Privacy - Wat niemand over je mag weten

WeTransfer heeft datahonger

15-07-2025, 17:05 door Anoniem, 22 reacties
Gratis geld schrapen op basis van jouw kopij

Onlangs heeft WeTransfer B.V. de voorwaarden aangepast. En daar bleken behoorlijk pikante dingen in te staan:

"Je verleent ons hierbij een eeuwigdurend, wereldwijd, niet-exclusief, royaltyvrij, overdraagbaar en in sublicentie te geven recht om jouw inhoud te gebruiken voor de doeleinden van het exploiteren, ontwikkelen, commercialiseren en verbeteren van de dienst of nieuwe technologieën of diensten, waaronder het verbeteren van de prestaties van machine learning-modellen die ons proces voor inhoudsmoderatie versterken, in overeenstemming met het privacy- en cookiebeleid."

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/15/wetransfer-is-binnenkort-eigenaar-van-jouw-bestanden-en-wil-er-geld-aan-gaan-verdienen-a4900306

Inmiddels lijkt WeTransfer na de ontstane verontwaardiging op sociale media toch wat terug te krabbelen. De voorwaarden waar de NRC eerder naar verwees in bovenstaand bericht zijn inmiddels aangepast: in een wat algemenere en vagere omschrijving, waarmee nog steeds het intellectueel eigendom kan worden verkregen over de bestanden van gebruikers.
Reacties (22)
16-07-2025, 13:33 door Anoniem
WeTransfer: 'Bestanden worden niet gebruikt voor AI-training'
woensdag 16 juli 2025, 13:18 door Redactie

https://www.security.nl/posting/896548/WeTransfer%3A+%27Bestanden+worden+niet+gebruikt+voor+AI27


WeTransfer says files not used to train AI after backlash

Het rivaliserende platform voor het delen van bestanden Dropbox moest in december 2023 na verontwaardiging in de sociale media ook duidelijk maken dat het geen naar zijn service geüploade bestanden gebruikte om AI-modellen te trainen. Tech outlet The Register merkte destijds op dat, ook al bleek de bewering niet waar te zijn, het feit dat er zo fel tegen werd gereageerd een gebrek aan vertrouwen in techbedrijven door hun gebruikers liet zien.

https://www.bbc.com/news/articles/cp8mp79gyz1o


The truth about Dropbox opening up your files to AI – and the loss of trust in tech
'Your info won't be harvested for training' is the new 'Your private chatter won't be used for ads'

https://www.theregister.com/2023/12/15/dropbox_ai_training/
16-07-2025, 20:53 door Anoniem
Het is ook een heel slecht idee om WeTranfer te gebruiken.

Hier is een beter alternatief: https://send.tresorit.com/
16-07-2025, 21:35 door Rubbertje
Mijns inziens is dit gewoon een nutteloze website. Ik deel mijn grote bestanden vanaf OneDrive.
16-07-2025, 21:35 door Rubbertje
Mijns inziens is dit gewoon een nutteloze website. Ik deel mijn grote bestanden vanaf OneDrive.
16-07-2025, 23:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het is ook een heel slecht idee om WeTranfer te gebruiken.

Hier is een beter alternatief: https://send.tresorit.com/

Nice, kende ik nog niet. Blijf zelf ook graag heel ver weg van WeTransfer, maar gebruik liever ook geen share dingen of Microsoft.. Gebruik zelf Secudoc, NL partij en voor mij als particulier gratis, heel fijn systeem.
16-07-2025, 23:51 door Anoniem
Door Rubbertje: Mijns inziens is dit gewoon een nutteloze website. Ik deel mijn grote bestanden vanaf OneDrive.

Maar OneDrive heeft precies dezelfde issues mbt privacy en misbruik van data.
17-07-2025, 08:36 door Anoniem
Door Rubbertje: Mijns inziens is dit gewoon een nutteloze website. Ik deel mijn grote bestanden vanaf OneDrive.

Gaat bij mij niet werken.

MS is bijna helemaal geblokkeerd in Pi-hole. Net als Google en Meta, etc.
Geen dataslurpers in mijn netwerk.

WeTrasfer is daar ondertussen ook aan toegevoegd.

Al was het maar omdat ik ze geen (sub)licentie kan geven voor de bestanden die ik zou kunnen delen met anderen.
Ik ben de copyright owner niet. Voor die (sub)licentie die WeTransfer wil hebben, zullen ze met mijn werkgever en zijn klanten moeten onderhandelen.
Over zaken als "eeuwigdurend, wereldwijd, niet-exclusief, royaltyvrij, overdraagbaar" kan ik niet beslissen voor hen.

