image

Leer net zo goed programmeren als programmeurs Microsoft

vrijdag 22 oktober 2004, 13:43 door Redactie, 18 reacties

Deze week vond in Orlando het Gartner Symposium plaats en een van de aanwezigen was Microsoft CEO Steve Ballmer. Tijdens een van de sessies kon het publiek hem allerlei vragen stellen. Zo geeft Ballmer indit interview antwoord op vragen over WinFS en Longhorn en laat hij weten wat gebruikers op het gebied van security tussen nu en het verschijnen van het volgende Microsoft besturingssysteem kunnen verwachten. Volgens Ballmer is het van groot belang dat men veiligere software gaat onwikkelen. Daarom heeft men het ontwikkelproces aangepast en gebruikt men een nieuwe set ontwikkelingstools, die straks ook door de klanten van MS gebruikt kunnen worden. Naast de nieuwe software heeft MS ook de ontwikkelaars naar een cursus gestuurd, wat een behoorlijk verschil zou maken. Net als met de software tools is ook de cursus beschikbaar voor klanten.

Reacties (18)
22-10-2004, 14:06 door Anoniem
Goeie actie van MS
22-10-2004, 14:11 door Anoniem
[inkopmode]
"Leer net zo goed programmeren als programmeurs Microsoft"
nee dankje... ik volg liever een echte opleiding, ik wou er
namelijk mijn brood mee verdienen
[/inkopmode]
22-10-2004, 14:24 door Adam
"Leer net zo goed programmeren als programmeurs Microsoft"
HAHAHAHAHAHA!!!!!!!!
22-10-2004, 14:36 door awesselius
Ik wil ze niet over 1 kam scheren hoor, maar ik heb
programmeurs gezien die producten van MicroSoft
gebruiken........

Sommigen kunnen enkel dingen aanklikken, verslepen,
formuliertjes invullen etc.

Prachtige tools hoor, maar als die mensen de code niet
kunnen lezen zien ze ook niet of er fouten in zitten. Ja,
kleine controls zoals "if" en "for" nakijken kunnen ze nog
wel, maar zelf een reguliere expressie bedenken?

Puur vertrouwen op de output van het programma kan grote
gevolgen hebben, je weet immer niet bij welke "klik" je de
fout in bent gegaan en of het dan aan jou lag (eenmalig) of
aan het programma (systematisch).

Ik geloof veel mensen dan ook niet als ze zeggen een kei te
zijn in bijv. VB. Vergelijk het met mensen die het WYSIWYG
van Frontpage zo geweldig vinden en niet weten wat HTML is,
maar wel voor anderen websites maken en daar een centje mee
bij verdienen.

Nee, dan Word.... Die *kan* ook HTML wegschrijven, maar
totaal niet W3C valide. Hoe zal dat dan zitten met Visual
Studio .NET die C# code wegschrijft? Ik vertrouw het voor
geen cent van mensen die het alleen van het klikken moeten
hebben.

Het komt er eigenlijk op neer dat mensen die *liever* met MS
producten werken dan echte code schrijven, geen programmeurs
zijn in de juiste zin van het woord.

Als ik de MS werknemers mag verdenken van het gebruiken van
hun eigen producten, dan kan ik me indenken dat ze veel te
veel automatisch doen. Veel te veel de GUI gebruiken (wat
natuurlijk erg makkelijk is) in plaats van keiharde code
zelf te schrijven (waar ook fouten in komen natuurlijk, maar
daar leer je van, op den duur houdt je dat bij).

Als de software die die code genereert al veel fouten bevat
en dus slechte output keer op keer wegschrijft in elk
programma dat je er mee maakt.....

Mijn inziens dus: code schrijven is en blijft mensenwerk.

