image

Krakers overheidswebsites worden eindelijk aangepakt

vrijdag 29 oktober 2004, 16:29 door Redactie, 23 reacties

Het heeft even geduurd, maar de rijksoverheid gaat eindelijk de verantwoordelijken voor de DDoS-aanval op overheid.nl en regering.nl eindelijk aanpakken. De zelfbenoemde woordvoerder van de "krakers" kon, ondanks optredens op radio en TV, toch ongestraft blijven rondlopen. Volgens de ICTU, de uitvoeringsorganisatie van de overheid die zich met ICT bezighoudt, kan hij een schadeclaim van tienduizenden euro's tegemoet zien. De aanvallen zouden namelijk 'reële schade' hebben veroorzaakt, aldus de ICTU. Nu.nl laat verder weten dat bronnen rond het onderzoek hebben gemeld dat het om de 18-jarige Eric de Vogt uit Breda gaat. Hij staat te boek als hoofdverdachte. Volgens de bronnen zou De Vogt niet alleen hebben gehandeld, maar zijn er meerdere verdachten.

Reacties (23)
29-10-2004, 16:41 door Dyna18
Wat ik dus niet snap is dat elk bericht dat ik lees alleen
maar zich richt op de overheids sites. In geen enkel bericht
wordt gerept over de andere sites die ook door deze
scriptkiddies zijn platgelegd, zoals http://www.geenstijl.nl,
http://www.neukia.nl, http://www.retecool.com.

Net alsof het alleen erg/strafbaar is om overheids sites
plat te leggen, maar bedrijven/particulieren sites niet?
29-10-2004, 17:00 door Anoniem
Dit is geen strafrechtelijke zaak: dat onderzoek loopt nog.

Dit is een rechtszaak van de overheid die een
schadevergoeding eist van de scriptkiddies. De andere sites
hebben hier verder niets mee te maken; hoewel zij uiteraard
ook zelf een rechtszaak kunnen beginnen.
29-10-2004, 17:26 door Anoniem
Ik hoop t wel. Die gast moet gewoon als voorbeeld dienen.
Die gast staat zoals te lezen is op GS ook op de blacklist
van ISP's. Kan dus voorlopig alleen maar internetten met een
inbel accountje.
29-10-2004, 17:34 door Donz
Door Dyna18
Wat ik dus niet snap is dat elk bericht dat ik lees alleen
maar zich richt op de overheids sites. In geen enkel bericht
wordt gerept over de andere sites die ook door deze
scriptkiddies zijn platgelegd, zoals
http://www.geenstijl.nl,
http://www.neukia.nl, http://www.retecool.com.

Net alsof het alleen erg/strafbaar is om overheids sites
plat te leggen, maar bedrijven/particulieren sites niet?
Alle 3 die sites kwamen laatst nog op de TV vanwege de grove
uitspraken die daar gedaan worden zoals moord etc..
Niet dat mij dat verder boeit, maar om dan te gaan zitten
zeuren als je site plat gelegd wordt is ook niet terecht.
Lullig voor de provider, maarja.
29-10-2004, 19:01 door raboof
Door Donz
Alle 3 die sites kwamen laatst nog op de TV vanwege de grove
uitspraken die daar gedaan worden zoals moord etc.. Niet dat
mij dat verder boeit, maar om dan te gaan zitten zeuren als
je site plat gelegd wordt is ook niet terecht.

En waarom zou dat niet terecht zijn? Wat je ook zegt, dat
geeft niemand het recht je site plat te leggen (behalve
misschien eventueel de overheid).
29-10-2004, 19:11 door Anoniem
Deze 3 sites zijn erg zielige kleuter sites met hun dreigen en kleuter achtig
schelden naar iedereen en alles wat in het nieuws komt... daarbij moeten
ze zich gewoon niet bemoeien met andermans zaken en absoluut niet van
die lame acties als adressen op t inet gaan zetten.... terecht dat zei voor
een lange tijd van het internet zijn getrapt en zijn gekickt bij hun ISP met
deze goore praktijken...
29-10-2004, 19:29 door Anoniem
Door Dyna18
Wat ik dus niet snap is dat elk bericht dat ik lees alleen
maar zich richt op de overheids sites. In geen enkel bericht
wordt gerept over de andere sites die ook door deze
scriptkiddies zijn platgelegd, zoals
http://www.geenstijl.nl,
http://www.neukia.nl, http://www.retecool.com.

Net alsof het alleen erg/strafbaar is om overheids sites
plat te leggen, maar bedrijven/particulieren sites niet?
Die sites worden niet beheerd door de overheid, daarom
zullen ze niet namens de weblogs een schadeclaim indienen.
Dat hebben de weblogs overigens zelf al gedaan.
29-10-2004, 20:38 door Anoniem
Door Anoniem
Deze 3 sites zijn erg zielige kleuter sites met hun dreigen en kleuter achtig
schelden naar iedereen en alles wat in het nieuws komt... daarbij moeten
ze zich gewoon niet bemoeien met andermans zaken en absoluut niet van
die lame acties als adressen op t inet gaan zetten.... terecht dat zei voor
een lange tijd van het internet zijn getrapt en zijn gekickt bij hun ISP met
deze goore praktijken...

