image

Kamervragen over aangepast Europees voorstel over chatcontrole

zondag 16 november 2025, 10:17 door Redactie, 29 reacties

In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld over een aangepast Europees voorstel over chatcontrole. EU-voorzitter Denemarken kwam een aantal maanden geleden met een voorstel dat chatdiensten en andere providers kan verplichten om de inhoud van berichten van gebruikers te controleren. Volgens critici wordt hiermee end-to-end encryptie ondermijnd en vormt dit een grote bedreiging voor privacy en andere burgerrechten.

Denemarken besloot het voorstel uiteindelijk niet in stemming te brengen omdat er onder de EU-lidstaten onvoldoende voorstemmers waren. Deze week werd een aangepast voorstel besproken wat chatcontrole nog steeds niet uitsluit. Chatdiensten moeten in het nieuwe voorstel 'alle passende maatregelen nemen om risico’s te beperken'. Verder bevat het voorstel een verplichte identificatie voor minderjarigen, bijvoorbeeld voor het openen van een e-mail- of messengeraccount.

“Dit is feitelijk het einde van anonimiteit - een ramp voor klokkenluiders, journalisten, activisten en hulpzoekenden die vertrouwen op de bescherming van anonimiteit”, zo stelde voormalig Europarlementariër Patrick Breyer. Naar aanleiding van het aangepaste voorstel stelde GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kathmann Kamervragen aan demissionair minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid.

"Is in het nieuwe compromisvoorstel volledig uitgesloten dat chatcontrole in Europa wordt ingevoerd? Waaruit blijkt dat deze absolute garantie bestaat, zodat het compromisvoorstel nooit kan leiden tot het omzeilen van end-to-end encryptie?", wil Kathmann van de minister weten. Die moet ook duidelijk maken welke zekerheid hij kan bieden dat vrijwillige detectie van materiaal door techbedrijven nooit verplicht wordt. "Vindt u het onwenselijk als dit wel het geval zou zijn?", vraagt het Kamerlid verder.

"Bent u het met de indiener eens dat Nederland niet in kan stemmen met een compromisvoorstel, zolang chatcontrole niet 100 procent is uitgesloten conform de aangenomen motie-Kathmann, zowel nu als in de toekomst?", is een andere vraag van Kathmann aan de minister. Die moet tevens laten weten of hij advies bij de AIVD heeft opgevraagd over de mogelijke veiligheidsgevolgen van het Deense compromisvoorstel, en als dat niet zo is, hij bereid is dit te doen. De Kamervragen moeten binnen drie weken zijn beantwoord.

Reacties (29)
16-11-2025, 11:06 door Anoniem
Aan de EU:

Jullie arrogante, zelfzuchtige zakken in de regering. Het massaal schenden van de privacy van burgers is het toppunt van disrespect en uitbuiting. Jullie zuigen aan de tepel van totale surveillance, terwijl jullie beweren ons te beschermen, en ondertussen onze fundamentele rechten onder de voet lopen. Alleen al het idee dat jullie zo'n opdringerige, invasieve en onethische praktijk kunnen rechtvaardigen als 'noodzakelijk' voor welk zielig, controlfreak-excuus jullie ook verzinnen, is een zielige, Orwelliaanse farce. Dus ga gerust door met jullie Orwelliaanse natte droom, maar weet dat jullie onze minachting en verachting hebben verdiend, jullie slijmerige, machtsbeluste, privacyschendende zakken.
16-11-2025, 11:15 door Anoniem
Tja... De sleepwet was nog niet genoeg, big brother wil meer.
Weer een stapje dichter bijbeen totalitair regime.
16-11-2025, 11:17 door Anoniem
Zo vraag je je af waarom je voor een land vecht als soldaat zijnde wanneer het land dat je verdedigd hetzelfde doet als het land waartegen je het probeert tegen te verdedigen...
De vraag is dan of het nog wel waard is te verdedigen als de grootste vijanden van onze vrijheid zich in het eigen parlement bevindt.
16-11-2025, 13:08 door Anoniem
We zijn als volk verdeeld, maar we zijn verenigd in één ding; we willen allemaal geen massasurveillance.
Jammer dat overheden dat niet willen, zij behoren immers te luisteren naar de noood van het volk, en als we iets begrijpen is dat we onze vrijheid en privacy willen behouden.
We willen geen onschuldige mensen als verdachten gaan behandelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onschuldpresumptie
Een belangrijk bericht over massasurveillance:
https://youtu.be/ZMWRFjB-3UE
16-11-2025, 13:27 door Anoniem
In het nieuwe voorstel staat een verplichte identificatie voor minderjarigen, bijvoorbeeld voor het openen van een e-mail- of messengeraccount,dat betekend dus dat iedereen die een e-mail of messengeraccount aanmaakt zich moet identificeren. Vind het raar dat daar niets over word gevraagd.
16-11-2025, 13:46 door Anoniem
Die moet tevens laten weten of hij advies bij de AIVD heeft opgevraagd over de mogelijke veiligheidsgevolgen van het Deense compromisvoorstel

