Privacy - Wat niemand over je mag weten

YouTube gaat reclames nog irritanter maken

20-06-2025, 13:12 door Anoniem, 46 reacties
Op dit moment zijn er advertenties op YouTube die gebruikers niet over kunnen slaan. Adverteerders kunnen dit soort reclame inzetten, maar hadden tot dusver alleen de keuze om deze maximaal 15 seconden lang te maken. In de nieuwe betaversie van het platform komt daar verandering in en kan dit soort reclame maar liefst 30 seconden duren.

Dat was overigens al mogelijk op de tv-app van YouTube, maar het is de bedoeling dat gebruikers van de app of website hier ook mee te maken gaan krijgen. Of dat een goed idee is weten adverteerders zelf overigens ook nog niet. Sommige hebben al laten weten dat dit zomaar eens de druppel kan zijn voor gebruikers.

Naast het plan om met langere advertenties te komen die niet zijn over te slaan, gaat YouTube ook de manier waarop mensen die vermijden aanpakken. Begin dit jaar doken al verhalen op van gebruikers waarbij video’s op het platform traag opstartten of begonnen te bufferen wanneer ze een adblocker gebruikten.

BRON: Bright.nl
Reacties (46)
20-06-2025, 15:11 door Anoniem
Reclame al eerder in de verkeersstroom afvangen. (bv via DNS en Pi-Hole)
Voor mij is een ad-blocker een van de laatste verdigingslinies als reclame of andere meuk echt opdringerig is. Maar de bulk wordt al veel eerder door tooling tegen gehouden. En is dus ook niet te herkennen als zodanig in de browser.
20-06-2025, 15:17 door Anoniem
Tjsa dan zit je een heerlijk nummer te luisteren... halverwege krijg je reclame van 30 seconden die de hele sfeer en moment verpest...

Wat een rommel. Snap dat mensen dit accepteren maar schijnbaar zijn we zo afgestompt dat we die reclame onbewust tot ons nemen en er geen erg in hebben.
20-06-2025, 15:20 door Named
Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)
20-06-2025, 15:29 door Anoniem
Welke reclames ?
*Gebruik je eigen YT frontend(Freetube, Piped e.d), en je hebt daar geen last meer van.

Of beter, kies voor alternatieven waar je niet het product bent. .e.g. Peertube en consorten(daar kan ook YT video importeren).
Blabla, ja maar niet evenveel content...
Ja, en als je op YT blijft plakken veranderd er NIETS, en blijf je een speelbal van het gezwel.
20-06-2025, 15:30 door Anoniem
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)
ik neem geen dienst af, ik kijk filmpjes zonder account en youtube bouwt daar op basis van andere factoren al prima een profiel van. Waarom zou ik irritante reclames moeten kijken? Youtube weet al genoeg over mijn voorkeuren. Meestal zijn de reclames sowieso niet relevant en dus alleen maar irritant.

Komt nog bij dat ze al die jaren zonder hebben gekund. Als ze nu ineens in de problemen komen qua verdienmodel doen ze zelf iets niet goed.
Iedereen weet dat mensen over het algemeen ongevraagde/plotselinge reclames irritant vinden. Dat ze het dan toch gaan doen is te idioot voor woorden, dan jaag je je potentiele klanten juist tegen je in het harnas.
20-06-2025, 17:14 door Anoniem
Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.
ik neem geen dienst af, ik kijk filmpjes zonder account en youtube bouwt daar op basis van andere factoren al prima een profiel van. Waarom zou ik irritante reclames moeten kijken? Youtube weet al genoeg over mijn voorkeuren. Meestal zijn de reclames sowieso niet relevant en dus alleen maar irritant.

Komt nog bij dat ze al die jaren zonder hebben gekund. Als ze nu ineens in de problemen komen qua verdienmodel doen ze zelf iets niet goed.
Iedereen weet dat mensen over het algemeen ongevraagde/plotselinge reclames irritant vinden. Dat ze het dan toch gaan doen is te idioot voor woorden, dan jaag je je potentiele klanten juist tegen je in het harnas.

Dit dus...

Ik zelf block standaard die rommel maar zie zoveel in omgeving die t allemaal maar goed vinden en onbewust t allemaal in zich opnemen.
20-06-2025, 17:33 door A.P. Molenaar
Al lange tijd beoordeel ik Youtube video's of zij het bekijken waard zijn in- en via de zoekresultaten van https://start.duckduck.go.com

Bijvoorbeeld: https://duckduckgo.com/?t=h_&hps=1&start=1&q=cello+suite+no.3+Johann+Sebastian+Bach+site%3Ayoutube.com&ia=videos&iax=videos

Daarna kies ik bijvoorbeeld door op de afbeelding van een gewenste video te klikken:
https://duckduckgo.com/?t=h_&hps=1&start=1&q=cello+suite+no.3+Johann+Sebastian+Bach+site%3Ayoutube.com&ia=videos&iax=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DtmOtz5bB-AA

Standaard staat daarin ingesteld: 'Bekijk hier' (DuckDuck) Ik hoef dan alleen in NoScript youtube-nocookie.com toe te staan en de gekozen video speelt ongehinderd van begin tot eind zonder advetenties.

(Voor alle duidelijkheid: Dit gaat voor zover ik iemand heb zien proberen niet lukken met een Smartphone. Met een gewone desktop van 15 jaar oud lukt het, vanuit die ervaring schrijf ik dit)

Als er video's tussen zitten die ik de moeite waard vind download ik ze. Ik vind het spijtig voor geïnteresseerden naar hoe ik dat doe niet te melden hier maar ik moet van de ongetwijfelde redenering uitgaan dat security.nl óók wordt bezocht door Google en Youtube bedrijfsspionnen Een tipje van de sluier: Operating System is Linux Mint en zoek in de software repo.
20-06-2025, 17:45 door Anoniem
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt.
Betalen aan een organisatie die stelselmatig de wet overtreedt en andere onethische zaken uitvoert, persoonlijk heb ik daar gewetensbezwaren bij.
Afgezien van dat de dienst het betalen niet waardig is.
20-06-2025, 21:22 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:Als er video's tussen zitten die ik de moeite waard vind download ik ze. Ik vind het spijtig voor geïnteresseerden naar hoe ik dat doe niet te melden hier maar ik moet van de ongetwijfelde redenering uitgaan dat security.nl óók wordt bezocht door Google en Youtube bedrijfsspionnen Een tipje van de sluier: Operating System is Linux Mint en zoek in de software repo.

Been there, done that.
Het doet goed zijn werk.
21-06-2025, 10:56 door Anoniem
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)
Dus als je maar "verdienmodel" roept zijn alle argumenten verder van tafel geveegd? Ben je serieus?

Ik kan nergens winstcijfers van ze vinden, maar de advertentie-omzet van Youtube was vorig jaar $36,1 miljard, en dat was een stijging van 14,6% ten opzichte van het jaar ervoor. Ik geloof er geen donder van dat Youtube maar in de buurt komt van moeite hebben met rondkomen.

Ik ben, toen de advertentiemarkt op het internet losbarstte, op een gegeven moment advertenties gaan blokkeren om twee redenen. Ten eerste merkte ik dat ik teksten niet of nauwelijks meer kan lezen als ze omgeven worden door al die bewegende aandachttrekkers. Ik kan dat niet buitensluiten. Pas veel later kwam ik erachter dat ik autisme heb en dat dat dat vermoedelijk verklaart, maar ik zat er ondertussen wel mee. Ik bezocht websites namelijk voor hun eigen inhoud en de advertenties blokkeerden voor mij de toegang daartoe.

