image

Digitale geletterdheid vanaf 1 augustus 2027 nieuw kerndoel in onderwijs

donderdag 4 september 2025, 15:12 door Redactie, 26 reacties

Digitale geletterdheid is vanaf 1 augustus 2027 een nieuw kerndoel in het onderwijs, zo laat demissionair staatssecretaris Paul voor Funderend Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer weten. "Om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst is het naast een goede beheersing van lezen, schrijven en rekenen van belang dat zij voldoende kennis hebben over burgerschap en digitale geletterdheid. Het stelt ze in staat om goed mee te doen in de samenleving en om te gaan met digitale uitdagingen", aldus Paul.

De kerndoelen digitale geletterdheid zijn onderverdeeld in drie domeinen: de gedigitaliseerde wereld, ontwerpen en maken en praktische kennis en vaardigheden. Het gaat dan om zaken als het omgaan met digitale systemen, leren programmeren en het herkennen van veiligheidsrisico’s bij het gebruik van digitale systemen en data. De staatssecretaris merkt op dat digitale geletterdheid voor veel scholen niet geheel nieuw is. Zo oefenen leerlingen ook nu al met het beoordelen van verschillende soorten online informatie bij Nederlands.

"De kerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zullen leraren meer richting en houvast bieden bij het verder invullen van hun burgerschapsonderwijs en hun onderwijs op het gebied van digitale geletterdheid", laat Paul verder weten. Volgens de staatssecretaris zullen de kerndoelen extra inzet van scholen vragen. "Om scholen hierbij te ondersteunen wordt de komende periode ingezet op het bieden van gerichte professionaliseringsactiviteiten zodat iedere school in voldoende mate in staat is om leerlingen deze nieuwe inhouden aan te bieden."

Image

Reacties (26)
04-09-2025, 15:27 door Anoniem
Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?
04-09-2025, 15:55 door Anoniem
Zal er ook een hoofdstuk privacy zijn?
04-09-2025, 16:06 door majortom
De lamme leidt de blinde in dit geval. Informaticaonderwijs op middelbare scholen is vaak ver onder de maat (de wiskundeleraar (als je geluk hebt) die programmeren als hobby heeft geeft informatica). Laat staan op de basisschool waar menige docent moeite heeft gehad met het halen van de rekentoets.
04-09-2025, 16:12 door Anoniem
Als ik deze doelen zo lees, stelt het weinig voor. De meeste scholen werken al met 'digitale technologie' of 'digitale media'. Enkel programmeren lijkt mij een vrij nieuw concept, maar ik vraag mij ontzettend af of er voldoende docenten te vinden zijn die dit kunnen of willen geven (nog niet eens sprekend over het verwachte niveau van deze lessen).

Daarnaast lees ik regelmatig dat de basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen alleen maar achteruitgaan. Hoe willen ze ooit dat leerlingen veilig met technologie om kunnen gaan als ze niet in staat zijn te lezen wat er op het scherm staat? Het lijkt mij logischer om kinderen eerder kritisch denkvermogen aan te leren (gepaard met een goede basis), zodat ze goed begrijpen wat ze aan het doen zijn. Is dit mailtje verdacht? Waarom gebruik ik Word, is er geen beter alternatief? Wat zijn de gevolgen van het aanmaken van een Google-account?

Ik verwacht dat er alleen maar geleerd gaat worden om om te gaan met Google, Word en ChatGPT en dat ze misschien één lesje programmeren krijgen. Wat ze dus niet veiliger, handiger of beter met technologie om zal laten gaan.
04-09-2025, 16:18 door Anoniem
Door majortom: De lamme leidt de blinde in dit geval. Informaticaonderwijs op middelbare scholen is vaak ver onder de maat (de wiskundeleraar (als je geluk hebt) die programmeren als hobby heeft geeft informatica). Laat staan op de basisschool waar menige docent moeite heeft gehad met het halen van de rekentoets.
Deze toevoeging aan het lespakket betekent ook dat er een vak op de PABO en andere lerarenopleidingen komt.
En (vertaalt de laatste zin van het artikel) er wordt voor bijscholing gezorgd.
04-09-2025, 16:38 door Anoniem
Zijn er trouwens nog scholen die gewoon nog ouderwets les geven op (krijt)borden en papier etc? Zeker nu ik zo mijn best doe om mijn zoontje geen iPad baby met ADHD te laten worden, zou het jammer zijn dat mijn kind op school wel uren voor een laptop neergeplempt word.

