image

Duizenden OM-medewerkers ondertekenen brandbrief over ict-problemen

vrijdag 21 november 2025, 09:35 door Redactie, 20 reacties

Duizenden medewerkers van het Openbaar Ministerie hebben een brandbrief ondertekend over de ict-problemen bij de organisatie en roepen het College van procureurs-generaal op tot actie. Volgens het College is het personeel mede door de inbraak op de Citrix-omgeving en al langer spelende ict-problemen de afgelopen periode zwaar op de proef gesteld. Eerder liet het College in een reactie op een brief van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak (NVvR) weten dat er een nieuwe Outlook-omgeving komt en er extra servers zijn bijgeplaatst voor de (thuis-)werkomgeving.

Volgens de OM-medewerkers is door de falende ict-infrastructuur, hoge werkdruk en nieuwe bezuinigingen "de staat van de rechtsstaat in het geding". Een woordvoerder van Comité OM Onder Druk, dat de brandbrief opstelde, laat tegenover NRC weten dat de ict-problemen het gevolg zijn van jarenlange onvoldoende bestendige en consequente investeringen en eerdere bezuinigingen.

Eerder luidde ook de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak de noodklok over de ict-problemen bij het OM (pdf). "De laatste maanden is duidelijk sprake van snel groeiende ontevredenheid. Niet alleen reageren steeds meer OM’ers moe en gelaten op de zoveelste ict-storing, ook raken zij uitgeput en gefrustreerd, omdat concrete maatregelen om de ict duurzaam op orde te krijgen uitblijven en de werkdruk onverminderd hoog blijft."

"Outlook-problematiek"

In een reactie op de brief van de NVvR laat het College weten dat het de belangrijkste problemen in kaart heeft en dat die waar mogelijk van een passende oplossing worden voorzien. "Zo wordt voor de aanhoudende Outlook-problematiek een nieuwe omgeving ingericht. Deze nieuwe omgeving heeft meer capaciteit: dit betekent dat er meer mailverkeer kan worden verwerkt en Outlook weer beter functioneert." De overstap naar deze omgeving zou eind maart volgend jaar moeten zijn afgerond.

Verder stelt het College dat onlangs bijgeplaatste servers een merkbaar positieve impact hebben op de (thuis-)werkomgeving. "Wat vertrouwen geeft in de verdere verbeteringen die zullen volgen. Daarnaast zijn we bezig met het zorgvuldig doorlopen van het aanbestedingsproces voor de kantoorautomatisering." Het College voegt toe dat het ondanks de ict-problemen rekening moet houden met "krappere financiële kaders".

Het College zegt in samenspraak met hoofdofficieren nog een uitgebreide reactie op de brandbrief te zullen geven. Daarnaast zal er ook een gesprek met Comité OM Onder Druk plaatsvinden. "Intussen wordt onafgebroken gewerkt aan het herstellen en verbeteren van de ict-infrastructuur en worden stap voor stap verbeteringen doorgevoerd", aldus het College.

Reacties (20)
21-11-2025, 10:49 door Anoniem
Misschien een keer openheid creëren hoeveel incidenten, wijzigingen en projecten een ICT afdeling ontvangt.
En daarbij ook (desnoods anoniem) wie de top 10 is die het meest gebruik maakt van de dienstverlening. Die dagelijks belt of langs komt bij de servicedesk. En ook niet te vergeten de VIP's of bepaalde kritische afdelingen die direct hulp eisen ongeacht wat het probleem is.

Ik zie velen ICT'ers die onderdruk staan. Gebruikers zijn mondiger geworden, minder zelfstandig en lui om een probleem normaal te beschrijven (meest genoemd: werkt niet punt)..

