image

NS wil dat boa's toegang krijgen tot rijbewijzenregister en andere systemen

donderdag 24 juli 2025, 14:20 door Redactie, 36 reacties

NS wil dat medewerkers Veiligheid en Service toegang krijgen tot het rijbewijzenregister en andere systemen, waaronder die van politie, om zo de identiteit van reizigers te kunnen vaststellen. Dat laat de vervoerder vandaag weten. Bij NS werken op dit moment 680 medewerkers Veiligheid en Service. Dit zijn Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) die verdachten mogen aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.

Vandaag laat NS weten dat het een aanvraag bij het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft gedaan om als proef tijdelijk 75 boa's uit te rusten met een wapenstok. De vervoerder wil echter ook dat deze medewerkers meer bevoegdheden krijgen. "Waaronder toegang tot het rijbewijzenregister en andere (politie)systemen zodat ze zelfstandig, zonder politieassistentie, de identiteit van een reiziger kunnen vaststellen", zo staat in een persbericht vermeld.

Laatst liet demissionair minister Van Weel van Justitie en Veiligheid weten dat zijn ministerie gaat kijken of boa's, naast het rijbewijzenregister, ook toegang moeten krijgen tot de strafrechtketendatabank en Basisvoorziening Vreemdelingen voor het uitvoeren van identiteitscontroles. Op dit moment mogen boa's voor het vaststellen van iemands identiteit geen gebruikmaken van deze databases.

Het kabinet wil dat boa’s werkzaam bij publieke organisaties eind dit jaar toegang tot het rijbewijzenregister hebben. Boa's die voor private organisaties werken zouden halverwege 2026 moeten volgen. Het publiek kan via Internetconsultatie.nl tot 20 augustus reageren op het voorstel om boa's toegang tot het rijbewijzenregister te geven.

Reacties (36)
24-07-2025, 14:30 door Anoniem
Natuurlijk wil de NS dat. Een waardeloos product leveren en dan raar kijken als mensen eh... 'niet blij' zijn.

Een BOA is een mislukte politie agent. Als het allemaal zo kommer en kwel is, zet dan agenten in. Daar zijn ze voor...
Tevens blinkt de gemiddeld BOA nou niet direct uit in de inzet van grijze hersencellen. En mag dan dus wel lekker graaien in de data van zo'n beetje iedereen die in Nederland rondhangt. Ohja... het zal vast wel gemonitord worden. Daar hebben de slachtoffers dus niks aan tegen de tijd dat ze slachtoffer zijn.

Slecht plan. Net zoals die wapenstok.

Blijf maar gewoon weg bij de NS. Waardeloos product en blijkbaar is het er nog gevaarlijk ook.
24-07-2025, 14:36 door Anoniem
Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
24-07-2025, 14:38 door Anoniem
Misschien lees ik verkeerd... Maar waarom moeten zij bij dit soort gegevens? Als iemand zich niet kan identificeren lijkt mij dat een duidelijk zaak voor de politie en niet voor een BOA. En hoeveel zwartrijders/verziekers hebben daadwerklijk een rijbewijs(om zo hun ID te controleren), is dit uitgezocht?
24-07-2025, 14:44 door Anoniem
Is een goede ontwikkeling.. nu nog de schoonmakers en andere personeel van de NS toegang geven in deze systemen. Geeft i.i.g. rust en een veilig gevoel. NS is goed bezig.. hulde hiervoor.
24-07-2025, 14:52 door Anoniem
Kijk boa’s lijkt mij terecht voor die toegang. Dan wordt de politie ontlast in sommige gevallen doordat een boa bij staande houding soms geen foto van die gene hoeft op te vragen wanneer hij of zij geen id bij zich heeft. Dan kunnen ze dat zelf raadplegen voordat ze het porocesverbaal uitschrijven.
24-07-2025, 14:58 door Anoniem
Heeft er èèn van jullie de film Bad Boa's gezien?

