image

Meerderheid EU-landen nog altijd voorstander van invoering chatcontrole

donderdag 25 september 2025, 11:05 door Redactie, 44 reacties

Een meerderheid van de EU-landen is nog altijd voorstander van het invoeren van chatcontrole, waarbij de inhoud van chatberichten die burgers naar elk sturen wordt gecontroleerd. Dat blijkt uit een vertrouwelijk verslag over recente onderhandelingen over het voorstel dat door Netzpolitik.org openbaar is gemaakt. Daaruit blijkt dat landen verder onder druk worden gezet omdat een tijdelijke uitzondering op de ePrivacy-richtlijn volgend jaar verloopt.

De Europese Commissie wil een wet invoeren waardoor chatdiensten verplicht worden om alle berichten van hun gebruikers te controleren. Europese wetgeving vindt plaats via een trialoog, waarbij de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers onderhandelen over wetgevende voorstellen. Het Europees Parlement zag het voorstel van de Europese Commissie voor chatcontrole niet zitten en kwam met een eigen voorstel, waar nog steeds kritiek op is, maar wat end-to-end versleutelde diensten uitzondert.

Binnen de EU-lidstaten is nog altijd geen positie ingenomen. Omdat er onvoldoende voorstemmers waren heeft geen van de vorige EU-voorzitters hun voorstel over chatcontrole in stemming gebracht. Sinds 1 juli is Denemarken de EU-voorzitter en het land kwam meteen met een nieuw voorstel dat onder andere verplichte detectie bevat. Bovendien kan ook met betrekking tot nieuw materiaal op grond van dit voorstel een verplicht detectiebevel aan chatdiensten worden gegeven.

Om het voorstel aangenomen te krijgen is een 'gekwalificeerde meerderheid' vereist. Een gekwalificeerde meerderheid is bereikt als vijftien lidstaten vóór stemmen én het voorstel wordt gesteund door lidstaten die samen tenminste 65 procent van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen. Denemarken wil het voorstel over drie weken in stemming brengen. In aanloop naar de stemming wordt eerst gekeken of er voldoende voorstemmers zijn.

Twee weken geleden vond er overleg van de Law Enforcement Working Party plaats, die zich onder andere met "wetgevende activiteiten" bezighoudt. Tijdens het overleg kwam ook chatcontrole aan bod. Uit het gelekte verslag blijkt dat er nog onvoldoende voorstemmers zijn, maar dat voorstanders wel de druk aan het opvoeren zijn. Zo wordt onder andere gewezen naar het aflopen van een tijdelijke uitzondering op de Europese ePrivacy-richtlijn.

Deze uitzondering maakt het mogelijk voor chatapps en andere communicatiediensten om communicatie en content van gebruikers vrijwillig op misbruikmateriaal te controleren. Deze uitzondering verloopt volgend jaar april en voorstanders van chatcontrole grijpen dit nu aan om ervoor te zorgen dat er een akkoord wordt gesloten over de invoering van chatcontrole. Vijf landen zijn tegen het Deense voorstel, waaronder Nederland.

België zegt het Deense voorstel in principe wel te kunnen steunen. Ook Frankrijk is positief over het voorstel en vindt het goed dat het detectiebevel weer in de tekst is opgenomen. Bij het voorstel van de vorige EU-voorzitter Polen was het detectiebevel voor chatapps uit de tekst verwijderd. Een hoofdrol in de onderhandelingen is weggelegd voor Duitsland, dat nog altijd geen positie heeft ingenomen. Afhankelijk van de keuze van Duitsland wordt het Deense voorstel aangenomen of verworpen, of wordt mogelijk helemaal niet in stemming gebracht.

"We weten dat de Binnenlandse Zaken afdeling van de Europese Commissie, een notoire en illegale lobbyist voor het eigen voorstel, alles uit de kast trekt om EU-lidstaten akkoord te laten gaan met hun plannen", zo stelt de Europese burgerrechtenbeweging EDRi. "Er zijn geruchten dat sommige landen, met name Duitsland, onder druk worden gezet om het verzet tegen chatcontrole op te geven, en dus zal de stemming in oktober beslissend zijn." EDRi roept Europese burgers op om de petitie van de Stop Scanning Me campagne te tekenen.