De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.
21-11-2025, 10:58 door Anoniem
Volgens de initiatiefnemers, verenigd in een actiecomité, komen de kwaliteit en continuïteit van hun werk in het geding, "en daarmee ook de staat van de rechtsstaat". "Fouten liggen op de loer, omdat systemen niet werken en medewerkers er moedeloos van worden", staat in een samenvatting van de brief die door het OM aan de NOS verstrekt is.

https://nos.nl/artikel/2591289-3000-medewerkers-openbaar-ministerie-sturen-brandbrief-over-ict-problemen
21-11-2025, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien een keer openheid creëren hoeveel incidenten, wijzigingen en projecten een ICT afdeling ontvangt.
En daarbij ook (desnoods anoniem) wie de top 10 is die het meest gebruik maakt van de dienstverlening. Die dagelijks belt of langs komt bij de servicedesk. En ook niet te vergeten de VIP's of bepaalde kritische afdelingen die direct hulp eisen ongeacht wat het probleem is.

Ik zie velen ICT'ers die onderdruk staan. Gebruikers zijn mondiger geworden, minder zelfstandig en lui om een probleem normaal te beschrijven (meest genoemd: werkt niet punt)..

De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.

waarom doe je aan victim blaming?

je verzint allerlei dingen erbij die bij het OM niet van toepassing zijn....

en om eerlijk te zijn, outlook is gewoon een gedrocht ook waarbij de web interface (subtiel maar merkbaar) steeds net ietjse anders werk "ineens". dan werk de delete knop wel om een mail te wissen, en dan op de andere dag weer een periode niet. dan worden mails automatisch weer gesorteerd, dan weer een dag later nadat je dingen weer ingesteld hebt, is het weer anders en lukt het je niet om het oude gedrag weer terug te krijgen. en waarom MOET er dan die webmail gebruikt worden en mag je niet meer een std IMAPS client hebben die een kalme stabiele UI heeft?

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
21-11-2025, 15:44 door Joep Lunaar - Bijgewerkt: 21-11-2025, 15:48
Door Anoniem: Misschien een keer openheid creëren hoeveel incidenten, wijzigingen en projecten een ICT afdeling ontvangt.
En daarbij ook (desnoods anoniem) wie de top 10 is die het meest gebruik maakt van de dienstverlening. Die dagelijks belt of langs komt bij de servicedesk. En ook niet te vergeten de VIP's of bepaalde kritische afdelingen die direct hulp eisen ongeacht wat het probleem is.

Ik zie velen ICT'ers die onderdruk staan. Gebruikers zijn mondiger geworden, minder zelfstandig en lui om een probleem normaal te beschrijven (meest genoemd: werkt niet punt)..

De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.
Het probleem is dat (o.a.) een essentiële dienst als e-mail bijzonder vaak slecht of niet werkt.
Het probleem is niet dat (wanhopige) gebruikers bij het OM klagen of lastig zijn voor het IT beheer.

En laten we wel wezen: MS Outlook is een draak van een mail client.
Sorry, ik ga even los op MS Outlook (met name "for Windows", "for macOS" is iets stabieler).

Vaak onbegrijpelijk traag opstarten, onbegrijpelijk foutmeldingen, fataal en futiel door elkaar, de user interface die vaak niet kan worden gestart (vensters kunnen niet worden geopend) en waarvoor dan eenmalig met een extra optie moet worden opgestart (outlook.exe /navpane reset) wat soms soelaas biedt, vaak als remedie voor een storing is opnieuw aanmaken van het "profiel" vereist, enz. En ook zo'n fijne: bij doorklikken op een foutcode landen op een het algemene hulppagina; het is een kutzootje.

Met centraal beheer kan daar nog enigszins mee worden omgegaan door dan maar de PC "in te lopen" (kost maar een kwartier, waarna door opnieuw opbouwen van caches enz het systeem nog een tijd wel langzaaaaam is. Dat is niet de oorzaak verhelpen, maar vanuit een bekende werkende toestand opnieuw beginnen, het wc-papier principe.

