image

Programma GL-PvdA: leeftijdsgrens social media en recht op versleuteld chatten

dinsdag 19 augustus 2025, 11:28 door Redactie, 23 reacties

GroenLinks-PvdA heeft het concept-verkiezingsprogramma gepresenteerd voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen en pleit daarin voor een leeftijdsgrens voor social media, een wettelijk recht op end-to-end versleutelde privégesprekken en het uitbreiden van ANPR-verkeerscamera's. Verder krijgen contentplatforms en internetproviders een meldplicht bij signalen van grooming of seksueel misbruik (pdf).

Het verkiezingsprogramma bevat een apart hoofdstuk over digitalisering. Daarin schrijft de partij dat er eerlijke algoritmes moeten komen en er wordt geïnvesteerd in AI die bijdraagt aan de samenleving. In het hoofdstuk staat ook dat GroenLinks-PvdA voorstander is van leeftijdsgrenzen voor sociale media die verslavende algoritmen gebruiken. Hoe de partij hierop wil handhaven wordt niet gemeld. Daarnaast moet er een minister van Digitale Zaken komen en wil de partij investeren in de ontwikkeling van opensourcesoftware en -hardware met broncodes die iedereen kan controleren.

Verder laat het verkiezingsprogramma weten dat de Autoriteit Persoonsgegevens meer middelen en bevoegdheden moet krijgen. Ook worden bedrijven verplicht om zo min mogelijk gegevens van hun klanten te registreren. "Wij waarborgen het digitaal briefgeheim en leggen het recht om digitaal privégesprekken te voeren via end-to-end encryptie wettelijk vast."

GroenLinks-PvdA wil ook dat zorggegevens sneller kunnen worden uitgewisseld. "Zorgverleners moeten met instemming van de patiënt eenvoudig gegevens kunnen delen. Voor acute zorg van groot gezondheidsbelang krijgen zorgverleners inzage in informatie, tenzij men aangeeft toestemming te onthouden (opt-out)."

Als het aan de partij ligt worden Big Tech-bedrijven opgeknipt en komt er een heffing op niet-Europese Big Tech-bedrijven. "Online anonimiteit en vrije toegang tot informatie blijven we actief beschermen." Verder wil de partij dat er altijd een niet-digitaal alternatief is voor contact met de overheid.

Gerichte digitale surveillance en ANPR-camera's

In het hoofdstuk over digitalisering wordt ook gepleit voor terrorismebestrijding via een gerichte aanpak. "Bij de bestrijding van terrorisme ligt de nadruk op het verzamelen van inlichtingen uit menselijke bronnen en gerichte digitale surveillance in plaats van op massasurveillance." Verder wil de partij het aantal permanente verkeerscamera’s (ANPR) op zowel hoofdwegen als grensovergangen fors uitbreiden. "De gegevens van alle camera’s worden voortaan ingezet tegen de georganiseerde misdaad."

Voor de bestrijding van cybercrime moet er op de verschillende platforms een "hulpknop" komen die slachtoffers van cybercrime in één klik doorverwijst naar hulp. "Contentplatforms en internetproviders krijgen een meldplicht bij signalen van grooming of seksueel misbruik. Nationale autoriteiten moeten daarnaast meer middelen krijgen om online misbruik, bijvoorbeeld in de vorm van cyberpesten, deepfakes, doxing en online shaming aan te pakken", laat het programma verder weten. Een exacte uitwerking hiervan wordt niet gegeven.

Tot 29 augustus kunnen leden wijzigingsvoorstellen indienen en elkaars voorstellen ondersteunen. Vervolgens wordt via een stemming besloten welke wijzigingsvoorstellen worden aangenomen. Op het partijcongres op 27 september wordt het definitieve verkiezingsprogramma vastgesteld.