Reacties (44)
Vandaag, 11:18 door Named
Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...

Ten eerste, hoe voorkomen we dat deze privacy-vernietigende controle-wet word aangenomen?
(En daarnaast, zijn er andere wetten die net zo slecht zijn die we vergeten?)

Ten tweede, waarom zijn er politici aan de macht die vóór stemmen? Is dit serieus de wens van de burger?
Er zit iets onnatuurlijks aan, iets dat niet zuiver aanvoelt. Is er corruptie in het spel? Zo ja, wie moet dat oplossen?
Vandaag, 11:36 door Anoniem
Er zal toch wel een uitzondering komen voor politici, ambtenaren en monarchen hoop ik?
Want wat die te chatten hebben moet geheim blijven.
Vandaag, 11:44 door Anoniem
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...

Helemaal niks. De EUSSR doet toch wat hij wil. Misschien is een NEXIT toch niet zo slecht.
Vandaag, 11:46 door Anoniem
Kans op slagen op chatcontrol is NUL.

De FTC in de VS heeft de techbedrijven verboden om oneerlijke praktijken door te voeren (zeggen dat je end-to-end encrypted bent, maar het toch niet waar is).
Vandaag, 11:47 door quikfit
Ze krijgen het nog druk daar bij de EUSSR
Vandaag, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem: Kans op slagen op chatcontrol is NUL.

De FTC in de VS heeft de techbedrijven verboden om oneerlijke praktijken door te voeren (zeggen dat je end-to-end encrypted bent, maar het toch niet waar is).

Toch is de kans dat het ingevoerd word 100% de kans van slagen is ook 100% omdat het doel niet de kindertjes beschermen is maar het bespioneren van iedereen die chatdiensten en social media gebruikt.

Alles wordt verzameld en bewaard en gescanned met ai algorithmes op key words etc. Je krijgt een vinkje zonder dat je dat zelf weet wat grote gevolgen gaat hebben voor je vrijheid en mogelijkheden.

Allemaal in lijn met de wef 2030 agenda you will own nothing and have no privacy and you will be happy.
Vandaag, 12:19 door Anoniem
Als dit word doorgevoerd in Nederland is het misschien tijd voor burgers om Nederland meer als een politiestaat te gaan zien.
Ik weet alvast dat ik dat zelf ook doe.
Dan hebben we het niet meer over een vrij land, maar een land waarin haar burgers leven als gevangenen met een enkelband.
Vandaag, 12:22 door Anoniem
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
Vandaag, 12:26 door Anoniem
Zodra overheden gaan klooien in de privelevens van onschuldige burgers is het eind zoek, ze hebben daar helemaal niets te zoeken.
Dit is gewoon een vorm van terreur.
Vandaag, 12:29 door Anoniem
Uit het NOS liveblog, over het Kamerdebat naar aanleiding van het recentelijke politieke geweld in Den Haag:

Yesilgöz: camera's met gezichtsherkenning op Malieveld. De VVD wil een "openbare ordepakket" [...] Ze wil ook dat het verbod op gezichtsbedekkende kleding versneld wordt ingevoerd en dat de politie kan meekijken in besloten chatgroepen "waar dit soort acties bij demonstraties al weken van tevoren worden aangekondigd."

https://nos.nl/liveblog/2583962-kritiek-op-wilders-heeft-mensen-opgehitst-denk-wil-minister-wegsturen
Vandaag, 12:31 door Anoniem
Als dit ook in Nederland komt wordt het tijd om protesten te beginnen zoals in Engeland nu het geval is, het wordt tijd om dit soort misdaden door overheden te stoppen.
Vandaag, 12:34 door Anoniem
1.
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.
2.
De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.
3.
De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.
Vandaag, 12:36 door Anoniem
Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.
Vandaag, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem: Kans op slagen op chatcontrol is NUL.

De FTC in de VS heeft de techbedrijven verboden om oneerlijke praktijken door te voeren (zeggen dat je end-to-end encrypted bent, maar het toch niet waar is).