https://www.moviemeter.com/movies/comedy/bad-boa-s

Geeft een veilig gevoel.. het komt allemaal uiteindelijk goed.
24-07-2025, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem: Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
Dan ken je de trein niet. 40 Jaar geleden was dat ook al zo.
24-07-2025, 15:14 door majortom
Door Anoniem: Kijk boa’s lijkt mij terecht voor die toegang. Dan wordt de politie ontlast in sommige gevallen doordat een boa bij staande houding soms geen foto van die gene hoeft op te vragen wanneer hij of zij geen id bij zich heeft. Dan kunnen ze dat zelf raadplegen voordat ze het porocesverbaal uitschrijven.
Wensdenken. Ten eerste heeft een groot aantal waarschijnlijk niet eens een rijbewijs. Ten tweede kun je geen foto opvragen als degene weigert te zeggen wie hij/zij is. Moet er alsnog politie aan te pas komen.

En een wapenstok lijkt me helemaal een slecht idee. Deze BOA's zijn mislukte politie agenten: dat is om een reden (en de vereiste training over het gebruik zal derhalve niet in orde zijn). Eea zal snel escaleren op deze manier vrees ik.
24-07-2025, 15:15 door majortom - Bijgewerkt: 24-07-2025, 15:17
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
Dan ken je de trein niet. 40 Jaar geleden was dat ook al zo.
40 jaar terug kon ik gewoon vrij een perron oplopen en hoefde niet door allerhande poortjes e.d. Ook was de spoorwegpolitie toen nog niet wegbezuinigd, dus eea was toch totaal anders. Maar ja spoorwegpolitie door camera's vervangen blijkt in de praktijk niet te werken (evenals die poortjes waarbij je gewoon kunt tailgaten (en itt bijvoorbeeld Londen staat er niet een controleur bij deze poortjes om dit tegen te gaan).
24-07-2025, 15:20 door Anoniem
Ehm, rijbewijzs hebben en met de trein gaan is dat geen contradictie op zichzelf.

De identiteit vaststellen gaat aan de hand van het verstrekte identiteitsbewijs. Is die niet te vertrouwen dan is dat een taak van de politie. Net als bij geen mogelijkheid tot identificatie.

Dan mag ook meteen afgerekend worden Omdat er geen boete gezonden kan worden.
24-07-2025, 15:25 door Anoniem
NS wil proef met wapenstok, vraagt ministerie om toestemming

De NS wil een proef doen met de wapenstok onder 75 medewerkers van de afdeling Veiligheid & Service. Dit zijn de boa's van de vervoerder, op het station te herkennen aan hun felgekleurde gele tenue. Behalve dat ze mensen helpen die vragen hebben over hun reis, komen ze ook in actie bij agressieve reizigers in en om de treinen.

https://nos.nl/artikel/2576185
24-07-2025, 15:36 door Proton
Wie gaat er nou als hij een rijbewijs heeft, in een trein zitten?

Ik weet, soms moet je, en sommigen worden tot gebruik van ov-mobiliteit gedwongen om ergens te kunnen komen.
(Groepsvervoer per bus is ook onaantrekkelijk, hangt een beetje van de route en de chauffeur af)
24-07-2025, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
Dan ken je de trein niet. 40 Jaar geleden was dat ook al zo.
Dat is meer hoe ik me voel als ik een keer met iemand meerijd in een auto en op de snelweg ongeveer ingesloten ben tussen die enorme vrachtwagencombinaties. Als je een gezellig dagje met de trein gaat doe je er wel goed aan de spits te mijden. Ik vind het dan typisch heel aangenaam reizen.
24-07-2025, 16:31 door Shadowlight
Door majortom:
Door Anoniem: Kijk boa’s lijkt mij terecht voor die toegang. Dan wordt de politie ontlast in sommige gevallen doordat een boa bij staande houding soms geen foto van die gene hoeft op te vragen wanneer hij of zij geen id bij zich heeft. Dan kunnen ze dat zelf raadplegen voordat ze het porocesverbaal uitschrijven.
Wensdenken. Ten eerste heeft een groot aantal waarschijnlijk niet eens een rijbewijs. Ten tweede kun je geen foto opvragen als degene weigert te zeggen wie hij/zij is. Moet er alsnog politie aan te pas komen.

