotos en jou thuis netwerk alle gegevens worden verzameld en misbruikt.

Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk die facebook ai training opt out ingevuld en houd meta zich hier eigenlijk wel aan?

En hoeveel mensen hebben zoals ik een telefoon met privacyOS?

En ja zelfs dan ben je er nog niet het beste is eigenlijk een telefoon zonder simkaart, en waarvan de hardware onafhankelijk is van grote spelers.

Google heeft recent nog de vrijgave van de opensource pixel firmware voor android 16 gestaakt. Dat is in lijn met hun beleid om ook adblockers en anti age verification op youtube te dwarsbomen. Ze willen die meta data van de eindgebruiker kosten wat kost verzamelen
Dat maakt privacy os uptodate houden ook een stuk lastiger.

Ik hoop op alternatieven zoals bijv de fairphone en ubuntu touch.
Hardware met meer vrijheid

Ik ben mij aan het inlezen of ik dat niet werkbaat kan maken voor als pixels straks niet langer bruikbaar zijn voor grapheneos en calyxos
20-06-2025, 17:37 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een triest gebeuren, die advertentie-industrie.

Wordt het niet eens tijd dat zoiets gereguleerd gaat worden?

Helemaal mee eens. Het wordt ook tijd dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en Google en Meta NIET meer betalen om onze privacy te schenden. De meeste ondernemingen doen mee aan de schendingen van privacy op het internet met alle gevolgen van dien. Zo is Trump aan de macht gekomen en project2025 gestart. De Amerikaanse media weten alles van ons en kunnen ons maximaal indoctrineren. Alleen maar omdat bedrijven lekker persoonlijke advertenties willen tonen.
Pak je verantwoordelijkheid doe daar niet meer aan mee.
20-06-2025, 21:02 door cyberpunk
Fantastisch nieuws. Ik verwacht binnenkort meer gebruikers in mijn Signal contact list.
20-06-2025, 22:06 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een triest gebeuren, die advertentie-industrie.

Wordt het niet eens tijd dat zoiets gereguleerd gaat worden?
Wat kan er misgaan als je reclamebureaus inhuurt voor je communicatie.
Of eigenlijk je oogbollen uitleent aan de reclamebureas (google, meta,amazon, microsoft, oracle)
21-06-2025, 03:39 door Anoniem
Misschien kan je ze blokkeren als ja vpn gebruikt die advertenties in Whatsap of een speciale addblocker die er misschien voor ontwikkeld zal worden.
21-06-2025, 09:36 door Anoniem
Door Anoniem:

Ik hoop op alternatieven zoals bijv de fairphone en ubuntu touch.
Hardware met meer vrijheid


Maar ja, Ubuntu heeft al een hele tijd telemetrie. Dus ik verwacht dat dat niet beter is op de mobiel
:-(
21-06-2025, 11:36 door Anoniem
Door Named: Dus dan moet ik dit jaar nog van WhatsApp af...
Prima.Elke gebruiker weg van whatsapp verkleint het 'netwerk effect'.
Over op Signal neem ik aan.
Yep. Signal is het handigste. Veel andere alternatieven zijn er immers niet, die voor gewone mensen nog bruikbaar en zonder adverteties en tracking.
Helaas heb ik heb nog wel een aantal chats met mensen die niet overstappen kunnen/willen.
Kwestie van overtigen en ze op de nadelen van WhatsApp wijzen
Oude oma's en opa's, die ga ik niet verder in verwarring brengen met ineens twee chat apps.
Natuurlijk niet, die vertel je gewoon dat WhatsApp evil is en dat die weg moet en dat Signal net zo handig is. Natuurlijk ook dat ze al hun contacten vertellen dat ze naar Signal moeten en WhatApp weggooien.
Heb je gelijk weer meer gebruikers van WhatApp weggesnoept.