Misschien in de toekomst toch zelf maar een school beginnen...
04-09-2025, 16:47 door Anoniem
Er staan hier weer bijzonder veel aannames over het Nederlandse onderwijs die uiteindelijk op vrij weinig gebaseerd zijn.
Tegen iedereen die hier vooral over klaagt zou ik zeggen: meld je aan als gastdocent of laat je met je technische kennis omscholen tot leerkracht in het basisonderwijs en ga aan de slag!

Want, als je begaan bent met het onderwijs (zoals ik uit de reacties hierboven wel lees) kun je je er ook voor inzetten. Ik weet zeker dat de gemiddelde schooldirecteur je met open armen ontvangt en de leerlingen die je gaat boeien met je lessen over IT, privacy en de ethiek van het internet.
04-09-2025, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem: Zijn er trouwens nog scholen die gewoon nog ouderwets les geven op (krijt)borden en papier etc? Zeker nu ik zo mijn best doe om mijn zoontje geen iPad baby met ADHD te laten worden, zou het jammer zijn dat mijn kind op school wel uren voor een laptop neergeplempt word.

Misschien in de toekomst toch zelf maar een school beginnen...

Zullen er niet veel zijn. Er ligt al vrij veel op het bord van leerkrachten, dus je rekenlessen automatisch laten nakijken door een programma scheelt behoorlijk wat tijd.
Ik heb wel het idee dat dit zich grotendeels tot bepaalde vakken beperkt (zoals rekenen) waarbij de zaakvakken (geschiedenis, biologie, etc.) grotendeels op de "ouderwetse" methode plaatsvinden waarbij de laptops als hulpmiddel kunnen dienen zoals wij vroeger een computerlokaal hadden.
04-09-2025, 16:55 door majortom - Bijgewerkt: 04-09-2025, 16:56
Door Anoniem:
Door majortom: De lamme leidt de blinde in dit geval. Informaticaonderwijs op middelbare scholen is vaak ver onder de maat (de wiskundeleraar (als je geluk hebt) die programmeren als hobby heeft geeft informatica). Laat staan op de basisschool waar menige docent moeite heeft gehad met het halen van de rekentoets.
Deze toevoeging aan het lespakket betekent ook dat er een vak op de PABO en andere lerarenopleidingen komt.
En (vertaalt de laatste zin van het artikel) er wordt voor bijscholing gezorgd.
Alsof je dat er als vak even bij naast doet. Wil je het goed doen dan heb je meer nodig dan een vak extra op de PABO en wat bijscholing. Het curriculum zal wel verzorgd worden door Google en Microsoft: die zitten toch al vaak met een voet tussen de deur bij de scholen.
04-09-2025, 17:44 door Anoniem
Ja, ik heb ook alleen bagger op school geleerd, (en Microsoft-troep) en alles alleen maar herhalen, zwaar onder de maat.
Thuis leerde ik pas echt dingen van internet en écht leerzame boeken en soms zelfs leerzame games. (Animal Crossing)
Leraren weten niet zoveel, behalve hetgeen wat ze van Netflix ontvangen.
Zonde van al dat schoolgeld dat er is betaald...
04-09-2025, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?
Nou, dat pak je zo aan. Je kijkt naar de links die in het artikel staan, en begint met de link die inhoudelijk het meest veelbelovend lijkt, dat is "kerndoelen digitale geletterdheid". Daar blijk je een PDF te kunnen downloaden, met een hoop tekst, en in die tekst zoek je naar het woord "burgerschap" met de zoekfunctie van je PDF-lezer. Dat document blijkt veel aan die term te refereren maar zelf niet veel uitleg te geven, maar er staat een hyperlink in met als linktekst "digitaal burgerschap". Die verwijst naar deze pagina van de Raad van Europa (dat is niet de EU maar een samenwerking die ouder is dan de EU):
https://www.coe.int/en/web/education/dce-planner
Daar kan je deze PDF downloaden die een gedetailleerd overzicht geeft van wat er allemaal onder kan vallen:
https://rm.coe.int/1680b5e660