En een wapenstok lijkt me helemaal een slecht idee. Deze BOA's zijn mislukte politie agenten: dat is om een reden (en de vereiste training over het gebruik zal derhalve niet in orde zijn). Eea zal snel escaleren op deze manier vrees ik.
Dit dus...
24-07-2025, 16:34 door Anoniem
Door Proton: Wie gaat er nou als hij een rijbewijs heeft, in een trein zitten?

Ik weet, soms moet je, en sommigen worden tot gebruik van ov-mobiliteit gedwongen om ergens te kunnen komen.
(Groepsvervoer per bus is ook onaantrekkelijk, hangt een beetje van de route en de chauffeur af)
Ik woon op een paar minuten afstand van een station. Heb meerdere keren gewerkt of afspraken gehad op plekken die met OV beter bereikbaar waren dan met de auto. (Om nog maar niet te spreken over parkeer-problemen.)
Heel pragmatisch neem je de trein naar kantoor op de zuidas, 2 minuten vanaf station Amsterdam Zuid. Parkeren is duurder dan een NS-dagkaart.
De tijd in de trein kun je nuttig besteden, bijvoorbeeld met ontbijten of email checken.

De auto gebruik ik als de trip met het OV onhandig is.
24-07-2025, 16:35 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
Dan ken je de trein niet. 40 Jaar geleden was dat ook al zo.
40 jaar terug kon ik gewoon vrij een perron oplopen en hoefde niet door allerhande poortjes e.d. Ook was de spoorwegpolitie toen nog niet wegbezuinigd, dus eea was toch totaal anders. Maar ja spoorwegpolitie door camera's vervangen blijkt in de praktijk niet te werken (evenals die poortjes waarbij je gewoon kunt tailgaten (en itt bijvoorbeeld Londen staat er niet een controleur bij deze poortjes om dit tegen te gaan).

Hoeft niet, elk poortje en de meeste deuren kun je open krijgen met 40kg druk.

Dit is voor noodgevallen.

Werkt prima, heb het al een paar keer gebruikt met geldig kaartje op zak natuurlijk.

Een keer zonder kaartje omdat alle automaten op het instap station buiten gebruik was en er bij aankomst een poortje stond die ik dan natuurlijk niet open kan krijgen.
24-07-2025, 16:39 door spatieman
playmobile plisie die opeens denken dat ze meer mogen.
wat is het volgende.
een pewpew om intimiderender over te komen?
24-07-2025, 16:45 door Anoniem
Raar dat er NS op hun uniform staat. Ze worden voor de wet als Neutraal gezien en werken ondertussen voor de NS.
Lijkt me weinig neutraal in de trein als je baas de eigenaar is.

Tijd voor burger boa's die commerciele boa's in de gaten houden?


De regering hecht aan de neutraliteit van buitengewoon opsporingsambtenaren bij hun
taakuitoefening in contact met het publiek. De buitengewoon opsporingsambtenaren
oefenen een bijzondere overheidstaak uit, waarbij zij onder voorwaarden gebruik maken
van onder andere dwangmiddelen en de geweldsbevoegdheid. Het aanwenden van
politiebevoegdheden of geweldsmiddelen grijpt diep in op de rechten en grondrechten
van burgers. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en vraagt om een
neutrale houding en uitstraling van de buitengewoon opsporingsambtenaar. Een neutrale
uitstraling van de buitengewoon opsporingsambtenaar wordt noodzakelijk geacht in die
gevallen waarin een geüniformeerde gezagsuitoefening in het bijzonder van belang is.
24-07-2025, 16:55 door Anoniem
Het is maar dat ik voor werk wekelijks heen en weer moet met de trein (en dit vergoed krijg). Ik heb wel een rijbewijs maar nog geen auto. De NS is en blijft een dramatisch bedrijf en zal de komende jaren niet verbeteren. Thursday rant.
24-07-2025, 17:09 door Anoniem
Is dit wel de beste oplossing? Is het niet beter als mensen die zich niet kunnen/willen identificeren door gespecialiseerde mensen worden opgehaald om te worden geïdentificeerd, in plaats van dat iedere boa dit mag? (Geldt ook voor gemeente boa's e.d.). Hoog tijd voor een gespecialiseerde dienst die snel ter plaatse kan zijn.
Het lijkt er nu op dat overal waar de politie faalt wegens te weinig menskracht, alles naar laag opgeleide boa's wordt doorgeschoven, met alle risico's van dien
24-07-2025, 17:55 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
Dan ken je de trein niet. 40 Jaar geleden was dat ook al zo.
40 jaar terug kon ik gewoon vrij een perron oplopen en hoefde niet door allerhande poortjes e.d. Ook was de spoorwegpolitie toen nog niet wegbezuinigd, dus eea was toch totaal anders. Maar ja spoorwegpolitie door camera's vervangen blijkt in de praktijk niet te werken (evenals die poortjes waarbij je gewoon kunt tailgaten (en itt bijvoorbeeld Londen staat er niet een controleur bij deze poortjes om dit tegen te gaan).

