image

Ryanair stapt over op digitale boardingpassen

maandag 10 november 2025, 14:03 door Redactie, 21 reacties

Ryanair neemt afscheid van papieren boardingpassen. Wie vanaf aanstaande woensdag met de luchtvaartmaatschappij vliegt kan alleen nog gebruik maken van digitale boardingpassen. Dit kondigt Ryanair aan op zijn website.

Het zegt de stap te nemen met het oog op de kosten en stelt dat digitale boardingpassen een betere ervaring bieden voor klanten, onder meer doordat actuele vluchtgegevens beschikbaar zijn. Ook de klantenservice en het herboeken van vluchten bij verstoringen verloopt volgens Ryanair digitaal beter. Tot slot wijst de luchtvaartmaatschappij op het milieu; op jaarbasis zou de overstap 300 ton papier uitsparen.

De digitale boardingpassen zijn na het inchecken offline beschikbaar op de smartphone of tablet van gebruikers. Wie niet over een smartphone of tablet beschikt, kan vooraf online via bijvoorbeeld een computer inchecken en ontvangen op de luchthaven alsnog een boardingpass van Ryanair. Dat geldt ook voor gebruikers die hun apparaat verliezen of geen batterijduur meer hebben.

Reacties (21)
Vandaag, 14:17 door Briolet
kan alleen nog gebruik maken

Vreemde bewering als je verderop aangeeft dat mensen zonder smartphone gewoon nog een papieren boardingpas krijgen.

Maar RyanAir vliegt niet naar de VS. Daar zou dit beleid een probleem worden omdat je daar in de praktijk geen smartphone mee mag nemen omdat je allerlei problemen krijgt als je er wel een bij je hebt. (Denk aan afgeven wachtwoorden etc)
Vandaag, 14:23 door Anoniem
kan vooraf online via bijvoorbeeld een computer inchecken en ontvangen op de luchthaven alsnog een boardingpass van Ryanair
Nou, wat een betere ervaring. Klinkt vooral als meer 'gedoe'.
Vandaag, 14:37 door Anoniem
Ik ben groot voorstander van alles wat digitaal is voor NAAST de reguliere oplossingen.
Maar niet over naar volledig digitaal, als systemen omvallen of een overheid/vliegtuigmaatschappij de kolder in zijn kop krijgt wordt het bijzonder makkelijk eenieder zijn reisbeweging tot een minimum te beperken.
Vandaag, 14:37 door Anoniem
Papier is kostbaar, vooral als je goede papieren bij je wilt hebben, om geen problemen bij de douane te krijgen.
Vandaag, 14:58 door Anoniem
Vandaag, 15:07 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 15:10
Als je bereid bent om een app te installeren met 9 trackers (waaronder FB, Google, Adobe) en 33(!) permissies te geven (waaronder locatie, ad-id, BT, Wifi, NFC, camera) dan moet je dat vooral doen. Als je desondanks toch met Ryanair wil vliegen zou ik aanraden gewoon een papieren boarding pass op de luchthaven af te halen (na online checkin), zolang die "service" nog wordt verleend.

Overigens begrijp ik uit andere fora dat de app je ook nog eens overspoelt met push notificaties om je allerhande "extra's" aan te smeren, uiteindelijk het verdienmodel van deze maatschappij. Alles voor een betere ervaring.
Vandaag, 15:10 door Reinder
Ik zou het fijn vinden als bedrijven, in plaats van alles te proberen te framen als het verbeteren van de gebruikservaring van de klant, gewoon eens eerlijk zouden zijn en zouden zeggen waar het om gaat, het is namelijk natuurlijk gewoon een ordinaire besparingsmaatregel. Dat is op zich helemaal niet erg, een groot deel van de passagiers gebruikt al een digitale boardingpass dus er is vast een besparing te halen door dat verder in te perken, alleen ben er dan gewoon eerlijk over. Mensen die de beste ervaring ervaren door een digitale pas te gebruiken kunnen dat nu immers al doen, het enige wat dit doet is mensen die de keuze willen maken om niet de digitale pas te gebruiken die keuze ontnemen of het ze in elk geval moeilijker maken. Het zal ook ongetwijfeld aan mijn recalicitrante persoonlijkheid liggen, maar door het te proberen zo te framen als iets waar ik ze dankbaar voor zou moeten zijn of waar ik blij mee moet zijn roept het juist het tegenovergestelde op. Aan een budget-vliegmaatschappij die zich ineens druk gaat maken over de mileuschade van een paar papieren kaarten ga ik geen eens woorden vuil maken.