Ten tweede koos ik, zo snel als het te vinden was, voor CPU's die zo weinig energie verbruiken dat ze met passieve koeling toekunnen. Enerzijds omdat het geluid van de ventilator me stoort, anderzijds omdat ik het energieverbruik van pc's eigenlijk idioot hoog vond. In het begin kwam ik dan uit op CPU's die niet erg veel aankonden. Toen steeds meer websites een beetje tekst in een zee van advertenties inbedden merkte ik dat het steeds vaker ettelijke minuten kostte om twee alinea's tekst te tonen.

Ik moest advertenties wel blokkeren om het web nog te kunnen gebruiken.

Daar zijn later argumenten bij gekomen: er werd bekend hoe ver tracking en profiling ging, en dat vind ik ronduit onacceptabel, pas je advertenties niet aan mij als bezoeker aan maar aan het onderwerp waar je ze bij plaatst. En er zijn ettelijke keren geweest dat, ook via gerenommeerde websites, advertenties malware verspreidden; ook volstrekt onacceptabel. De advertentie-branche kiest voor technieken die dat toestaan, in plaats van voor hun eigen verdienmodel iets op te zetten dat wel geschikt is voor advertenties maar niet voor dat soort ongein. Die laten iets belangrijks na. De sandboxes van browsers vangen tegenwoordig een hoop van dat besmettingsrisico op, maar tracking is nog steeds een probleem.

Ik beschrijf dingen die deels niet een op een voor Youtube gelden, maar er zijn parallellen. Een filmpje veelvuldig met iets schreeuwerigs onderbreken maakt de inhoud van het filmpje moeilijker te volgen, daar word je van afgeleid, en de sfeer van het filmpje (die kan ertoe doen) wordt verpest. De kaders met inhoud die aan het eind over het beeld worden geplaatst blokkeren de inhoud eronder. Ik maak mee dat precies hetgeen waarvoor ik naar een kort filmpje kijk daardoor niet meer te zien is.

Ik ben trouwens, toen ik advertenties was gaan blokkeren omdat het web anders ontoegankelijk voor me werd, een paar keer op online fora in discussie gegaan met mensen die advertenties als verdienmodel hadden; niet alleen exploitanten van websites, ik ben ook in discussie geweest met iemand die een advertentienetwerk exploiteerde. Die beschouwden mensen als ik als totale aso's omdat we aan hun verdienmodel kwamen. Als ik zo'n klacht zag reageerde ik door beleefd uit te leggen waarom ik blokkeerde, en ik gaf aan dat als ik op de een of andere manier de optie zou hebben om lichtere advertenties te kiezen, zowel qua resourcegebruik op mijn pc als qua visuele onrust, dat ik dan geen reden zou hebben om ze te blokkeren. Misschien iets om aan te werken? De reacties waren veelzeggend en steeds hetzelfde: daar hadden ze schijt aan. Ik had in te binden en te doen wat goed was voor hun verdienmodel, en zij hadden totaal geen rekening te houden met de belangen van anderen. Oké, duidelijk, dacht ik toen. Ik voel me echt niet geroepen om rekening te houden met de belangen van narcisten die vinden dat iedereen met hun maar zij met niemand rekening hoeven te houden, die kunnen de pot op.

Hoe HTTP(S) werkt en hoe een webbrowser een pagina toont levert trouwens nog een argument op. Je browser vraagt een webserver om een HTML-pagina. De webserver zegt: oké, alsjeblieft, en levert die HTML. Daarin zitten verwijzingen naar JavaScripts, style sheets, afbeeldingen, video's, noem maar op. De browser gaat dat erbij laden om de pagina compleet te maken, en ook dat bevat weer verwijzingen en ook die worden dan weer opgehaald, en dat gaat door tot er geen nieuwe verwijzingen meer binnenkomen. Maar bedenk dat dat proces door jouw webbrowser op jouw computer wordt uitgevoerd. Stel dat jij iemand uitnodigt om jou thuis informatie ergens over te geven. Die komt binnen, gaat zitten, pakt ongevraagd jouw telefoon en belt nog vijf mensen, die dan ook opeens op jouw stoep staan en binnen willen komen. En als je ze binnenlaat gaan die ook ongevraagd met jouw telefoon anderen uitnodigen. Je nodigt één iemand uit en opeens zitten er tientallen in je huiskamer. Vind je dat oké? Waarom is dat opeens wel oké als het in jouw browser op jouw computer via jouw internetverbinding gebeurt?

Het is precies hetzelfde. Jij hebt zeggenschap over wie er bij jou over de vloer komt. En als iemand een meute mee wil nemen en jij wil dat niet, dan kan die besluiten om zelf weg te blijven. Als die je eerst de informatie geeft waarvoor je hem uitnodigde en dan pas anderen uitnodigt is die zelf onhandig bezig geweest, dat levert voor jou geen plicht op om die anderen maar te tolereren. Dus jij mag op jouw computer, in jouw webbrowser dingen blokkeren die jij daar niet wilt, want dat is bij jou thuis. Als dat de ander niet bevalt had die om te beginnen niet op je uitnodiging moeten ingaan en niet moeten komen. Richt een website dus maar zo in dat het blokkeren van advertenties niet kan zonder de inhoud te blokkeren waar iemand voor komt, of accepteer dat je soms wat weggeeft.

Of, en dat zou ik een veel betere oplossing vinden, introduceer zoiets als de do-not-track-header, maar dan een waarin je niet alleen kan aangeven dat je niet gevolgd en geprofileerd wil worden maar ook dat je geen te zware content wil, geen advertenties die bewegen of inhoud afdekken, dat soort dingen, en respecteer dat. Zolang de advertentie-branche dat niet respecteert, en dat doen ze voor geen meter, ze werken dit soort dingen zelfs actief tegen, zie ik geen reden om ook maar enig respect voor hun te tonen. Ik heb geen enkel probleem met de statische advertenties die ik op deze pagina zie staan, bijvoorbeeld, die vind ik prima, maar maak er geen kermis van, want dat verdraag ik niet, en ga me niet sneaky volgen en profileren, daar ben ik niet van gediend. En het verdienmodel van websites die alleen maar diensten van die advertentienetwerken afnemen en het niet zelf doen? Die dobberen kritiekloos mee met de advertentienetwerken. Ze zouden ook om opties kunnen vragen die het acceptabel maken voor hun bezoekers; als ze daar volkomen passief in zijn moeten ze misschien ook maar passief accepteren dat hun verdienmodel niet bij iedereen werkt.

Dit gaat er heel fundamenteel om dat respect niet alleen van de ander moet komen. Als je gerespecteerd wilt worden, begin dan met zelf anderen te respecteren. Je krijgt voor een flink deel terug wat je er zelf in een relatie stopt, en dat geldt ook als je de respectloosheid nonchalant uitbesteedt aan een ander en doet alsof dat jou niet raakt.

Je hoeft het echt niet met alles wat ik schrijf eens te zijn, maar ik hoop dat je ziet dat er nogal wat tegenover dat "verdienmodel, niks mis mee" van jou te stellen is.
21-06-2025, 12:57 door johanw - Bijgewerkt: 21-06-2025, 12:58
NewPipe en Sponsorblock houdt vrijwel alles tegen wat je niet wilt op Youtube.
21-06-2025, 14:05 door Anoniem
De reclame zit niet in de youtube filmpjes zelf, dus wie een downloader gebruikt heeft nergens last van.
21-06-2025, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)
Dus als je maar "verdienmodel" roept zijn alle argumenten verder van tafel geveegd? Ben je serieus?

Ik kan nergens winstcijfers van ze vinden, maar de advertentie-omzet van Youtube was vorig jaar $36,1 miljard, en dat was een stijging van 14,6% ten opzichte van het jaar ervoor. Ik geloof er geen donder van dat Youtube maar in de buurt komt van moeite hebben met rondkomen.

