Door Anoniem: Door Anoniem: Maar oplichters bedenken steeds meer trucs, zoals deze
"Uw pakket wordt opgehouden in ons magazijn wegens douanekosten. Die moet u betalen (klik op de link)" Nee dus, er wordt bij mij NOOIT op welke link geklikt van een totaal onbekende partij. Bovendien verwachtte ik helemaal geen pakket noch een SMS van een pakketdienst uit het buitenland.
https://opgelicht.avrotros.nl/hulp/vraag-antwoord/artikel/wat-is-wangiri-fraude/ De douane werkt dus wel op deze manier. Ik had wat besteld uit de UK en krijg een, dacht ik, een phishing mail zoal je beschrijft. Bleek achteraf een echte mail te zijn. Helaas pakketje nooit ontvangen.
Regards,
Richard
Maar hoe weet de douane je email adres?
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden, waarvan de eerste mij nagenoeg geheel onwaarschijnlijk lijkt.
- Je email adres staat op het adreslabel. (Dat heb ik nog
nooit meegemaakt)
Blijft over:
- De douane heeft het pakket opengemaakt en op de bijgesloten pakbon en/of factuur je email adres gevonden.
Maar feit blijft wél dat email, sms, en briefpost, vervelend genoeg toch een onbetrouwbare factor is.
M.b.t. de melding
"Uw pakket wordt opgehouden in ons magazijn wegens douanekosten. Die moet u betalen (klik op de link)" zit er maar één ding op: zelf verifiëren of de melding klopt... of spam is.
Naar ik vermoed verloopt dat gladjes want de douane heeft een perfect systeem om te controleren of in- en uitgaande goederen (naar- en vanuit Nederland) die - ik dacht dat zij dat noemen:
in transit - aanwezig zijn in een douane depot.