Een godvergeten schande dat Microsoft meer belang hecht aan vendor lock-in middels propreatary oplossingen dan aan het belang van haar gebruikers bij een goede interoperabele oplossing.

En, een godvergeten schande dat de IT managers bij de overheid zich voor dat karretje hebben laten spannen, dat ondank het al in 2006 afgekondigde beleid (Nederland open in Verbinding), gebruik free open source en gebruik open standaarden, en alleen dan niet als daarvoor onontkoombare dwingende redenen zijn (comply or explain).
21-11-2025, 16:01 door biggusdiggus
Door Anoniem: Misschien een keer openheid creëren hoeveel incidenten, wijzigingen en projecten een ICT afdeling ontvangt.
En daarbij ook (desnoods anoniem) wie de top 10 is die het meest gebruik maakt van de dienstverlening. Die dagelijks belt of langs komt bij de servicedesk. En ook niet te vergeten de VIP's of bepaalde kritische afdelingen die direct hulp eisen ongeacht wat het probleem is.

Ik zie velen ICT'ers die onderdruk staan. Gebruikers zijn mondiger geworden, minder zelfstandig en lui om een probleem normaal te beschrijven (meest genoemd: werkt niet punt)..

De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.

je mist de plank en doet aan slachtoffer-de-schuld geven. misschien moeten profesionele mensen die essentieel voor de maatschapij zijn, denk aan rechters, artsen, docenten, agenten enzv, niet continue latig gevallen worden met die geforceerde veranderingetjes die MS opdringt in hun producten: subtiele UI veranderingen die workflows / mussle memory veranderen tot aan klote-piloot AI dingen waar ze niet op zitten te wachten. de outlook interface staat hier wel om bekend bij velen en wordt door velen als een grote frustratie bron gezien.
21-11-2025, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:

...
De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.

De mondigheid van kantoorklerken en patienten vind ik ergens niet te vergelijken.

Veel patienten zwijgen, om niet ten prooi te vallen aan treiteren en verholen sadistische trekjes van personeel.

Een kantoorklerk kan iemand van afdeling automatisering geen blauw oog slaan, wel een kopje koffie over de schouder heen laten kantelen ("sorry, iemand liep tegen mij aan") dat gebeurt, een beetje afhankelijk van de bedrijfscultuur, de optelsom van mentaliteit en gedragingen die toegestaan worden door het management.

In de zorg zijn het veelal zgn zelfsturende teams, beetje afhankelijk van het type zorg, want de zorg is een heel brede economische sector.

Zelf in verpleeghuis gewerkt, en werkprocessen map bijgehouden, dus geen onzin.

Vroeger, een jaar of vijftien, twintig geleden, was een auto, laptop en telefoon van het bedrijf die ook privé gebruikt mocht worden, een aanlokkelijke arbeidsvoorwaarde die personeel trok, maar ook behield voor het bedrijf. Natuurlijk had het bedrijf daar ook werk aan, het een beetje fris houden van die laptops en telefonie.

Maar ik herken het wel, laptop van de zaak werd vervoerd in bijgeleverde tas, nu smijten ze dat op tafel of de grond met de mededeling "doet het niet."

Trainingen voor het gebruik bij nieuw OS werden ook veel serieuzer genomen, tips voor thuisgebruik ook. Uitgebreid het theoretisch-technische gedeelte zo verfrissend mogelijk overdragen, om tot gewenst computergebruiksgedragnj te komen. Als de argumenten indalen, dan proberen de meesten de afdeling automatisering ook ten dienste te staan.

Een keer een echte rotzak in buitendienst gehad, eentje met ICT achtergrond die geswitcht was, wel eens een laptop met "Iets Leuks" meegegeven, om het hem af te leren. Eerst nog aangeboden weer bij automatisering te gaan werken, wilde hij niet, dus toen maar zo.

Figuur dook later wel weer in ICT op, ik heb hem altijd fysiek weten te ontwijken, totdat hij mij had weten te vinden.