Ik ben, toen de advertentiemarkt op het internet losbarstte, op een gegeven moment advertenties gaan blokkeren om twee redenen. Ten eerste merkte ik dat ik teksten niet of nauwelijks meer kan lezen als ze omgeven worden door al die bewegende aandachttrekkers. Ik kan dat niet buitensluiten. Pas veel later kwam ik erachter dat ik autisme heb en dat dat dat vermoedelijk verklaart, maar ik zat er ondertussen wel mee. Ik bezocht websites namelijk voor hun eigen inhoud en de advertenties blokkeerden voor mij de toegang daartoe.

Ten tweede koos ik, zo snel als het te vinden was, voor CPU's die zo weinig energie verbruiken dat ze met passieve koeling toekunnen. Enerzijds omdat het geluid van de ventilator me stoort, anderzijds omdat ik het energieverbruik van pc's eigenlijk idioot hoog vond. In het begin kwam ik dan uit op CPU's die niet erg veel aankonden. Toen steeds meer websites een beetje tekst in een zee van advertenties inbedden merkte ik dat het steeds vaker ettelijke minuten kostte om twee alinea's tekst te tonen.

Ik moest advertenties wel blokkeren om het web nog te kunnen gebruiken.

Daar zijn later argumenten bij gekomen: er werd bekend hoe ver tracking en profiling ging, en dat vind ik ronduit onacceptabel, pas je advertenties niet aan mij als bezoeker aan maar aan het onderwerp waar je ze bij plaatst. En er zijn ettelijke keren geweest dat, ook via gerenommeerde websites, advertenties malware verspreidden; ook volstrekt onacceptabel. De advertentie-branche kiest voor technieken die dat toestaan, in plaats van voor hun eigen verdienmodel iets op te zetten dat wel geschikt is voor advertenties maar niet voor dat soort ongein. Die laten iets belangrijks na. De sandboxes van browsers vangen tegenwoordig een hoop van dat besmettingsrisico op, maar tracking is nog steeds een probleem.

Ik beschrijf dingen die deels niet een op een voor Youtube gelden, maar er zijn parallellen. Een filmpje veelvuldig met iets schreeuwerigs onderbreken maakt de inhoud van het filmpje moeilijker te volgen, daar word je van afgeleid, en de sfeer van het filmpje (die kan ertoe doen) wordt verpest. De kaders met inhoud die aan het eind over het beeld worden geplaatst blokkeren de inhoud eronder. Ik maak mee dat precies hetgeen waarvoor ik naar een kort filmpje kijk daardoor niet meer te zien is.

Ik ben trouwens, toen ik advertenties was gaan blokkeren omdat het web anders ontoegankelijk voor me werd, een paar keer op online fora in discussie gegaan met mensen die advertenties als verdienmodel hadden; niet alleen exploitanten van websites, ik ben ook in discussie geweest met iemand die een advertentienetwerk exploiteerde. Die beschouwden mensen als ik als totale aso's omdat we aan hun verdienmodel kwamen. Als ik zo'n klacht zag reageerde ik door beleefd uit te leggen waarom ik blokkeerde, en ik gaf aan dat als ik op de een of andere manier de optie zou hebben om lichtere advertenties te kiezen, zowel qua resourcegebruik op mijn pc als qua visuele onrust, dat ik dan geen reden zou hebben om ze te blokkeren. Misschien iets om aan te werken? De reacties waren veelzeggend en steeds hetzelfde: daar hadden ze schijt aan. Ik had in te binden en te doen wat goed was voor hun verdienmodel, en zij hadden totaal geen rekening te houden met de belangen van anderen. Oké, duidelijk, dacht ik toen. Ik voel me echt niet geroepen om rekening te houden met de belangen van narcisten die vinden dat iedereen met hun maar zij met niemand rekening hoeven te houden, die kunnen de pot op.

Hoe HTTP(S) werkt en hoe een webbrowser een pagina toont levert trouwens nog een argument op. Je browser vraagt een webserver om een HTML-pagina. De webserver zegt: oké, alsjeblieft, en levert die HTML. Daarin zitten verwijzingen naar JavaScripts, style sheets, afbeeldingen, video's, noem maar op. De browser gaat dat erbij laden om de pagina compleet te maken, en ook dat bevat weer verwijzingen en ook die worden dan weer opgehaald, en dat gaat door tot er geen nieuwe verwijzingen meer binnenkomen. Maar bedenk dat dat proces door jouw webbrowser op jouw computer wordt uitgevoerd. Stel dat jij iemand uitnodigt om jou thuis informatie ergens over te geven. Die komt binnen, gaat zitten, pakt ongevraagd jouw telefoon en belt nog vijf mensen, die dan ook opeens op jouw stoep staan en binnen willen komen. En als je ze binnenlaat gaan die ook ongevraagd met jouw telefoon anderen uitnodigen. Je nodigt één iemand uit en opeens zitten er tientallen in je huiskamer. Vind je dat oké? Waarom is dat opeens wel oké als het in jouw browser op jouw computer via jouw internetverbinding gebeurt?

Het is precies hetzelfde. Jij hebt zeggenschap over wie er bij jou over de vloer komt. En als iemand een meute mee wil nemen en jij wil dat niet, dan kan die besluiten om zelf weg te blijven. Als die je eerst de informatie geeft waarvoor je hem uitnodigde en dan pas anderen uitnodigt is die zelf onhandig bezig geweest, dat levert voor jou geen plicht op om die anderen maar te tolereren. Dus jij mag op jouw computer, in jouw webbrowser dingen blokkeren die jij daar niet wilt, want dat is bij jou thuis. Als dat de ander niet bevalt had die om te beginnen niet op je uitnodiging moeten ingaan en niet moeten komen. Richt een website dus maar zo in dat het blokkeren van advertenties niet kan zonder de inhoud te blokkeren waar iemand voor komt, of accepteer dat je soms wat weggeeft.

Of, en dat zou ik een veel betere oplossing vinden, introduceer zoiets als de do-not-track-header, maar dan een waarin je niet alleen kan aangeven dat je niet gevolgd en geprofileerd wil worden maar ook dat je geen te zware content wil, geen advertenties die bewegen of inhoud afdekken, dat soort dingen, en respecteer dat. Zolang de advertentie-branche dat niet respecteert, en dat doen ze voor geen meter, ze werken dit soort dingen zelfs actief tegen, zie ik geen reden om ook maar enig respect voor hun te tonen. Ik heb geen enkel probleem met de statische advertenties die ik op deze pagina zie staan, bijvoorbeeld, die vind ik prima, maar maak er geen kermis van, want dat verdraag ik niet, en ga me niet sneaky volgen en profileren, daar ben ik niet van gediend. En het verdienmodel van websites die alleen maar diensten van die advertentienetwerken afnemen en het niet zelf doen? Die dobberen kritiekloos mee met de advertentienetwerken. Ze zouden ook om opties kunnen vragen die het acceptabel maken voor hun bezoekers; als ze daar volkomen passief in zijn moeten ze misschien ook maar passief accepteren dat hun verdienmodel niet bij iedereen werkt.

Dit gaat er heel fundamenteel om dat respect niet alleen van de ander moet komen. Als je gerespecteerd wilt worden, begin dan met zelf anderen te respecteren. Je krijgt voor een flink deel terug wat je er zelf in een relatie stopt, en dat geldt ook als je de respectloosheid nonchalant uitbesteedt aan een ander en doet alsof dat jou niet raakt.

Je hoeft het echt niet met alles wat ik schrijf eens te zijn, maar ik hoop dat je ziet dat er nogal wat tegenover dat "verdienmodel, niks mis mee" van jou te stellen is.

