image

90.000 kopieën van identiteitsbewijzen gestolen bij Italiaanse hotels

donderdag 14 augustus 2025, 16:06 door Redactie, 10 reacties

Een crimineel is erin geslaagd om meer dan 90.000 kopieën van identiteitsbewijzen bij Italiaanse hotels te stelen, zo meldt het Italiaanse cyberagentschap AGID. De Italiaanse privacytoezichthouder GDPD heeft van verschillende hotels datalekmeldingen ontvangen en is een onderzoek gestart. De gestolen gegevens worden op internet te koop aangeboden, aldus het Agenzia per l'Italia Digitale (AGID) van de Italiaanse overheid.

Volgens het agentschap gaat het om hoge resolutie scans van paspoorten, identiteitskaarten en andere identificatiedocumenten die gasten tijdens het inchecken gebruiken. De crimineel die de documenten aanbiedt beweert ze de afgelopen maanden bij Italiaanse hotels te hebben buitgemaakt. Op welke manier de datadiefstal plaatsvond is niet bekend. Het zou om zeker tien hotels gaan, maar het Italiaanse agentschap sluit niet uit dat er nog meer getroffen hotels zullen volgen. Namen van getroffen hotels zijn niet door het AGID bekendgemaakt.

Het agentschap stelt dat de gestolen data voor allerlei frauduleuze doeleinden is te gebruiken, van het creëren van valse documenten tot het openen van bankrekeningen, alsmede social engineering-aanvallen en identiteitsdiefstal. "Met mogelijk ernstige gevolgen voor de slachtoffers, zowel financieel als juridisch." Het AGID roept burgers op om alert te zijn op signalen dat er misbruik van hun persoonlijke data is gemaakt, zoals kredietaanvragen of geopende bankrekeningen.

Reacties (10)
Gisteren, 16:21 door karma4
Het zijn kopieen ... vele valse eurobriefjes gestolen.
Gisteren, 16:38 door Anoniem
Leuk hoor,de digitale vooruitgang en samenleving
leuker gaan we het niet maken,wel makkelijker.

ProCloud Yesss

Met vriendelijke groet uit

EU/BRUSSEL2025
Gisteren, 17:28 door Anoniem
En daarom moet je NOOIT een kopie paspoort bij een hotel of camping achterlaten.
Gisteren, 17:41 door Anoniem
Door karma4: Het zijn kopieen ... vele valse eurobriefjes gestolen.
Ja, maar helaas worden kopieën van een identiteitsbewijs te pas en te onpas geaccepteerd alsof ze even goed zijn als het inspecteren van het echte identiteitsbewijs, zodat je er een shitload aan ellende van kan krijgen, en zie als het tot een rechtszaak komt maar hard te maken dat ze die kopie niet van jou zelf hebben gekregen maar van (in dit geval) een hotel hebben gejat.

Je hebt groot gelijk dat een kopietje onschuldig zou moeten zijn, maar dat is het in de praktijk helaas niet zolang het maken of vereisen van die kopieën door partijen die ze helemaal niet zouden mogen hebben niet keihard wordt aangepakt in plaats van gedoogd. Ze kunnen de pasfoto, het hologram en dergelijke zorgvuldig inspecteren, het documentnummer zorgvuldig overschrijven en met dat documentnummer naar de politie stappen als je er zonder betalen vandoor gaat of zo. Maar die zorgvuldigheid is maar lastig, even een scan maken is makkelijker, dus zolang ze daarmee wegkomen blijven ze dat doen.
Gisteren, 18:14 door Anoniem
Of het nu om medische gegevens of paspoorten in hotels gaat, overal word je verplicht die gegevens af te staan voor opslag in zogenaamd "veilige" systemen, die helemaal niet veilig zijn.

De overheid wil dit om "fraude te bestrijden", maar creëert zo zelf een enorme bron van fraude.

Het lijkt of overheden het ene soort fraude (ten koste van de overheid) willen bestrijden, maar het andere soort fraude (ten koste van de burger) helemaal niet zo erg vinden. Dat mag jaren en jaren doorgaan en steeds erger worden. Want alles moet "digitaal".
Gisteren, 19:47 door Anoniem
Hoe gaat het AGID opteden tegen de Italiaanse hotels die al deze (hoog reolutie) kopieen gemaakt hebben, en daardoor de data voor dit lek hebben aangeleverd?
Volgen er maatregelen en straffen om deze bedrijven te dwingen over te stappen op veiligere en minder risicovolle manieren om de indentiteit van een gast te controleren, Bv door alleen het nummer te noteren, na een visuele controle (van ondermeer de echtheidskenmerken) door de baliemedewerker dat de gast ook echt de gast is, en hij/zij/het een geldig document toont.

