image

Kabinet gaat door met actieplan voor 1 miljoen ict'ers in 2030

donderdag 3 juli 2025, 14:26 door Redactie, 22 reacties

Het kabinet gaat door met het actieplan dat voor 1 miljoen ict'ers in 2030 zou moeten zorgen. Eind 2023 vreesde toenmalig minister Adriaansens van Economische Zaken dat het doel niet gehaald zou worden. "Met 707.000 ict’ers in Nederland in 2022, blijft het tekort aan ict'’ers een structureel aandachtspunt", liet de bewindsvrouw destijds weten. Met het Actieplan Digitale Banen moeten er over 4,5 jaar één miljoen "digitaal geschoolden" zijn.

"De uitdaging blijft groot om hier voldoende mensen met de juiste kwaliteiten voor te vinden. Er stonden in het vierde kwartaal van 2024 75.600 vacatures open in de techniek en 22.700 in de digitale banen, een lichte daling ten opzichte van de piek in 2022. Ten opzichte van begin 2016 betekent dit een forse toename. Toen lag het aantal openstaande vacatures namelijk op respectievelijk 29.200 en 13.300", aldus demissionair minister Karremans van Economische Zaken in een voortgangsbrief aan de Tweede Kamer.

Het Actieplan Digitale Banen moet volgens de minister bedrijven helpen bij hun inzet op digitalisering. Het is opgezet langs vier pijlers: het verhogen van de instroom in bètatechnisch onderwijs, het behouden en vergroten van de instroom vanuit de arbeidsmarkt, verhogen van arbeidsproductiviteit en als laatste het versterken van governance en tegengaan van versnippering.

Naast het eigen actieplan ontving het kabinet ook het "Aanvalsplan Chronisch Tekort ICT’ers", afkomstig vanuit de ict-branche. "Wij willen een infrastructuur opzetten waarbij werkzoekenden, mensen wiens baan verloren dreigt te gaan, werkgevers en onderwijs bij elkaar worden gebracht", aldus de brancheorganisaties achter het actieplan. Minister Karremans laat weten dat er dit jaar wordt gestart met een landelijk koersoverleg, waar vertegenwoordigers van onder andere het Aanvalsplan Chronisch tekort ICT’ers en de overheid aan deelnemen.

De bewindsman voegt toe dat het actieplan van de overheid een horizon tot 2030 heeft en daarmee naar de middellange tot lange termijn kijkt. "Veel acties die onder de paraplu van het Actieplan worden uitgevoerd genereren pas op de langere termijn resultaat in het aanbod van digitale en technische professionals op de arbeidsmarkt", voegt Karremans toe. "Voor nu zet het kabinet de ingeslagen weg met het Actieplan voort." Over twee jaar volgt een volgende update over de stand van zaken.

Reacties (22)
03-07-2025, 14:41 door Anoniem
Wellicht zou een logische eerste stap voor de overheid zijn om de salarissen voor IT-functies binnen overheidsinstellingen structureel te verhogen. Op dit moment werk ik als softwareontwikkelaar in de private sector en verdien ongeveer 1,5 keer zoveel als ik zou krijgen voor een vergelijkbare functie bij bijvoorbeeld de politie.
03-07-2025, 15:12 door Anoniem
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....
03-07-2025, 15:53 door jali2911
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....


Heeft hier niets mee te maken, want zonder IT-ers geen bevoorrading van winkels meer en dan blijven de boeren ook met hun handel zitten.
03-07-2025, 15:55 door jali2911
Door Anoniem: Wellicht zou een logische eerste stap voor de overheid zijn om de salarissen voor IT-functies binnen overheidsinstellingen structureel te verhogen. Op dit moment werk ik als softwareontwikkelaar in de private sector en verdien ongeveer 1,5 keer zoveel als ik zou krijgen voor een vergelijkbare functie bij bijvoorbeeld de politie.

Helemaal mee eens, er zijn genoeg leuke vacatures bij de overheid maar ik ga niet inleveren op mn salaris.
03-07-2025, 16:11 door _R0N_
Door jali2911:
Door Anoniem: Wellicht zou een logische eerste stap voor de overheid zijn om de salarissen voor IT-functies binnen overheidsinstellingen structureel te verhogen. Op dit moment werk ik als softwareontwikkelaar in de private sector en verdien ongeveer 1,5 keer zoveel als ik zou krijgen voor een vergelijkbare functie bij bijvoorbeeld de politie.

Helemaal mee eens, er zijn genoeg leuke vacatures bij de overheid maar ik ga niet inleveren op mn salaris.

Nou ja, de voorwaarden zijn dan wel weer erg goed, daar zou ik best wat voor willen inleveren maar niet de helft zeg maar.
03-07-2025, 16:24 door Anoniem
Door jali2911:
Door Anoniem: Wellicht zou een logische eerste stap voor de overheid zijn om de salarissen voor IT-functies binnen overheidsinstellingen structureel te verhogen. Op dit moment werk ik als softwareontwikkelaar in de private sector en verdien ongeveer 1,5 keer zoveel als ik zou krijgen voor een vergelijkbare functie bij bijvoorbeeld de politie.

