image

Franse toezichthouder kritisch op monitoren van kinderen via gps-horloges

maandag 22 september 2025, 14:24 door Redactie, 7 reacties
Laatst bijgewerkt: 22-09-2025, 16:30

De Franse privacytoezichthouder CNIL is kritisch op het monitoren van kinderen door middel van gps-horloges en andere apparaten waarmee ouders op elk moment de locatie kunnen zien. Dit kan namelijk negatieve gevolgen hebben op de ontwikkeling en relaties van het kind en heeft ook echte gevolgen voor hun privacy, aldus de Commission nationale de l'informatique et des libertés (CNIL).

Op de markt zijn allerlei apparaten te vinden waarmee ouders hun kinderen in de gaten kunnen houden. Volgens CNIL beperkt deze continue monitoring de autonomie van kinderen en hun mogelijkheid om met risico's te leren omgaan. Zo krijgen ze niet de gelegenheid om te leren om zichzelf te beschermen. Ook kan een gevoel van permanente surveillance ervoor zorgen dat kinderen zichzelf gaan censureren. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat een kind privacy met schuld gaat associeren. Wanneer ouders aan hun kind vragen of die zich niet wil laten volgen, kan dit het kind het gevoel geven dat die iets te verbergen heeft.

Daarnaast kan real-time geolocatie een grote inbreuk maken en gevaarlijk zijn als kwaadwillenden hier toegang toe krijgen, zo waarschuwt de Franse privacytoezichthouder verder. Die adviseert ouders om het doorgeven van real-time locatiegegevens uit te schakelen. Om in contact met een kind te blijven is volgens CNIL vaak een eenvoudige telefoon zonder internetverbinding voldoende, of een smartwatch die zonder smartphone werkt.

Een ander kritiekpunt van de toezichthouder is dat het gebruik van geolocatie ervoor kan zorgen dat kinderen er gewend aan raken om onder continue surveillance te staan, en zo niet bekend raken met het individuele en gemeenschappelijke belang van privacy. Zodra kinderen oud genoeg zijn zouden ze dan ook zelf toestemming voor het tracken door hun ouders moeten geven. In het geval ouders toch hun kind door middel van een gps-tracker willen volgen is het volgens CNIL belangrijk om te onderzoeken hoe het achterliggende bedrijf met de verzamelde data omgaat en waar die wordt gehost.

Reacties (7)
22-09-2025, 15:21 door Anoniem
In nederland worden mensen met

Dementie,huiselijk geweld of stalking

gekoppeld aan gps (proef)

verwarde personen "wellicht" ook in de toekomst.

NL2025
22-09-2025, 15:58 door Anoniem
"Een ander kritiekpunt van de toezichthouder is dat het gebruik van geolocatie ervoor kan zorgen dat kinderen er gewend aan raken om onder continue surveillance te staan"

Een staatsopvoeding, uitgevoerd door hulpverleners, en wettelijk vertegenwoordigers.

Toch nog een instantie die kritiek levert, en wel op ethische gronden. Gaat om opvoeding volgende generatie, en zorg voor zwakkeren en kwetsbaren, zonder gps en eventueel daaraan gekoppeld AI.

Ik benieuwd naar de komende verkiezingsprogramma's op dit punt.
22-09-2025, 16:26 door Anoniem
Zodra kinderen oud genoeg zijn zouden ze dan ook zelf toestemming voor het tracken door hun ouders moet geven.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om dat te doen, is die tracking ook niet meer nodig en vragen ouders dat ook niet meer.

Zo'n gps horloge geeft ouders juist de kans om kinderen sneller toestemming te geven om naar het speelveld aan het eind van de straat te gaan met andere kinderen, ipv dat ze binnen de tuin rond het huis moeten blijven.

Het CNIL bedoelt het goed, maar mist het doel.
22-09-2025, 23:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Zodra kinderen oud genoeg zijn zouden ze dan ook zelf toestemming voor het tracken door hun ouders moet geven.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om dat te doen, is die tracking ook niet meer nodig en vragen ouders dat ook niet meer.

Zo'n gps horloge geeft ouders juist de kans om kinderen sneller toestemming te geven om naar het speelveld aan het eind van de straat te gaan met andere kinderen, ipv dat ze binnen de tuin rond het huis moeten blijven.