Of je wat je daar dan ziet staan indoctrinatie vindt is aan jou. Je komt in ieder geval een stuk kundiger en verstandiger over als je even kijkt waar het over gaat voor je verontwaardigd begint te schreeuwen op basis van eigenlijk niets. En je wordt werkelijk kundiger als je ook echt kijkt waar iets over gaat.
04-09-2025, 21:51 door Anoniem
Door Anoniem: Zal er ook een hoofdstuk privacy zijn?
Heb je het plaatje bekeken? (Punt 23 en 24)
04-09-2025, 22:42 door dingetje - Bijgewerkt: 04-09-2025, 22:44
Gewoon gebruik maken van AI op scholen: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2581211-chatbots-onder-vuur-adviseerde-over-verschillende-methoden-van-zelfdoding

De meeste kinderen interesseert digitale geletterdheid geen moer.
En de meeste ouderen ook niet.
Burgerlijke ongehoorzaamheid dan weer wel.

Misschien eerst eens de 25% functionele analfabeten van 15 jaar proberen te leren lezen... ohnee volksverheffing was ook al mislukt, te veel VVD-ers in het kabinet!


P.S.: sorry voor het onderbuikreageren, maar je wordt toch compleet gek van al die theoriemutsen die een universiteit of twee hebben gedaan en nog steeds totaal niet snappen waar ze nou in #%^-vredesnaam mee bezig zijn!

Ze hebben digitale weerbaarheid er ook nog bijgedaan voor scholieren, en de AVG.. Ga toch weg! Programmeren? Wie gaat dat nou nog doen met no-code oplossingen van vandaag?
Gisteren, 07:55 door e.r.
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?
Dat is simpelweg Nederland geweldig vinden, vlaggen wanneer dat kan en vooral meewaaien met wat de overheid op dat moment vindt. Nooit meer tegenspreken en alleen 'ja en amen' teruggeven wanneer de overheid iets van je wenst.

Zeg maar hoe Amerikanen dat doen, onze goed werkende nuchterheid slopen dus.
Gisteren, 09:36 door Anoniem
Door Anoniem: Er staan hier weer bijzonder veel aannames over het Nederlandse onderwijs die uiteindelijk op vrij weinig gebaseerd zijn.
Tegen iedereen die hier vooral over klaagt zou ik zeggen: meld je aan als gastdocent of laat je met je technische kennis omscholen tot leerkracht in het basisonderwijs en ga aan de slag!

Want, als je begaan bent met het onderwijs (zoals ik uit de reacties hierboven wel lees) kun je je er ook voor inzetten. Ik weet zeker dat de gemiddelde schooldirecteur je met open armen ontvangt en de leerlingen die je gaat boeien met je lessen over IT, privacy en de ethiek van het internet.
Hoezo aannames? Men heeft het over ons vakgebied iets waar de meeste hier ervaringdeskundige in zijn.
We (ITers) hebben dagelijks te maken met bullshit informatie en als ik dat concept lees dan eerste wat in me opkomt is dit is geschreven door iemand buiten het vak die per uur betaalt wordt.

Het concept bevat op vele zake redundancy maar in tegenstelling tot wat je in de IT als nuttige redundancy kan beschouwen is dit de politieke vorm waarbij je zelfde betekenis woorden op papier zet in andere vorm. Of teksten extra lang maken waar je geen hol aan hebt om het interessanter te laten klinken.
Voorbeeldje van een bullshit zin?
beschrijven hoe uit data informatie gehaald wordt
door doelgericht verzamelen, structuren en
verwerken van data
Wat is data ? Informatie
Wat is informatie? Data
Wat zegt de zin dus? Werkelijk geen reet want ze zijn het cruciale woord vergeten *specifieke*
beschrijven hoe uit data *specifieke* informatie gehaald wordt
door doelgericht verzamelen, structuren en
verwerken van data
Nu klinkt het logisch, volgbaar (maar nog steeds niet als door een IT bekwaam persoon geschreven). Denk je dat een ITer zo lange zin zou neerzetten als hun vak gebied primair over data gaat? Denk je dat een ITer niet gewoon het zou inkorten tot data analyseren als omschrijving zou gebruiken? Dat zegt mij dat iemand geen idee heeft van het onderwerp waar ze over schrijven.