- Unomi -
22-10-2004, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem
Goeie actie van MS
Zeker.... Nu moeten ze alleen nog wel even zelf leren programmeren ;-)
22-10-2004, 15:16 door Anoniem
Door Unomi
Mijn inziens dus: code schrijven is en blijft
mensenwerk.
Ben ik het half mee eens. Met de tooltjes van tegenwoordig
is de kans idd redelijk groot dat er fouten in de
gegenereerde code zit. Ik denk echter wel dat coden geen
mensenwerk blijft. Ik mag hopen dat er op een gegeven moment
een programmeer taal uitgevonden word waarmee er met
makkelijk klik werk een programma geschreven kan worden.
22-10-2004, 15:51 door Anoniem
Door UnomiHet komt er eigenlijk op neer dat
mensen die *liever* met MS producten werken dan echte code
schrijven, geen programmeurs zijn in de juiste zin van het
woord.
MS maakt meer dan alleen drag-and-drop
producten. In Visual C++ kan je een GUI programmeren door
alleen maar C-code in te kloppen. Misschien moet je je eerst
eens verdiepen in welke tools Ballmer bedoelt.
22-10-2004, 15:54 door Anoniem
delphi is dan wat voor ms,klik en sleep.
22-10-2004, 17:23 door awesselius
Door Anoniem
In Visual C++ kan je een GUI programmeren door
alleen maar C-code in te kloppen. Misschien moet je je eerst
eens verdiepen in welke tools Ballmer bedoelt.

Oh, en misschien zijn er mensen die niet door hebben dat het
tijd is voor wat hulpstukken bij het lezen (zoiets als een
bril).

In elke GUI kun je zelf je code kloppen, maar er zijn mensen
die dat niet doen of zelfs niet durven. Die gewennen zich er
gewoon aan enkel maar de GUI te gebruiken zonder het af te
ronden met eigen klopwerk. Daar doelde ik op.

Er zitten best knappe dingen in de producten van MS, dat
geef ik eerlijk toe, maar de afwerking en laat alleen al
staan de documentatie (gratis docs bedoel ik, standaard
dingen die in een help thuis horen) laat veel te wensen
over. Dan nog de intuitie bij de MS interface is soms ver te
zoeken.

Dus ik persoonlijk vindt het ook helemaal niet raar dat MS
daar cursussen in geeft en zelfs hun eigen mensen daar
naartoe stuurt........

;-)

- Unomi -
22-10-2004, 18:02 door raboof
Toch heeft Microsoft wat extreem intelligente mensen in dienst. Hoe het ze
lukt dan nog dit soort prut als software af te leveren is me gedeeltelijk een
raadsel, maar het zal wel te maken hebben met bedrijfsvoering, opgelegde
release-druk, de manier van beoordelen van medewerkers (kwaliteit of
throughput?), etcetera.
22-10-2004, 18:52 door Anoniem
Microsoft maakt alleen maar bagger daar is de laatste 5 jaar
nog niks goeds vandaan gekomen.
De mensen bij Microsoft die echt wel goed kunnen
programmeren zitten alleen maar op hun gouden berg en hebben
met programmeren niets meer te maken.
Het is een bedrijf wat alleen nog maar op hun roem teert.
Zij die daar werken teren alleen maar op de naam van het
bedrijf en presteren niks.
Ja MS is al jaren dood kijk naar hun software steeds een
klein nieuw ding erbij maar niks spectaculairs of het is wel
gejat van een ander.
22-10-2004, 19:47 door Anoniem
Door UnomiOh, en misschien zijn er mensen die
niet door hebben dat het tijd is voor wat hulpstukken bij
het lezen (zoiets als eenbril).
Lekkere genuanceerde opmerking weer.... erg jammer

Door UnomiIn elke GUI kun je zelf je code
kloppen, maar er zijn mensen die dat niet doen of zelfs niet
durven. Die gewennen zich er gewoon aan enkel maar de GUI te
gebruiken zonder het af te ronden met eigen klopwerk. Daar
doelde ik op.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, echter ben ik het niet
eens met je stelling dat (de meeste) mensen die MS-producten
gebruiken alleen maar sleur-en-pleur software maken. Ik kan
in notepad, wat een MS-product is, een c-programma maken (ik
kan uiteraard ook de VC++ IDE gebruiken, maar dit is een
_voorbeeld_) en vervolgens met de compiler van MS Visual C++
deze code compileren (dit kan vanaf de commandline). Hier
komt geen enkele drag-and-drop actie bij kijken en toch ben
ik in staat om een GUI te maken.