Reacties (23)
Vandaag, 11:33 door Anoniem
Een hoop woorden, maar vaak lege beloftes, net zoals de PVV, NSC en FvD.
De piratenpartij is een betere keuze wat privacy betreft, zij hebben ook daadwerkelijk een plan van aanpak in plaats van mooie woorden zonder enig idee hoe ze het willen implementeren.
Vandaag, 12:00 door Anoniem
De politiek bestaat uit gebroken beloftes.
Vandaag, 12:32 door Anoniem
Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.
Vandaag, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
Vandaag, 13:17 door linuxpro
Ah de ANPR camera's waren er voor een heel ander doel ooit eens gekomen maar nu steeds breder ingezet. Iets met een glijdende schaal maar goed, uiteindelijk is het too little too late en dit soort beloftes in verkiezingstijd zijn daarna ineens zo vloeibaar als water.
Vandaag, 13:21 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 13:24
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
In principe worden de belangrijke zaken in Europa besloten. Wij, als Nederland, mogen tekenen bij het kruisje; onze stem als Nederland is Europees gezien van zeer zeer geringe invloed. Daarom kan PvdA/GL wel bijvoorbeeld tegen chatcontrole zijn, als het er bij de EU doorheen komt kan Nederland zich alleen schikken in dit lot; die belofte in het programma is dus een loze belofte.

De democratie is daardoor ter ziele gegaan.
Vandaag, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat een negativiteit. Stemmen heeft zeker zin. Je moet er alleen niet van uit gaan dat al je wensen meteen uit komen. Kies een serieuze partij die kijkt naar de lange termijn en niet die partijen die van alles beloven maar niks waar kunnen maken. Het is moeilijk door de beeldvorming heen te prikken maar kijk welke wetsvoorstellen worden gesteund en wat er terecht komt van die keuzes.

Er mag ook wel meer vertrouwen komen in instituties zoals de Raad van Staten, het centraal planbureau, de rechterlijke macht en de eerste kamer. Hier zitten mensen met ervaring in. Veel partijen willen die instituten ondermijnen uit eigen belang. Als dit gebeurd moeten alle alarmbellen af gaan want dan ondermijn je de democratie.
Vandaag, 13:26 door Anoniem
Door Anoniem: Een hoop woorden, maar vaak lege beloftes, net zoals de PVV, NSC en FvD.
De piratenpartij is een betere keuze wat privacy betreft, zij hebben ook daadwerkelijk een plan van aanpak in plaats van mooie woorden zonder enig idee hoe ze het willen implementeren.

Het probleem met de Piraten Partij, BBB, 50 Plus en Partij voor de Dieren is dat ze zijn opgericht vanwege één onderwerp. De 2e kamer gaat over veel meer zaken dan de speerpunten van deze partijen en dan zijn ze vaak niet thuis of is hun achterban verdeeld. Neem b.v. 50Plus: VVD-50Plus, CDA-50Plus, PvdA-50Plus, SP-50Plus, daar zit nogal een verschil in.
Beter is voor een middenpartij te kiezen en het onderwerp binnen de partij op de agenda te krijgen.

Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

En daarmee vergooi je al bij voorbaat je stem en invloed. Ja, geen enkele partij heeft de absolute meerderheid en daarom is het geven en nemen. Maar als we als bevolking aangeven dat we deze punten uit het GL-PvdA programma steunen zullen meer partijen met vergelijkbare programma's komen. Op digitaal gebied is dit in ieder geval het beste programma wat ik de laatste tijd op security.nl heb voorbij zien komen.
Vandaag, 13:34 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
In principe worden de belangrijke zaken in Europa besloten. Wij, als Nederland, mogen tekenen bij het kruisje; onze stem als Nederland is Europees gezien van zeer zeer geringe invloed. Daarom kan PvdA/GL wel bijvoorbeeld tegen chatcontrole zijn, als het er bij de EU doorheen komt kan Nederland zich alleen schikken in dit lot; die belofte in het programma is dus een loze belofte.

De democratie is daardoor ter ziele gegaan.

Alles wat in de EU besloten wordt moet door de lidstaten goedgekeurd worden. Het maakt dus zeker uit als de regering tegen chatcontrole is. Ze stemmen dan gewoon tegen. 55% moet voor zijn dus het is zaak genoeg tegenstanders te vinden.

