WhatsApp gaat advertenties volgend jaar aan Europese gebruikers tonen, zo stelt de Ierse privacytoezichthouder DPC. Dat laat Politico weten. De chatdienst maakte eerder deze week bekend dat het advertenties gaat tonen gebaseerd op data van gebruikers. Voor mensen die WhatsApp aan het Meta Accounts Center hebben toegevoegd zal ook informatie van andere Meta-accounts worden gebruikt, zoals Facebook en Instagram.
De Ierse Data Protection Commission (DPC) liet weten dat het door Meta was ingelicht dat de advertenties vanaf volgend jaar in de EU worden uitgerold. Daarnaast zegt de DPC dat het met WhatsApp over het advertentiemodel in gesprek gaat, alsmede met andere Europese privacytoezichtouders. Meta heeft bevestigd dat de uitrol van het advertentiemodel wereldwijd geleidelijk plaatsvindt.
Het techbedrijf stelt dat het delen van data tussen WhatsApp, Facebook en Instagram alleen plaatsvindt als gebruikers hun accounts hebben gekoppeld. Naar aanleiding van de berichtgeving over de Europese uitrol liet WhatsApp aan 9To5Mac weten dat advertenties voor Europese gebruikers nooit officieel voor dit jaar gepland stonden.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.