Kortom:
Verkeerd: "Wees ons dankbaar! Wji hebben uw ervaring enorm veel verbeterd door u een keuze af te nemen, voortaan moet u het doen op de manier die wij willen, en kan de manier die u fijn vond niet meer. Dit doen we om het voor u fijner te maken, en bovendien redden we zo minstens zestien kubieke voet ijsberen per 1000 nautische passagier-mijlen"

Goed: "Te weinig mensen maakten nog gebruik van de papieren boardingpassen, wij willen een besparing doorvoeren en daarom vragen we u om voortaan een digitale boardingpas te gebruiken. Als u hiervoor geen mogelijkheid heeft dan is er bij de balie nog een printer voor papieren passen, maar houd u dan rekening met een langere wachttijd"

Kijk, dan ben je gewoon eerlijk en oprecht en roept het begrip op in plaats van wrijving.
Vandaag, 15:14 door Anoniem
Door Briolet:
Maar RyanAir vliegt niet naar de VS. Daar zou dit beleid een probleem worden omdat je daar in de praktijk geen smartphone mee mag nemen omdat je allerlei problemen krijgt als je er wel een bij je hebt. (Denk aan afgeven wachtwoorden etc)

...?

Bronnen alstublieft. Ik ben al tig keer naar de VS gevlogen (met een vliegtuig, niet zelf...), maar ik nog nooit mijn smartphone hoeven laten inzien door een overheidsdienaar.
Vandaag, 15:32 door Anoniem
Heel goed verwoord, Reinder!
Vandaag, 16:03 door Anoniem
Tot slot wijst de luchtvaartmaatschappij op het milieu; op jaarbasis zou de overstap 300 ton papier uitsparen.
Per jaar worden in de EU 750 bomen gebruikt om 300 ton papier te maken voor de boardingpassen.

Maar er worden in de EU 1,5 miljard bomen geplant om de volledige kap te compenseren, waardoor er netto meer bomen bijkomen dan verdwijnen.

Dus voor het milieu hoeft men het niet te doen.
Vandaag, 16:05 door G.J. van Eersum
Een betere ervaring....

Het zál niet waar zijn... maar daar is ervaring weer.
Alles ervaring.
Van (vr)eetervaring tot winkelervaring. Vergeet vooral ook niet de luierervaring. (voor de blije baby's) Oh en ja: de rij-ervaring, of bedoelt men de stilstandervaring in de file? Vergeten tot nu is nog de erectie-ervaring, maar die komt weldra ook nog aan de beurt.
Al deze 'zotteklap' (Vlaams) Neen, het verbaast mij zelfs niet meer.

'De ervaring van...' Het gebruikelijke tenenkrommende woordvoerder-van-topmanagement gezwatel.

Ryanair doet nu een modderduit in het zakje met boarding pass ervaring. How boring...

Ze zien ze vliegen!
Vandaag, 16:35 door Anoniem
Tja, des te meer reden voor mij om RyanAir te vermijden. Dan betaal ik maar wat meer bij een andere maatschappij, maar ik laat me niet dwingen apps te installeren op mijn telefoon, helemaal als het niet nodig is.
Waarom niet gewoon boarden a.d.v. mijn paspoort? Ik neem aan dat die data heus wel ergens gekoppeld is.
Vandaag, 16:47 door Anoniem
Door G.J. van Eersum: Een betere ervaring....

Het zál niet waar zijn... maar daar is ervaring weer.
Alles ervaring.
Van (vr)eetervaring tot winkelervaring. Vergeet vooral ook niet de luierervaring. (voor de blije baby's) Oh en ja: de rij-ervaring, of bedoelt men de stilstandervaring in de file? Vergeten tot nu is nog de erectie-ervaring, maar die komt weldra ook nog aan de beurt.
Al deze 'zotteklap' (Vlaams) Neen, het verbaast mij zelfs niet meer.