Het CNIL bedoelt het goed, maar mist het doel.

Eens.
Drogredenen van beide kanten, de pro en contra privacy combattanten. Misschien moeten we benoemen en beschrijven waar het wel om gaat, en waar dit vandaan komt. De straatcommando.
23-09-2025, 08:25 door majortom
Door Anoniem:
Zodra kinderen oud genoeg zijn zouden ze dan ook zelf toestemming voor het tracken door hun ouders moet geven.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om dat te doen, is die tracking ook niet meer nodig en vragen ouders dat ook niet meer.

Zo'n gps horloge geeft ouders juist de kans om kinderen sneller toestemming te geven om naar het speelveld aan het eind van de straat te gaan met andere kinderen, ipv dat ze binnen de tuin rond het huis moeten blijven.

Het CNIL bedoelt het goed, maar mist het doel.
Wat een onzin. Zo'n horloge geeft gewoon een gevoel van veiligheid aan de ouders maar biedt schijnveiligheid (het eerste wat een kwaadwillende doet is het horloge van de arm af trekken). Het levert daarentegen wel negatieve bijeffecten (gevoel continu bespiedt te worden, geen fouten meer mogen maken waardoor je er ook niet van leert, etc) en levert vervolgens een generatie op die niet zelf meer kan beslissen en niet meer weet wat privacy is (die is er dan ook niet meer).
23-09-2025, 09:47 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Zodra kinderen oud genoeg zijn zouden ze dan ook zelf toestemming voor het tracken door hun ouders moet geven.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om dat te doen, is die tracking ook niet meer nodig en vragen ouders dat ook niet meer.

Zo'n gps horloge geeft ouders juist de kans om kinderen sneller toestemming te geven om naar het speelveld aan het eind van de straat te gaan met andere kinderen, ipv dat ze binnen de tuin rond het huis moeten blijven.

Het CNIL bedoelt het goed, maar mist het doel.
Wat een onzin. Zo'n horloge geeft gewoon een gevoel van veiligheid aan de ouders maar biedt schijnveiligheid (het eerste wat een kwaadwillende doet is het horloge van de arm af trekken). Het levert daarentegen wel negatieve bijeffecten (gevoel continu bespiedt te worden, geen fouten meer mogen maken waardoor je er ook niet van leert, etc) en levert vervolgens een generatie op die niet zelf meer kan beslissen en niet meer weet wat privacy is (die is er dan ook niet meer).

Met dat gevoel bespied te worden zal het wel meevallen. Integendeel zelfs, gps-watch ervaart kind als vrijheid, zelfstandig ergens heen mogen, waar hij zonder gps-watch niet naar toe mocht.
24-09-2025, 16:19 door majortom - Bijgewerkt: 24-09-2025, 16:21
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem:
Zodra kinderen oud genoeg zijn zouden ze dan ook zelf toestemming voor het tracken door hun ouders moet geven.
Tegen de tijd dat ze oud genoeg zijn om dat te doen, is die tracking ook niet meer nodig en vragen ouders dat ook niet meer.

Zo'n gps horloge geeft ouders juist de kans om kinderen sneller toestemming te geven om naar het speelveld aan het eind van de straat te gaan met andere kinderen, ipv dat ze binnen de tuin rond het huis moeten blijven.

Het CNIL bedoelt het goed, maar mist het doel.
Wat een onzin. Zo'n horloge geeft gewoon een gevoel van veiligheid aan de ouders maar biedt schijnveiligheid (het eerste wat een kwaadwillende doet is het horloge van de arm af trekken). Het levert daarentegen wel negatieve bijeffecten (gevoel continu bespiedt te worden, geen fouten meer mogen maken waardoor je er ook niet van leert, etc) en levert vervolgens een generatie op die niet zelf meer kan beslissen en niet meer weet wat privacy is (die is er dan ook niet meer).

Met dat gevoel bespied te worden zal het wel meevallen. Integendeel zelfs, gps-watch ervaart kind als vrijheid, zelfstandig ergens heen mogen, waar hij zonder gps-watch niet naar toe mocht.
Ik heb nu al medelijden met die kinderen: als ze dat als vrijheid ervaren dan gaat dit goed mis. Het is gewoon een digitale gevangenis, een soort van enkelband (zoals criminelen die krijgen).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.