KLM waarschuwt klanten voor een datalek met hun persoonsgegevens. Aanvallers wisten toegang te krijgen tot een niet nader genoemd "extern platform" dat de luchtvaartmaatschappij voor de klantenservice gebruikt. De gestolen data bestaat mogelijk uit naam, contactgegevens, Flying Blue-nummer en het onderwerp van e-mails die met de klantenservice werden uitgewisseld. Creditcardgegevens en paspoortnummers zijn niet buitgemaakt, aldus de waarschuwing aan klanten. Hoeveel klanten zijn gedupeerd laat KLM niet weten. Het datalek is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de Franse privacytoezichthouder CNIL.
"Onze IT-beveiligingsteams hebben samen met de betrokken externe partij direct actie ondernomen om ongeautoriseerde toegang te stoppen. Ook zijn er maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen", aldus KLM, dat verder stelt dat vergelijkbare aanvallen de afgelopen dagen ook bij andere bedrijven zijn gemeld. Google, Cisco, verzekeraar Allianz Life, juwelenproducent Pandora en luchtvaartmaatschappij Qantas maakten allemaal melding van datalekken veroorzaakt door aanvallers die toegang tot third-party systemen wisten te krijgen, waaronder Customer Relationship Management (CRM)-omgevingen.
KLM is bezig met het waarschuwen van klanten van wie de gegevens mogelijk zijn ingezien. Daarnaast worden deze klanten aangeraden extra alert te zijn op verdachte e-mails of telefoontjes. Verdere details zijn niet over het incident gegeven.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.