En met mij vele andere ex-gebruikers.
Voor je het weet heb je een copyright zaak aan je broek hangen, omdat WeTransfer iets doms doet met "jouw" data.
18-07-2025, 14:03 door _R0N_
Ik host het zelf met PSI-transfer.

https://github.com/psi-4ward/psitransfer
18-07-2025, 15:46 door Anoniem
Goh wat ben ik toch verbaasd dat Wetransfer na overkocht te zijn in 2024 voor paar honderd miljoen en 75% layoffs personeel zich niet aan de eerdere bedrijfs mentaliteit houd waar het mee begon en gebruiker data als winst ziet. Schokkend.
18-07-2025, 17:16 door linuxpro
Door _R0N_: Ik host het zelf met PSI-transfer.

https://github.com/psi-4ward/psitransfer

Dat was een handige link, inmiddels in een docker container draaien. Werkt prima en voldoet aan 't doel. Foto's delen met familie en klanten. Geen registratie, geen gezeur om emails, ideaal.
18-07-2025, 20:31 door Anoniem
Door Anoniem: Gratis geld schrapen op basis van jouw kopij

Onlangs heeft WeTransfer B.V. de voorwaarden aangepast. En daar bleken behoorlijk pikante dingen in te staan:

"Je verleent ons hierbij een eeuwigdurend, wereldwijd, niet-exclusief, royaltyvrij, overdraagbaar en in sublicentie te geven recht om jouw inhoud te gebruiken voor de doeleinden van het exploiteren, ontwikkelen, commercialiseren en verbeteren van de dienst of nieuwe technologieën of diensten, waaronder het verbeteren van de prestaties van machine learning-modellen die ons proces voor inhoudsmoderatie versterken, in overeenstemming met het privacy- en cookiebeleid."

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/15/wetransfer-is-binnenkort-eigenaar-van-jouw-bestanden-en-wil-er-geld-aan-gaan-verdienen-a4900306

Inmiddels lijkt WeTransfer na de ontstane verontwaardiging op sociale media toch wat terug te krabbelen. De voorwaarden waar de NRC eerder naar verwees in bovenstaand bericht zijn inmiddels aangepast: in een wat algemenere en vagere omschrijving, waarmee nog steeds het intellectueel eigendom kan worden verkregen over de bestanden van gebruikers.


Kapitalisme. Soms lijkt het net een ziekte.

De handel in de prive meningen, fotos, data en levens van andere mensen. Wat voor type persoon moet je zijn om dit soort dingen normaal te vinden, of het "oke" vinden omdat het betaald.

Ik zou nog niet voor een miljoen de hele dag bezig willen zijn met de levens van anderen.....

Ze zeggen dan wel eens "oh , de d.d.r." en "1984" maar surveillance kapitalisme is toch echt een rechts-liberaal probleem, een kapitalistisch probleem. En het ergste is : de aandeelhouders moeten elk jaar meer rendement behalen, dus de graai van andermans data is nooit genoeg. Rupsje nooitgenoeg...... een leuke samenleving? Een leuke toekomst voor de kinderen? Dacht het niet.

Generatie X is sosiezo de laatste vrije generatie, zei Jullian Assange, die best goede ideetjes had, voor hij een politiek instrument en totale "tool" werd (ergens in 2016).

Gelukkig zijn we van Assange af, nu nog van de Russen.... en Chinezen... en het graai kapitalisme. Er zijn teveel mensen die het slecht hebben in Nederland (financieel) in contrast met een steeds kleiner wordende rijke ("de elite") middenklasse.
Hopelijk zal het volgend kabinet na de verkiezingen de rijken meer taxeren (we moeten tenslotte Oekraine helpen door wapens te kopen in de US of A...) maar het zal wel niet.......

Pim Fortuyn zei al: dit land is naar de kloten. Dit was 25 jaar geleden....
20-07-2025, 15:22 door Anoniem
WeTransfer heeft datahonger
<mode=naief>Je verwacht het niet van een gratis dienst</mode>
21-07-2025, 12:09 door Anoniem
Kamervragen over gebruiksvoorwaarden WeTransfer en trainen van AI
maandag 21 juli 2025, 12:03 door Redactie

https://www.security.nl/posting/897185/Kamervragen+over+gebruiksvoorwaarden+WeTransfer+en+trainen+van+AI
21-07-2025, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem:
WeTransfer heeft datahonger
<mode=naief>Je verwacht het niet van een gratis dienst</mode>
Niet tot het in handen kwam van de durfinvesteerder Bending Spoons. Een van de oprichters van WeTransfer, Ronald Hans, is al bezig een vergelijkbare dienst op te zetten uit onvrede met waar dit heen is gegaan: Boomerang
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/17/wetransfer-oprichter-begint-wetransfer-alternatief-boomerang-a4900536
https://www.boomerang.zip/

Het is me overigens niet duidelijk hoe dit nou precies is gelopen. Ik krijg de indruk dat de oprichters er al uit waren gestapt, maar heel duidelijk vind ik het niet.