'De ervaring van...' Het gebruikelijke tenenkrommende woordvoerder-van-topmanagement gezwatel.

Ryanair doet nu een modderduit in het zakje met boarding pass ervaring. How boring...

Ze zien ze vliegen!

Eentje ziet ze vliegen?

Alternatieven voor deze ervaring (naast gewoon thuis achter uw computer blijven zitten en uw ergernissen opschrijven) zijn:

Routine, experientie, ondervinding, bedrevenheid, vaardigheid, herbeleving, avontuur, sensatie.

Hoe zou AI de foldertekst herschrijven naar beter begrijpelijk Nederlands? Of doen ouderwetse communicatiemedewerkers dat nog steeds? De onvolprezen (volgens sommigen) Drs P was immers ook reclamemannetje geweest.

De vaardigheid van begrijpend lezen gaat achteruit, of zou dat toch enkel maar door gebrek aan referentiekader in de weet-vakken komen? Gebrek aan kennis probleem?

Een prijsvechter als Ryanair kan zijn klanten van alles aansmeren; anti-digitale levensstijl is alleen voor de rijken, en allerrijksten vliegen per prive vliegtuig, de meest invloedrijke influencers en koeriers nemen het regeringsvliegtuig.

Rond 2008 was dat nog anders. Toen hadden veel mensen al een mobiele "dump/dumb" phone, maar geen smartphone. Goedkope versies zie ik overigens ook niet meer. Jammer, de eerste Androids waren zeer betaalbaar, Windows Lumia phones ook.
Vandaag, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Tot slot wijst de luchtvaartmaatschappij op het milieu; op jaarbasis zou de overstap 300 ton papier uitsparen.
Per jaar worden in de EU 750 bomen gebruikt om 300 ton papier te maken voor de boardingpassen.

Maar er worden in de EU 1,5 miljard bomen geplant om de volledige kap te compenseren, waardoor er netto meer bomen bijkomen dan verdwijnen.

Dus voor het milieu hoeft men het niet te doen.
Van boom tot boardingpassen heeft ook nog wel het nodige aan milieu impact.

Maar zelfs dan, je moet ergens beginnen anders komt je er nooit.
Vandaag, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, des te meer reden voor mij om RyanAir te vermijden. Dan betaal ik maar wat meer bij een andere maatschappij, maar ik laat me niet dwingen apps te installeren op mijn telefoon, helemaal als het niet nodig is.
Waarom niet gewoon boarden a.d.v. mijn paspoort? Ik neem aan dat die data heus wel ergens gekoppeld is.

Even de apps in vliegtuigstand tweaken, zo hoog boven de wolken!
Vandaag, 17:03 door Anoniem
Door majortom: Als je bereid bent om een app te installeren met 9 trackers (waaronder FB, Google, Adobe) en 33(!) permissies te geven (waaronder locatie, ad-id, BT, Wifi, NFC, camera) dan moet je dat vooral doen. Als je desondanks toch met Ryanair wil vliegen zou ik aanraden gewoon een papieren boarding pass op de luchthaven af te halen (na online checkin), zolang die "service" nog wordt verleend.

Overigens begrijp ik uit andere fora dat de app je ook nog eens overspoelt met push notificaties om je allerhande "extra's" aan te smeren, uiteindelijk het verdienmodel van deze maatschappij. Alles voor een betere ervaring.
Waarom zou dit deze meeste opties eens nodig zijn denk je? Misschien om je de juiste locatie informatie te geven?

Ik gebruik trouwens ook de TUI app en de schiphol app als ik vlieg. ideaal..... Al heb ik ook gewoon een papieren instapkaart uitprint vanuit huis.

Door Anoniem: Tja, des te meer reden voor mij om RyanAir te vermijden. Dan betaal ik maar wat meer bij een andere maatschappij, maar ik laat me niet dwingen apps te installeren op mijn telefoon, helemaal als het niet nodig is.
Waarom niet gewoon boarden a.d.v. mijn paspoort? Ik neem aan dat die data heus wel ergens gekoppeld is.
Omdat je passport daar niet geschikt voor is?