Wat betreft de tooling denk ik dat Ballmer meer doelt op
tooling die gebruikt wordt voor het ontwikkelen van een
applicatie en het testen van je software. Zo heeft MS
recentelijk een threat-modeling tool vrijgegeven, waarmee je
een soort van risico-analyse kan maken aan het _begin_ van
een ontwikkeltraject. Heeft helemaal niks met VB, Word of FP
te maken.

Door UnomiEr zitten best knappe dingen in de
producten van MS, dat geef ik eerlijk toe, maar de afwerking
en laat alleen al staan de documentatie (gratis docs bedoel
ik, standaard dingen die in een help thuis horen) laat veel
te wensen over. Dan nog de intuitie bij de MS interface is
soms ver te zoeken.
Uhmm, misschien ben je niet bekend met MSDN. Dit artikel
gaat nog steeds over softwareontwikkeling volgens mij.
Daarnaast geeft MS Press best goed boeken uit, zoals Writing
Secure Code.

Door UnomiDus ik persoonlijk vindt het ook
helemaal niet raar dat MS daar cursussen in geeft en zelfs
hun eigen mensen daar naartoe stuurt........
Het feitelijke probleem zit hem volgens mij dat de meeste
IT-opleiding van tegenwoordig nauwelijks tot geen aandacht
besteden aan beveiliging. Ik vind het geen vreemde actie dat
MS haar personeel opleidt, ik moedig het juist aan.
22-10-2004, 19:58 door Anoniem
Door Anoniem
Door Unomi
Mijn inziens dus: code schrijven is en blijft
mensenwerk.
Ben ik het half mee eens. Met de tooltjes van tegenwoordig
is de kans idd redelijk groot dat er fouten in de
gegenereerde code zit. Ik denk echter wel dat coden geen
mensenwerk blijft. Ik mag hopen dat er op een gegeven moment
een programmeer taal uitgevonden word waarmee er met
makkelijk klik werk een programma geschreven kan worden.

Dit gaat nooit werken om dezelfde reden dat een command line
bij veel taken fijner werkt dan een pure gui, met alleen
maar wijzen ben je veel te beperkt in je expressievermogen.
22-10-2004, 20:28 door Anoniem
Door Vixen
"Leer net zo goed programmeren als programmeurs
Microsoft"

Ik ben erg goed in copy & paste dus ik kan zo aan het werk
bij Microsoft.
22-10-2004, 20:41 door Anoniem
Steve Ballmer? Is dat niet de man die in opspraak is geraakt
omdat hij LOOG over het feit dat piraterij van MS prodcuten
wordt veroorzaakt door de hoge prijs van de MS producten zelf?
23-10-2004, 00:16 door Anoniem
Huh? ik had toch al windows3.0 meer dan 10 jaar geleden?

Maak eerst zelf eens een goed OS en ga dan pas kritiek leveren :p
23-10-2004, 03:40 door Anoniem
Ik denk dat er bij Microsoft zeer goede programmeurs werken.
Maar de hele filosofie van het bedrijf klopt niet. En dat
uit zich in alles. Vooral het extreem agressieve
commerciële. Maar is dat niet een beetje tekenend voor onze
hele maatschappij? Microsoft heeft het vanuit kapitalistisch
oogpunt perfect gedaan tot nu toe... ik draaf weer door
geloof ik :S
Maar als hun programmeercursussen net zo kut zijn als die
voor msce, dan weet je dat het een redelijk hol en
overgewaardeerd papiertje oplevert. Maar voordat je bij M$
zelf indienst komt, ik denk dat je dan toch wel wat in je
mars moet hebben.
Aldus iemand die inmiddels aardig linux-bekeerd is ;)
23-10-2004, 16:55 door Anoniem
I haat smurfen
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.