De concept tekst is niet bedoeld voor kinderen het is bedoeld voor hopelijk competente volwassenen en je mag toch echt wel hopen dat je niet meer dan data analyse hoeft te zeggen om te omschrijven wat je wilt bereiken. Maar instead is dit document opgesteld alsof het eerste jaars zijn die het moeten kunnen volgen. Ken je ffing doelgroep van je tekst.

En dan zitten er onderdelen in waar zelfs een eerste jaars ITer zich niet aan kan of mag wagen.
Ze leren daarnaast zwakke plekken in
door hen gebruikte digitale systemen en netwerken en veiligheidsrisico's te
herkennen
Hebben ze enig idee wat die zin betekend want dat is niks anders dan een gerichte security audit. Daarvoor moet je volledige kennis hebben van gebruikte software, protocollen en checklists volgen om competent in te zijn zonder risico van aansprakelijkheid.

We hebben het hier niet over IT opleidingen we hebben het over regulier onderwijs. Wat wil je ze bijbrengen dat ze zogenaamd kennis hebben van waar ze mee werken? Laat me niet lachen als ITer wordt ik elke dag als het niet uur is bijgeschoold door actuele ontwikelingen dat is een vak waar je 100% op moet focussen om bij te blijven. Het enige dat je ze meegeeft is de illusie dat ze denken te weten wat ze moeten doen en dat is gevaarlijk. Het zijn eindgebruikers geen beheerders.


Ik heb diie bullshit theoretische mentatliteit zelf meegemaakt tijdens mijn nota bene IT opleiding twintig plus jaar geleden. Had een eigen server cluster ver voor ik de opleiding had gestart als hobby met toen actuele beveiliging erop. Kwam op de opleiding en kregen Cisco les met telnet. Telnet was al obsolete toen ik begon maar het stond in de boeken dus moesten het leren in plaats van de industrie standaard SSH. We leerden over SSL terwijl al lang wiste dat IETF bezig was met TLS als standaardisering neer te zetten. We leerden microsoft server verise die twee jaar naar dato EOL zou gaan. En daar zit de crux IT is geen theoretisch vak het is praktijk en dynamisch de theorie zit hem in het vastleggen van resulten en volgen van regelgeving. Maar ik kan nu een bepaalde werkwijze volgen dag later it might be gone en geen school boek leert je die ervaring dat doet enkel de praktijk en constant bijleren.

Vorige maand nog een zeer bekende leverancier in de hosting sector (WayToTheWeb) na meer dan tien jaar in de business spontaan failiet 30 dagen om gehele infra aan te passen van gehele server parks. tien jaar opgebouwde kennis voor grootst gedeelte overbodig geworden. Dat is het risico van ons vak en daar moet je op voorbereid zijn alle mogelijke worst case scenarios. Dat is wat een IT beheerder onderscheid van een eindgebruiker het constante besef dat wat nu de technische norm is elke moment kan veranderen en de flexibiliteit hebben om er mee om te gaan en niet het tegenwerken van de veranderingen.


Wat ze op regulier onderwijs moeten leren is kritisch nadenken, communicatie vaardigheid, zelf reflectie.
Scholen buiten de IT hebben geen ITers nodig voor de klas om ze digitaal vaardig te maken. Wat ze nodig hebben is motivatie tot actie. Ze hebben mensen nodig met van alle kanten praktijk ervaring die zonder rozegeur en manenschijn vertellen wat ze kunnen verwachten later. Zet maar eens een spreker in de klas van persoongegevens diefstal door slechte online hygiene en doe daarna een les over online veiligheid. Of iemand die een grote schuld heeft opgebouwd door verkeerde belasting aangifte en leer ze dan juist belastingformulieren invullen. Of iemand die arbeidsongeschikt is geworden en leer ze daarna over waar je terecht kan in zo een situatie. Ik verzeker je dat dat meer effect voor digitale vaardigheid en nut heeft dan de kul die ze nu geven op school.
Gisteren, 10:46 door Anoniem
Door e.r.:
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?
Dat is simpelweg Nederland geweldig vinden, vlaggen wanneer dat kan en vooral meewaaien met wat de overheid op dat moment vindt. Nooit meer tegenspreken en alleen 'ja en amen' teruggeven wanneer de overheid iets van je wenst.