Issue is ook dat de overheid en veel bedrijven naar WhatsApp gelokt zijn door Meta (omdat daar zoveel users verzameld zijn) en dat Meta, de eigenaar is van WhatsApp, erg rijk geworden is door al onze gebruikersdata te stelen. Dat moet dus ook veranderen. Daar ook druk uitoefenen om over te stappen naar Signal en dat ze WhatsApp in de ban doen. Ze moeten uiteindelijk naar alternatieven zoeken die niet van 'big-tech' zijn (want big-tech leeft van de advertenties en het stelen van gebruikersdata).

Als tussenoplossing is Signal best goed (moeten die bedrijven dan wel af en toe een donatie doen, want die servers moeten ook ergens van betaald worden en advertenties willen we niet).
21-06-2025, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik hoop op alternatieven zoals bijv de fairphone en ubuntu touch.
Hardware met meer vrijheid


Maar ja, Ubuntu heeft al een hele tijd telemetrie. Dus ik verwacht dat dat niet beter is op de mobiel
:-(

Hi wat bedoel je? Ik gebruik op mijn desktop pc Linux Mint (is Ubuntu) bedoel je dat mijn Linux Mint telemetrie doorstuurd naar Ubuntu?
21-06-2025, 15:01 door Anoniem
Gebruikers van product naar grondstof...
21-06-2025, 15:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik hoop op alternatieven zoals bijv de fairphone en ubuntu touch.
Hardware met meer vrijheid


Maar ja, Ubuntu heeft al een hele tijd telemetrie. Dus ik verwacht dat dat niet beter is op de mobiel
:-(

Maar staat die default aan?
Of moet je zelf nog iets doen?

En wat versta jij precies onder telemetry. (ook zo'n vaag woord voor meerdere uitleg vatbaar)
Misschien een link posten naar een bron voor je statement.

Of bedoel je dit: "Linux Mint Disables Snap Store by Default"

https://winaero.com/enable-or-disable-snap-in-linux-mint-20/
21-06-2025, 17:42 door Anoniem
Moeten we nu de EU dankbaar zijn dat zij dit nog een jaartje weghouden van het publiek?
21-06-2025, 17:57 door Anoniem
Door Anoniem: Linux Mint (is Ubuntu)
Nee, Linux Mint is niet hetzelfde als Ubuntu, dat hebben ze als basis gebruikt. Ubuntu is weer gebaseerd op Debian maar niet hetzelfde. Als een distro hetzelfde was als de distro waarop die gebaseerd is dan had hij niet hoeven te bestaan.

Ubuntu is hevig in gaan zetten op het gebruik van snap in plaats van een software-repository gebaseerd op Debians deb-formaat, en Mint is daar juist niet in meegegaan, dat is default zelfs uitgeschakeld, en daarin is Mint dus funamenteel anders dan Ubuntu. Er is trouwens ook een Mint-variant die ze rechtstreeks op Debian baseren.

bedoel je dat mijn Linux Mint telemetrie doorstuurd naar Ubuntu?
Ik ben niet degene aan wie je die vraag stelde, maar waarom zouden ze gegevens over hoe hun gebruikers Mint gebruiken naar Ubuntu sturen? Ik denk dat je even bij Mint moet zoeken naar of en hoe die telemetrie inzetten, en waarom. Bij Debian (dat gebruik ik) kan je door een pakket te installeren ervoor deelnemen aan het verzamelen van anonieme statistieken over welke pakketten hoe vaak in gebruik zijn. Default wordt dat niet geïnstalleerd, het is opt-in dus. Het is best mogelijk dat Mint ook zoiets doet. Een zoekopdracht op "mint telemetry" of iets dergelijks zou je snel genoeg wijzer moeten maken. Heb je dat geprobeerd?
21-06-2025, 23:40 door Anoniem
Wat die adverteerders maar niet willen begrijpen is dat, hoe vaker hun advertentie mijn activiteit (gesprek met anderen op WhatsApp of wat voor medium dan ook, of film kijken), hoe meer ik hun product en hun bedrijf haat.