En tja, als jij dit niet wilt, vlieg jij toch met een andere. Voor 99,9% maakt dit helemaal niet uit, want men gebruikt tegenwoordig liever de App. Heeft ook voordeel, dat je veel meer informatie krijgt bijvoorbeeld.
Vandaag, 17:16 door Anoniem
Heeft het zin om je boarding pas op te slaan in protondrive?
Of anders versleuteld
Inplaats van Google Wallet?
Of weten ze toch alles al
Een vraag...
Vandaag, 17:42 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben groot voorstander van alles wat digitaal is voor NAAST de reguliere oplossingen.
Maar niet over naar volledig digitaal, als systemen omvallen

Suuure . je denkt toch echt niet dat als er een enigszins relevant systeem omvalt ze blijven vliegen met een papieren proces ?
Heb je ooit uberhaupt gevlogen - of nagedacht bij wat je ziet als je dat doet ?
Die boarding pas (papier of telefoon) wordt aan de gate gescand (bliep bliep) en vergeleken met je paspoort.

Je denkt toch echt niet dat ze daar bij de gate ook nog papieren backups hebben van passagierslijsten ?

Het enige waar de papieren boardingpas een backup voor is, is het functioneren (en hebben) van je eigen telefoon.

of een overheid/vliegtuigmaatschappij de kolder in zijn kop krijgt wordt het bijzonder makkelijk eenieder zijn reisbeweging tot een minimum te beperken.

Man man man wat een rare gedachtenspinsels - als ze jouw op naam/pp willen beperken kunnen ze dat, ongeacht of jij met een papieren boardingpas aan de gate staat.

De vliegtuigmaatschappij (of het nu ryanair is, of een andere) kan gewoon totaal _niet_ bestaan (iig niet rendabel) zonder automatisering van hun proces, en dat geldt nog meer voor de luchthavens.
Vandaag, 17:45 door G.J. van Eersum - Bijgewerkt: Vandaag, 17:46
Ach... Ryanair.
Virgin was geloof ik de eerste die met budgetvliegen begon. Het idee daarachter was niet slecht. Want wat is er nu exclusief 'above the clouds' tenzij jij je de peperdure business class (enkeltje New York ± €2.000,00) kunt veroorloven?
Vrijwel niets.

Vliegen? De takeoff thrust is aanvankelijk een paar maal een kick en dat is het dan wel. Het heeft de pretentie van een luxe touringcar maar dan met vleugels, echter weer minder comfortabel dan zelfs een stadbus qua zitgelegenheid. Meer 'exclusief' kan ik er niet van bakken.

Ik haatte het, inclusief alle rompslomp bij de intake. (intake? Ik ben de juiste term alweer vergeten vermoed ik)
Blij dat ik niet meer hoef.
Vandaag, 19:03 door Anoniem
Door G.J. van Eersum: Ach... Ryanair.
Virgin was geloof ik de eerste die met budgetvliegen begon.

Skytrain (Laker Airways) , denk ik.
(check - nope, ze waren tweede na iets Ijslands ).

Ryanair en Easyjet waren een veel latere golf, na deregulering van de markt door de EG ~ 1992.


Vliegen? De takeoff thrust is aanvankelijk een paar maal een kick en dat is het dan wel. Het heeft de pretentie van een luxe touringcar maar dan met vleugels, echter weer minder comfortabel dan zelfs een stadbus qua zitgelegenheid. Meer 'exclusief' kan ik er niet van bakken.

Het is inderdaad allang niet "exclusief" meer.
In tegenstelling tot de stadsbus heb je in een vliegtuig tenminste wel een gereserveerde _zit_plaats.


Ik haatte het, inclusief alle rompslomp bij de intake. (intake? Ik ben de juiste term alweer vergeten vermoed ik)
Blij dat ik niet meer hoef.

Incheck dus.

Tsja, als je _hoeft_ is het geen pret. Het vliegen an sich is ook geen pret - maar wel het bereiken van plaatsen die met grondvervoer praktisch onbereikbaar zijn.

Mijn _tijd_ vind ik kostbaar. Twee uur afzien in economy doe ik liever dan 12 uur loungen in treincoupe. Laat staan een touringcar .
Vandaag, 21:04 door Anoniem
Tot slot wijst de luchtvaartmaatschappij op het milieu; op jaarbasis zou de overstap 300 ton papier uitsparen.
Milieu? Serieus? Een vliegmaatschappij...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.