Helemaal eens met deze uitleg. Zelfs zonder enige vorm van autisme of een andere stoornis, is reclame gewoon irritant, afleidend, en gevaarlijk voor de gezondheid van je apparaat/OS. Al meer dan 20 jaar.

Het roept bij mij juist zo'n aversie op (als ik reclame al eens te zien krijg) dat ik juist die bedrijven en producten mijdt.
En de websites die zo adverteren ook. Een Pavlov reactie.

Daar zal het de makers (van reclame en websites) allemaal wel om te doen zijn (denk ik dan maar):
- Mensen afschrikken van bepaalde websites.
- Producten onaantrekkelijk maken.
- Verkoopcijfers drukken.
- Consuminderen bevorderen.

Nu de rest van de reclamekijkers op deze wereld nog conditioneren, jongens en meisjes. :-)
21-06-2025, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem: De reclame zit niet in de youtube filmpjes zelf, dus wie een downloader gebruikt heeft nergens last van.

Ssst. Breng ze niet op ideeen.

Dan moet ik VirtualDub weer uit mijn archief halen.
Dat werkte vroeger (in de pre-historie van het internet) heerlijk als je reclame tussen de delen van een tv-aflevering uit moest slopen.
21-06-2025, 15:48 door Anoniem
Als je de brave browser gebruikt, en in elk geval de volgende lijsten aanvinkt:
Fanboys Annoyances - uBO
Youtube Mobile Recomamndations
Youtube Anti Shorts

ben je van alle onzin verlost wat de ads op YT betreft.
21-06-2025, 23:44 door Anoniem
Probeer eens Youtube te kijken via de Brave Browser. Ingebouwde ad-blocker die ook voor YT werkt. Houdt ook allerlei trackers en zo tegen.

Verder alle funcionaliteit van Chrome, maar dan beter.
22-06-2025, 10:30 door Anoniem
Dat youtube niet snapt dat vooral de inhoud van de reclames irritant is snap ik eigenlijk niet.

Altijd die gast die daytrading promoot, elke advertentie op nieuw.
Of "energiemaatschappeijen willen niet dat je dit weet": pure automatisch vertaalde onzin ook wat er vervolgens komt, zou de reclamecodecommissie eigenlijk eens naar moeten kijken.

Even reclame kijken is niet erg, maar telkens dezelfde reclames. En ook bij elke vooruitspoel, dat maakt het irritant (en dan kijkt je het ook niet meer).
22-06-2025, 10:59 door Anoniem
Ik vraag me af welke video's jullie kijken, ik krijg zeer zelden reclame te zien op YT (ik gebruik u-block).

Maar ik kijk heel zelden vloggers of influencers die hun kanalen monetiseren. Zit daar het verschil niet in?
22-06-2025, 11:12 door A.P. Molenaar
Door Anoniem: Dat youtube niet snapt dat vooral de inhoud van de reclames irritant is snap ik eigenlijk niet.

Altijd die gast die daytrading promoot, elke advertentie op nieuw.
Of "energiemaatschappeijen willen niet dat je dit weet": pure automatisch vertaalde onzin ook wat er vervolgens komt, zou de reclamecodecommissie eigenlijk eens naar moeten kijken.

Even reclame kijken is niet erg, maar telkens dezelfde reclames. En ook bij elke vooruitspoel, dat maakt het irritant (en dan kijkt je het ook niet meer).

Het heeft 0.0% te maken met begrijpen (snappen) maar 100% met volledige desinteresse voor het feit dat reclames qua inhoud irritant (kunnen) zijn.

Het enige dat telt voor Google is 100% winst, winst, winst, $, $, $, etc. etc. etc. Voor al het andere zijn zij opzettelijk zo blind als een mol.

Google weet, net als andere webmolochs, kunstig te balanceren op 'disgust vs dependency' van hun diensten.
Daarom is het - ook weer - 100% zinloze hoop om maar een seconde te denken dat zij hun doel, winst maken, gaan overschieten, laat staan zichzelf in de voet schieten.
22-06-2025, 12:13 door Anoniem
Door A.P. Molenaar: Het heeft 0.0% te maken met begrijpen (snappen) maar 100% met volledige desinteresse voor het feit dat reclames qua inhoud irritant (kunnen) zijn.
Er zijn reclames die bewust irritant gemaakt worden. De gedachte is dat door veel herhaling van een merknaam die naam blijft hangen, zonder dat de herinnering aan de irritatie dan de overhand krijgt, en dat mensen dingen kiezen die bekend zijn. De irritatie kan dan een manier zijn om de aandacht te trekken en zo de naam aan te doen komen, zodat die bekend is voor iemand.

Ik ben een paar keer in mijn leven in gesprek geraakt met mensen die me dit uitlegden (ongetwijfeld in andere woorden, dit is hoe het bij mij is blijven hangen), en die daar kennelijk een opleiding of training in hadden gehad en/of er hun werk van hadden gemaakt. Die gingen mij steevast inpeperen dat het bij mij echt ook zo werkt, want volgens hun gold dat voor iedereen. Dat ik me juist hyperbewust was van de ergernis en waar die bij hoorde, en meerdere voorbeelden kon noemen van bedrijven die ik toen daadwerkelijk om die reden bewust vermeed, dat werd weggewuifd, dat paste niet in het beeld dat zij ervan hadden, en zij hadden er verstand van dus snapte ik niet hoe het werkte, ondanks wat ik aangaf.

Jij je zin, dacht ik dan bij mezelf. Het is best mogelijk dat het voor een grote groep zo werkt als zij denken, dat ze gemiddeld gesproken wel gelijk hebben, maar die beschikten kennelijk niet over het intellectuele vermogen om te snappen dat mensen behoorlijk van elkaar verschillen en dat een gemiddeld beeld niet voor iedereen klopt. In plaats daarvan gingen ze overtuigd van zichzelf aan mij verkopen dat ik volkomen anders ben dan ik mezelf ken. Voor mij zijn dat schrikbarend slechte verkopers. Maar daar zijn ze kennelijk stekeblind voor.
23-06-2025, 01:01 door Anoniem
Vandaag Rutube bekeken.. wat een verademing qua reklame. Helaas is het Russisch only maar het lijkt wel een 100% clone van Youtube
23-06-2025, 09:19 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:
Door Anoniem: Dat youtube niet snapt dat vooral de inhoud van de reclames irritant is snap ik eigenlijk niet.

Altijd die gast die daytrading promoot, elke advertentie op nieuw.
Of "energiemaatschappeijen willen niet dat je dit weet": pure automatisch vertaalde onzin ook wat er vervolgens komt, zou de reclamecodecommissie eigenlijk eens naar moeten kijken.

Even reclame kijken is niet erg, maar telkens dezelfde reclames. En ook bij elke vooruitspoel, dat maakt het irritant (en dan kijkt je het ook niet meer).

Het heeft 0.0% te maken met begrijpen (snappen) maar 100% met volledige desinteresse voor het feit dat reclames qua inhoud irritant (kunnen) zijn.

Het enige dat telt voor Google is 100% winst, winst, winst, $, $, $, etc. etc. etc. Voor al het andere zijn zij opzettelijk zo blind als een mol.

Google weet, net als andere webmolochs, kunstig te balanceren op 'disgust vs dependency' van hun diensten.
Daarom is het - ook weer - 100% zinloze hoop om maar een seconde te denken dat zij hun doel, winst maken, gaan overschieten, laat staan zichzelf in de voet schieten.

