Door Anoniem: In tegendeel de AVG moet juist aangescherpt worden:
- Geen enkele doorverkoop of hergebruik van personlijke data meer toestaan.
Doorverkoop moet wat mij betreft ook niet kunnen, en als ik de AVG lees denk ik dat het ook niet kan. Als toestemming de grondslag is voor dat doorverkopen dan heb je nog geen toestemming gegeven aan degenen aan wie je gegevens worden doorverkocht. En zelfs als je redeneert dat die toestemming impliciet meereist met je persoonsgegevens vereist de AVG ook dat je toestemming weer in moet kunnen trekken. Hoe dan, als niemand meer zicht heeft op waar het allemaal terecht is gekomen? Als je het in moet kunnen trekken moet die intrekking de gegevens gericht kunnen volgen, anders wordt het een wassen neus. En aangezien de AVG niet bedoeld is om een wassen neus te zijn moet dat in mijn ogen volgens de huidige AVG al niet kunnen. Dat is basale logica wat mij betreft. Basale logica die een ontstellend groot aantal mensen overigens niet toe weet te passen of toe wil passen.
Gerechtvaardigd belang kan in mijn ogen al helemaal geen basis zijn voor doorverkopen. Ik snap dat een bedrijf dat belang kan hebben en dat uiterst gerechtvaardigd kan vinden, maar de verwerkingsgrondslag gaat verder dan alleen het hebben van dat gerechtvaardigde belang. Het bedrijf moet
ook dat belang niet op een minder inbreukmakende manier kunnen behartigen (dit komt overeen met de verplichting tot dataminimalisatie — kan je hetzelfde zonder die data bereiken?), en dan geldt
ook dat belangen, rechten en vrijheden van degene over wie die data gaan niet zwaarder mogen wegen dan dat gerechtvaardigde belang. Marketing kan ook op basis van iets anders dan persoonsgegevens. Levert dat minder op? Winst maken is een gerechtvaardigd belang voor een onderneming, winstmaximalisatie ten koste van alles en iedereen is dat niet. En het ongrijpbaar rondzingen van persoonsgegevens in een branche weegt nooit zwaarder dan het recht van de betrokkene om dat niet te willen.
In mijn ogen dekt de AVG het al. Dat dat niet wordt waargemaakt in de praktijk los je dan niet op met een strengere wet, die houdt precies hetzelfde probleem, dat moet worden opgelost door de regels die er al zijn beter te handhaven.
- Volledig schrappen van "gerechtvaardigd belang".
Bedenk dat dingen als fraudepreventie, en de toegangsbeveiliging van gebouwen of IT-systemen, ook gerechtvaardigde belangen zijn. Hoe kan je nog controleren of iemand binnen mag komen als je niet meer mag vastleggen wie er binnen mag komen? Onder gerechtvaardigd belang vallen volkomen legitieme dingen waar je geen last van hebt of zelfs baat van kan hebben.
Het probleem is in mijn ogen dat de wereld vol zit met partijen die hun eigenbelang eindeloos veel gerechtvaardigder vinden dan dat van jou of mij, en die alles uit de kast trekken om te doen alsof ze het gelijk aan hun kant hebben.
- Geen jatenlange onderzoeken. Is data doorverkocht of hergebruikt dan boete opleggen en meteen laten betalen.
De pest is dat als toezichthouders geen grondig onderzoek doen ze heel erg zwak staan als het tot een rechtszaak komt. Als de AP zijn boete alleen maar rammelend kan onderbouwen wordt die boete van de tafel geveegd. En als je de gang naar de rechter afsluit voor dit onderwerp dan tast je de rechtsstaat aan, dan kunnen beoordelingsfouten die AP maakt niet rechtgezet worden. En reken maar dat AP niet feilloos is, niets of niemand is namelijk feilloos.
- Boete standaard of 100% van de jaarpmzet of 10% van het vermogen. Eender wat hoger is. Geen kortingen. Geen verzachtende omstandigheden. Geen uitzonderingen. Daar wordt alleen maar misbruik van gemaakt.
100% van de jaaromzet komt neer op heel veel faillissementen. Combineer dat met het vorige punt en je jaagt ook bedrijven het faillissement in die niets fout hebben gedaan maar waar AP zelf bij blundert.
- Opgelegde boetes worden gebruikt om het AP te financieren.
Dan krijgt AP een motief om boetes te innen omdat dat voor hun wel financieel comfortabel is, dus los van wat het eigenlijke doel van de boetes is. Dat is hoe macht corrumpeert. Die kant zou ik niet op willen gaan.
Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Operatie geslaagd, patiënt overleden, en oeps, die bleek soms om te beginnen niet ziek te zijn, want de heelmeesters concludeerden veel te makkelijk dat er een operatie nodig was.
De pest met dit soort complexe onderwerpen is dat er simpelweg geen manier bestaat om het in alle gevallen goed te laten gaan. Als de aanpak te zacht is dan komen er ontstellend veel mispunten weg met wat ze flikken. Als de aanpak te hard is dan worden misschien wel alle mispunten gepakt maar vallen er ook ontstellend veel onschuldige slachtoffers. Een perfecte stand in het midden waar helemaal niets misgaat is er helaas niet, in plaats daarvan gaat er op beide manieren nog altijd wel wat mis.
Het is dus streven naar een optimum met zo min mogelijk maatschappelijke schade, maar helemaal van die schade afraken gaat domweg niet lukken. Zelf denk ik dat we niet op dat optimum zitten maar dat de AP en andere toezichthouders meer budget nodig hebben om hun achterstanden in te lopen en vervolgens bij te blijven. Puntje om op te letten bij de komende verkiezingen: hoeveel budget hebben de partijen voor AP over?