Dan moet Schoof met Akersloot in gesprek, op een. manier dat Szabo het niet te weten komt. Misschien iets voor de administratief medewerkster die de dagelijkse knipselmapjes aan het voormalig opperhoofd van De Dienst en -tot minstens de kerst- nog de partijloze MP is.

(wellicht loopt er nog een opsporingsonderzoek wat dit keer niet voortijdig uitlekt en het gajus er met de buit vandoor gaat)
16-11-2025, 13:50 door Anoniem
Protesteren tegen het beleid van de Europese unie in brussel is de toekomst,
het ongenoegen en de negatieve energie die je in nederland dagelijks voelt
onder de burgers zal zich meer kunnen gaan richten op het eu-dwang beleid,
waaruit dus nu steeds meer protesten en acties uit voort zullen gaan vloeien,
dat is een beeld wat ik nu schets,en waar het naar toe kan gaan.

NL2025
16-11-2025, 13:52 door Anoniem
Is in het nieuwe compromisvoorstel volledig uitgesloten dat chatcontrole in Europa wordt ingevoerd? Waaruit blijkt dat deze absolute garantie bestaat, zodat het compromisvoorstel nooit kan leiden tot het omzeilen van end-to-end encryptie?
Nee, en het blijkt nergens uit want de antwoorden op die vraag zijn vanwege privacy-redenen zwartgelakt. Krijg je met die gruwels van de Going Dark groep. Of in eerste instantie leidt het niet tot omzeilen, maar dan komt er een amendement op om alsnog alles te breken.

Vindt u het onwenselijk als dit wel het geval zou zijn?
Men zou het onwenselijk moeten vinden, maar als puntje bij paaltje komt breien ze er toch wel weer omheen.

Bent u het met de indiener eens dat Nederland niet in kan stemmen met een compromisvoorstel, zolang chatcontrole niet 100 procent is uitgesloten conform de aangenomen motie-Kathmann, zowel nu als in de toekomst?
We onthouden ons van stemming want tegenstemmen zou de positie van Nederland in de onderhandelingen ondermijnen. (Totale onzin)
16-11-2025, 15:51 door Anoniem
Goed dat iemand hier kamervragen over gesteld heeft. Dit onderwerp krijgt te weinig aandacht in de Nederlandse media, maar de potentiële gevolgen zijn heel groot aangezien er voor ChatControl allerlei maatregelen moeten worden getroffen die vooral nadelig zijn voor regulieren gebruikers (client side scanning, verbroken e2e encyptie), maar waarschijnlijk voor de criminelen die echt het doelwit zouden moeten zijn van dit soort maatregelen niet heel veel meer zijn dan een klein ongemak.
Die zetten gewoon een eigen chatserver op en gaan gewoon door met wat ze deden, terwijl de onschuldigen allemaal 'afgeluisterd' worden.
16-11-2025, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem: We zijn als volk verdeeld, maar we zijn verenigd in één ding; we willen allemaal geen massasurveillance.
Hier zou ik niet zo zeker van zijn. Kijk naar hoeveel "gratis" diensten er zijn die gebaseerd zijn op het uithollen van privacy. Kom met een argument als "veiligheid" en "kinderen" en er zullen vele ja-knikkers zijn, voor sommigen heiligt het doel ieder middel.
16-11-2025, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We zijn als volk verdeeld, maar we zijn verenigd in één ding; we willen allemaal geen massasurveillance.
Hier zou ik niet zo zeker van zijn. Kijk naar hoeveel "gratis" diensten er zijn die gebaseerd zijn op het uithollen van privacy. Kom met een argument als "veiligheid" en "kinderen" en er zullen vele ja-knikkers zijn, voor sommigen heiligt het doel ieder middel.
Mhhh, daar heeft u gelijk in ja... Gelukkig zijn er een hoop mensen die er tegen zijn, maar inderdaad lang niet iedereen nee... Vaak mensen die het gehele plaatje niet kunnen bevatten of er doodleuk niet om geven.
16-11-2025, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem: In het nieuwe voorstel staat een verplichte identificatie voor minderjarigen, bijvoorbeeld voor het openen van een e-mail- of messengeraccount,dat betekend dus dat iedereen die een e-mail of messengeraccount aanmaakt zich moet identificeren. Vind het raar dat daar niets over word gevraagd.
Misschien gebeurd dat ook wel, maar in dit geval hebben ze het specifiek over chatcontrole.
16-11-2025, 20:17 door Anoniem
Als uitsluitend minder jarigen zich morten identificeren, moet iedereen dat... Al is t om aan te tonen dat je niet minderjarig bent.

