Door Anoniem: Het laat ook het grootste probleem met dit soort diensten zien: Je kan op een gegeven moment besluiten ze te vertrouwen en er gebruik van te maken, maar ze kunnen zonder dat je daar enige invloed op hebt zomaar besluiten dingen met jouw data te doen die jij niet wil. In dit geval mag je ze op je knieën bedanken dat ze een opt-out gemaakt hebben, maar meer dan dat kan je ook niet doen.
Ik ben nooit aan dat besluit toegekomen om ze te vertrouwen.
Een jaar of 20 geleden was het nogal in de mode in het bedrijfsleven om te doen alsof iedereen zo veel mogelijk moest jobhoppen, totaal negerend dat de ervaring die mensen binnen een organisatie opdoen een waarde heeft die je niet zo makkelijk in je management-spreadsheets vast kan leggen. Mijn toenmalige werkgever begon daar actief aan mee te doen, het kwam erop neer dat je een sukkel was (die term gebruikten ze echt) als je te lang op dezelfde plek bleef hangen, en er werd actief uitgedragen dat een LinkedIn-account hebben een essentieel onderdeel was van geen sukkel zijn, want dat was een goede plek om jobs vinden om naar toe te hoppen.
In diezelfde periode was een van mijn vrienden bezig een eigen bedrijf op te starten. Ik hielp hem zijdelings af en toe met dingen die daarbij kwamen kijken, en in dat kader ging ik op een gegeven moment mee naar een of andere voorlichtingsbijeenkomst voor startende ondernemers, en daar werd met dezelfde intensiteit uitgedragen dat een LinkedIn-account hebben een essentieel onderdeel was van als ondernemer geen sukkel zijn (zonder die term te gebruiken, maar het kwam erop neer), in de zin dat dat het ideale platform zou zijn om nuttige contacten en personeel te vinden.
Zoals het bij mij aankwam zag ik dat zowel werkgevers als werknemers werden gepusht om dat platform te gaan gebruiken. Wat was daar aan de hand? Marketing, dacht ik meteen, niet via advertenties maar via andere kanalen: ze maakten een succes van LinkedIn door iedereen te laten geloven dat het onmisbaar is, en als die opzet slaagt (wat gebeurd is) dan wordt het echt onmisbaar voor velen.
Als ik dit soort dingen zie of vermoed, dan zie ik altijd met een zekere verbijstering aan hoe enthousiast en kritiekloos de meeste mensen erin meegaan. Zien ze niet wat ik zie? Of vinden ze het volkomen normaal, acceptabel, een goed idee zelfs? Het probleem dat ik erin zie is dat de acceptatie van zo'n dienst of product niet gebaseerd wordt op het nut en de kwaliteit van wat er aangeprezen wordt maar op hoe vakkundig men het weet aan te prijzen of door te drukken. Dat is
niet de kwaliteit van de dienst of het product zelf, waar je oordeel op gebaseerd zou moeten zijn. En bij diensten als deze ontstaat er vervolgens een netwerkeffect dat het voor velen onmisbaar maakt, ongeacht de werkelijke kwaliteit ervan.
Die verbijstering had ik ook over LinkedIn, en zoiets geeft mij het gevoel dat als je daarin meegaat je als schaapjes in een kudde de kant op wordt gedreven die zo'n leverancier wil dat je opgaat. Nee, dank je, dan blokkeert er iets bij mij, dan tast zo'n platform blijkbaar mijn integriteit aan. Vanuit die manier van reageren ben ik nooit aan een LinkedIn-account begonnen.