Sorry, ik blijf het echt de allergrootste non-discussie vinden.
We gaan nu allemaal lopen afgeven, en propageren hoe we illegaal naar content kunnen kijken. Er is 1 heel simpele oplossing; en dat is gewoon betalen. Zo simpel werkt het. En dan komen al die oud communisten weer boven drijven over woekerwinsten, rijke aandeelhouders etc. Bullshit. Het is een dienst; de dienstverlener mag bepalen, en jij mag betalen. Dan kan je wel als een Robin Hood vinden dat bedrijven die winsten niet "waard zijn" of het ze niet "gunnen", maar dat kan je wel zeggen over alles waar je je geld aan uitgeeft. Maar het feit dat jij het niet eens bent met de prijzen in de supermarkt wil ook niet zeggen dat je dan maar winkeldiefstal mag gaan doen.

YouTube; hoe veel jullie het ook proberen goed te praten, is geen primaire levenbehoefte. Maar we willen wel allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten En we hebben allemaal argumenten dat een bepaald filmpje alleen op YouTube staat. En andere week op NetFlix, en andere weer alleen op SBS6. Dus gaan we maar weer gewoon promoten dat je shit illegaal gaat downloaden. En worden we boos als YouTube daar stappen tegen neemt.

Ik betaal al jaren voor YouTube; en dat heeft twee redenen: de contentmakers krijgen méér opbrengsten vanuit betalende klanten; en ik heb geen reclames. En dan zijn er nog genoeg mensen die ik volg die ik via Patreon ook nog een bedragje per maand toeschuif.
23-06-2025, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem: Welke reclames ?
*Gebruik je eigen YT frontend(Freetube, Piped e.d), en je hebt daar geen last meer van.

Of beter, kies voor alternatieven waar je niet het product bent. .e.g. Peertube en consorten(daar kan ook YT video importeren).
Blabla, ja maar niet evenveel content...
Ja, en als je op YT blijft plakken veranderd er NIETS, en blijf je een speelbal van het gezwel.
Bedankt voor de tip. Net Freetube geinstalleerd via flatpak voor mijn LInux desktop. Werkt fantastisch!
23-06-2025, 10:51 door Anoniem
Nou, wat een verrassing. Kuch.
23-06-2025, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door A.P. Molenaar:
Door Anoniem: Dat youtube niet snapt dat vooral de inhoud van de reclames irritant is snap ik eigenlijk niet.

Altijd die gast die daytrading promoot, elke advertentie op nieuw.
Of "energiemaatschappeijen willen niet dat je dit weet": pure automatisch vertaalde onzin ook wat er vervolgens komt, zou de reclamecodecommissie eigenlijk eens naar moeten kijken.

Even reclame kijken is niet erg, maar telkens dezelfde reclames. En ook bij elke vooruitspoel, dat maakt het irritant (en dan kijkt je het ook niet meer).

Het heeft 0.0% te maken met begrijpen (snappen) maar 100% met volledige desinteresse voor het feit dat reclames qua inhoud irritant (kunnen) zijn.

Het enige dat telt voor Google is 100% winst, winst, winst, $, $, $, etc. etc. etc. Voor al het andere zijn zij opzettelijk zo blind als een mol.

Google weet, net als andere webmolochs, kunstig te balanceren op 'disgust vs dependency' van hun diensten.
Daarom is het - ook weer - 100% zinloze hoop om maar een seconde te denken dat zij hun doel, winst maken, gaan overschieten, laat staan zichzelf in de voet schieten.

Sorry, ik blijf het echt de allergrootste non-discussie vinden.
We gaan nu allemaal lopen afgeven, en propageren hoe we illegaal naar content kunnen kijken. Er is 1 heel simpele oplossing; en dat is gewoon betalen. Zo simpel werkt het. En dan komen al die oud communisten weer boven drijven over woekerwinsten, rijke aandeelhouders etc. Bullshit. Het is een dienst; de dienstverlener mag bepalen, en jij mag betalen. Dan kan je wel als een Robin Hood vinden dat bedrijven die winsten niet "waard zijn" of het ze niet "gunnen", maar dat kan je wel zeggen over alles waar je je geld aan uitgeeft. Maar het feit dat jij het niet eens bent met de prijzen in de supermarkt wil ook niet zeggen dat je dan maar winkeldiefstal mag gaan doen.

YouTube; hoe veel jullie het ook proberen goed te praten, is geen primaire levenbehoefte. Maar we willen wel allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten En we hebben allemaal argumenten dat een bepaald filmpje alleen op YouTube staat. En andere week op NetFlix, en andere weer alleen op SBS6. Dus gaan we maar weer gewoon promoten dat je shit illegaal gaat downloaden. En worden we boos als YouTube daar stappen tegen neemt.

Ik betaal al jaren voor YouTube; en dat heeft twee redenen: de contentmakers krijgen méér opbrengsten vanuit betalende klanten; en ik heb geen reclames. En dan zijn er nog genoeg mensen die ik volg die ik via Patreon ook nog een bedragje per maand toeschuif.

Als Google/YT reclame op haar eigen servers draait en beheert, dan valt er over te praten. Als er dan iets fout gaat, zijn ze "verwijtbaar" aanspreekbaar.
Maar op het moment dat ze een ongecontrolleerd doorgeefluik zijn voor vage raclamenetwerken met allerhande meuk, dan helaas. Dat komt niet mijn netwerk binnen. Daar heb ik 20 jaar geleden te vaak problemen mee gehad (infecties opgelopen). Toen hebben de reclame bobo's het voor zichzelf en de toekomst verperst.
Nooit meer.

Vwb betalen: ik betaal niet om een trailer te mogen bekijken. Ik ben geen gekke Harrie.

En het is ook niet nodig. Freetube is een werkbaar alternatief.
23-06-2025, 13:53 door Anoniem
Ooit een ad van youtube gehad in Slack?
Ik ook niet.

Dus: user-agent aanpassen en nergens last van.
Je kan ook voor een VPN kiezen naar een land waar reclame illegaal is, mijn favoriet is Monaco.
Maar klein lijstje: Andorra, Armenia, Bhutan, Monaco, Mongolië, Myanmar, Papua Nieuw Guinea en Uzbekistan.
23-06-2025, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door A.P. Molenaar:
Door Anoniem: Dat youtube niet snapt dat vooral de inhoud van de reclames irritant is snap ik eigenlijk niet.

Altijd die gast die daytrading promoot, elke advertentie op nieuw.
Of "energiemaatschappeijen willen niet dat je dit weet": pure automatisch vertaalde onzin ook wat er vervolgens komt, zou de reclamecodecommissie eigenlijk eens naar moeten kijken.

Even reclame kijken is niet erg, maar telkens dezelfde reclames. En ook bij elke vooruitspoel, dat maakt het irritant (en dan kijkt je het ook niet meer).

Het heeft 0.0% te maken met begrijpen (snappen) maar 100% met volledige desinteresse voor het feit dat reclames qua inhoud irritant (kunnen) zijn.

Het enige dat telt voor Google is 100% winst, winst, winst, $, $, $, etc. etc. etc. Voor al het andere zijn zij opzettelijk zo blind als een mol.

Google weet, net als andere webmolochs, kunstig te balanceren op 'disgust vs dependency' van hun diensten.
Daarom is het - ook weer - 100% zinloze hoop om maar een seconde te denken dat zij hun doel, winst maken, gaan overschieten, laat staan zichzelf in de voet schieten.

Sorry, ik blijf het echt de allergrootste non-discussie vinden.
We gaan nu allemaal lopen afgeven, en propageren hoe we illegaal naar content kunnen kijken. Er is 1 heel simpele oplossing; en dat is gewoon betalen. Zo simpel werkt het. En dan komen al die oud communisten weer boven drijven over woekerwinsten, rijke aandeelhouders etc. Bullshit. Het is een dienst; de dienstverlener mag bepalen, en jij mag betalen. Dan kan je wel als een Robin Hood vinden dat bedrijven die winsten niet "waard zijn" of het ze niet "gunnen", maar dat kan je wel zeggen over alles waar je je geld aan uitgeeft. Maar het feit dat jij het niet eens bent met de prijzen in de supermarkt wil ook niet zeggen dat je dan maar winkeldiefstal mag gaan doen.

