De grootste telecomprovider van Zuid-Korea, SK Telecom, rekent tijdelijk geen boete voor abonnees die wegens een groot datalek hun abonnement voortijdig willen opzeggen. Bij een aanval werden de gegevens en sim-gerelateerde informatie van 23 miljoen klanten buitgemaakt. Zuid-Korea telt zo'n 52 miljoen inwoners. Uit onderzoek van de Zuid-Koreaanse autoriteiten naar het datalek blijkt dat bij de aanval 28 servers van SK Telecom met 33 verschillende soorten malware waren besmet.
In totaal waren er 30 miljoen records buitgemaakt, goed voor bijna tien gigabyte aan data. Als oorzaak van het datalek wordt gewezen naar het slecht beheren van accountgegevens, het niet goed reageren op eerdere datalekken en het onvoldoende versleutelen van belangrijke informatie. Volgens de autoriteiten heeft SK Telecom niet aan de wettelijke verplichtingen gedaan om simkaartgegevens van klanten te beschermen en klanten veilige communicatiediensten te bieden.
Volgens het Zuid-Koreaanse ministerie van Wetenschap en ICT zou SK Telecom vanwege de vastgestelde nalatigheid en het niet voldoen aan primaire contractuele verplichtingen, geen opzegboetes moeten hanteren voor abonnees die willen vertrekken. Het bedrijf laat in een vandaag verschenen persbericht weten dat het voor alle klanten die voor 18 april abonnee waren en na het incident hun abonnement hebben opgezegd of van plan zijn dit te doen, tot 14 juli geen opzegboete zal rekenen. Eerder liet de telecomprovider weten dat het alle abonnees een nieuwe simkaart heeft aangeboden.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.