Ook TV-reclame. Bijna altijd het moment om even wat te drinken te pakken in de keuken of om even te gaan pissen.
22-06-2025, 00:36 door Anoniem
Waarom WhatsApp als er Signal is, maar waarom Signal als er Cwtch is?? (-;
Die laatste is niet gecentraliseerd en kent dus geen centrale server die gecompromiteerd kan worden, al is Signal tot op heden nog steeds okee.
Maar wie wil er nou nog WhatsApp, tenzijhet is omdat hun vrienden het ook hebben?
Misschien kan men eens aan die vrienden vragen; "ben je ook zo moe van WhatsApp?"
SimpleX messenger is oiverigens ook niet slecht, evenals Matrix en XMPP-gebaseerde clients.
22-06-2025, 00:48 door Anoniem
Door Named: Dus dan moet ik dit jaar nog van WhatsApp af...
Over op Signal neem ik aan. (Tenzij signal compromised is? Dan maar zelf bouwen of zo?)
Helaas heb ik heb nog wel een aantal chats met mensen die niet overstappen kunnen/willen.
Oude oma's en opa's, die ga ik niet verder in verwarring brengen met ineens twee chat apps.

In ieder geval, deze zomer word het maar eens tijd voor een grote digitale schoonmaak...
Ongebruikte apps wegdoen, backups organiseren, oude accounts verwijderen, etc.
Misschien word het dan ook tijd om een zelf-gehoste email server op te zetten.
Vrees niet, er zijn gelukkig zat alternatieven!
Vergelijk ze hier:
https://www.messenger-matrix.de/messenger-matrix-en.html
En hier: https://eylenburg.github.io/im_comparison.htm

Mijn top 6:
1: Cwtch/Briar+Briar Mailbox (P2P+TOR connection)
2: SimpleX (TOR connection)
3: Fluffychat/Schildichat/Element (Matrix)
4: Conversations/Cheogram/Atalk/Quicksy (XMPP)
5: Threema Libre
6: Signal

De meeste van deze apps kan men ook zelf aanpassen en compileren aangezien ze een vrije licentie hebben.
22-06-2025, 09:48 door johanw
Door Anoniem: nou dan maar andere app...signal zonder reclame voor hoe lang??????

Signal is open source dus als daar ooit reclame in komt is die er ook weerzo uit gesloopt. Ik draai een eigen fork waarinin o.a. hun irritante steeds terugkerende nagscreen waarin ze om donaties bedelen uitgezet heb.
22-06-2025, 11:01 door Anoniem
Ik snap niet dat iedereen hier zo scherp op reageert, immers heb ik geleerd dat als er geen verdienmodel is dat jij dan het product bent. Ik heb liever advertenties dan dat mijn data wordt verkocht
22-06-2025, 11:25 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem: nou dan maar andere app...signal zonder reclame voor hoe lang??????

Signal is open source dus als daar ooit reclame in komt is die er ook weerzo uit gesloopt. Ik draai een eigen fork waarinin o.a. hun irritante steeds terugkerende nagscreen waarin ze om donaties bedelen uitgezet heb.
Er is inderdaad al Molly als fork, en deze heeft een hoop verbeterngen en tevoegingen. (Zoals TOR en unified push)
Het os een verharde versie van Signal, en men kan nog steeds met conventionele Signal-gebruikers chatten, ook al hebben die geen molly.
https://molly.im/
https://www.privacyguides.org/nl/real-time-communication/#molly-android
22-06-2025, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ik hoop op alternatieven zoals bijv de fairphone en ubuntu touch.
Hardware met meer vrijheid


Maar ja, Ubuntu heeft al een hele tijd telemetrie. Dus ik verwacht dat dat niet beter is op de mobiel
:-(

Maar staat die default aan?
Of moet je zelf nog iets doen?