YouTube; hoe veel jullie het ook proberen goed te praten, is geen primaire levenbehoefte. Maar we willen wel allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten En we hebben allemaal argumenten dat een bepaald filmpje alleen op YouTube staat. En andere week op NetFlix, en andere weer alleen op SBS6. Dus gaan we maar weer gewoon promoten dat je shit illegaal gaat downloaden. En worden we boos als YouTube daar stappen tegen neemt.

Ik betaal al jaren voor YouTube; en dat heeft twee redenen: de contentmakers krijgen méér opbrengsten vanuit betalende klanten; en ik heb geen reclames. En dan zijn er nog genoeg mensen die ik volg die ik via Patreon ook nog een bedragje per maand toeschuif.

Als Google/YT reclame op haar eigen servers draait en beheert, dan valt er over te praten. Als er dan iets fout gaat, zijn ze "verwijtbaar" aanspreekbaar.
Maar op het moment dat ze een ongecontrolleerd doorgeefluik zijn voor vage raclamenetwerken met allerhande meuk, dan helaas. Dat komt niet mijn netwerk binnen. Daar heb ik 20 jaar geleden te vaak problemen mee gehad (infecties opgelopen). Toen hebben de reclame bobo's het voor zichzelf en de toekomst verperst.
Nooit meer.

Vwb betalen: ik betaal niet om een trailer te mogen bekijken. Ik ben geen gekke Harrie.

En het is ook niet nodig. Freetube is een werkbaar alternatief.
PeerTube ook ;) https://joinpeertube.org/
23-06-2025, 15:46 door Anoniem
Komt nog bij dat ze al die jaren zonder hebben gekund. Als ze nu ineens in de problemen komen qua verdienmodel doen ze zelf iets niet goed. Iedereen weet dat mensen over het algemeen ongevraagde/plotselinge reclames irritant vinden. Dat ze het dan toch gaan doen is te idioot voor woorden, dan jaag je je potentiele klanten juist tegen je in het harnas.

Nee hoor, hun klanten betalen juist ervoor om jou die reclames te laten zien, jij bent niet de klant. Verder willen bedrijven graag geld verdienen, net zoals jij wilt dat de zon voor niks op gaat. What else is new.
23-06-2025, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Komt nog bij dat ze al die jaren zonder hebben gekund. Als ze nu ineens in de problemen komen qua verdienmodel doen ze zelf iets niet goed. Iedereen weet dat mensen over het algemeen ongevraagde/plotselinge reclames irritant vinden. Dat ze het dan toch gaan doen is te idioot voor woorden, dan jaag je je potentiele klanten juist tegen je in het harnas.

Nee hoor, hun klanten betalen juist ervoor om jou die reclames te laten zien, jij bent niet de klant. Verder willen bedrijven graag geld verdienen, net zoals jij wilt dat de zon voor niks op gaat. What else is new.

Dan hoef ik me in ieder geval niet schuldig te voelen dat ik nooit reclame kijk, er is al lang betaald.
23-06-2025, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Komt nog bij dat ze al die jaren zonder hebben gekund. Als ze nu ineens in de problemen komen qua verdienmodel doen ze zelf iets niet goed. Iedereen weet dat mensen over het algemeen ongevraagde/plotselinge reclames irritant vinden. Dat ze het dan toch gaan doen is te idioot voor woorden, dan jaag je je potentiele klanten juist tegen je in het harnas.

Nee hoor, hun klanten betalen juist ervoor om jou die reclames te laten zien, jij bent niet de klant. Verder willen bedrijven graag geld verdienen, net zoals jij wilt dat de zon voor niks op gaat. What else is new.

Hier op Aarde gaat de zon ook gratis op en onder.
Betaal jij daar dan voor?
Verdient de zon (als hobbyist) daar zijn centje mee, of blijft het allemaal hangen bij de tussenpersoon die jou een abbootje aansmeert? En is dat abbootje zijn geld wel waard?
IMHO niet. de zon doet toch wel wat ie wil. Ook zonder dat abbo.
23-06-2025, 18:39 door Anoniem
Door Anoniem: Sorry, ik blijf het echt de allergrootste non-discussie vinden.
We gaan nu allemaal lopen afgeven, en propageren hoe we illegaal naar content kunnen kijken. Er is 1 heel simpele oplossing; en dat is gewoon betalen. Zo simpel werkt het. En dan komen al die oud communisten weer boven drijven over woekerwinsten, rijke aandeelhouders etc. Bullshit. Het is een dienst; de dienstverlener mag bepalen, en jij mag betalen. Dan kan je wel als een Robin Hood vinden dat bedrijven die winsten niet "waard zijn" of het ze niet "gunnen", maar dat kan je wel zeggen over alles waar je je geld aan uitgeeft. Maar het feit dat jij het niet eens bent met de prijzen in de supermarkt wil ook niet zeggen dat je dan maar winkeldiefstal mag gaan doen.

YouTube; hoe veel jullie het ook proberen goed te praten, is geen primaire levenbehoefte. Maar we willen wel allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten En we hebben allemaal argumenten dat een bepaald filmpje alleen op YouTube staat. En andere week op NetFlix, en andere weer alleen op SBS6. Dus gaan we maar weer gewoon promoten dat je shit illegaal gaat downloaden. En worden we boos als YouTube daar stappen tegen neemt.

Ik betaal al jaren voor YouTube; en dat heeft twee redenen: de contentmakers krijgen méér opbrengsten vanuit betalende klanten; en ik heb geen reclames. En dan zijn er nog genoeg mensen die ik volg die ik via Patreon ook nog een bedragje per maand toeschuif.
Je reduceert het tot geen reclames en de manier waarop Google en andere advertentieplatforms het inrichten als de enige twee mogelijkheden, en dat is onterecht. Er is ook een andere vorm mogelijk: reclames niet op de bezoeker afstemmen (waar het tracken en profileren voor gedaan wordt) maar op de inhoud waar het bij wordt geplaatst. DuckDuckGo gebruikt zoekopdrachten om de advertenties bij te selecteren, en kan daar prima van rondkomen. In (als ik me niet vergis) 2019 besloot STER op de NPO-websites om van tracking&profiling af te stappen omdat dat een van de weinige plekken was waar de cookie-popup volgens de regels ging en veruit de meeste bezoekers niet geprofileerd bleken te willen worden. Ze gingen dus op de NPO-websites (inclusief bij video's) advertenties aan de inhoud in plaats van aan de bezoeker koppelen. En weet je wat ze toen merkten? Hun advertentie-inkomsten stegen.

Ik ben destijds gaan zoeken naar hoe dat kon. Er bleken (met de nodige moeite, en ik heb geen URLs bewaard) zowel onderzoeken te zijn die aangaven dat tracking&profiling meer opleverden, als onderzoeken die juist aangaven dat advertenties aan de inhoud koppelen meer opleverde. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak, maar dat was bij nader inzien een verschil in perspectief: de onderzoeken die aangaven dat tracking&profiling meer opleverde waren door, of in opdracht van, advertentieplatforms gedaan (mij staat bij dat Google erbij zat), en gingen over hoe lucratief het was voor die platforms; de onderzoeken die aangaven dat advertenties beter aan de inhoud gekoppeld konden worden waren vanuit het perspectief van de adverteerders zelf gedaan, die gingen over wat zij voor adverteren betaalden en wat dat ze opleverde. Als je dat samenneemt rolt daar de conclusie uit dat tracking&profiling inderdaad meer advertentie-inkomsten genereert, maar dat de advertentieplatforms meer dan de meerwaarde die dat oplevert in hun eigen zak steken, zodat de adverteerders zelf juist minder inkomsten eraan overhouden. Die platforms romen dus kennelijk meer af dan ze aan waarde toevoegen, hun toegevoegde waarde voor de bedrijven die hun diensten kopen is negatief. Een dienst met een negatieve meerwaarde zou geen bestaansrecht moeten hebben, maar kennelijk werkt de marktwerking in de advertentiemarkt niet. Zowel wij gebruikers als de eigenlijke adverteerders zouden beter af zijn zonder tracking&profiling.