Idd vroeger was er gewoon spoorwegpolitie met volledige opsporingsbevoedheid. Wegbezuinigd, dus dan gaan we nu maar lager getraind personeel toegang geven tot alle registers? What could go wrong?

De controlleur bij de poortjes zal wel meer hebben gekost dan die paar onfatsoenlijke zwartrijders. Vast en zeker een manager een paar jaar op gestudeerd(winst weg)
24-07-2025, 18:43 door Anoniem
Door Anoniem: Raar dat er NS op hun uniform staat. Ze worden voor de wet als Neutraal gezien en werken ondertussen voor de NS.
Lijkt me weinig neutraal in de trein als je baas de eigenaar is.

Tijd voor burger boa's die commerciele boa's in de gaten houden?


De regering hecht aan de neutraliteit van buitengewoon opsporingsambtenaren bij hun
taakuitoefening in contact met het publiek. De buitengewoon opsporingsambtenaren
oefenen een bijzondere overheidstaak uit, waarbij zij onder voorwaarden gebruik maken
van onder andere dwangmiddelen en de geweldsbevoegdheid. Het aanwenden van
politiebevoegdheden of geweldsmiddelen grijpt diep in op de rechten en grondrechten
van burgers. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en vraagt om een
neutrale houding en uitstraling van de buitengewoon opsporingsambtenaar. Een neutrale
uitstraling van de buitengewoon opsporingsambtenaar wordt noodzakelijk geacht in die
gevallen waarin een geüniformeerde gezagsuitoefening in het bijzonder van belang is.
NS heeft eigen politie dienst, naast boa's heeft iets te msken met veligheid van personen in t spoor.
24-07-2025, 19:27 door Anoniem
Niet alleen nederland heeft problemen,
zolang de mens graag kinderen en een gezin wilt stichten
zal de drukte in de maatschappij en ook in de treinen in de toekomst
alleen maar toenemen,en die worsteling zie je dagelijks in de maatschappij
iedereen wilt alles in de puntjes verzorgd voor zijn dure geld,
maar ook iedereen wilt een huisje boompje beestje,
en dat zal steeds lastiger worden,want de landen
het leefgebied van mensen wordt niet groter,
hoe meer mensen wonen en werken en leven in een land
dat een steeds hoger inwoners aantal krijgt word het steeds ingewikkelder maar
ook steeds duurder en klagen mensen steen aan been over van alles en nog wat
en niet alleen klagen over het openbaar vervoer,je zult er maar
mee moeten leren leven of mensen moeten zich gaan bezinnen
of kiezen voor een leven in eenvoud,en zelfs een simpel leven willen
leiden wordt tegenwoordig al moeilijk gemaakt,de mens vernietigd
zichzelf uiteindelijk het wordt teveel en te ingewikkeld niemand is echt blij
en de politiek kan dit niet verhelpen dat is een gegeven,en wellicht
komt het dinosaurus tijdperk weer terug en is de mensheid
verleden tijd,de aarde gaat daarna rustig verder zonder ons.