Toch wantrouw ik Amerikaanse overheidspeuteraars in die Tech bedrijven. Of bedrijven hebben zelf hun heimelijke backdoors, buiten het zicht van de staat ingebouwd. Just in case. Om nog een beetje bij te kunnen sturen, naar welke kant dan ook. Maar ik geloof niet zo in een goede afloop van dit experiment, en de wijsheid van AI.

Tijd niets meer over de NSA vernomen. Hebben ze die opgeheven of ontbonden? Vroeger wekelijks in het nieuws.
Vandaag, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem: Uit het NOS liveblog, over het Kamerdebat naar aanleiding van het recentelijke politieke geweld in Den Haag:

Yesilgöz: camera's met gezichtsherkenning op Malieveld. De VVD wil een "openbare ordepakket" [...] Ze wil ook dat het verbod op gezichtsbedekkende kleding versneld wordt ingevoerd en dat de politie kan meekijken in besloten chatgroepen "waar dit soort acties bij demonstraties al weken van tevoren worden aangekondigd."

https://nos.nl/liveblog/2583962-kritiek-op-wilders-heeft-mensen-opgehitst-denk-wil-minister-wegsturen

AIVD heeft al gereageerd: een voor hen bekende groep rechtsextremisten, aangevuld met hooligans. Behoorlijk wat geweld gericht tegen de politie. VVD wil openbare orde pakket. Daar zijn ze een beetje vies van het menstype dat de VVD cultuur niet imiteert en gedoogd als de nette neo-liberale speler van het politieke middenveld.

https://nos.nl/artikel/2583908-aivd-over-rechtsextremisten-bij-rellen-politiek-moet-in-spiegel-kijken
Vandaag, 13:30 door Anoniem
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.
Ik vrees dat het huidige demissionair kabinet vóór het vernietigen van versleuteling is...
Zie ook;
https://www.security.nl/posting/903066/Demissionair+kabinet+voor+invoering+van+Europese+bewaarplicht
Vandaag, 13:44 door _R0N_
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.
Vandaag, 13:44 door _R0N_
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.
Vandaag, 13:45 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...

Helemaal niks. De EUSSR doet toch wat hij wil. Misschien is een NEXIT toch niet zo slecht.

Dat is het slechtste wat we zouden kunnen doen.
Vandaag, 13:45 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...

Helemaal niks. De EUSSR doet toch wat hij wil. Misschien is een NEXIT toch niet zo slecht.

Dat is het slechtste wat we zouden kunnen doen.
Vandaag, 13:51 door Anoniem
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...
Onze politicy zijn gevallen voor de lobbyisten van de techbedrijven, dus het wordt nog erg lastig er iets aan te doen..
Vandaag, 14:36 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.
Heeft u daar ook een bron voor?
We deden het eerst ook prima zonder EU.
Vandaag, 14:37 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...

Helemaal niks. De EUSSR doet toch wat hij wil. Misschien is een NEXIT toch niet zo slecht.

Dat is het slechtste wat we zouden kunnen doen.
Dat is het beste wat we zouden kunnen doen.
Dat is het beste wat we zouden kunnen doen.
Vandaag, 14:38 door Anoniem
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.
Mee eens!
Vandaag, 14:40 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...

Helemaal niks. De EUSSR doet toch wat hij wil. Misschien is een NEXIT toch niet zo slecht.

Dat is het slechtste wat we zouden kunnen doen.

Wat een onzin, op dit moment is dit het beste wat we kunnen doen. Met al die landen op omvallen kunnen we het best wegwezen voordat wij moeten bijspringen en ook de afgrond in worden meegetrokken.
Vandaag, 14:47 door Anoniem
Het probleem is dat de EU geld wil verdienen door het onderscheppen en verkopen van metadata dat voortkomt uit inhoud van gehele gesprekken in chats.
Mensen en hun privéinformatie is immers als olie, wij zijn het nieuwe zwarte goud.
Dit gebeurd nu al met de sleepwet, veel metadata wordt verkocht en verdwijnt in de zakken van enkele individuen.
https://www.security.nl/posting/811655/%27Commerci%C3%ABle+belangen+bij+Brussels+plan+voor+client-side+scanning%27
Vandaag, 14:47 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...
Onze politicy zijn gevallen voor de lobbyisten van de techbedrijven, dus het wordt nog erg lastig er iets aan te doen..