Dus totsle controle.
Btw hier zijn de ministers van justitie van alle EU landen al een tijdje mee bezig om surveillance allesomvattend te maken, hets was de natte droom van in iedergeval de min. V J van ten minste nederland van de afgelopen 15+ jaar.
16-11-2025, 21:31 door Anoniem
Ditmaal heeft het omstreden EU-plan een cruciale verandering ondergaan en heeft het de steun van genoeg lidstaten:

Jaap-Henk Hoepman, privacy-onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen, legde daarover eerder uit: "De Europese Commissie eigent zich het recht toe om mee te kijken naar wat we versturen voordat onze communicatie in een envelop gaat." De consequentie is, zei Hoepman, dat Europa niet alleen alle berichten van Europeanen scant, maar in feite ook alle Europese burgers als verdachten gaat behandelen.

door Huib Modderkolk, 16 november 2025

https://www.volkskrant.nl/buitenland/gaat-de-eu-de-chats-van-alle-burgers-scannen-op-verboden-inhoud-denen-presenteren-nieuw-voorstel-zonder-scherpste-randjes~b244c22e/
17-11-2025, 00:29 door Anoniem
Tja, we moeten de kinders beschermen omdat hun ouders dat niet kunnen, dus weg met privacy, grondrechten en anonimiteit.
17-11-2025, 00:31 door Anoniem
Correctie, ik bedoelde "omdat de ouders daar te laks voor zjn..."
17-11-2025, 08:49 door Anoniem
Het voorstel gaat absoluut niet ver genoeg. Je moet niet alleen alle encryptie verbieden, maar alles.
Ja werkelijk alle informatie en communicatie moet openbaar. Geen achterkamertjes meer, geen vertrouwelijk overleg, geen bankzaken, geen deuren van gebouwen en vervoersmiddelen op slot.
En iedereen heeft dan de morele plicht om te acteren als een ander zich misdraagt. Geen politie meer nodig, geen leger, geen geweld, geen wachtlijsten bij de GGZ, zelfs criminaliteit komt dan niet meer voor.
Je levert een beetje vrijheid in maar je krijgt een utopische samenleving er voor terug!
Waarom hebben we dit idee niet veel eerder bedacht? Het is geniaal!
17-11-2025, 09:08 door Anoniem
Lijkt erop dat 2030 het einde zal zijn. met dit tempo.
17-11-2025, 10:32 door Anoniem
Big Brother will watch you.
17-11-2025, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem: Ditmaal heeft het omstreden EU-plan een cruciale verandering ondergaan en heeft het de steun van genoeg lidstaten:

