Door Anoniem: Door Tintin and Milou: Door Anoniem: Dat heeft lang geduurd zeg. Dat wisten we toch eigenlijk al. De vraag is en was hoe zit het met de rest?
Maar hier staan ook altijd de beste kapiteins..... Aan wal te verstaan.
e-mailen voor OM-medewerkers met de buitenwereld
Graag ook even melden waarom de al eerder verstuurde mail (die ergens is ge-queued) niet meer aankomt
Omdat ze volledig afgesloten zijn van het Internet, en wie zegt dat het ge-queued is? Hoe weet jij dat precies, of doe je gewoon aannames of heb toevallig inhoudelijke kennis van de omgeving (of ben je ook een kapitein die het allemaal beter weet?).
Door The-Real-C:
Tot slot ontbreekt het in de verklaring van het OM aan enige vorm van reflectie of verantwoordelijkheid. Er wordt nauwelijks gerept over hoe het zover heeft kunnen komen,
Misschien omdat het niet altijd verstandig is, om dit te communiceren, waar de zwakke punten zitten in de omgeving? Of misschien moet dit nog allemaal uitgezocht worden, wat ook allemaal tijd kost?
of welke structurele tekortkomingen in beveiliging hieraan hebben bijgedragen. De vage verwijzing naar een lopend strafrechtelijk onderzoek werkt eerder verhullend dan geruststellend.
Of men is nog met crisismanagement bezig tijdens de crisis en is men bezig om hier eerst grip op te krijgen?
Dit incident legt niet alleen een technische kwetsbaarheid bloot, maar ook een bestuurlijke en communicatieve. Als het OM werkelijk lessen wil trekken uit deze crisis, begint dat met volledige openheid, zichtbare verbetering van de digitale infrastructuur, en het erkennen van de maatschappelijke gevolgen van het eigen falen. Alles minder dan dat is onvoldoende.
Je hebt ervaring als crisismanager? Lessons learned doe je meestal na de crisis, volledige openheid kan je pas geven, als alles bekend is, zichbareverbeteringen die je niet tijdens de crisis.
en de grootste piraat die zichzelf als kapitein ziet is er weer.... weer be je druk bezig het andere te vertellen he...
Ik heb de nodige ervaringen met grote incidenten in grote omgevingen, dus misschien haal ik wel goede punten aan, omdat ik weet hoe (dit soort) calamiteit werken, ook bij overheden? Al is deze wel iets groter met een grotere impact.
En zoals je hieronder kunt zien, is er ook het nodige commentaar vanuit andere, die diverse punten die ik benoem.
Maar wat ik aandraag, is nu ook niet zo speciaal of specifiek. Dus ik denk dat mijn commentaar wel terecht is.
Maar je kunt altijd inhoudelijk reageren als je wilt.
heb je al geleerd hoe routeren nu gaat?
Zeker, dat had ik ook al bevestigd mijn dat topic, waar ik fout zat.
hier een lesje in smtp en mail queues dan voor je:
https://en.wikipedia.org/wiki/Simple_Mail_Transfer_Protocol [zoek op het woord bounce]
als een mail server mail verstuurd naar OM en geen verbinding krijgt, dan blijft die op de server in een queue staan. na enkele uren en pogingen krijgt de gebruiker dan een bounce.
en hier veel meer info hoe postfix dat dan doet: https://www.postfix.org/SCHEDULER_README.html
Dank je voor deze nuttige informatie./s
Toevallig vandaag en gisteren op dit soort issues al mogen troubleshooten, vrij basic kennis trouwens voor iedereen die wel eens wat met mail gedaan heeft thuis.
Wel belangrijke voor de discussie, is dat de relay servers van het OM gewoon nog online zijn, dus je "eigen" mail server er niets meer mee zal doen, immers deze heeft de email al afgeleverd bij een betreffende email server.
Lesje: misschien om dit ook even te checken de volgende keer? Scheelt een discussie.
Meestal is retry queue 1 of 3 dagen (maximaal( en daarna krijg je een NDR, ALS je al een NDR krijgt. Dit hoeft niet, want kan ook uitgezet worden. Heb ik namelijk ook mee gemaakt vanuit een Security beleid bij een overheidsinstelling dat NDR's uitstonden op de mailbox servers.
In het vorige topic, had ik dit ook al aangedragen, dat vaak de mail relay appliances LDAP lookups uitvoeren, om te kijken waar de email specifiek afgeleverd moet of mag worden.
Met een complete afsluiting van het Internet, wat het OM dus heeft, is dat dus waarschijnlijk ook niet mogelijk en weet zo'n relay appliance ook niet waar de email naar afgeleverd moet worden, dus wat moet hij er dan mee doen? Mail Accepteren? Wat betekend dat misschien een verkeerd geadresseerde email toch niet aankomt? Of dat de specifieke mailbox vol zit? Of de gebruiker uitdients is?
Vanuit een juridisch en technisch standpunt is het dan ook niet verkeerd om gewoon te zeggen, geen enkele email komt aan. Kan je nooit een discussie krijgen of een specifieke email terug te halen is, of wanneer de email aangekomen is/was.
Ik ben er niet exact bekend mee, maar vanuit deze standpunten, kan ik het heel goed begrijpen dat men gewoon dit zegt, nog afgezien van de technische eigenschappen.
Maar ook dit soort appliances hebben maar een beperkte opslag, dus kunnen nooit alle email over zo'n lange periode goed bewaren en verwerken.
maargoed, dunning kruger he....
Wel apart dat mijn punten ook vanuit andere bevestig worden over communicatie, crisis management.
1/2 communicatie geeft alleen maar ruis en IT heeft het al druk genoeg. Als men al alles kan en mag uitleggen, doe je dat goed onderbouwd op (of richting) het einde van de crisis.
Maar goed.... Ach...... kleinigheden natuurlijk.