Zeg maar hoe Amerikanen dat doen, onze goed werkende nuchterheid slopen dus.

Ja op dit moment vlaggen we elke vlag behalve de nederlandse vlag.
Dat vind ik nogal bijzonder. Als je bijvoorbeeld naar indonesie kijkt, daar vlaggen ze vooral met de indonesche vlag.
En dat doen ze ook als ze het niet eens zijn met de regering.
Datzelfde kan hier ook.
Nederlandse vlag vlaggen en dan toch oneens zijn met de overheid.
Het is echt niet moeilijk.
Gisteren, 10:59 door Anoniem
Door Anoniem: Er staan hier weer bijzonder veel aannames over het Nederlandse onderwijs die uiteindelijk op vrij weinig gebaseerd zijn.
Tegen iedereen die hier vooral over klaagt zou ik zeggen: meld je aan als gastdocent of laat je met je technische kennis omscholen tot leerkracht in het basisonderwijs en ga aan de slag!

Want, als je begaan bent met het onderwijs (zoals ik uit de reacties hierboven wel lees) kun je je er ook voor inzetten. Ik weet zeker dat de gemiddelde schooldirecteur je met open armen ontvangt en de leerlingen die je gaat boeien met je lessen over IT, privacy en de ethiek van het internet.

Ik denk dat jij hier de spijker op zijn kop slaat!
Helaas heb ik zelf een erg leuke baan die ik niet wil opgeven om fulltime leerkracht te worden, dat is aan mij niet besteed.
Wel vind ik het enorm belangrijk dat er onderwezen wordt aan de jonge leerlingen over de digitale wereld. Maar dan heb ik het vooral over de ethiek op internet. Een stukje geschiedenis over het ontstaan van het internet en waar de oorspronkelijke ontwikkelaars dit eigenlijk voor bedoeld hadden. Want dat stukje lijkt inmiddels vergeten.

Omdat ik dit zelf ontzettend belangrijk vind ben ik zelf soms gastdocent voor een dag in de maand op een willekeurige school in mijn omgeving. Dit is de tijd die ik ervoor vrij kan maken buiten werk en het privé leven. Dat zal helaas niet voldoende zijn maar als meerdere mensen dit zouden doen.... dan kom je dus al een heel eind.
Gisteren, 11:51 door Anoniem
Door e.r.:
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?
Dat is simpelweg Nederland geweldig vinden, vlaggen wanneer dat kan en vooral meewaaien met wat de overheid op dat moment vindt. Nooit meer tegenspreken en alleen 'ja en amen' teruggeven wanneer de overheid iets van je wenst.

Zeg maar hoe Amerikanen dat doen, onze goed werkende nuchterheid slopen dus.

Het leerdoel wordt dat leerlingen leren dat ze de overheid moeten vertrouwen en dan vooral de grote datasystemen die de overheid in alle sectoren implementeert. Ze gaan leren om bang te zijn voor alle systemen die niet door de overheid gecertificeerd zijn en ook voor alles wat niet geregistreerd is of niet continue gemonitord wordt. Als het niet geregistreerd is, dan is het zogenaamd "onveilig". Het leerdoel wordt: "bang zijn voor vrijheid."
Gisteren, 11:56 door Anoniem
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?

Dit schoppen tegen alles en nog wat laat zien dat je de kerndoel Burgerschap niet behaalt hebt.

Goed burgerschap is:
- Lief zijn voor anderen – zoals aardig doen tegen je buren of klasgenoten.
- Je aan de regels houden – zoals stoppen bij rood licht of netjes je afval weggooien.
- Helpen waar je kunt – bijvoorbeeld iemand helpen oversteken of meedoen aan een opruimactie.
- Respect hebben – voor mensen die anders zijn dan jij, en voor dingen zoals het milieu.
- Meedenken en meedoen – stemmen als je oud genoeg bent, of meepraten over wat beter kan in je buurt.
Gisteren, 15:26 door Anoniem
Door Anoniem: Zal er ook een hoofdstuk privacy zijn?