Het idiote is dat WeTransfer kennelijk winstgevend was, zonder de shit die nu gebeurt. Er zijn tegenwoordig alleen veel te veel uitbuiters die een gezonde winst en een gezond bedrijf onvoldoende vinden en winstmaximalisatie ten koste van verder alles laten gaan. Dat is een mentaliteit waarmee men alleen nog maar dingen kapot maakt, dat is ontspoord kapitalisme.
23-07-2025, 16:47 door _R0N_
Door Anoniem:
Kapitalisme. Soms lijkt het net een ziekte.

De handel in de prive meningen, fotos, data en levens van andere mensen. Wat voor type persoon moet je zijn om dit soort dingen normaal te vinden, of het "oke" vinden omdat het betaald.

Kapitalisme is ook een ziekte waarbij geld is belangrijker dan mensen en dus zijn mensen niets waard.

Zolang "rijk worden" het hoogste doel is houden we dit soort dingen.
23-07-2025, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Kapitalisme. Soms lijkt het net een ziekte.
Klopt.
Kapitalisme gaat uit van oneindige groei, alles moet altijd groter, meer, beter, enz.
In de medische wereld is er een ziekte gebaseerd op ongeremde groei, die wordt meestal bestreden met chemokuren en andere zware behandelingen ....
23-07-2025, 19:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
WeTransfer heeft datahonger
<mode=naief>Je verwacht het niet van een gratis dienst</mode>
Niet tot het in handen kwam van de durfinvesteerder Bending Spoons. Een van de oprichters van WeTransfer, Ronald Hans, is al bezig een vergelijkbare dienst op te zetten uit onvrede met waar dit heen is gegaan: Boomerang
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/17/wetransfer-oprichter-begint-wetransfer-alternatief-boomerang-a4900536
https://www.boomerang.zip/

Het is me overigens niet duidelijk hoe dit nou precies is gelopen. Ik krijg de indruk dat de oprichters er al uit waren gestapt, maar heel duidelijk vind ik het niet.

Het idiote is dat WeTransfer kennelijk winstgevend was, zonder de shit die nu gebeurt. Er zijn tegenwoordig alleen veel te veel uitbuiters die een gezonde winst en een gezond bedrijf onvoldoende vinden en winstmaximalisatie ten koste van verder alles laten gaan. Dat is een mentaliteit waarmee men alleen nog maar dingen kapot maakt, dat is ontspoord kapitalisme.
Ik vertrouw Ronald Hans voor geen meter. Die zat er simpelweg voor het geld in net als Bas Beerens. WeTransfer winstgevend maken en verkopen was altijd de opzet het was dat er een bestuurlijk conflict onstond dat hij in 2019 er al uitkneep met aandeel verkoop maar laat me niet lachen dat ze dit voor een hoger doel deden. Ronald heeft daarnaast een redelijk verleden met ene zeggen en andere doen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:2496
https://www.quotenet.nl/zakelijk/rechtszaken/a60892202/internetmiljonair-ronald-hans-nalden-moet-ex-vriendin-schadeloosstellen/

Ik vind het wel rottig voor de 75% aan personeel dat meteen de laan is uitgestuurd maar ik lees dan weer niet dat Ronald hun een baan aan heeft geboden bij boomerang. Was misschien betere PR geweest ;)
23-07-2025, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
WeTransfer heeft datahonger
<mode=naief>Je verwacht het niet van een gratis dienst</mode>
Niet tot het in handen kwam van de durfinvesteerder Bending Spoons. Een van de oprichters van WeTransfer, Ronald Hans, is al bezig een vergelijkbare dienst op te zetten uit onvrede met waar dit heen is gegaan: Boomerang
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/17/wetransfer-oprichter-begint-wetransfer-alternatief-boomerang-a4900536
https://www.boomerang.zip/

Het is me overigens niet duidelijk hoe dit nou precies is gelopen. Ik krijg de indruk dat de oprichters er al uit waren gestapt, maar heel duidelijk vind ik het niet.