Duitsland: Cruciale speler; heeft nog geen definitief standpunt ingenomen. Als Duitsland vóór stemt, is de gekwalificeerde meerderheid waarschijnlijk bereikt.
9 andere landen: Hebben nog geen officiële positie ingenomen

Wat kun je als burger doen?
Steun burgerrechtenorganisaties die zich tegen het voorstel verzetten
Volg de ontwikkelingen en spreek je uit richting Europarlementariërs
Gebruik privacyvriendelijke alternatieven en blijf bewust van digitale rechten
Vandaag, 13:43 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
In principe worden de belangrijke zaken in Europa besloten. Wij, als Nederland, mogen tekenen bij het kruisje; onze stem als Nederland is Europees gezien van zeer zeer geringe invloed. Daarom kan PvdA/GL wel bijvoorbeeld tegen chatcontrole zijn, als het er bij de EU doorheen komt kan Nederland zich alleen schikken in dit lot; die belofte in het programma is dus een loze belofte.

De democratie is daardoor ter ziele gegaan.

Nederland heeft net zoveel invloed als andere landen binnen de Europese Unie. Daarnaast vind ik het ook vreemd om maar niet te stemmen omdat het 'toch voor ons besloten wordt'. Als je er niet mee eens bent, wat ik compleet begrijp, moet je juist stemmen. Elke verkiezing, elk referendum, provinciaal, nationaal en Europees laat jezelf horen.

De opkomst voor de Europese verkiezingen was vorig jaar 46,18% bij Nederland (https://results.elections.europa.eu/nl/ ), dat is nog niet eens de helft. Over heel Europa is het ook slechts 50,74%, ongeveer de helft van de Europeanen heeft dus geen invloed uitgeoefend over de samenstelling van het Europees parlement. Het interesseert mensen te weinig, en dat speelt ze alleen maar in de hand.
Vandaag, 13:54 door Anoniem
Door linuxpro: Ah de ANPR camera's waren er voor een heel ander doel ooit eens gekomen maar nu steeds breder ingezet. Iets met een glijdende schaal maar goed, uiteindelijk is het too little too late en dit soort beloftes in verkiezingstijd zijn daarna ineens zo vloeibaar als water.

Voor welk doel zijn ANPR camera's er in eerste instantie gekomen dan? Wat ik lees online waarvoor ze al gebruikt worden en het stuk hierboven zit daar niet heel verschil in.
Vandaag, 14:19 door Anoniem
En dan te bedenken dat het door een corrupt iemand wordt bestuurd daar. Die miljarden belastinggeld heeft uitgegeven voor zijn eigen bewind en om er beter van te worden. Deze partij is niet te vertrouwen.
Vandaag, 14:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een hoop woorden, maar vaak lege beloftes, net zoals de PVV, NSC en FvD.
De piratenpartij is een betere keuze wat privacy betreft, zij hebben ook daadwerkelijk een plan van aanpak in plaats van mooie woorden zonder enig idee hoe ze het willen implementeren.

Het probleem met de Piraten Partij, BBB, 50 Plus en Partij voor de Dieren is dat ze zijn opgericht vanwege één onderwerp. De 2e kamer gaat over veel meer zaken dan de speerpunten van deze partijen en dan zijn ze vaak niet thuis of is hun achterban verdeeld. Neem b.v. 50Plus: VVD-50Plus, CDA-50Plus, PvdA-50Plus, SP-50Plus, daar zit nogal een verschil in.
Beter is voor een middenpartij te kiezen en het onderwerp binnen de partij op de agenda te krijgen.

Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

En daarmee vergooi je al bij voorbaat je stem en invloed. Ja, geen enkele partij heeft de absolute meerderheid en daarom is het geven en nemen. Maar als we als bevolking aangeven dat we deze punten uit het GL-PvdA programma steunen zullen meer partijen met vergelijkbare programma's komen. Op digitaal gebied is dit in ieder geval het beste programma wat ik de laatste tijd op security.nl heb voorbij zien komen.
Deze partijen zijn niet opgericht voor één ding, maar het is wel een speerpunt, en ik vind het speerpunt van de piratenpartij momenteel cruciaal.
Vandaag, 15:11 door Anoniem
Ik wens iedereen die binnenkort weer gaat stemmen heel veel sterkte.

Dat het geen zin heeft, dat weet volgens mij ondertussen iedereen wel.

Het volk heeft marginale inspraak en daadwerkelijk belangrijk beleid wordt steevast door lobbygroepen en grootbedrijven geschreven. Ik snap dat het veel pijn doet om te onderkennen dat ons systeem niet heel erg veel verschilt van hoe plantages ooit werkten maar het is denk ik toch beter om de waarheid te aanschouwen in plaats van alsmaar weg te blijven kijken.