Helemaal mee eens, er zijn genoeg leuke vacatures bij de overheid maar ik ga niet inleveren op mn salaris.
Mee eens, de salarissen in Nederland zijn bagger en ik vind in het buitenland veel betere aanbiedingen, vaak zijn de werkomstandigheden in het buitenland ook een stuk ontspannender.
03-07-2025, 16:30 door _R0N_
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....

Zonder boeren geen eten is een beetje overdreven, het meeste is voor de export. (ik woon in het buitengebied tussen de boeren)

Arbeiders is een ander verhaal, dat ligt aan de ouders. VMBO is niet goed genoeg, elk kind moet naar het VWO anders faal je, iemand die van het VWO komt wordt gewoon geen stratenmaker.
03-07-2025, 17:28 door Anoniem
Door jali2911:
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....


Heeft hier niets mee te maken, want zonder IT-ers geen bevoorrading van winkels meer en dan blijven de boeren ook met hun handel zitten.

Hoe deden onze voorouders 9grootouders en ouders) dat al die eeuwen/decennia toen er nog geen IT overal tussen zat.
Dat met een hel zijn geweest. geen voedsel in deschappen. Geen werkende water en electra. Geen zorgverlening.

We zijn echt te afhankelijk van IT geworden, als we dit allemaal niet meer zonder geregeld kunnen krijgen.

Weet er iemand nog hoe hij/zij een gloeilamp moet verwisselen, of een baby verschonen?
Of is dat ook al aan de IT uitbesteed?
03-07-2025, 18:27 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....

Zonder boeren geen eten is een beetje overdreven, het meeste is voor de export. (ik woon in het buitengebied tussen de boeren)


Hardnekkige leugens van de overheid. Nederland is een grote exporteur van bananen. Nergens in Nederland worden bananen geteeld. De export rekenaars houden geen rekening met land van oorsprong. Alles wat in de Rotterdamse haven aankomt en weer uitgevoerd wordt via diezelfde haven of per trein of per vrachtwagen wordt meegeteld als "Nederlandse" export.

Te achterlijk voor woorden.

Bewering staat: Zonder boeren alleen maar honger.
03-07-2025, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....

Voorlopig hebben we genoeg ( eigenlijk teveel)boeren> we produceren meer dan we nodig hebben, daarom vervuilen ze met stikstof.
Mensen in de zorg kunnen we niet aanslepen, dus meer is een droom die ook nooit zal uitkomen, want we moeten eerder op de rem gaan staan qua zorguitgaven > is nu al 25 % van ons BBP
Gezondheidszorg moet meer met ICT gaan doen, dus daar zijn o.a. die Ict’ers nodig.
Maar of onze begroting salarisverhogingen rechtvaardigd ik vraag het mij af.
Want we moeten ook meer aan defensie doen en daarin ja vooral met Slimme ict.
03-07-2025, 19:15 door Anoniem
En we jagen de mensen die allerlei zaken kunnen doen weg... Dat is ook een voorbeeld voor anderen.
03-07-2025, 19:19 door Anoniem
Nou kom maar op. Ik heb grote moeite om weer terug de ict in te gaan. Ik kreeg steeds te horen je bent er te lang uit geweest. Na 1 jaar al. En ze stellen belachelijke eisen. Ik ben zeker 30 jaar in de ict werkzaam geweest. En nu werkzaam in een heel andere tak van sport.
03-07-2025, 22:44 door Anoniem
Waarom moet je zoveel ICT-ers hebben als AI toch de banen over neemt?
Misschien moeten ze wat meer inzetten op mensen die echt kunnen nadenken.
Gisteren, 08:11 door Anoniem
Door Anoniem: Nou kom maar op. Ik heb grote moeite om weer terug de ict in te gaan. Ik kreeg steeds te horen je bent er te lang uit geweest. Na 1 jaar al. En ze stellen belachelijke eisen. Ik ben zeker 30 jaar in de ict werkzaam geweest. En nu werkzaam in een heel andere tak van sport.

Raar want wij nemen juist mensen aan die er al wat langer uit zijn geweest, zeker daar wat oudere IT kennis en ervaring beter is dan totaal geen ervaring op dit vlak en toch echt mensen nodig hebben die we anders niet kunnen vinden.
Gisteren, 08:38 door Anoniem
zolang je bij een IT baan je continue moet bij leren en bij houden en op je leeftijd moet letten en vast zit in een schaal waarbij iemand je met een management-kan-niets-ben-incompetent-functie linksom inhaalt, veranderd er niets. laat die praat-graagers en mangelment types met een lees diploma op zak maar eerst een vervangen worden door AI zodat een goeide bij de tijdse ITer meer gaat verdienen dan zo een blaas kaak... kijk dan eens 5j later!

beloon op waarde en resultaat... niet op prietpraat! en kijk dan eens hoe de wereld beter wordt zo maar vanzelf!
Gisteren, 09:44 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moet je zoveel ICT-ers hebben als AI toch de banen over neemt?
Misschien moeten ze wat meer inzetten op mensen die echt kunnen nadenken.

ha ha ha leg dat maar eens uit aan MBA-achtig management dat hier in NL hoogtij viert!
Gisteren, 09:56 door Anoniem
Door jali2911:
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....