Natuurlijk kan je je dan ook voorstellen dat de meeropbrengst van tracking&profiling wél tot betere resultaten voor de adverteerder leidt als er minder aan de strijkstok van de platforms blijft hangen. Maar als het nu goed genoeg is en beter wordt als je stopt met tracking&profiling, dan is dat ook goed genoeg. Het is niet nodig, en niet gewenst, om tot het uiterste te gaan ten koste van alles. Het is mogelijk om te adverteren zonder de AVG te schenden en daar een goed inkomen aan over te houden, en zonder mensen met idioot complexe cookie-popups te confronteren. Het kan gewoon. Het gebeurt alleen veel te weinig.

Dus er zijn niet maar twee mogelijkheden, er is een derde die voor iedereen, behalve voor die advertentieplatforms, beter is. Wat NPO en STER in 2019 deden, mensen respecteren en zelf nadenken, dat doen de meesten helaas niet.

En dan is de vraag waarom ik het verdienmodel zou moeten respecteren van iemand die het verdomt om mijn privacy te respecteren. Dit is geen communisme en geen Robin Hood-geneuzel, dit raakt behalve aan marktwerking ook aan mensenrechten, want privacy is een mensenrecht.
24-06-2025, 08:45 door A.P. Molenaar
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?.

Antwoord:
Je hebt toch wel eens gehoord van data verzamelen? Jouw data verzamelen en toevoegen aan je metadataprofiel en de interessante aspecten verkopen aan de meestbiedende partijen?.... het verdienmodel van de Googles, de Facebooks, de WhatsApps, de Tik Toks, etc. etc. etc.
Verkeer je ècht in de naïve illusie dat een YouTube abonnement Google er netjes van weerhoud om totaal te stoppen met data graaien? Denk je dat Google anders is dan Microsoft die je ook laat betalen voor een 'abonnement'; een licentie op Windows 11, voorgeïnstalleerd op een onnodige nieuwe computer (andere discussie) en onverzadigbaar data van je verzameld, elke seconde van de dag 24/7 door, zelfs als je computer op standby staat?

Droom zacht verder.
Maar hopelijk word je niet eens bruut gewekt door een ingrijpende verstoring uit je illusionaire droom.
24-06-2025, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door A.P. Molenaar: Het heeft 0.0% te maken met begrijpen (snappen) maar 100% met volledige desinteresse voor het feit dat reclames qua inhoud irritant (kunnen) zijn.
Er zijn reclames die bewust irritant gemaakt worden. De gedachte is dat door veel herhaling van een merknaam die naam blijft hangen, zonder dat de herinnering aan de irritatie dan de overhand krijgt, en dat mensen dingen kiezen die bekend zijn. De irritatie kan dan een manier zijn om de aandacht te trekken en zo de naam aan te doen komen, zodat die bekend is voor iemand.

Ik ben een paar keer in mijn leven in gesprek geraakt met mensen die me dit uitlegden (ongetwijfeld in andere woorden, dit is hoe het bij mij is blijven hangen), en die daar kennelijk een opleiding of training in hadden gehad en/of er hun werk van hadden gemaakt. Die gingen mij steevast inpeperen dat het bij mij echt ook zo werkt, want volgens hun gold dat voor iedereen. Dat ik me juist hyperbewust was van de ergernis en waar die bij hoorde, en meerdere voorbeelden kon noemen van bedrijven die ik toen daadwerkelijk om die reden bewust vermeed, dat werd weggewuifd, dat paste niet in het beeld dat zij ervan hadden, en zij hadden er verstand van dus snapte ik niet hoe het werkte, ondanks wat ik aangaf.

Jij je zin, dacht ik dan bij mezelf. Het is best mogelijk dat het voor een grote groep zo werkt als zij denken, dat ze gemiddeld gesproken wel gelijk hebben, maar die beschikten kennelijk niet over het intellectuele vermogen om te snappen dat mensen behoorlijk van elkaar verschillen en dat een gemiddeld beeld niet voor iedereen klopt. In plaats daarvan gingen ze overtuigd van zichzelf aan mij verkopen dat ik volkomen anders ben dan ik mezelf ken. Voor mij zijn dat schrikbarend slechte verkopers. Maar daar zijn ze kennelijk stekeblind voor.

Klopt, gaat om de arrousal die het oproept. Voordat neuroscience de werking van (consumenten)gedrag kon staven met wetenschap. Er wordt onderscheid gemaakt tussen high and low "states of arroussal".

Met name wasmiddelenreclames en die met irritante kinderen waren in het verleden berucht. Verveldende muziekjes en liedjes (oorwurmen) en het gebruik van stemmen van acteurs of imitaties van publieke figuren die "vertrouwen" moesten inboezemen.

Koppeling van merknaam aan "het irritante" bleek lastig, bleek uitmarketingonderzoek, vooral als de merknaam niet gekoppeld wordt aan bewustzijnsstaat van hoge opwinding, bijvoorbeeld door het niet te noemen, maar het laten zien van de naam, of enkel het logo. Hele grote merken kunnen het doen met enkel een logo. Kijkers die geluid af hebben staan, genieten zo ook mee.

Nu hebben mensen echter de neiging ,iets wat ze irriteert, weg te lachen. Dus verzonnen mensen persiflages op irritante reclames, dat waren grapjes die wel bleven hangen. De consument plaatste zichzelf daarmee boven de producent. Dat is de reden dat juist irritante reclames, zo veelvuldig herhaald worden, jarenlang zelfs. Als mensen de merknaam "weglachen" dan is de merknaam rijp om in prijs te verlaagd te gaan worden, de winstmarge van een B-merk is nog steeds aanzienlijk.

Soms is de merknaams- of logobekendheid, belangrijker dan verkoopstijging van een A-product. Veel merken (ook de goedkoopste huismerken) komen uit dezelfde fabriek als waar de A-merken geproduceerd worden.
24-06-2025, 13:59 door Valheru
Door A.P. Molenaar: A
(Voor alle duidelijkheid: Dit gaat voor zover ik iemand heb zien proberen niet lukken met een Smartphone. Met een gewone desktop van 15 jaar oud lukt het, vanuit die ervaring schrijf ik dit)


Ik gebruik op mijn smartphone youtube revanced, nooit reclame gelukkig. Het is wel af en toe een heisa om dat weer te updaten maar 2 keer per jaar een uurtje klooien is het mij wel waard.
24-06-2025, 14:10 door A.P. Molenaar
Door Valheru:
Door A.P. Molenaar: A
(Voor alle duidelijkheid: Dit gaat voor zover ik iemand heb zien proberen niet lukken met een Smartphone. Met een gewone desktop van 15 jaar oud lukt het, vanuit die ervaring schrijf ik dit)


Ik gebruik op mijn smartphone youtube revanced, nooit reclame gelukkig. Het is wel af en toe een heisa om dat weer te updaten maar 2 keer per jaar een uurtje klooien is het mij wel waard.