Door te blijven stemmen komt er nooit een oplossing die wel echt levensvatbaar is en die niet voor slechts een handjevol mensen goed werkt. Je geeft je stem aan een systeem dat overduidelijk niet voor jou bedoeld is en daarmee houd je de oneerlijkheid binnen onze (globale) samenleving in stand. Er was ooit iemand die over krankzinnigheid het volgende zei: "Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results." We blijken dus nagenoeg allemaal krankzinnig te zijn...

En ja, ik weet dat ik tegen een blinde muur zit te praten, wees gerust.

Indoctrinatie is nou eenmaal altijd al een krachtig instrument geweest om mensen de meest destructieve keuzes te laten maken. Dat er geen ander systeem komt dan onze vorm van "democratie" (sorry, maar ik vind "het volk regeert" niet echt passen als ik naar onze samenleving kijk, daarom de aanhalingstekens) en dat we overgeleverd zijn aan de nukken van grootbedrijven en de lobbygroepen die zij inzetten, dat lijkt me een overduidelijke conclusie. Politici blijven buigen voor de belangen van het bedrijfsleven, hoe je het ook wendt of keert. En het volk draait overal voor op.

Het huidige systeem zal daarom helaas doorgaan op dezelfde voet en daarmee hoogstwaarschijnlijk de mensheid uitfaseren omdat we geld verdienen steevast boven alles (zoals een habitat die leefbaar blijft) zetten. De politiek geeft alleen maar om "de economie".

En we hebben er nagenoeg allemaal geheel vrijwillig mee ingestemd.

Mocht je *niet* gaan stemmen, dan bedank ik je bij dezen alvast voor het symbolische gebaar. Verschil maken gaat het zeker niet maar je kunt in ieder geval wel jezelf in de spiegel blijven aankijken. En dat is ook wat waard.
Vandaag, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een hoop woorden, maar vaak lege beloftes, net zoals de PVV, NSC en FvD.
De piratenpartij is een betere keuze wat privacy betreft, zij hebben ook daadwerkelijk een plan van aanpak in plaats van mooie woorden zonder enig idee hoe ze het willen implementeren.

Het probleem met de Piraten Partij, BBB, 50 Plus en Partij voor de Dieren is dat ze zijn opgericht vanwege één onderwerp. De 2e kamer gaat over veel meer zaken dan de speerpunten van deze partijen en dan zijn ze vaak niet thuis of is hun achterban verdeeld. Neem b.v. 50Plus: VVD-50Plus, CDA-50Plus, PvdA-50Plus, SP-50Plus, daar zit nogal een verschil in.
Beter is voor een middenpartij te kiezen en het onderwerp binnen de partij op de agenda te krijgen.

Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

En daarmee vergooi je al bij voorbaat je stem en invloed. Ja, geen enkele partij heeft de absolute meerderheid en daarom is het geven en nemen. Maar als we als bevolking aangeven dat we deze punten uit het GL-PvdA programma steunen zullen meer partijen met vergelijkbare programma's komen. Op digitaal gebied is dit in ieder geval het beste programma wat ik de laatste tijd op security.nl heb voorbij zien komen.
Deze partijen zijn niet opgericht voor één ding, maar het is wel een speerpunt, en ik vind het speerpunt van de piratenpartij momenteel cruciaal.

De standpunten van de Piratenpartij op privacygebied klinken als muziek in de oren, maar legalisering van drugs gaat mij tien bruggen te ver: het aantal verkeersdoden zal dan exponentieel toenemen.
Vandaag, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een hoop woorden, maar vaak lege beloftes, net zoals de PVV, NSC en FvD.
De piratenpartij is een betere keuze wat privacy betreft, zij hebben ook daadwerkelijk een plan van aanpak in plaats van mooie woorden zonder enig idee hoe ze het willen implementeren.

Het probleem met de Piraten Partij, BBB, 50 Plus en Partij voor de Dieren is dat ze zijn opgericht vanwege één onderwerp. De 2e kamer gaat over veel meer zaken dan de speerpunten van deze partijen en dan zijn ze vaak niet thuis of is hun achterban verdeeld. Neem b.v. 50Plus: VVD-50Plus, CDA-50Plus, PvdA-50Plus, SP-50Plus, daar zit nogal een verschil in.
Beter is voor een middenpartij te kiezen en het onderwerp binnen de partij op de agenda te krijgen.

Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

En daarmee vergooi je al bij voorbaat je stem en invloed. Ja, geen enkele partij heeft de absolute meerderheid en daarom is het geven en nemen. Maar als we als bevolking aangeven dat we deze punten uit het GL-PvdA programma steunen zullen meer partijen met vergelijkbare programma's komen. Op digitaal gebied is dit in ieder geval het beste programma wat ik de laatste tijd op security.nl heb voorbij zien komen.
De partijen zoals de VVD hebben juist verschrikkelijk zitten lobbyen om dat chat control er door te krijgen.
Juist omdat men altijd en eeuwig op dit soort partijen stemt gaat het dus ook fout.
Mensen moeten gewoon stemmen op hetgeen waarin ze zelf geloven, ongeacht de grootte van de desbetreffende partij.
Het os niet zo dat die "centrale" partijen niet bestaan of niet kunnen opereren als een kleinere partij, of een partij met een bepaald speerpunt groter worden, wel geeft het meer stimulans voor verbetering in plaats dat mensen altijd op dat "straatje" van zetels stemmen in de hoop dat die ene gruwelijke partij niet wint en kiezen ze maar voor het iets minder gruwelijke alternatief.
Op deze manier worden kleinere partijen steeds meer in de hoek gedrukt, concurre tie is juist zo belangrijk in de politiek.
Vandaag, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem: Ik wens iedereen die binnenkort weer gaat stemmen heel veel sterkte.

Dat het geen zin heeft, dat weet volgens mij ondertussen iedereen wel.

Het volk heeft marginale inspraak en daadwerkelijk belangrijk beleid wordt steevast door lobbygroepen en grootbedrijven geschreven. Ik snap dat het veel pijn doet om te onderkennen dat ons systeem niet heel erg veel verschilt van hoe plantages ooit werkten maar het is denk ik toch beter om de waarheid te aanschouwen in plaats van alsmaar weg te blijven kijken.

Door te blijven stemmen komt er nooit een oplossing die wel echt levensvatbaar is en die niet voor slechts een handjevol mensen goed werkt. Je geeft je stem aan een systeem dat overduidelijk niet voor jou bedoeld is en daarmee houd je de oneerlijkheid binnen onze (globale) samenleving in stand. Er was ooit iemand die over krankzinnigheid het volgende zei: "Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results." We blijken dus nagenoeg allemaal krankzinnig te zijn...

En ja, ik weet dat ik tegen een blinde muur zit te praten, wees gerust.

Indoctrinatie is nou eenmaal altijd al een krachtig instrument geweest om mensen de meest destructieve keuzes te laten maken. Dat er geen ander systeem komt dan onze vorm van "democratie" (sorry, maar ik vind "het volk regeert" niet echt passen als ik naar onze samenleving kijk, daarom de aanhalingstekens) en dat we overgeleverd zijn aan de nukken van grootbedrijven en de lobbygroepen die zij inzetten, dat lijkt me een overduidelijke conclusie. Politici blijven buigen voor de belangen van het bedrijfsleven, hoe je het ook wendt of keert. En het volk draait overal voor op.

Het huidige systeem zal daarom helaas doorgaan op dezelfde voet en daarmee hoogstwaarschijnlijk de mensheid uitfaseren omdat we geld verdienen steevast boven alles (zoals een habitat die leefbaar blijft) zetten. De politiek geeft alleen maar om "de economie".

En we hebben er nagenoeg allemaal geheel vrijwillig mee ingestemd.

Mocht je *niet* gaan stemmen, dan bedank ik je bij dezen alvast voor het symbolische gebaar. Verschil maken gaat het zeker niet maar je kunt in ieder geval wel jezelf in de spiegel blijven aankijken. En dat is ook wat waard.

Wat een slap betoog. Als je symbolisch wilt stemmen dan stem je blanco. Niet stemmen omdat het 'niet' werkt is geen oplossing. Kom dan eens met een alternatief.

