WhatsApp gaat advertenties tonen gebaseerd op data van gebruikers, zo heeft het vandaag bekendgemaakt. De chatdienst zegt informatie te zullen gebruiken zoals land, stad, taal, gevolgde kanalen en hoe gebruikers met de advertenties omgaan. Voor mensen die WhatsApp aan het Meta Accounts Center hebben toegevoegd zal ook informatie van andere Meta-accounts worden gebruikt. De chatdienst stelt verder dat het voor advertenties geen gebruik zal maken van persoonlijke berichten, gesprekken en groepen waarin gebruikers zitten.
Volgens privacyorganisatie noyb voldoet WhatsApp met de advertenties mogelijk niet aan de AVG en DMA. "Meta doet precies het tegenovergestelde van wat EU-wetgeving vereist. De data van verschillende platforms wordt gelinkt en gebruikers worden zonder echte keuze getrackt voor advertenties. Zonder vrij gegeven toestemming is het koppelen van data en tonen van gepersonaliseerde advertenties duidelijk illegaal", zegt noyb-oprichter en privacyactivist Max Schrems.
Schrems voegt toe dat Meta al het 'Pay or Okay' model op Instagram en Facebook heeft uitgerold, zonder dat de Ierse privacytoezichthouder of de Europese Commissie hier effectief tegen hebben opgetreden. "We verwachten dat Meta hetzelfde met WhatsApp zal doen." De privacyactivist merkt op dat het gebrek aan handhaving van Europese wetgeving pijnlijk duidelijk is. "De Europese Commissie en nationale privacytoezichthouders hebben een taak om burgers te beschermen tegen het zonder toestemming gebruiken van hun data - maar Meta heeft geleerd dat er geen echte consequenties zijn." Volgens Schrems worden er nauwelijks straffen opgelegd en zijn opgelegde straffen vooralsnog niet betaald.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.