Het idiote is dat WeTransfer kennelijk winstgevend was, zonder de shit die nu gebeurt. Er zijn tegenwoordig alleen veel te veel uitbuiters die een gezonde winst en een gezond bedrijf onvoldoende vinden en winstmaximalisatie ten koste van verder alles laten gaan. Dat is een mentaliteit waarmee men alleen nog maar dingen kapot maakt, dat is ontspoord kapitalisme.
Still staan is ook achteruit gang. Je moet dus nieuwe dingen bedenken en ontwikkelen. Anders gaan je klanten ergens anders naar toe.

Het is nu ook niet echt dat WeTransfer een uniek concept heeft, waar geen alternatieven voor bestaan.
24-07-2025, 07:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
WeTransfer heeft datahonger
<mode=naief>Je verwacht het niet van een gratis dienst</mode>
Niet tot het in handen kwam van de durfinvesteerder Bending Spoons. Een van de oprichters van WeTransfer, Ronald Hans, is al bezig een vergelijkbare dienst op te zetten uit onvrede met waar dit heen is gegaan: Boomerang
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/17/wetransfer-oprichter-begint-wetransfer-alternatief-boomerang-a4900536
https://www.boomerang.zip/

Het is me overigens niet duidelijk hoe dit nou precies is gelopen. Ik krijg de indruk dat de oprichters er al uit waren gestapt, maar heel duidelijk vind ik het niet.

Het idiote is dat WeTransfer kennelijk winstgevend was, zonder de shit die nu gebeurt. Er zijn tegenwoordig alleen veel te veel uitbuiters die een gezonde winst en een gezond bedrijf onvoldoende vinden en winstmaximalisatie ten koste van verder alles laten gaan. Dat is een mentaliteit waarmee men alleen nog maar dingen kapot maakt, dat is ontspoord kapitalisme.
Still staan is ook achteruit gang. Je moet dus nieuwe dingen bedenken en ontwikkelen. Anders gaan je klanten ergens anders naar toe.

Het is nu ook niet echt dat WeTransfer een uniek concept heeft, waar geen alternatieven voor bestaan.
Als je een goed product hebt kun je prima stoppen met innoveren als je specifiek focust op een klantenkring dat voor stabiliteit gaat. Ik zit zelf in de hosting business en hoe vaak er niet geklaagd wordt op de leverancier foras als ze daar weer innoveren. Wat denk je dat voor een bedrijf makkelijker is een product dat geen hertraining vergt of een waarbij constant nieuwjes erbij komen waar je geen gebruik van maakt maar wel voor betaalt.

Maar nogmaals een specifieke klantgroep leef je dan van als leverancier.
24-07-2025, 09:30 door Cogitare
Als je veiligheid van je data serieus neemt ga dan niet
in zee met bepaalde grote corporaties. En gebruik encryptie voor je gegevens.

Gebruik bijvoorbeeld een Nexctloud server. Je heb wel Linux kennis nodig.
Maar dan heb je jouw data wel in eigen hand. En als je het goed opzet veilig.

https://github.com/nextcloud

Nexctloud valt tevens onder Clause 14 of ISO/IEC27001-2013
24-07-2025, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: WeTransfer: 'Bestanden worden niet gebruikt voor AI-training'
woensdag 16 juli 2025, 13:18 door Redactie

https://www.security.nl/posting/896548/WeTransfer%3A+%27Bestanden+worden+niet+gebruikt+voor+AI27


WeTransfer says files not used to train AI after backlash

Het rivaliserende platform voor het delen van bestanden Dropbox moest in december 2023 na verontwaardiging in de sociale media ook duidelijk maken dat het geen naar zijn service geüploade bestanden gebruikte om AI-modellen te trainen. Tech outlet The Register merkte destijds op dat, ook al bleek de bewering niet waar te zijn, het feit dat er zo fel tegen werd gereageerd een gebrek aan vertrouwen in techbedrijven door hun gebruikers liet zien.

https://www.bbc.com/news/articles/cp8mp79gyz1o


The truth about Dropbox opening up your files to AI – and the loss of trust in tech
'Your info won't be harvested for training' is the new 'Your private chatter won't be used for ads'

https://www.theregister.com/2023/12/15/dropbox_ai_training/

Juist, ze hebben het nog onduidelijker gemaakt ;) Ze zeggen wel dat ze contentdata kunnen gebruiken om haar producten te verbeteren. Dus het is vager geworden.
24-07-2025, 11:16 door Bitje-scheef
Wij hebben het eruit gegooid in ieder geval.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.