Dat is default kapitalisme, Geld boven alles
Vandaag, 14:47 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...
Onze politicy zijn gevallen voor de lobbyisten van de techbedrijven, dus het wordt nog erg lastig er iets aan te doen..

Dat is default kapitalisme, Geld boven alles
Vandaag, 14:47 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Named: Wat kunnen wij als brave burgers doen om te voorkomen dat Europa tot een dystopia vervalt?
Petities en demonstraties lijken mij namelijk niet bepaald effectief hiertegen...
Onze politicy zijn gevallen voor de lobbyisten van de techbedrijven, dus het wordt nog erg lastig er iets aan te doen..

Dat is default kapitalisme, Geld boven alles
Vandaag, 14:48 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.

Landen zullen staan te popelen om deals met Nederland te maken, anders gewoon geen toegang tot Haven Rotterdam en Schiphol.
Vandaag, 14:55 door Anoniem
We hebben straks het europese internet van de toekomst,

Dit jaar wordt er haast gemaakt met de volgende punten
ik noem het agenda2025

* Phishing dns schield / EU Dns / Europese Firewall
* Leeftijdsverificatie
* The European Data Act
* Bewaarplicht
* Chatcontrole
* EU ID Digitale europese identiteit om in te loggen voor europees internet gebruik
* Policy lokale ISP in de eu landen zullen worden aangepast en wellicht zullen providers verdwijnen
of zullen zich moeten samenvoegen er is dus een kans dat er eeen op cloud gebaseerde europese internet provider
zal zijn die de root provider van europa wordt.
* Eu inlog Portal met jou eu digitale id om gebruik te mogen maken van het europese internet van de toekomst

Termen als : Legaal internet gebruik/illegaal internet gebruik worden actueel.

NLEUBRUSSEL2025
Vandaag, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem: Landen zullen staan te popelen om deals met Nederland te maken...

Antwerpen en Hamburg zullen er steenrijk van worden, terwijl de speculanten de nieuwe gulden zullen doen kelderen.
Vandaag, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.
Heeft u daar ook een bron voor?
We deden het eerst ook prima zonder EU.

Toen hadden we de EEC, en daarvóór zag de wereld er toch wel even wat anders uit. En daar ben je véél te jong voor om dat überhaupt te weten.
Vandaag, 15:29 door majortom
Eea zou niet kunnen als de EU (EC) zich aan de oorspronkelijke regels hield, namelijk het zijn van een handelsunie (zoals ooit de EG was).

Echter, de EU rekt hun mandaat steeds verder op. Steeds onderbouwd met een drogreden die met de handel te maken heeft.

Zo wordt het EU mandaat tot vorderen van chatcontrol beargumenteerd met de bewering, dat het voor de interne handel niet eerlijk is omdat sommige landen al wel lokale wetgeving hieromtrent hebben, waardoor bedrijven in die landen worden benadeeld tov bedrijven uit landen waar deze lokale wetgeving niet is ingevoerd.

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Dan zorg je er dus voor dat, wanneer je iets wilt, eerst een welwillend land dit lokaal laat implementeren, waardoor hun eigen bedrijven benadeeld worden om zo het mandaat naar de EU te trekken (oneerlijke handelspraktijken). Die landen die zulke wetgeving invoeren zijn naar mijn mening zelf verantwoordelijk voor de gevolgen van zulke wetten en zouden gewoon op de blaren moeten zitten.

Overigens strekt chatcontrol zich veel verder uit dan enkel chats, maar ook tot allehande andere communicatie (zoals SMS/Voice/E-mail/Games) en cloudopslag.
Vandaag, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem: We hebben straks het europese internet van de toekomst,

Dit jaar wordt er haast gemaakt met de volgende punten
ik noem het agenda2025

* Phishing dns schield / EU Dns / Europese Firewall
* Leeftijdsverificatie
* The European Data Act
* Bewaarplicht
* Chatcontrole
* EU ID Digitale europese identiteit om in te loggen voor europees internet gebruik
* Policy lokale ISP in de eu landen zullen worden aangepast en wellicht zullen providers verdwijnen
of zullen zich moeten samenvoegen er is dus een kans dat er eeen op cloud gebaseerde europese internet provider
zal zijn die de root provider van europa wordt.
* Eu inlog Portal met jou eu digitale id om gebruik te mogen maken van het europese internet van de toekomst

Termen als : Legaal internet gebruik/illegaal internet gebruik worden actueel.