Aanpassen en bezinning en kies meer voor een eenvoudig bestaan
er is geen ruimte en de opties en mogelijkheden voor iedereen
in de toekomst wordt alleen maar minder,we worden bozer
en agressiever doordat we alles maar willen hebben en dat niet
kunnen krijgen omdat we nu eenmaal met steeds meer mensen
samen moeten leven.
24-07-2025, 20:04 door Proton
Door Anoniem:
Door Proton: Wie gaat er nou als hij een rijbewijs heeft, in een trein zitten?

Ik weet, soms moet je, en sommigen worden tot gebruik van ov-mobiliteit gedwongen om ergens te kunnen komen.
(Groepsvervoer per bus is ook onaantrekkelijk, hangt een beetje van de route en de chauffeur af)
Ik woon op een paar minuten afstand van een station. Heb meerdere keren gewerkt of afspraken gehad op plekken die met OV beter bereikbaar waren dan met de auto. (Om nog maar niet te spreken over parkeer-problemen.)
Heel pragmatisch neem je de trein naar kantoor op de zuidas, 2 minuten vanaf station Amsterdam Zuid. Parkeren is duurder dan een NS-dagkaart.
De tijd in de trein kun je nuttig besteden, bijvoorbeeld met ontbijten of email checken.

De auto gebruik ik als de trip met het OV onhandig is.

Als je zo goed woont, en je werkgever zo onhandig gevestigd zit voor autogebruik (firma Jaarbeurs bijvoorbeeld) is dit inderdaad de meest comfortabele oplossing.
24-07-2025, 20:13 door Anoniem
Wat een vreemd bericht. Je hebt toch de poortjes om zwartrijders tegen te houden?
Of zouden die ingevoerd zijn voor een andere reden?

Daarnaast zou de ns beter inkomsten ergens anders genereren. Zoals een fatsoenlijke dienst leveren waardoor je klanten krijgt die graag weer terugkomen. Overigens een correcte factuur opstellen helpt daar ook bij.
24-07-2025, 20:37 door Anoniem
Ik denk dat veel van tuig niet eens een rijbewijs heeft je stapt niet voor je lol in een NS trein. En veel raddraaiers zijn als ik de tv series bekijk niet echt Nederlander dus ook geen rijbewijs.
24-07-2025, 20:52 door linuxpro
Nee, nee nee en nog 's nee. Glijdende schaal, van waar ze voor in het leven geroepen zijn "wilt u niet fietsen op het voetpad" tot wapenstok, vuurwapen, toegang tot allerlei systemen met privé en ander gevoelige informatie. Daar wil je toch geen vmbo-er toegang tot geven...
24-07-2025, 21:06 door Proton
Door linuxpro: Nee, nee nee en nog 's nee. Glijdende schaal, van waar ze voor in het leven geroepen zijn "wilt u niet fietsen op het voetpad" tot wapenstok, vuurwapen, toegang tot allerlei systemen met privé en ander gevoelige informatie. Daar wil je toch geen vmbo-er toegang tot geven...

Daar is Koning het niet met je eens heur. Die ging voor opening van het academisch jaar gewoon voor de NPO camera naar het VMBO toe, omdat er zo op die leerlingen neergekeken werd?

Er zitten daar ook kwetsbare jonge mensen, en het is voor scholen een klus om de boel "binnenboord" te houden, daar op het VMBO, maar jezelf overschatten omdat je HBO-niveau of vergelijkbaar hebt behaald door werkervaring ofzo, dat is ook zoiets dat menig doorstromer van kapsones van naast zijn schoenen laat lopen. Oppassen met VMBO, maar ook met academici.

Vooral als ze iets voor gaan stellen. Een samenleving.
25-07-2025, 07:23 door Anoniem
Ik ga allang niet meer met de trein, en dit is te meer reden om wederom niet de trein te nemen.
25-07-2025, 07:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.
Dan ken je de trein niet. 40 Jaar geleden was dat ook al zo.

sorry, maar dat was niet zo. wellicht dat je 80 jaar geleden of iets meer bedoeld.
25-07-2025, 08:56 door Anoniem
Altijd gedoe met die trein. Tokkie-vervoermiddel blijkbaar.