Correctie: 2 sites
29-10-2004, 22:04 door Anoniem
Door Donz
Door Dyna18
Wat ik dus niet snap is dat elk bericht dat ik lees alleen
maar zich richt op de overheids sites. In geen enkel bericht
wordt gerept over de andere sites die ook door deze
scriptkiddies zijn platgelegd, zoals
http://www.geenstijl.nl,
http://www.neukia.nl, http://www.retecool.com.

Net alsof het alleen erg/strafbaar is om overheids sites
plat te leggen, maar bedrijven/particulieren sites niet?
Alle 3 die sites kwamen laatst nog op de TV vanwege de grove
uitspraken die daar gedaan worden zoals moord etc..
Niet dat mij dat verder boeit, maar om dan te gaan zitten
zeuren als je site plat gelegd wordt is ook niet terecht.
Lullig voor de provider, maarja.

Beste Donz,

Je vergeet dat door een aanval van dit kaliber de omliggende
websites, andere klanten van de ISP van bovenstaande
websites, ook "down" gaan. Klanten van o.a. cysonet en
garnierprojects hebben uren/dagen lang problemen ondervonden
van deze aanval.

Dit geld natuurlijk ook voor de verschillende overheids
websites: het is een laffe daad. Simpele taal omschreven:
"door de complete ringweg van amsterdam te saboteren, hebben
zij hun woede kunnen richten op dat ene bedrijf waar ZIJ
kwaad op waren". Als je het zo bekijkt, valt een dDOS
natuurlijk niet meer goed te praten.

Groet,

Michiel
30-10-2004, 06:20 door Anoniem
wat een rotzakken die overheidsambtenaren.
30-10-2004, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem
Deze 3 sites zijn erg zielige kleuter sites met hun dreigen
en kleuter achtig
schelden naar iedereen en alles wat in het nieuws komt...
daarbij moeten
ze zich gewoon niet bemoeien met andermans zaken en absoluut
niet van
die lame acties als adressen op t inet gaan zetten....
terecht dat zei voor
een lange tijd van het internet zijn getrapt en zijn gekickt
bij hun ISP met
deze goore praktijken...

De sites zijn nog gewoon in de lucht hoor dus je verhaal
klopt niet helemaal
En we moeten natuurlijk niet vergeten dat het weblogs zijn
daar moet nu eenmaal op gescheld worden hier kunnen we er
soms ook wat van wat dat betreft .
Dus hang hier niet de moraal ridder uit als je zelf anoniem
reageert .

ps: met adressen en telefoon nummers posten ben ik het wel
met je eens
30-10-2004, 12:26 door Anoniem
Wat mij verbaast is dat de verdachte bij voor- en achternaam wordt
genoemd. Dit mag, eventueel, pas na veroordeling. De media doet maar
waar het zin in heeft.
30-10-2004, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem
Wat mij verbaast is dat de verdachte bij voor- en achternaam wordt
genoemd. Dit mag, eventueel, pas na veroordeling. De media doet maar
waar het zin in heeft.
Ze moeten ook haar IP vermelden
30-10-2004, 16:10 door Anoniem
Jammer dat security.nl nieuwsberichten op een dusdanige
manier overneemt, dat termen als kraker zelfs op security.nl
verkeerd gebruikt worden.
Een DDoS attack kan ik moeilijk als 'kraak' zien.
30-10-2004, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem
Deze 3 sites zijn erg zielige kleuter sites met hun dreigen
en kleuter achtig
schelden naar iedereen en alles wat in het nieuws komt...
Aan je taalgebruik maak ik op dat jij ook nog niet al te oud
bent....
{quote]daarbij moeten ze zich gewoon niet bemoeien met
andermans zaken en absoluut niet van die lame acties als
adressen op t inet gaan zetten....[/quote]Criminelen moeten niet anoniem blijven. Ik ben van mening
dat de namen van criminelen JUIST bekend gemaakt moeten
worden. Moet je je eens bedenken dat je met je kleine
kinderen naast een bij de politie bekende pedo woont. Of dat
je als ISP een bekende spammer of internet afperser als
klant aanneemt. Dat wil je niet. Criminelen moeten bekend
gemaakt worden.
30-10-2004, 17:07 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Deze 3 sites zijn erg zielige kleuter sites met hun dreigen
en kleuter achtig
schelden naar iedereen en alles wat in het nieuws komt...
Aan je taalgebruik maak ik op dat jij ook nog niet al te oud
bent....
{quote]daarbij moeten ze zich gewoon niet bemoeien met
andermans zaken en absoluut niet van die lame acties als
adressen op t inet gaan zetten....
Criminelen moeten niet anoniem blijven. Ik ben van mening
dat de namen van criminelen JUIST bekend gemaakt moeten
worden. Moet je je eens bedenken dat je met je kleine
kinderen naast een bij de politie bekende pedo woont. Of dat
je als ISP een bekende spammer of internet afperser als
klant aanneemt. Dat wil je niet. Criminelen moeten bekend
gemaakt worden.[/quote]