Systeemwijzigingen vinden alleen plaats als het volk zijn mening uit. Als de Franse overheid ook maar suggereert de pensioensleetijd te verhogen, dan staat Parijs vrijwel direct in de fik. Directe consequentie is dat die niet verhoogd wordt. Zwijgen is toestemmen.
Vandaag, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een hoop woorden, maar vaak lege beloftes, net zoals de PVV, NSC en FvD.
De piratenpartij is een betere keuze wat privacy betreft, zij hebben ook daadwerkelijk een plan van aanpak in plaats van mooie woorden zonder enig idee hoe ze het willen implementeren.

Het probleem met de Piraten Partij, BBB, 50 Plus en Partij voor de Dieren is dat ze zijn opgericht vanwege één onderwerp. De 2e kamer gaat over veel meer zaken dan de speerpunten van deze partijen en dan zijn ze vaak niet thuis of is hun achterban verdeeld. Neem b.v. 50Plus: VVD-50Plus, CDA-50Plus, PvdA-50Plus, SP-50Plus, daar zit nogal een verschil in.
Beter is voor een middenpartij te kiezen en het onderwerp binnen de partij op de agenda te krijgen.

Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

En daarmee vergooi je al bij voorbaat je stem en invloed. Ja, geen enkele partij heeft de absolute meerderheid en daarom is het geven en nemen. Maar als we als bevolking aangeven dat we deze punten uit het GL-PvdA programma steunen zullen meer partijen met vergelijkbare programma's komen. Op digitaal gebied is dit in ieder geval het beste programma wat ik de laatste tijd op security.nl heb voorbij zien komen.
Deze partijen zijn niet opgericht voor één ding, maar het is wel een speerpunt, en ik vind het speerpunt van de piratenpartij momenteel cruciaal.

De standpunten van de Piratenpartij op privacygebied klinken als muziek in de oren, maar legalisering van drugs gaat mij tien bruggen te ver: het aantal verkeersdoden zal dan exponentieel toenemen.

Je vind zelden een partij die helemaal bij je idealen aansluit. Daarnaast is een verkiezingsplan nog niet direct een uitvoering.
Vandaag, 16:27 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 16:29
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
In principe worden de belangrijke zaken in Europa besloten. Wij, als Nederland, mogen tekenen bij het kruisje; onze stem als Nederland is Europees gezien van zeer zeer geringe invloed. Daarom kan PvdA/GL wel bijvoorbeeld tegen chatcontrole zijn, als het er bij de EU doorheen komt kan Nederland zich alleen schikken in dit lot; die belofte in het programma is dus een loze belofte.

De democratie is daardoor ter ziele gegaan.

Nederland heeft net zoveel invloed als andere landen binnen de Europese Unie. Daarnaast vind ik het ook vreemd om maar niet te stemmen omdat het 'toch voor ons besloten wordt'. Als je er niet mee eens bent, wat ik compleet begrijp, moet je juist stemmen. Elke verkiezing, elk referendum, provinciaal, nationaal en Europees laat jezelf horen.

De opkomst voor de Europese verkiezingen was vorig jaar 46,18% bij Nederland (https://results.elections.europa.eu/nl/ ), dat is nog niet eens de helft. Over heel Europa is het ook slechts 50,74%, ongeveer de helft van de Europeanen heeft dus geen invloed uitgeoefend over de samenstelling van het Europees parlement. Het interesseert mensen te weinig, en dat speelt ze alleen maar in de hand.
Onzin. Nederland heeft 31 zetels van de 720 in het EP (= 4%). Hoezo invloed. De belangrijkste medestanders van Nederland waren van oudsher het VK (Brexit, dus niet meer) en Duitsland (nieuwe regering die waarschijnlijk een andere koers gaat varen), dus delf je in dit soort gevallen altijd het onderspit, wat de politieke partijen in Nederland ook beweren.

Daarnaast zitten bijvoorbeeld VVD en D66 in dezelfde fractie in het EP. Hoe dan? De standpunten in Nederland zijn op bepaalde gebieden fundamenteel verschillend.
Vandaag, 17:01 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
In principe worden de belangrijke zaken in Europa besloten. Wij, als Nederland, mogen tekenen bij het kruisje; onze stem als Nederland is Europees gezien van zeer zeer geringe invloed. Daarom kan PvdA/GL wel bijvoorbeeld tegen chatcontrole zijn, als het er bij de EU doorheen komt kan Nederland zich alleen schikken in dit lot; die belofte in het programma is dus een loze belofte.