En een practicum-les:
Hoe omzeil ik beperkende en censurerende maatregelen van een/mijn overheid,
Beginnend met de EU-leeftijdsverificatie.
Gisteren, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: De lamme leidt de blinde in dit geval. Informaticaonderwijs op middelbare scholen is vaak ver onder de maat (de wiskundeleraar (als je geluk hebt) die programmeren als hobby heeft geeft informatica). Laat staan op de basisschool waar menige docent moeite heeft gehad met het halen van de rekentoets.
Deze toevoeging aan het lespakket betekent ook dat er een vak op de PABO en andere lerarenopleidingen komt.
En (vertaalt de laatste zin van het artikel) er wordt voor bijscholing gezorgd.

ROFL.
En wie zijn de studenten die naar de pabo gaan. De leerlingen die door die hobby-ICT wiskundeleraren onderwezen zijn.
Wacht een paar jaartjes, en de toelatingscriteria voor de pabo moeten (weer) aangepast worden omdat anders niemand meer voor de klas komt te staan.
Als leerlingen al met een slechte beheersing van taal en rekenen van de lagere school afkomen, hoe kan dit idee dan wel gaan slagen.

Letterlijk de lamme en de blinde.
Gisteren, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: Er staan hier weer bijzonder veel aannames over het Nederlandse onderwijs die uiteindelijk op vrij weinig gebaseerd zijn.
Tegen iedereen die hier vooral over klaagt zou ik zeggen: meld je aan als gastdocent of laat je met je technische kennis omscholen tot leerkracht in het basisonderwijs en ga aan de slag!

Want, als je begaan bent met het onderwijs (zoals ik uit de reacties hierboven wel lees) kun je je er ook voor inzetten. Ik weet zeker dat de gemiddelde schooldirecteur je met open armen ontvangt en de leerlingen die je gaat boeien met je lessen over IT, privacy en de ethiek van het internet.

Ik ben wel begaan met het onderwijs, en dat iedereen zijn taal en rekenen beheerst.
Nederland Kennisland is een goed idee. Het komt alleen nooit van de grond.
Het blijft bij grootspraak van politici, die vervolgens in de praktijk van de dag het onderwijs overbelasten en financieel uitknijpen.

Met de manier waarop de overheid de laatste decennia het vak uitgekleed heeft, en de klassen gevukld heeft met een groot aantal rugzakjes die speciale aandacht nodig hebben (of wiens ouders per se een bij de rugzakjes-club wilden horen) is het een slechtbetaalde overvolle baan geworden.
Je moet wel echt van het vak houden (pabo-leerlingen) of masochistisch zijn.

In mijn geval:
Ik heb niets met kinderen en hou niet van grote groepen. (ik ben een echte IT-er/nerd)
Maar de schoolverlaters en stagiares waar ik op individuele basis mee te maken krijg op mijn werk, laten me soms in tranen uitbarsten. Die voldoende bijspijkeren voor het echte vak, kost al voldoende energie.
Gisteren, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?

Als je niet weet wat burgerschap is, kun jer ook niet ongehoorzaam aan zijn. :-)
Je moet iets hebben om je tegen af te zetten, toch?

Als die kids nog zelfstandig kunnen nadenken... ... ...
Gisteren, 15:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door e.r.:
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?
Dat is simpelweg Nederland geweldig vinden, vlaggen wanneer dat kan en vooral meewaaien met wat de overheid op dat moment vindt. Nooit meer tegenspreken en alleen 'ja en amen' teruggeven wanneer de overheid iets van je wenst.

Zeg maar hoe Amerikanen dat doen, onze goed werkende nuchterheid slopen dus.