Opheffen die toko, rails eruit, asfalteren. Probleem opgelost.
25-07-2025, 11:03 door Anoniem
Door Anoniem:De NS is en blijft een dramatisch bedrijf en zal de komende jaren niet verbeteren. Thursday rant.
Och, als ik met de trein ga ben ik het eerste stuk aan Arriva overgeleverd. Daarmee vergeleken is de NS bijna een genot.
25-07-2025, 20:15 door Anoniem
rijbewijs nodig voor OV ? dan heb je toch eerder een auto dan dat je in het 8 keer duurdere trein gaat zitten...
26-07-2025, 19:25 door Anoniem
Een wapenstok om te handhaven of om mensen de trein in te beuken?
De NS heeft in het verleden wel vaker foute zaken gedaan en er lijkt er nu ook weer zo eentje aan te komen. Een wapenstok willen gebruiken in een kleine beperkte ruimte is voor iedereen die een beetje aan vechtsport doet een appeltje eitje. Je hebt er helemaal niets aan aan want er zit altijd iets in de weg. Bovendien maak je er mensen veel kwetsbaarder mee want die dingen zijn zo af te pakken en tegen de BOA te gebruiken. In een beperkte ruimte heb je geen zak aan dat soort zaken, zeker niet tegen gasten die een beetje gedronken en/of gesnoven hebben of stijf van de adrenaline staan.
Maak het OV gewoon gratis, we betalen miljarden aan belastinggeld wat allemaal in zakken verdwijnt waar het niet in hoort te zitten of naar doelen gaat die ons in feite alleen maar in de ontwikkeling beperken klimaat vs huizenbouw vs migratie.
Gratis OV hoeft in ieder geval op dat punt niet meer gehandhaafd te worden maar alleen maar of de orde een beetje handhaafbaar is.
29-07-2025, 02:16 door Anoniem
Gezellig een dagje met de trein. Kan dat nog tegenwoordig? Het lijkt steeds meer op een omheind strafkamp met rails tussen de stations.

Eens, elke wagon heeft zo ongeveer 5 camera's en ze hebben ook afluister microfoons. Geld uitgeven aan surveillance danwel veiligheid doen ze graag, oo kosten van de reiziger. Het personeel keijgt er geen % bij maar de reiziger mag wel elk jaar tog % meer betalen. En de veiligheid van personeel is niet boeiend, conducteurs
Die mogen vaak met zijn tweeen een hele trein doorlopen

Mijn werkgever vergoed mijn reiskosten maar de trein in NL.is stervens duur,.het OV is sowieso het duurst in NL van heel europa
. echt bizar hoe duur

Het scheelt niet veel maar een uber of taxi is sneller en goedkoper,.ook een Flixbus scheelt flink.
Zelfs een auto huren is goedkoper wanneer je met 2 personne of meer reist vs een tering dure trein die ook nog eens onbetrouwbaar is, rijd se trein wel of niet,.hoeveel vertraging dit keer. Je betaald je blauw maar een zitplek vergeet het maar. Vaak zijn de treinen ook vies en onveilig

Lekker bezig. De boa's die ik tegenkom in de trein zijn omervaren en laag begaafd en ongeschikt voor hun tak
Alles meteen escaleren meteen dreigen met ingrijpen en boetes en geweld. Ik iriteer me telkens aan dat soort barbaren.

Een niet blanke man zonder reisbewijs krijgt een boete plus reprimanden en kan publieke belachelijk gemaakt worden, terwijl een jonge mooie blanke vrouw die vergeten is in te checken weg komt met een waarschuwing van niet meer vergeten he! Vrii walgelijk
29-07-2025, 12:29 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd gedoe met die trein. Tokkie-vervoermiddel blijkbaar.

Opheffen die toko, rails eruit, asfalteren. Probleem opgelost.
Je wilt al die figuren toch niet zonder rijbewijs toch niet op de weg hebben, toch?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.