Zie het maar zo: de samenleving is veranderd, de mens en zijn relatie met informatie en technologie ook.
21-11-2025, 16:24 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens de initiatiefnemers, verenigd in een actiecomité, komen de kwaliteit en continuïteit van hun werk in het geding, "en daarmee ook de staat van de rechtsstaat". "Fouten liggen op de loer, omdat systemen niet werken en medewerkers er moedeloos van worden", staat in een samenvatting van de brief die door het OM aan de NOS verstrekt is.

https://nos.nl/artikel/2591289-3000-medewerkers-openbaar-ministerie-sturen-brandbrief-over-ict-problemen

Valt mij ook op, mensen tot over de rand van mentaal dragelijke duwen, ze helemaal opbranden, omdat macht en machtsuitoefening een gezelschapsspel is.

Zolang de echte Nederlandse ICT schurken nog vrij rond lopen, zal het er niet beter op worden. Ook dat heeft met OM en ICT en budgetten te maken. Maar ook met leidinggevenden, die alles maar van zich af kunnen laten glijden omdat er geen correctie van bovenaf op deze lieden mogelijk is.

Ach waar ken ik dit gedrag nog meer van. Overal eigenlijk.
21-11-2025, 20:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien een keer openheid creëren hoeveel incidenten, wijzigingen en projecten een ICT afdeling ontvangt.
En daarbij ook (desnoods anoniem) wie de top 10 is die het meest gebruik maakt van de dienstverlening. Die dagelijks belt of langs komt bij de servicedesk. En ook niet te vergeten de VIP's of bepaalde kritische afdelingen die direct hulp eisen ongeacht wat het probleem is.

Ik zie velen ICT'ers die onderdruk staan. Gebruikers zijn mondiger geworden, minder zelfstandig en lui om een probleem normaal te beschrijven (meest genoemd: werkt niet punt)..

De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.

waarom doe je aan victim blaming?

je verzint allerlei dingen erbij die bij het OM niet van toepassing zijn....

en om eerlijk te zijn, outlook is gewoon een gedrocht ook waarbij de web interface (subtiel maar merkbaar) steeds net ietjse anders werk "ineens". dan werk de delete knop wel om een mail te wissen, en dan op de andere dag weer een periode niet. dan worden mails automatisch weer gesorteerd, dan weer een dag later nadat je dingen weer ingesteld hebt, is het weer anders en lukt het je niet om het oude gedrag weer terug te krijgen. en waarom MOET er dan die webmail gebruikt worden en mag je niet meer een std IMAPS client hebben die een kalme stabiele UI heeft?

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
Precies dit ja. Microsoft en settings is een heel slecht huwelijk. Waardeloos en dan ook nog durven te klagen over de gebruiksvriendelijkheid van andere systemen. Volgens mij is elk alternatief vriendelijker iig vwb settings.
21-11-2025, 20:09 door Anoniem
Door Joep Lunaar:
Door Anoniem: Misschien een keer openheid creëren hoeveel incidenten, wijzigingen en projecten een ICT afdeling ontvangt.
En daarbij ook (desnoods anoniem) wie de top 10 is die het meest gebruik maakt van de dienstverlening. Die dagelijks belt of langs komt bij de servicedesk. En ook niet te vergeten de VIP's of bepaalde kritische afdelingen die direct hulp eisen ongeacht wat het probleem is.

Ik zie velen ICT'ers die onderdruk staan. Gebruikers zijn mondiger geworden, minder zelfstandig en lui om een probleem normaal te beschrijven (meest genoemd: werkt niet punt)..

De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.
Het probleem is dat (o.a.) een essentiële dienst als e-mail bijzonder vaak slecht of niet werkt.
Het probleem is niet dat (wanhopige) gebruikers bij het OM klagen of lastig zijn voor het IT beheer.

