Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Wangiri fraude - Nice tried guys!

02-07-2025, 15:41 door Anoniem, 11 reacties
Via SMS en via een iPhone die ik nauwelijks gebruik (heb trouwens een geheim nummer) werd ik door een onbekende partij gevraagd om even "terug te bellen".

Deze oplichterstruc bestaat hierin dat de ontvanger - nieuwsgierig geworden - het aangegeven onbekende nummer terugbelt. Nou ja, u begrijpt het al: je terugbelt dan maak je contact met een zeer duur betaalnummer waarvan de rekening behoorlijk kan oplopen.

In het jaar 2000 na Nieuwjaar, ontving ik tijdens mijn werk bij het GAK een SMS-bericht: "Gelukkig Nieuwjaar! Bel je mij?" Maar ook hier kwam de argwaan bovendrijven: waarom bel je mij niet dan om Nieuwjaar te wensen, en waarom gebruik je dan een SMS? Ook deze afzender was onbekend. Maar door de argwaan gewaarschuwd (ik had hier ook een geheim nummer, dat alleen familieleden kenden), heb ik de beller geblokkeerd.

Een paar dagen later hoorde ik via de Nederlandse pers dat mensen die terugbelden in een soort Babbelbox terechtkwamen met een tarief van zoiets van 1 gulden per minuut. En dat waren niet een paar Nederlanders, maar velen trapten in deze fraude.

Maar oplichters bedenken steeds meer trucs, zoals deze "Uw pakket wordt opgehouden in ons magazijn wegens douanekosten. Die moet u betalen (klik op de link)" Nee dus, er wordt bij mij NOOIT op welke link geklikt van een totaal onbekende partij. Bovendien verwachtte ik helemaal geen pakket noch een SMS van een pakketdienst uit het buitenland.

Het is dus zoals altijd gezegd: oppassen mensen, trap er niet in!
https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-wangiri-fraude/
Reacties (11)
02-07-2025, 18:03 door Anoniem
Klopt, de Fraudehelpdesk heeft daar ook over geschreven.
Er zijn zelfs Nederlandse telefoonnummers in omloop, dus het zijn niet alleen buitenlandse nummers die in gebruik zijn.
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude/ik-heb-een-gemiste-oproep-van-een-vreemd-telefoonnummer/
02-07-2025, 19:40 door Anoniem
Dat is iets wat je altijd al nooit moet doen:
Terugbellen naar een onbekend nummer.
Is het echt belangrijk, dan bellen ze nog wel een keer.
Dat heb ik ruim 50 jaar gelden al geleerd gekregen van mijn ouders.

Niets nieuws onder de zon.
Gisteren, 08:13 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is iets wat je altijd al nooit moet doen:
Terugbellen naar een onbekend nummer.
Is het echt belangrijk, dan bellen ze nog wel een keer.
Dat heb ik ruim 50 jaar gelden al geleerd gekregen van mijn ouders.

Niets nieuws onder de zon.
Ja, en toch trappen de mensen er elke keer weer in. Probleem blijft helaas actueel.
Gisteren, 12:18 door A.P. Molenaar
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat is iets wat je altijd al nooit moet doen:
Terugbellen naar een onbekend nummer.
Is het echt belangrijk, dan bellen ze nog wel een keer.
Dat heb ik ruim 50 jaar gelden al geleerd gekregen van mijn ouders.

Niets nieuws onder de zon.
Ja, en toch trappen de mensen er elke keer weer in. Probleem blijft helaas actueel.

Natuurlijk! Het is ook een vorm van (hoewel eenvoudig opgezet) social engineering: De nieuwsgierigheid prikkelen, aanwakkeren van degene die gebeld wordt.
Maar alleen omdat er geen gevalletje in het spel is van: 'de bank belt dat mijn bankrekening in gevaar is, doe dit, doe dat, lees je hier niet de kortzichtige reacties: "eigen schuld, dikke bult" als het mis gaat.
Gisteren, 15:24 door Named
Is het probleem niet dat iemand ineens veel meer geld dan "normaal" kwijt is door het bellen?
Het is niet het terugbellen of nieuwsgierigheid, het is de ontransparantie en/of noninformatie van kosten.

