image

Zuid-Koreaanse provider rekent na datalek geen opzegboete voor abonnees

vrijdag 4 juli 2025, 14:23 door Redactie, 2 reacties

De grootste telecomprovider van Zuid-Korea, SK Telecom, rekent tijdelijk geen boete voor abonnees die wegens een groot datalek hun abonnement voortijdig willen opzeggen. Bij een aanval werden de gegevens en sim-gerelateerde informatie van 23 miljoen klanten buitgemaakt. Zuid-Korea telt zo'n 52 miljoen inwoners. Uit onderzoek van de Zuid-Koreaanse autoriteiten naar het datalek blijkt dat bij de aanval 28 servers van SK Telecom met 33 verschillende soorten malware waren besmet.

In totaal waren er 30 miljoen records buitgemaakt, goed voor bijna tien gigabyte aan data. Als oorzaak van het datalek wordt gewezen naar het slecht beheren van accountgegevens, het niet goed reageren op eerdere datalekken en het onvoldoende versleutelen van belangrijke informatie. Volgens de autoriteiten heeft SK Telecom niet aan de wettelijke verplichtingen gedaan om simkaartgegevens van klanten te beschermen en klanten veilige communicatiediensten te bieden.

Volgens het Zuid-Koreaanse ministerie van Wetenschap en ICT zou SK Telecom vanwege de vastgestelde nalatigheid en het niet voldoen aan primaire contractuele verplichtingen, geen opzegboetes moeten hanteren voor abonnees die willen vertrekken. Het bedrijf laat in een vandaag verschenen persbericht weten dat het voor alle klanten die voor 18 april abonnee waren en na het incident hun abonnement hebben opgezegd of van plan zijn dit te doen, tot 14 juli geen opzegboete zal rekenen. Eerder liet de telecomprovider weten dat het alle abonnees een nieuwe simkaart heeft aangeboden.

Reacties (2)
Vandaag, 15:34 door Anoniem
tot 14 juli geen opzegboete zal rekenen
De beschrijving leest alsof ze hun beveiliging domweg nooit goed hadden opgezet. Dat moet dus al vele jaren een trieste bende zijn geweest. En dan krijgen klanten tien dagen de tijd om boetevrij te kunnen opzeggen? Wow... Dat lijkt mij meteen een tweede reden om te maken dat je wegkomt bij dat bedrijf.
Vandaag, 22:47 door Anoniem
Door Anoniem:
tot 14 juli geen opzegboete zal rekenen
De beschrijving leest alsof ze hun beveiliging domweg nooit goed hadden opgezet. Dat moet dus al vele jaren een trieste bende zijn geweest. En dan krijgen klanten tien dagen de tijd om boetevrij te kunnen opzeggen? Wow... Dat lijkt mij meteen een tweede reden om te maken dat je wegkomt bij dat bedrijf.


Ik heb nog nooit gehoord dat een bedrijf na zo'n incident doet wat ze moeten doen:

- Het boetekleed aantrekken: Ja, we waren een krent en wachten totdat het mis gaat (zoals 99% van de bedrijven als het over security gaat)

- Inzicht geven in wat ze gaan doen om het te verbeteren

- Klanten actief helpen met nieuwe emailadres aanmaken, vergoeden dat ze een nieuwe telefoonnummer moeten betalen enz.

- Gevolg - en mentale letselschade vergoeden

- Een reeele vergoeding voor hun verzuim op het gebied van security aan elke klant geven. Als een bedrijf 100 klanten heeft en reserves van 1 miljoen, 500.000 euro / 100 = 5.000 euro per klant zou wel reeel zijn.
En daarna voor een jaar 50% van de winstmarge op het product korting geven
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.