maar niet voordat je veroordeeld bent.
Je bent pas schuldig als dit bewezen is door een rechtbank
30-10-2004, 19:26 door Paddy_
Door Anoniem
Criminelen moeten niet anoniem blijven. Ik ben van mening
dat de namen van criminelen JUIST bekend gemaakt moeten
worden. Moet je je eens bedenken dat je met je kleine

Ik ben het op enkele punten met je eens. Eric de Vogt is echter
nog steeds een -verdachte-. Het moet nog bewezen worden dat
hij daadwerkelijk achter de acties zit! Dan pas kun je stellen dat
hij een crimineel is..

Overigens vind ik het spijtig dat het hele gezin de Vogt nu
getroffen is door een hetze die o.a. vanaf GeenStijl is gestart. Zijn
ouders en eventuele broers en zussen worden nu ook getroffen,
terwijl zij niet schuldig zijn aan de acties van die gozer.

Overigens: Wat zou jij er van vinden als een zware pedofiel met
exact dezelfde (achter)naam in jouw woonplaats woont? Dan zul
je minder blij zijn met het bekendmaken van namen. Dat is een
keerzijde van het verhaal.
30-10-2004, 20:17 door Dyna18
Tja, ben je nog verdachte als je zelf live op de radio bekent?
30-10-2004, 20:53 door Anoniem
Door Dyna18
Tja, ben je nog verdachte als je zelf live op de radio
bekent?

Inderdaad en vergeet de tv niet het is gewoon een vandaal en
de bekende sites nemen nu wraak op de ddos kabouter MAAR het
is nu wel genoeg geweest omdat het anders het doel voorbij
schiet de jongeman wordt nu aangeklaagt en het zou de
bekende sites sieren als ze er nu ook een punt achter zetten .
Anders heeft straks weer iemand wat te klagen bij de vara
http://weblog.niky.nl/media/1/20041027-vinger.gif
en zitten de heren van de weblogs weer met een mond vol tanden
31-10-2004, 15:33 door Anoniem
[/quote]Beste Donz,
Je vergeet dat door een aanval van dit kaliber de omliggende
websites, andere klanten van de ISP van bovenstaande
websites, ook "down" gaan. Klanten van o.a. cysonet en
garnierprojects hebben uren/dagen lang problemen ondervonden
van deze aanval.

Dit geld natuurlijk ook voor de verschillende overheids
websites: het is een laffe daad. Simpele taal omschreven:
"door de complete ringweg van amsterdam te saboteren, hebben
zij hun woede kunnen richten op dat ene bedrijf waar ZIJ
kwaad op waren". Als je het zo bekijkt, valt een dDOS
natuurlijk niet meer goed te praten.

Groet,

Michiel[/quote]
Als ik het goed heb begrepen was de DoS attack toch een
uiting van oneens zijn met de regering ?

In hoeverre kan je dan ook zaak maken van werkelijk geleden
schade zoals een "normale" staking ?
Waar actievoerders het openbaar vervoer platleggen,
toegangspoorten van bedrijven dichthouden en dergelijke....

Ik ben het met beide manieren oneens trouwens omdat je
altijd je doel voorbijschiet en schade aan derden berokkend.....
01-11-2004, 10:32 door Anoniem
Door Anoniem
Wat mij verbaast is dat de verdachte bij voor- en achternaam
wordt
genoemd. Dit mag, eventueel, pas na veroordeling. De media
doet maar
waar het zin in heeft.

De verdachte heeft zelf trots op radio en tv zitten
vertellen wat ie allemaal gedaan heeft. Dus iedereen weet nu
toch wel hoe ie heet.
02-11-2004, 00:54 door Anoniem
Door Anoniem
Als ik het goed heb begrepen was de DoS attack toch een
uiting van oneens zijn met de regering ?
Zou dat
verschil moeten maken dan?!
02-11-2004, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat mij verbaast is dat de verdachte bij voor- en achternaam
wordt
genoemd. Dit mag, eventueel, pas na veroordeling. De media
doet maar
waar het zin in heeft.
Ze moeten ook haar IP vermelden

Nee. De journalistiek is NIET verplicht een
(achter)naam te censureren of af te kappen. Dat gebeurd
meestal WEL. Het is een ethische kwestie waar veel
journalisten zich aan houden, maar het moet niet. De
Telegraaf deed het destijds met de moord op Fortuin als 1
van de weinige niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.