Door Anoniem: Er staan hier weer bijzonder veel aannames over het Nederlandse onderwijs die uiteindelijk op vrij weinig gebaseerd zijn.
Tegen iedereen die hier vooral over klaagt zou ik zeggen: meld je aan als gastdocent of laat je met je technische kennis omscholen tot leerkracht in het basisonderwijs en ga aan de slag!
Want, als je begaan bent met het onderwijs (zoals ik uit de reacties hierboven wel lees) kun je je er ook voor inzetten. Ik weet zeker dat de gemiddelde schooldirecteur je met open armen ontvangt en de leerlingen die je gaat boeien met je lessen over IT, privacy en de ethiek van het internet.
Hoezo aannames? Men heeft het over ons vakgebied iets waar de meeste hier ervaringdeskundige in zijn.
We (ITers) hebben dagelijks te maken met bullshit informatie en als ik dat concept lees dan eerste wat in me opkomt is dit is geschreven door iemand buiten het vak die per uur betaalt wordt.
Het concept bevat op vele zake redundancy maar in tegenstelling tot wat je in de IT als nuttige redundancy kan beschouwen is dit de politieke vorm waarbij je zelfde betekenis woorden op papier zet in andere vorm. Of teksten extra lang maken waar je geen hol aan hebt om het interessanter te laten klinken.
Voorbeeldje van een bullshit zin?
beschrijven hoe uit data informatie gehaald wordt
door doelgericht verzamelen, structuren en
verwerken van data
Wat is data ? Informatie
Wat is informatie? Data
Wat zegt de zin dus? Werkelijk geen reet want ze zijn het cruciale woord vergeten *specifieke*
beschrijven hoe uit data *specifieke* informatie gehaald wordt
door doelgericht verzamelen, structuren en
verwerken van data
Nu klinkt het logisch, volgbaar (maar nog steeds niet als door een IT bekwaam persoon geschreven). Denk je dat een ITer zo lange zin zou neerzetten als hun vak gebied primair over data gaat? Denk je dat een ITer niet gewoon het zou inkorten tot data analyseren als omschrijving zou gebruiken? Dat zegt mij dat iemand geen idee heeft van het onderwerp waar ze over schrijven.
De concept tekst is niet bedoeld voor kinderen het is bedoeld voor hopelijk competente volwassenen en je mag toch echt wel hopen dat je niet meer dan data analyse hoeft te zeggen om te omschrijven wat je wilt bereiken. Maar instead is dit document opgesteld alsof het eerste jaars zijn die het moeten kunnen volgen. Ken je ffing doelgroep van je tekst.
En dan zitten er onderdelen in waar zelfs een eerste jaars ITer zich niet aan kan of mag wagen.
Ze leren daarnaast zwakke plekken in
door hen gebruikte digitale systemen en netwerken en veiligheidsrisico's te
herkennen
Hebben ze enig idee wat die zin betekend want dat is niks anders dan een gerichte security audit. Daarvoor moet je volledige kennis hebben van gebruikte software, protocollen en checklists volgen om competent in te zijn zonder risico van aansprakelijkheid.
We hebben het hier niet over IT opleidingen we hebben het over regulier onderwijs. Wat wil je ze bijbrengen dat ze zogenaamd kennis hebben van waar ze mee werken? Laat me niet lachen als ITer wordt ik elke dag als het niet uur is bijgeschoold door actuele ontwikelingen dat is een vak waar je 100% op moet focussen om bij te blijven. Het enige dat je ze meegeeft is de illusie dat ze denken te weten wat ze moeten doen en dat is gevaarlijk. Het zijn eindgebruikers geen beheerders.
Ik heb diie bullshit theoretische mentatliteit zelf meegemaakt tijdens mijn nota bene IT opleiding twintig plus jaar geleden. Had een eigen server cluster ver voor ik de opleiding had gestart als hobby met toen actuele beveiliging erop. Kwam op de opleiding en kregen Cisco les met telnet. Telnet was al obsolete toen ik begon maar het stond in de boeken dus moesten het leren in plaats van de industrie standaard SSH. We leerden over SSL terwijl al lang wiste dat IETF bezig was met TLS als standaardisering neer te zetten. We leerden microsoft server verise die twee jaar naar dato EOL zou gaan. En daar zit de crux IT is geen theoretisch vak het is praktijk en dynamisch de theorie zit hem in het vastleggen van resulten en volgen van regelgeving. Maar ik kan nu een bepaalde werkwijze volgen dag later it might be gone en geen school boek leert je die ervaring dat doet enkel de praktijk en constant bijleren.
Vorige maand nog een zeer bekende leverancier in de hosting sector (WayToTheWeb) na meer dan tien jaar in de business spontaan failiet 30 dagen om gehele infra aan te passen van gehele server parks. tien jaar opgebouwde kennis voor grootst gedeelte overbodig geworden. Dat is het risico van ons vak en daar moet je op voorbereid zijn alle mogelijke worst case scenarios. Dat is wat een IT beheerder onderscheid van een eindgebruiker het constante besef dat wat nu de technische norm is elke moment kan veranderen en de flexibiliteit hebben om er mee om te gaan en niet het tegenwerken van de veranderingen.
Wat ze op regulier onderwijs moeten leren is kritisch nadenken, communicatie vaardigheid, zelf reflectie.
Scholen buiten de IT hebben geen ITers nodig voor de klas om ze digitaal vaardig te maken. Wat ze nodig hebben is motivatie tot actie. Ze hebben mensen nodig met van alle kanten praktijk ervaring die zonder rozegeur en manenschijn vertellen wat ze kunnen verwachten later. Zet maar eens een spreker in de klas van persoongegevens diefstal door slechte online hygiene en doe daarna een les over online veiligheid. Of iemand die een grote schuld heeft opgebouwd door verkeerde belasting aangifte en leer ze dan juist belastingformulieren invullen. Of iemand die arbeidsongeschikt is geworden en leer ze daarna over waar je terecht kan in zo een situatie. Ik verzeker je dat dat meer effect voor digitale vaardigheid en nut heeft dan de kul die ze nu geven op school.