Mooi dat er dus toch een uitweg uit YouTube's 'add jungle' is. Ik ga dat doorgeven aan de betreffende persoon.
Dank voor deze informatie!
24-06-2025, 20:35 door DeZin - Bijgewerkt: 24-06-2025, 20:48
Door A.P. Molenaar:
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?.

Antwoord:
Je hebt toch wel eens gehoord van data verzamelen? Jouw data verzamelen en toevoegen aan je metadataprofiel en de interessante aspecten verkopen aan de meestbiedende partijen?.... het verdienmodel van de Googles, de Facebooks, de WhatsApps, de Tik Toks, etc. etc. etc.
Ja, de Alphabet Inc.'s (Google, Youtube), Meta's (Facebook, Whatsapp), etc. etc., verdienen inderdaad allemaal geld met data verzamelen en verkopen. Maar hoe verdienen ze daar geld aan? Door adverteerders tools te verkopen waarmee ze targeted ads tegen hun gebruikers kunnen inkopen. Die twee zaken staan niet los van elkaar.
24-06-2025, 21:58 door Anoniem
Door DeZin:
Door A.P. Molenaar:
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?.

Antwoord:
Je hebt toch wel eens gehoord van data verzamelen? Jouw data verzamelen en toevoegen aan je metadataprofiel en de interessante aspecten verkopen aan de meestbiedende partijen?.... het verdienmodel van de Googles, de Facebooks, de WhatsApps, de Tik Toks, etc. etc. etc.
Ja, de Alphabet Inc.'s (Google, Youtube), Meta's (Facebook, Whatsapp), etc. etc., verdienen inderdaad allemaal geld met data verzamelen en verkopen. Maar hoe verdienen ze daar geld aan? Door adverteerders tools te verkopen waarmee ze targeted ads tegen hun gebruikers kunnen inkopen. Die twee zaken staan niet los van elkaar.

Ja, en....

Zodra het verkeer binnen mijn netwerk plaats vindt, bepaal ik wat ik wel of niet doorlaat. Zowel naar binnen als naar buiten.
Niet anderen. En al zeker niet de (big tech en reclame) bedrijven omdat die willen dat ik op hun gerichte reclames klik of er naar kijk. Dacht het niet. Geen interesse in. En geen tijd voor.
En die gastjes hebben over mijn apparatuur en netwerk niets te zeggen. Dat bepaal ik altijd nog.

Net zoals zij dat op hun netwerk mogen bepalen. Dan blokkeren ze me maar op hun netwerk. Als ze dat lukt. Dat is dan hun keuze.
En dan zoek ik wel een ander alternatief of ga bv een goed papieren boek lezen.
24-06-2025, 23:18 door DeZin - Bijgewerkt: 24-06-2025, 23:20
Door Anoniem:
Net zoals zij dat op hun netwerk mogen bepalen. Dan blokkeren ze me maar op hun netwerk. Als ze dat lukt. Dat is dan hun keuze.
En dan zoek ik wel een ander alternatief of ga bv een goed papieren boek lezen.
Prima toch? Ik reageerde op A.P. Molenaar die beweerde dat Alphabet Inc. op Youtube lekker "in plaats van" adverteren, data verzamelen als winstmodel kan gebruiken en wees aan dat adverteren is hóe je data verzamelen als winst model gebruikt.

Wat jij doet moet je lekker zelf weten, en ik probeer ad zooi op mijn netwerk ook tegen te gaan hoor. Maar ja, daarin heb ik bedrijven met winstoogmerk tegenover me. En dat die zich inzetten om te voorkomen dat hun winstmodel ontlopen wordt vind ik volkomen logisch. Ga ik geen klein viooltje om spelen.
24-06-2025, 23:55 door Anoniem
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)

Dat is bullshit! Begin deze eeuw waren er geen advertenties op YouTube. Toen hebben ze het ook gered, dus waarom nu niet?
Hier is geen sprake van een verdienmodel maar van uiterst verregaande hebzucht!
25-06-2025, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)

Dat is bullshit! Begin deze eeuw waren er geen advertenties op YouTube. Toen hebben ze het ook gered, dus waarom nu niet?
Hier is geen sprake van een verdienmodel maar van uiterst verregaande hebzucht!

What's in a name.
De een noemt het hebzucht, de ander een verdienmodel. Een pot nat.
25-06-2025, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem: Dat youtube niet snapt dat vooral de inhoud van de reclames irritant is snap ik eigenlijk niet.

Altijd die gast die daytrading promoot, elke advertentie op nieuw.
Of "energiemaatschappeijen willen niet dat je dit weet": pure automatisch vertaalde onzin ook wat er vervolgens komt, zou de reclamecodecommissie eigenlijk eens naar moeten kijken.

Even reclame kijken is niet erg, maar telkens dezelfde reclames. En ook bij elke vooruitspoel, dat maakt het irritant (en dan kijkt je het ook niet meer).

Die gast van die Daytrading hangt me zelfs zo de nek uit dat als ik hem in het echt tegen kom ik me moet inhouden om hem geen blauw oog te bezorgen. Wat een irritante reclame. Werkt idd bij mij averechts dit,
25-06-2025, 12:53 door DeZin
Door Anoniem:
Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.

Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)

Dat is bullshit! Begin deze eeuw waren er geen advertenties op YouTube. Toen hebben ze het ook gered, dus waarom nu niet?
Hier is geen sprake van een verdienmodel maar van uiterst verregaande hebzucht!
YouTube is ook pas sinds 2021 winstgevend. Daarvoor is er geïnvesteerd in toekomstige (inmiddels hedendaagse) winstgevendheid.
25-06-2025, 19:44 door Anoniem

Ik betaal al jaren voor YouTube; en dat heeft twee redenen: de contentmakers krijgen méér opbrengsten vanuit betalende klanten; en ik heb geen reclames.

Blijkbaar betaal je niet voor YouTube want dan had je verteld verteld dat ook als je ervoor betaald, je alsnog reclames ziet, welliswaar minder, maar niet totaal reclameloos.
26-06-2025, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem:

Ik betaal al jaren voor YouTube; en dat heeft twee redenen: de contentmakers krijgen méér opbrengsten vanuit betalende klanten; en ik heb geen reclames.

Blijkbaar betaal je niet voor YouTube want dan had je verteld verteld dat ook als je ervoor betaald, je alsnog reclames ziet, welliswaar minder, maar niet totaal reclameloos.

Dat is onzin. enige reclame die je zit die van de creator zelf die dan een product proberen te promoten. soms oog hoog irritant, maar het is dan maar zo. die zullen toch geld moeten verdienen.
26-06-2025, 14:13 door Anoniem
Ik geb liever dat mensen overstappen naar andere platformen als odysee rumble en bitchute. Dat eeuwen lang gezeir dat ze dan geen views halen. Youtube censureert er op los je kunt vrijwel geen you dus videos van je zelf maken zonder weer een nieuwe verzonnen guideline te overtreden. Zelfs humor videos van jaren terug en memes en cartoons worden gewoon verwijderd zonder aankondiging want we veranderen de guidelines en de video is niet politiek correct genoeg dus dus wissen we maar gewoon het hele kanaal. Tijd dus dat meer mensen gebruik maken van alternatieven. Wat mij betreft mag youtube eens serieus markt aandeel verliezen. En ik raad creators aan om gewoon ook een odysee rumble of bitchute kanaal te maken want jou videos kunnen morgen gewoon spontaan gewist worden. En dat is zonde als je een backup kanaal hebt kunnen mensen tenminste ze nog bekijken
26-06-2025, 14:20 door Anoniem
Rutube is praktisch Youtube , inderdaad. De looks en controls konden wel van dezelfde fabrikant komen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.