En wat versta jij precies onder telemetry. (ook zo'n vaag woord voor meerdere uitleg vatbaar)
Misschien een link posten naar een bron voor je statement.

Of bedoel je dit: "Linux Mint Disables Snap Store by Default"

https://winaero.com/enable-or-disable-snap-in-linux-mint-20/
Andere anoniem: Inderdaad! Ubuntu probeert snaps populair te maken terwijl deze zijn verbonden aan een proprietaire Amazon winkel, je kunt ze niet in een alternatieve repo onderbrengen en dus ontstaat er een vendor lock-in.
Ten tweede had Ubuntu al eerder spyware ondergebracht in de online/offline zoekbalk, deze was met Amazon verbonden, dus als men iets intypte werdt dit onder een psuedoniem verkocht aan adverteerders zonder gebruikers daarvan duidelijk op de hoogte te stellen.
Ubuntu heeft haar ziel verkocht aan Amazon, vandaar dat ik Mint gebruik.
Ik gebruik zelf Mint Debian Edition, maar dat is niet vanwege spyware aangezien Mint er inderdaad alle spyware uithalen, maar omdat ik vind dat ik minder afhankelijk van Ubuntu moeten worden.
Ook Manjaro wou een boel metadata verzamelen, (opt-out, niet opt-in) dus die zou ik eveneens vermijden. https://www.phoronix.com/news/Manjaro-Linux-Data-Donor
22-06-2025, 11:47 door Anoniem
Door Anoniem: Wat die adverteerders maar niet willen begrijpen is dat, hoe vaker hun advertentie mijn activiteit (gesprek met anderen op WhatsApp of wat voor medium dan ook, of film kijken), hoe meer ik hun product en hun bedrijf haat.

Ook TV-reclame. Bijna altijd het moment om even wat te drinken te pakken in de keuken of om even te gaan pissen.
Ja vreemd inderdaad, dat heb ik nou ook nooit begrepen, ik heb tot mijn weten nooit iets gekocht op basis van reclame, wel heb ik het actief vermeden aangezien die producten vaak duurder zijn omdat hun klanten voor de reclame betalen. Vaak kun je het zelfde artikel onder een ander (eigen) merk goedkoper vinden.
Als ik al iets koop dat ook op TV is, dan is het niet opzettelijk.
Ik hoor van ieder ander die ik het vroeg precies hetzelfde verhaal.
Daarnaast zijn het van die vervelende lui die aan je kop schreeuwen wanhopig om hun troep te kopen, het zijn een stel zenuwpezen op TV met hun gekkigheid, vaak ook nog volume omhoog, hoogst irritant.
22-06-2025, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet dat iedereen hier zo scherp op reageert, immers heb ik geleerd dat als er geen verdienmodel is dat jij dan het product bent. Ik heb liever advertenties dan dat mijn data wordt verkocht

Ze doen beiden. Die persoonlijke data is nodig voor die gerichte advertenties. Dus wat schiet jij als gebruiker op met die reclame.
Hier is gewoon strenge wetgeving voor nodig. Liefst internationaal. (LoL)

Reclame is volkomen uit de hand gelopen.
Het is irritant. Luid. Saai. Gevaarlijk voor je eigen appratuuur en netwerk.
En nutteloos, want ik koop er juist minder/geen (van die producten) door.