Jaap-Henk Hoepman, privacy-onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen, legde daarover eerder uit: "De Europese Commissie eigent zich het recht toe om mee te kijken naar wat we versturen voordat onze communicatie in een envelop gaat." De consequentie is, zei Hoepman, dat Europa niet alleen alle berichten van Europeanen scant, maar in feite ook alle Europese burgers als verdachten gaat behandelen.

door Huib Modderkolk, 16 november 2025

https://www.volkskrant.nl/buitenland/gaat-de-eu-de-chats-van-alle-burgers-scannen-op-verboden-inhoud-denen-presenteren-nieuw-voorstel-zonder-scherpste-randjes~b244c22e/

Goed overzichtsartikel! Er is ook een podcast over gemaakt in de reeks Schaduwoorlog van Modderkolk. Boeiende reeks, ove de bekende Modderkolk onderwerpen.
17-11-2025, 11:14 door Anoniem
En alles aan informatie van het publiek weghouden wat "de griezels" niet willen dat u ziet of weet.

Dat is de ware achtergrond van chatcontrol en omdat de maatschappij verdeeld is in voor- en tegenstanders,
komt de laars op uw nek van degene die het met u oneens is (het kan uw buurman zijn of een familielid).

Zo kan 'de macht in de schaduw' zich gemakkelijk continueren en dat doet men al eeuwenlang zo.

Oh, het is vandaag "De dag van de Zwarte Kat, 17-11".
17-11-2025, 12:01 door Anoniem
Kabinet steunt Europese plannen voor online leeftijdsverificatie [ als opmaat voor de invoering van chatcontol. /s ]
maandag 17 november 2025, 11:46 door Redactie

https://www.security.nl/posting/913156/Kabinet+steunt+Europese+plannen+voor+online+leeftijdsverificatie
17-11-2025, 12:34 door Anoniem
Ik ben er laatst achter gekomen dat banken die denken dat er vreemde handelingen pleegt al je bankaccounts (alle) kunnen vastzetten. Dus geen eten kopen of iets dergelijks, dit is 1 van mijn angsten en heb hierom laatst al extra geld gepind.
17-11-2025, 12:39 door Anoniem
Waarom ‘chat control light’ problematisch blijft
"Afzwakkingen worden luid aangekondigd, maar over de uitbreidingen wordt gezwegen."

[De] controle zou vóór versleuteling plaatsvinden. Dat zou volgens privacy-experts de facto het einde van privécommunicatie betekenen. “Alsof de politie bij iedereen een camera in de huiskamer installeert”, zei encryptiespecialist Bart Preneel (Katholieke Universiteit Leuven) daar eerder over in deze krant.

door Dieter De Cleene, 17 november 2025

https://www.demorgen.be/nieuws/afzwakkingen-worden-luid-aangekondigd-maar-over-de-uitbreidingen-wordt-gezwegen-waarom-chat-control-light-problematisch-blijft~bb3863f3/

Het nieuwe Deense CSS-voorstel zal waarschijnlijk dinsdag of woensdag goedkeuring krijgen van de EU-delegaties.
17-11-2025, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben er laatst achter gekomen dat banken die denken dat er vreemde handelingen pleegt al je bankaccounts (alle) kunnen vastzetten. Dus geen eten kopen of iets dergelijks, dit is 1 van mijn angsten en heb hierom laatst al extra geld gepind.

Kwalijke zaak, het zijn immers private ondernemingen. Zou wetgeving moeten komen om dit te verbieden.
17-11-2025, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem: En alles aan informatie van het publiek weghouden wat "de griezels" niet willen dat u ziet of weet.

Dat is de ware achtergrond van chatcontrol en omdat de maatschappij verdeeld is in voor- en tegenstanders,
komt de laars op uw nek van degene die het met u oneens is (het kan uw buurman zijn of een familielid).

Zo kan 'de macht in de schaduw' zich gemakkelijk continueren en dat doet men al eeuwenlang zo.

Oh, het is vandaag "De dag van de Zwarte Kat, 17-11".

Feestdagen wisselen wel eens van datum, als we wikipedia als serieuze bron beschouwen (doe ik) Idee stamt uit 1990, en werd gevierd op 17 februari, en verhuisde in 2007 naar 17 november. Belangrijke data, persoonlijke en historische, moeten we beschermen!

https://it.wikipedia.org/wiki/Festa_del_gatto

Feest van de Zwarte Kat wordt in allerlei landen op andere data gevierd, dus heeft het een religieuze achtergrond? Voor het gemak nam ik voetstootsaan dat het iets Katholieks was.