Ja op dit moment vlaggen we elke vlag behalve de nederlandse vlag.
Dat vind ik nogal bijzonder. Als je bijvoorbeeld naar indonesie kijkt, daar vlaggen ze vooral met de indonesche vlag.
En dat doen ze ook als ze het niet eens zijn met de regering.
Datzelfde kan hier ook.
Nederlandse vlag vlaggen en dan toch oneens zijn met de overheid.
Het is echt niet moeilijk.

Dan moet je op koningsdag eens rondkijken uit het raam.
Idem als de eindexamen-uitslagen bekend zijn,
Dan zie ik toch echt allemaal Nederlandse vlaggen uithangen.

Woon je soms in de randstad of op een verder onbewoond eiland. Of kom je nooit buiten overdag?
Gisteren, 18:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?
Nou, dat pak je zo aan. Je kijkt naar de links die in het artikel staan, en begint met de link die inhoudelijk het meest veelbelovend lijkt, dat is "kerndoelen digitale geletterdheid". Daar blijk je een PDF te kunnen downloaden, met een hoop tekst, en in die tekst zoek je naar het woord "burgerschap" met de zoekfunctie van je PDF-lezer. Dat document blijkt veel aan die term te refereren maar zelf niet veel uitleg te geven, maar er staat een hyperlink in met als linktekst "digitaal burgerschap". Die verwijst naar deze pagina van de Raad van Europa (dat is niet de EU maar een samenwerking die ouder is dan de EU):
https://www.coe.int/en/web/education/dce-planner
Daar kan je deze PDF downloaden die een gedetailleerd overzicht geeft van wat er allemaal onder kan vallen:
https://rm.coe.int/1680b5e660

Of je wat je daar dan ziet staan indoctrinatie vindt is aan jou. Je komt in ieder geval een stuk kundiger en verstandiger over als je even kijkt waar het over gaat voor je verontwaardigd begint te schreeuwen op basis van eigenlijk niets. En je wordt werkelijk kundiger als je ook echt kijkt waar iets over gaat.

Ah dat is duidelijk en transparant.
Eerst moet je een pdf doorspitten waar het antwoord dan niet in staat,om vervolgens een andere pdf temoeten bekijken waar wonder boven het allereerst in het engels is, naj swoah, maar ten tweede er niet een afzonderlijk hoofdstuk burgerschap (citizinship ?) lijkt te zijn. Wat er wel is zijn erg sturende doelen, die op mij zelfingenomen over komen.
Alsof de leraar het antwoord weet.
Ik gok dat 'rights and responsibilities' het burgerschap deel bevat. Of is ethics and empathy ook burgerschap ? Of juist active participation ? Of health and wellbeing ? Wacht; ging dit volgens het bericht niet over digitale geletterdheid, maar in feite gaat het over hoe je burgerschap met het internet doet ?
Hoe transparant.
Gisteren, 18:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wacht, kerndoel Burgerschap ?

WTF betekent dat ?

Ik weet wat een Burger is, maar burgerschap, en dan uiteraard :"GOED" burgerschap, als indoctrinatie vak op school; wat is dat...

En dan als bijvangst voor digitale geletterdheid.
"burgerschapsonderwijs".

Ben ik nu de enig(s)te die hier erg ongemakkelijk over wordt ?

Dit schoppen tegen alles en nog wat laat zien dat je de kerndoel Burgerschap niet behaalt hebt.

Goed burgerschap is:
- Lief zijn voor anderen – zoals aardig doen tegen je buren of klasgenoten.
- Je aan de regels houden – zoals stoppen bij rood licht of netjes je afval weggooien.
- Helpen waar je kunt – bijvoorbeeld iemand helpen oversteken of meedoen aan een opruimactie.
- Respect hebben – voor mensen die anders zijn dan jij, en voor dingen zoals het milieu.
- Meedenken en meedoen – stemmen als je oud genoeg bent, of meepraten over wat beter kan in je buurt.
Ik praat toch mee over onduidelijkheid in overheidscommunicatie, geheel conform de regels, super lief, behulpvaardig en naja respect creeert een afstand, en de overheid zijn we zelf, dus dan is afstand/respect duidelijk ongebruikelijk.
Of is kritiek hebben over het oordeel van een overheidscommunicee an sich al onburgerlijk ?

na lezen nu ook voor begrip:

Blijft lastig.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.