Bedrijven verspillen hun geld aan een nutteloos product.
Laat ze eens een R.O.I. doen over de laatste halve of hele eeuw.
Wat kost reclame produceren (door de jaren heen) vs Wat levert het aan extra verkopen op (door de jaren heen).
Oh, en dit moeten ze niet aan de marketing afdeling of de reclame boeren vragen. Maar aan hun eigen financiele afdeling. Harde nuchtere cijfers. Geen gebakken lucht praat.
22-06-2025, 13:43 door Anoniem
Het is vechten tegen de bierkaai. Strengere wetgeving komt er nooit.
Te veel belangen, te veel gelobby. Het wordt eerder erger dan beter voorlopig.
22-06-2025, 20:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zelf ben al overgestapt op signal en session. En mijn naasten ook. Ik ik zeg tegen iedereen die met mij in contact wil blijven dat ze ook over moeten stappen. Ik wil geen whatsapp meer nodig hebben waarvoor dan ook.
Nu meta whatsapp voor allerlei doeleinden gaat gebruiken als advertenties en ai training wil ik er niks meer mee te maken hebben.
Ik ben 2-3 jaar geleden al overgestapt maar gelukkig gaan nu langzaam aan ook andere mensen over.
Standaard heeft whatsapp toegang tot jou fotos en jou thuis netwerk alle gegevens worden verzameld en misbruikt.

Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk die facebook ai training opt out ingevuld en houd meta zich hier eigenlijk wel aan?

En hoeveel mensen hebben zoals ik een telefoon met privacyOS?

En ja zelfs dan ben je er nog niet het beste is eigenlijk een telefoon zonder simkaart, en waarvan de hardware onafhankelijk is van grote spelers.

Google heeft recent nog de vrijgave van de opensource pixel firmware voor android 16 gestaakt. Dat is in lijn met hun beleid om ook adblockers en anti age verification op youtube te dwarsbomen. Ze willen die meta data van de eindgebruiker kosten wat kost verzamelen
Dat maakt privacy os uptodate houden ook een stuk lastiger.

Ik hoop op alternatieven zoals bijv de fairphone en ubuntu touch.
Hardware met meer vrijheid

Ik ben mij aan het inlezen of ik dat niet werkbaat kan maken voor als pixels straks niet langer bruikbaar zijn voor grapheneos en calyxos

Fairphone is ruk qua hardware security. GrapheneOS geeft aan dat de Pixel 9 waarschijnlijke de laatste zal zijn waar ze ondersteuning voor kunnen bieden, vanwege de door jou genoemde staking door Google. Ze zijn in gesprek met bedrijven om een eigen telefoon op de markt te brengen die voldoet aan hun hardware eisen.
23-06-2025, 07:44 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een triest gebeuren, die advertentie-industrie.

Wordt het niet eens tijd dat zoiets gereguleerd gaat worden?

Dat zal niet gebeuren: we zitten in een kapitalistische fuik.
Vrijheid van ondernemerschap.
Alleen hun vrijheid is onze onvrijheid geworden.
We kunnen alleen als individu beslissen wat we wilen( kopen,installeren enz)
Alleen daarbij komt de vraag: voor hoelang nog of is het allang verloren?
We leven in de schijfwereld van vrijheid.
We zijn in slaap gesust door reclame en marketing.
Alles moet te koop zijn.
23-06-2025, 09:55 door Anoniem
Het nuttigen van reclames is onze enige bestaansreden geworden (want de economie!) en tussen het nuttigen van die reclames door "vermaken" we ons met het versturen van berichtjes naar elkaar. Berichtjes die in 90% van de gevallen waarschijnlijk geen toegevoegde waarde c.q. inhoud hebben.

Zou onze bestaan nog leger kunnen worden?

Stay tuned for more!
23-06-2025, 10:15 door Anoniem
Misschien kan je advertenties ontlopen oa door de laatste uitgebrachte versie van Whatsap te gebruiken die die dingen nog niet heeft. Maar ja hoe lang die dan nog werkt is de vraag. Want soms werkt een oudere versie niet meer, omdat de vinden dat je moet bijwerken.
23-06-2025, 11:20 door Anoniem
Door Anoniem:

Mijn top 6:
[...]
6: Signal

Cwtch is leuk, maar van de genoemde zes chat apps is momenteel alleen Signal levensvatbaar voor het grote publiek.
23-06-2025, 12:12 door Anoniem
Misschien moet ik ook niet meer aan weten en regels gaan houden.
Ik doe wat ik wil.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.