Ik zie 3 manieren om deze vorm van fraude onmogelijk te maken:
1. Laat alle telefonie hetzelfde per minuut kosten.
2. Laat de daadwerkelijke tarieven zien vóórdat iemand gaat bellen.
3. Maak communicatie met vreemde buitenlandse of dure nummers opt-in.
4. Maak terugbellen na gemiste telefoontje of SMS'je de normale tarieven volgen.

Die laatste is trouwens niet perfect, maar het zou een tijdelijke fix kunnen zijn terwijl er aan iets beters word gewerkt.
(Je zou "Bel me terug op 8233452342293, batterij bijna leeg." of zo vanaf een 06 kunnen ontvangen.)
Gisteren, 15:35 door Anoniem
Een vaste telefoon terug in het straat beeld
met muntgeld.

We lopen al jaren te stressen in deze zo ''unieke digitale wereld''

Keep life simple
Gisteren, 17:21 door Erik van Straten
@TS: dank dat je bezoekers van deze site hieraan herinnert!
Vandaag, 09:07 door Anoniem
Door Anoniem:

Maar oplichters bedenken steeds meer trucs, zoals deze "Uw pakket wordt opgehouden in ons magazijn wegens douanekosten. Die moet u betalen (klik op de link)" Nee dus, er wordt bij mij NOOIT op welke link geklikt van een totaal onbekende partij. Bovendien verwachtte ik helemaal geen pakket noch een SMS van een pakketdienst uit het buitenland.

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-wangiri-fraude/

De douane werkt dus wel op deze manier. Ik had wat besteld uit de UK en krijg een, dacht ik, een phishing mail zoal je beschrijft. Bleek achteraf een echte mail te zijn. Helaas pakketje nooit ontvangen.

Regards,
Richard
Vandaag, 09:32 door Briolet
Door Named:Ik zie 3 manieren om deze vorm van fraude onmogelijk te maken:…

Ik zie nog wel een 4e manier:

- Maak andere afspraken bij het verrekenen tussen telco's. Als een telco dubieuze betaalnummers faciliteert, moet het mogelijk worden voor een Nederlandse telco om niet de hele factuur te voldoen. Dan kunnen zij dit bedrag ook weer schrappen bij hun Nederlandse klant.

Dan leg je het probleem bij de telco die deze oplichting faciliteert en niet bij de onschuldige beller.
Vandaag, 10:12 door Xavier Ohole
Door Anoniem:Wangiri fraude - Nice tried guys!

Je herkent ze vaak aan het gammele Engels, zoals in de kop hierboven - nice try, guys

https://www.merriam-webster.com/dictionary/nice%20try
Vandaag, 11:10 door A.P. Molenaar
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Maar oplichters bedenken steeds meer trucs, zoals deze "Uw pakket wordt opgehouden in ons magazijn wegens douanekosten. Die moet u betalen (klik op de link)" Nee dus, er wordt bij mij NOOIT op welke link geklikt van een totaal onbekende partij. Bovendien verwachtte ik helemaal geen pakket noch een SMS van een pakketdienst uit het buitenland.

https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-wangiri-fraude/

De douane werkt dus wel op deze manier. Ik had wat besteld uit de UK en krijg een, dacht ik, een phishing mail zoal je beschrijft. Bleek achteraf een echte mail te zijn. Helaas pakketje nooit ontvangen.

Regards,
Richard

Maar hoe weet de douane je email adres?
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden, waarvan de eerste mij nagenoeg geheel onwaarschijnlijk lijkt.
- Je email adres staat op het adreslabel. (Dat heb ik nog nooit meegemaakt)
Blijft over:
- De douane heeft het pakket opengemaakt en op de bijgesloten pakbon en/of factuur je email adres gevonden.

Maar feit blijft wél dat email, sms, en briefpost, vervelend genoeg toch een onbetrouwbare factor is.

M.b.t. de melding "Uw pakket wordt opgehouden in ons magazijn wegens douanekosten. Die moet u betalen (klik op de link)" zit er maar één ding op: zelf verifiëren of de melding klopt... of spam is.
Naar ik vermoed verloopt dat gladjes want de douane heeft een perfect systeem om te controleren of in- en uitgaande goederen (naar- en vanuit Nederland) die - ik dacht dat zij dat noemen: in transit - aanwezig zijn in een douane depot.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.