De democratie is daardoor ter ziele gegaan.

Nederland heeft net zoveel invloed als andere landen binnen de Europese Unie. Daarnaast vind ik het ook vreemd om maar niet te stemmen omdat het 'toch voor ons besloten wordt'. Als je er niet mee eens bent, wat ik compleet begrijp, moet je juist stemmen. Elke verkiezing, elk referendum, provinciaal, nationaal en Europees laat jezelf horen.

De opkomst voor de Europese verkiezingen was vorig jaar 46,18% bij Nederland (https://results.elections.europa.eu/nl/ ), dat is nog niet eens de helft. Over heel Europa is het ook slechts 50,74%, ongeveer de helft van de Europeanen heeft dus geen invloed uitgeoefend over de samenstelling van het Europees parlement. Het interesseert mensen te weinig, en dat speelt ze alleen maar in de hand.
Onzin. Nederland heeft 31 zetels van de 720 in het EP (= 4%). Hoezo invloed. De belangrijkste medestanders van Nederland waren van oudsher het VK (Brexit, dus niet meer) en Duitsland (nieuwe regering die waarschijnlijk een andere koers gaat varen), dus delf je in dit soort gevallen altijd het onderspit, wat de politieke partijen in Nederland ook beweren.

Daarnaast zitten bijvoorbeeld VVD en D66 in dezelfde fractie in het EP. Hoe dan? De standpunten in Nederland zijn op bepaalde gebieden fundamenteel verschillend.

De Duitsers hebben meer zetels omdat ze een grotere bevolking hebben. VVD en D66 zijn beide liberaal, vandaar ze in 1 fractie zitten. Neem nog steeds niet weg dat je gewoon recht hebt om te stemmen en dat vooral ook moet doen. Luxemburg heeft 6 zetels en toch heeft meer dan 80% gestemd.

Ik begrijp dat het niet ideaal is, persoonlijk zou ik de EU ook anders inrichten. Maar als mensen die begrijpen wat eraan de hand niks van zich laten horen, dan zullen mensen bepalen die er niks van snappen.
Vandaag, 18:24 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Net of stemmen zin heeft. Rechtsom of Linksom komen de dingen er gewoon doorheen. Wij hebben de illusie dat we mogen kiezen en onze stem wat waard is.

Wat stel jij voor dan? Gewoon opgeven? Maar accepteren dat dit het is zonder ook iets van je eigen te laten horen? Ja, dit systeem is niet ideaal maar het is het enige systeem dat we hebben.
In principe worden de belangrijke zaken in Europa besloten. Wij, als Nederland, mogen tekenen bij het kruisje; onze stem als Nederland is Europees gezien van zeer zeer geringe invloed. Daarom kan PvdA/GL wel bijvoorbeeld tegen chatcontrole zijn, als het er bij de EU doorheen komt kan Nederland zich alleen schikken in dit lot; die belofte in het programma is dus een loze belofte.

De democratie is daardoor ter ziele gegaan.
Dus op welke partij moet je dan stemmen, juist degene die tegen 1 Europa is. Je moet je stem gebruiken en niet laten liggen.
Vandaag, 20:28 door Anoniem
Voor de politiek (en ambtelijke top) is reguleren (en meer ambtenaren bezoldigen, en de belastingen verhogen) altijd de oplossing. Nooit wordt dat stevig afgebouwd, laat staan teruggedraaid.

Terugkijkend naar de afgelopen decennia heeft dat niets tot nauwelijks werkelijk positief bijgedragen aan structurele verbetering van de algehele levensstandaarden.
Vandaag, 22:28 door Anoniem
Door Anoniem: En dan te bedenken dat het door een corrupt iemand wordt bestuurd daar. Die miljarden belastinggeld heeft uitgegeven voor zijn eigen bewind en om er beter van te worden. Deze partij is niet te vertrouwen.

Misschien moet u niet in alle verhaaltjes trappen? Dat is pas de ondergang van de democratie. Dan mensen niet meer in staat zijn te zien dat anderen belang hebben bij het zwart maken van de tegenstander. Tjongejonge
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.