Heeft hier niets mee te maken, want zonder IT-ers geen bevoorrading van winkels meer en dan blijven de boeren ook met hun handel zitten.

Boeren zijn tegenwoordig volledig afhankelijk van IT (melk machines, voer systemen, locatie, etc)
Geld ook voor tandartsen, huisartsen, etc. De weerbaarheid is ver te zoeken. Nog een of twee generaties en niemand weet zelfs meer hoe iets moet zonder it
Gisteren, 10:40 door Anoniem
1 op de 17 mensen moet de ICT in?
Ik vind dat best fors, maar mijn beeld is natuurlijk sterk gekleurd.

"ICT" is ook te algemeen:

- systeembeheer / cloud infrastructuur
- (traditioneel) softwareontwikkeling
- kunstmatige intelligentie
- informatiebeveiliging
- categorisch foutief: tellen "projectleiders van IT projecten" ook als IT'er? Want dat zou op zich weer niet hoeven.

Als de overheid het niet kan uitsplitsen, dan is dit plan gelijk gedoemd te falen.
Gisteren, 10:48 door Anoniem
Door Anoniem: Nou kom maar op. Ik heb grote moeite om weer terug de ict in te gaan. Ik kreeg steeds te horen je bent er te lang uit geweest. Na 1 jaar al. En ze stellen belachelijke eisen. Ik ben zeker 30 jaar in de ict werkzaam geweest. En nu werkzaam in een heel andere tak van sport.

Hier hetzelfde.

Recruiters kijken niet naar potentie maar gaan een lijstje af.
In een snel veranderende tak van sport moet je blijven investeren in mensen, ook als je vacatures hebt.

Je zou juist mensen met ervaring moeten hebben, want ze hebben de nodige kennis om op door te bouwen en ze weten hoe je een werknemer moet zijn. Je hoeft alleen maar de kennis bij te spijkeren.
Gisteren, 12:28 door Anoniem
Zo lang ze blijven komen met maximale jaarinkomens tot de 60k ga je weinig mensen nog warm laten lopen om elk jaar nieuwe certificaten te halen terwijl de manager zegt dat je vast meer in je vrije tijd kunt doen terwijl hij wel een ton binnenharkt en vooral niks doet.
Gisteren, 12:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in de boeren. Zonder boeren geen eten......
Wellicht zouden we wat meer moeten investeren in loodgieters. Zonder loodgieters geen water,stroom etc
- stratenmakers
- mensen in de zorg
- huisartsen
-tandartsen.

Zijn we echt zoveel it'ers nodig vraag ik me af.....

Zonder boeren geen eten is een beetje overdreven, het meeste is voor de export. (ik woon in het buitengebied tussen de boeren)


Hardnekkige leugens van de overheid. Nederland is een grote exporteur van bananen. Nergens in Nederland worden bananen geteeld. De export rekenaars houden geen rekening met land van oorsprong. Alles wat in de Rotterdamse haven aankomt en weer uitgevoerd wordt via diezelfde haven of per trein of per vrachtwagen wordt meegeteld als "Nederlandse" export.

Te achterlijk voor woorden.

Bewering staat: Zonder boeren alleen maar honger.

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83926NED/table?dl=6C56B

Nederland is al jaren lang een netto importeur van graden en zaden (veevoer) en een netto exporteur van landbouwproducten. Dat kan best meer naar "eigen land eerst" worden gebracht, zodat een hele hoop andere belangrijke dossiers weer ruimte krijgen. Toekomstperspectief.

Zonder boeren alleen maar honger, uiteraard, maar alleen de boerenlobby hanteert dit "alles of niets" argument voortdurend. De verstandige politicus heeft het niet over "zonder", maar over "minder productie voor het buitenland, waarbij Nederland met de rotzooi blijft zitten". Aangezien de domicilie van BBB op hetzelfde adres een voedselexporteur heeft zitten, wil in ieder geval die partij van geen landelijk toekomstperspectief weten.
Gisteren, 22:31 door Anoniem
Door Anoniem: De weerbaarheid is ver te zoeken. [...] niemand weet zelfs meer hoe iets moet zonder IT.

Overheid start binnenkort onderzoek naar digitale weerbaarheid burgers
dinsdag 1 juli 2025, 14:04 door Redactie

https://www.security.nl/posting/894446/Overheid+start+binnenkort+onderzoek+naar+digitale+weerbaarheid
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.