NLEUBRUSSEL2025
Klopt. Ik vrees het ook ja...
Vandaag, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.

Landen zullen staan te popelen om deals met Nederland te maken, anders gewoon geen toegang tot Haven Rotterdam en Schiphol.
Daarnaast is Nederland een belastingparadijs voor grote bedrijven zoals Shell e.d.
Vandaag, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem: We hebben straks het europese internet van de toekomst,

Dit jaar wordt er haast gemaakt met de volgende punten
ik noem het agenda2025

* Phishing dns schield / EU Dns / Europese Firewall
* Leeftijdsverificatie
* The European Data Act
* Bewaarplicht
* Chatcontrole
* EU ID Digitale europese identiteit om in te loggen voor europees internet gebruik
* Policy lokale ISP in de eu landen zullen worden aangepast en wellicht zullen providers verdwijnen
of zullen zich moeten samenvoegen er is dus een kans dat er eeen op cloud gebaseerde europese internet provider
zal zijn die de root provider van europa wordt.
* Eu inlog Portal met jou eu digitale id om gebruik te mogen maken van het europese internet van de toekomst

Termen als : Legaal internet gebruik/illegaal internet gebruik worden actueel.

NLEUBRUSSEL2025
Er wordt inderdaad hard gepushed naar privacy-schendende en controlerende wetgeving sinds een specifieke tijd, meestal zonder dat de burger dit wil en gestimuleerd via lobbyen, een zeer ondemocratische praktijk.
Het wordt daarnaast allemaal tegelijkertijd binnen een bepaalde tijdspanne doorgevoerd, het lijkt een soort trent.
De hoeveelheid macht en controle die overheden naar zich toe trekken evenaart straks de dystopie van een politiestaat.
Het is een zorgwekkende ontwikkeling.
Nieuwe generaties die na deze tijd geboren worden gaan dit normaal vinden want ze kennen niets anders en dan komt er een nieuwe baseline.
Vandaag, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien is een NEXIT toch niet zo slecht.

De armoe troef ervaring voor de werkende klasse van Groot-Brittannië leert ons dat de 'Brexit' een mislukking is.
Vandaag, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.
Heeft u daar ook een bron voor?
We deden het eerst ook prima zonder EU.

En waarin zaten toen alle landen in Europa waar wij mee handelden? Ook al in de EU, of hadden die ook hun eigen grenzen en invoerrechten.

Iets van ongelijk speelveld wat jullie nu willen met NL buiten de EU, waarbij NL dan aan het kortste eind zal trekken als extra "duur" doorvoerland.
Zie BG wat de effecten zullen zijn.
Vandaag, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.

Landen zullen staan te popelen om deals met Nederland te maken, anders gewoon geen toegang tot Haven Rotterdam en Schiphol.

Natuurlijk. Landen staan te trillen op hun benen omdat een onafhankelijk NL ze geen toegang zal geven tot de haven van Rottedam en Schiphol.
Dan wijken ze wel uit. Luchthavens en havens in bv Duitsland, Belgie, en Frankrijk.

Allemaal zonder die extra invoerrechten die ze in voor goederen via NL naar de rest van de EU dan moeten betalen.

Droom maar door op je roze wolk.
Vandaag, 16:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Uit de Eu
Dat is DE oplossing
Weg van Brussel
NL heeft geld zat. gewoon niet meer betalen
Eigen wetten NL stemde tegen dit voorstel.

Het leven in Nederland zal dan ineens een heel stuk duurder worden.
Voor alles gaan we dan weer invoerrechten betalen en de export zal instorten omdat de rest van de EU dan ineens invoerrechten moeten betalen op goederen uit Nederland.

