Vietnam Airlines heeft de persoonlijke gegevens van 7,3 miljoen passagiers gelekt. Het gaat om namen, telefoonnummers, e-mailadressen, geboortedatums en informatie over het loyaliteitsprogramma van de luchtvaartmaatschappij. De data werd gestolen door een groep criminelen die afgelopen juni wist in te breken op de Salesforce-omgeving van Vietnam Airlines.
Salesforce is een veelgebruikte leverancier van Customer Relationship Management (CRM) software. Via CRM-systemen houden bedrijven allerlei informatie over klanten en potentiële klanten bij. De afgelopen maanden maakten meerdere bedrijven melding dat hun Salesforce-omgeving was gecompromitteerd door aanvallers die gebruikmaakten van social engineering of gestolen tokens, buitgemaakt bij softwarebedrijf Salesloft, dat een chatbot voor Salesforce biedt.
De 7,3 miljoen e-mailadressen zijn toegevoegd aan datalekzoekmachine Have I Been Pwned. Via de zoekmachine kunnen gebruikers kijken of hun e-mailadres in een bekend datalek voorkomt. Van de gestolen e-mailadressen was 39 procent al via een ander datalek bij Have I Been Pwned bekend.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.