Gaat de EC dit europa-wijd aanpakken?
Kopieen zijn niet nodig.

Tenzij de rijksoverheid van het land (en de EC) per se (buitenlandse) gasten bewust slachtoffer van dit soort identiteitsfraude wil maken.
Maar dan zullen de inkomsten van het toerisme en zakenbezoek snel opdrogen.
Reputatie is alles.


Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat overheden eenmalig te gebruiken identiteitsbewijzen (digitaal) beschikbaar gaan stellen, dat gebonden is aan een tijd-periode en en specifiek doel, en de gebruiker makkelijk zelf kan genereren op een overheidssite of in een overheidsapp adhv hun iegen document.
Voor de analoog fanaten, zouden die een analoog papiertje op het gemeentehuis kunnen laten maken.

Maar dan moet die tijdelijke documenten wel erkend worden binnen europa (of nog liever de wereld).
En bedrijven afgestraft worden als ze zo'n document illegaal accepteren voor een ander doel of in een andere tijdsperiode dan waarvoor het afgegeven is (en er gaat iets fout). Hun probleem. Hun schade. Niet te verhalen op de eigenaar van het document.
Gisteren, 20:29 door VM
90.000 kopieën van identiteitsbewijzen gestolen bij Italiaanse hotels.
Een duidelijke les weer.
Tegenwoordig moet je je wel twee keer bedenken voordat je op vakantie gaat naar binnen- of buitenland.
Gisteren, 21:15 door Anoniem
Al meerdere jaren weiger ik pertinent om hotels (of andere verblijfplaatsen) een fotokopie te laten maken van mijn paspoort. Precies om bovenstaande reden. Tot nu toe heb ik het nog nooit meegemaakt dat mij hierom de toegang ontzegd werd. Waarschijnlijk omdat ik de kamer al betaald had via een online boeking en altijd beleefd blijf.

In EU landen beroep ik mij op de AVG (GDPR) wetgeving en de toenemende hoeveelheid datalekken of hacks. Meestal is dat voldoende om de receptionist of medewerker tot inkeer te brengen. Uiteraard mag men wel mijn paspoort zorgvuldig bestuderen en relevante gegevens daaruit overnemen, maar een fotokopie is uitgesloten. Dat is tegenwoordig funest geworden – met iedere nieuwe datalek of hack groeit het besef dat domweg paspoorten of ID bewijzen kopiëren serieuze risico’s op identiteitsfraude en chantage veroorzaakt.
Gisteren, 22:31 door Anoniem
Door Anoniem: En daarom moet je NOOIT een kopie paspoort bij een hotel of camping achterlaten.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat is makkelijk gezegd.
Veel hotels (overal ter wereld) maken standaard een kopie van je paspoort.
Het kost je een hele discussie om eronderuit te komen. Ze verwijzen altijd naar lokale wetgeving.
Echter, vaak is een kopie helemaal niet nodig. In Italië heb ik regelmatig discussies gehad met hotelmedewerkers achter de balie. Strikt genomen hoeven ze alleen het documentnummer te noteren voor de politie.
Zo’n discussie is echter altijd lastig en ze zullen je nooit begrijpen, want ze doen het altijd zo en snappen het probleem niet.
Uit mijn ervaring lijkt overal ter wereld zo’n beetje de praktijk te worden om een kopie te maken. Behalve misschien in fatsoenlijke landen zoals Canada of Noorwegen.

En tja, als je kritisch bent daarop dan kijken ze raar aan, maar vervolgens ligt het op straat en zit je als burger met de gebakken peren. Want er kan veel kwaads worden aangericht met zo’n kopie als het gaat om identieteitsfraude.
Gisteren, 22:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Gaat de EC dit europa-wijd aanpakken?
Kopieen zijn niet nodig.

Nee, want de overheden verlangen dit van de hotels. En de hotel(ketens) maken standaard kopieen om zich in te dekken als er iets mis is, maar als ze allemaal op straat liggen dan zijn ze niet thuis.

Inderdaad graag streng bestraffen. En overheden moeten stoppen met elke instelling te vragen om de identiteit van klanten vast te stellen (waarvoor een kopie een slechte manier is). De gevolgen voor de gedupeerden kunnen enorm zijn.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.