Nederland heeft enkel en alleen geld door handel, de handel zal dan instorten en ons rijkdom zal verdampen.

Uit de EU kunnen we ons gewoon niet permiteren.

Landen zullen staan te popelen om deals met Nederland te maken, anders gewoon geen toegang tot Haven Rotterdam en Schiphol.
Daarnaast is Nederland een belastingparadijs voor grote bedrijven zoals Shell e.d.

Alle kan verzuren. Ook belastingparadijzen of staatsfinancien
Vandaag, 17:19 door Anoniem
Voor Chatcontrol hoeft de EU alleen maar telefoon makers te dwingen om de alom aanwezige NPU te voorzien van de juiste software en instructies. Qua techniek zijn de nieuwere telefoons daar al helemaal klaar voor. In combinatie met de AI kan dit toezicht gewoon al. Geen achterdeur in encryptie nodig, de 'smartphone' controleert de gebruiker zelf al en rapporteert als het afwijkingen ziet. We werken zelf mee aan onze eigen ondergang.
Vandaag, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem: Voor Chatcontrol hoeft de EU alleen maar telefoon makers te dwingen om de alom aanwezige NPU te voorzien van de juiste software en instructies. Qua techniek zijn de nieuwere telefoons daar al helemaal klaar voor. In combinatie met de AI kan dit toezicht gewoon al. Geen achterdeur in encryptie nodig, de 'smartphone' controleert de gebruiker zelf al en rapporteert als het afwijkingen ziet. We werken zelf mee aan onze eigen ondergang.

Door de chatcontroldiscussies ben ik mij meer in de materie van het argument dat onder deze maatregelen geschoven is, seksueel misbruik van minderjarigen door meerderjarigen. Maar wat mij opviel s dat het porno-sekswoordenboek onuitputtelijk lijkt, in de op seks beluste oren en ogen.

Ik vraag me af of AI te trainen is op deze op seksualiteit toegespitste taalcreativiteit. Lieden die onder de radar van opsporing willen blijven, verzinnen wel weer een nieuw woord, of halen een oud versje of liedje uit de kast. Dan zullen extreem veel taaluitingen als verdacht aangemerkt gaan worden. Ieder proza verdacht?

Dat de hardware zelf de gebruiker kan gaan controleren en gaat rapporteren bij afwijkende, of van afwijking verdachte taaluitingen , is een beklemmende ontwikkeling.
Vandaag, 18:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We hebben straks het europese internet van de toekomst,

Dit jaar wordt er haast gemaakt met de volgende punten
ik noem het agenda2025

* Phishing dns schield / EU Dns / Europese Firewall
* Leeftijdsverificatie
* The European Data Act
* Bewaarplicht
* Chatcontrole
* EU ID Digitale europese identiteit om in te loggen voor europees internet gebruik
* Policy lokale ISP in de eu landen zullen worden aangepast en wellicht zullen providers verdwijnen
of zullen zich moeten samenvoegen er is dus een kans dat er eeen op cloud gebaseerde europese internet provider
zal zijn die de root provider van europa wordt.
* Eu inlog Portal met jou eu digitale id om gebruik te mogen maken van het europese internet van de toekomst

Termen als : Legaal internet gebruik/illegaal internet gebruik worden actueel.

NLEUBRUSSEL2025
Er wordt inderdaad hard gepushed naar privacy-schendende en controlerende wetgeving sinds een specifieke tijd, meestal zonder dat de burger dit wil en gestimuleerd via lobbyen, een zeer ondemocratische praktijk.
Het wordt daarnaast allemaal tegelijkertijd binnen een bepaalde tijdspanne doorgevoerd, het lijkt een soort trent.
De hoeveelheid macht en controle die overheden naar zich toe trekken evenaart straks de dystopie van een politiestaat.
Het is een zorgwekkende ontwikkeling.
Nieuwe generaties die na deze tijd geboren worden gaan dit normaal vinden want ze kennen niets anders en dan komt er een nieuwe baseline.
Tijd voor een gedeeld mesh-netwerk onder eigen beheer en eigen software bibliotheken, geen gezeur met overheden en ISP's.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.