Door A.P. Molenaar:Naar ik vermoed verloopt dat gladjes want de douane heeft een perfect systeem om te controleren of in- en uitgaande goederen (naar- en vanuit Nederland) die - ik dacht dat zij dat noemen: in transit - aanwezig zijn in een douane depot.
Bwahahahahah.
Ik heb de ervaring dat het niet zo perfect loopt als gedacht wordt.
Ik had een pakje in de VS besteld. (een zeldzaam en duur tweedehands boek)
Het werd verstuurd met track-and-trace.
Het verliet de VS per vliegtuig, en verdween compleet van de track-and-trace.
Een week gewacht. Niets.
De verzender gemaild. Nee het was echt verstuurd, en had de VS verlaten. Dat kon hij nog achterhalen bij USPS.
Dus (ruim 2 weken na verdwijning) met PostNL gebeld. Nee, zij zagen niets in hun systeem. Bij het ophaalpunt misschien? Ook niets.
De douane kun je niet bellen. Maar ik kwam toevallig een nummer op een forum tegen. Dat geprobeerd. (we zijn ondertussen ruim 3 weken sinds de verdwijning)
Het probleem uitgelegd, en aangegeven dat het echt bij hen (de Douane) moest liggen.
Dat kon niet, onmogelijk, en nog meer ontkenningen. Toch gevraagd of ze wilden kijken.
5 minuten in de wacht gehangen, en kreeg toen te horen dat het bij hen op een plank lag en morgen bezorgd zou worden.
(Oh, en ze vergaten de import/douane heffing. Per ongeluk, zullen we maar zeggen)
Dus nee. Die systemen die bijhouden wat er allemaal binnenkomt en uitgaat, zijn niet volledig.
Of worden niet altijd even goed gecontroleerd. (je zou hopen dat er diff-lijsten of uitvallijsten zijn van pakjes die "te lang" blijven liggen)