Dat Sinterklaas in Vlaanderen op 6 december wordt gevierd, weet elke Nederlander van een zekere leeftijd. Dat weet een mens, over zaken waar geen Wiki voor nodig is. Maar de Dag van de Zwarte Kat moest ik toch ook even checken. Ik had er ooit wel van gehoord, maar was niet in mijn geheugen gegrift.
17-11-2025, 18:11 door Anoniem
Door Anoniem: In het nieuwe voorstel staat een verplichte identificatie voor minderjarigen, bijvoorbeeld voor het openen van een e-mail- of messengeraccount,dat betekend dus dat iedereen die een e-mail of messengeraccount aanmaakt zich moet identificeren. Vind het raar dat daar niets over word gevraagd.

Precies, dat iedereen zich daarom zal moeten legitimeren wordt nooit duidelijk benoemd. Zo prachtig gepresenteerd, onze kinderen die beschermd moeten worden maar wel even ten koste van de anonimiteit. Vergeet niet dat anonimiteit een groot goed is dat zelfcensuur voorkomt en ervoor zorgt dat je werkelijk vrijuit durft te spreken zonder angst voor represailles.
18-11-2025, 20:03 door Anoniem
De kwaadaardige tumor van propriëtaire big tech heeft de kern van ons leven aangetast en zijn giftige uitlopers wijd en zijd verspreid. Te lang koester ik een wrok jegens deze grote bedrijven, hun verraderlijke aanwezigheid blijft lang hangen nadat hun producten zijn weggegooid – een constante, lekkende dreiging.

Big tech is de kwaadaardige tumor die onze privacy verstikt en onze meest intieme elektronische interacties in gevaar brengt. Ze exploiteren ons leven en gebruiken onze meest kwetsbare momenten als een nieuwe bron die kan worden ontgonnen en verkocht – onze families, herinneringen en verlangens worden verslonden door hun genadeloze algoritmen. Google, Apple, Microsoft en consorten zijn kleine duiveltjes die onze ziel plunderen voor koud, hard gewin.

Maar de ware schurken loeren in de schaduwen, vermomd als onze beschermers. Overheden, die belast zijn met het beschermen van onze belangen, werken in plaats daarvan samen met deze datadieven en voeren draconische wetten in zoals het sleepnet, chatcontrole en maatregelen voor gegevensbewaring. Ze misbruiken hun macht en gebruiken maatregelen zoals het weglaten van namen, lobbyen en Byzantijnse kleine lettertjes om ons verder te verstrikken in hun web van bedrog.

Samen vormen deze partners in crime – zowel de grote technologiebedrijven als de overheden – een crimineel terroristisch datakartel, vastbesloten om ons leven te vermarkten. Zij zijn de monsters in de kast, de spoken onder het bed, de fluisterende schaduwen in onze digitale duisternis. En wij, de onwetende slachtoffers, zijn de olie die ze uit de grond stampen, de zielen die ze verhandelen, de levens die ze vernietigen voor eigen gewin, terwijl ze zich als een ware seksuele aanrander aan je opdringen, ook al doe je er alles aan om ze van je af te houden.
Is dit echt wat we willen?
20-11-2025, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem: De kwaadaardige tumor van propriëtaire big tech heeft de kern van ons leven aangetast

In een gezamenlijke noodkreet waarschuwen de Nederlandse publieke en commerciële omroepen, kranten, persbureau ANP, andere nieuwsbedrijven en journalistenvakbond NVJ dat de „mondiale techbedrijven” een „ernstige bedreiging vormen voor de democratische weerbaarheid, de strategische autonomie en daarmee de veiligheid van Nederland”.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/20/noodkreet-nederlandse-media-over-ernstige-bedreiging-door-grote-techbedrijven-a4913016

Niet eerder zijn alle grote Nederlandse nieuwsmedia zo eendrachtig naar buiten getreden met een appèl aan de politiek.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.