En laten we wel wezen: MS Outlook is een draak van een mail client.
Sorry, ik ga even los op MS Outlook (met name "for Windows", "for macOS" is iets stabieler).

Vaak onbegrijpelijk traag opstarten, onbegrijpelijk foutmeldingen, fataal en futiel door elkaar, de user interface die vaak niet kan worden gestart (vensters kunnen niet worden geopend) en waarvoor dan eenmalig met een extra optie moet worden opgestart (outlook.exe /navpane reset) wat soms soelaas biedt, vaak als remedie voor een storing is opnieuw aanmaken van het "profiel" vereist, enz. En ook zo'n fijne: bij doorklikken op een foutcode landen op een het algemene hulppagina; het is een kutzootje.

Met centraal beheer kan daar nog enigszins mee worden omgegaan door dan maar de PC "in te lopen" (kost maar een kwartier, waarna door opnieuw opbouwen van caches enz het systeem nog een tijd wel langzaaaaam is. Dat is niet de oorzaak verhelpen, maar vanuit een bekende werkende toestand opnieuw beginnen, het wc-papier principe.

Een godvergeten schande dat Microsoft meer belang hecht aan vendor lock-in middels propreatary oplossingen dan aan het belang van haar gebruikers bij een goede interoperabele oplossing.

En, een godvergeten schande dat de IT managers bij de overheid zich voor dat karretje hebben laten spannen, dat ondank het al in 2006 afgekondigde beleid (Nederland open in Verbinding), gebruik free open source en gebruik open standaarden, en alleen dan niet als daarvoor onontkoombare dwingende redenen zijn (comply or explain).
IK heb geprobeerd een verstuurde mail opnieuw te versturen met een wijziging. Ben na 1 uur zoeken gillend weggelopen.
21-11-2025, 20:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

...
De zorgsector zegt vaak dat zij de agressie en mondigheid niet accepteren van patiënten. Moet je een paar dagen op de ICT afdeling lopen. Als een telefoon hoesje bij een gebruiker stuk is of een app die vast loopt op een telefoon moet je eens zien hoe veel tijd zo'n gebruiker kost en hoe de gebruiker reageert. De ict'ers (en ict managers) moeten momenteel een huid hebben van beton. Het aantal ICT'ers op het aantal gebruikers gaat hierdoor stijgen.

Vroeger werd er zorgvuldig omgegaan met apparatuur en leerde gebruikers het pakket waar ze mee moeten werken in en uit. Nu moet de it'er alles uitleggen en herhalen voor de aankomende jaren en apparatuur (iphone of laptop) zien gebruikers echt als het zelfde als een kartonnen bekertje.

Dit gaat absoluut te kosten van veiligheid.

De mondigheid van kantoorklerken en patienten vind ik ergens niet te vergelijken.

Veel patienten zwijgen, om niet ten prooi te vallen aan treiteren en verholen sadistische trekjes van personeel.

Een kantoorklerk kan iemand van afdeling automatisering geen blauw oog slaan, wel een kopje koffie over de schouder heen laten kantelen ("sorry, iemand liep tegen mij aan") dat gebeurt, een beetje afhankelijk van de bedrijfscultuur, de optelsom van mentaliteit en gedragingen die toegestaan worden door het management.

In de zorg zijn het veelal zgn zelfsturende teams, beetje afhankelijk van het type zorg, want de zorg is een heel brede economische sector.

Zelf in verpleeghuis gewerkt, en werkprocessen map bijgehouden, dus geen onzin.

Vroeger, een jaar of vijftien, twintig geleden, was een auto, laptop en telefoon van het bedrijf die ook privé gebruikt mocht worden, een aanlokkelijke arbeidsvoorwaarde die personeel trok, maar ook behield voor het bedrijf. Natuurlijk had het bedrijf daar ook werk aan, het een beetje fris houden van die laptops en telefonie.

Maar ik herken het wel, laptop van de zaak werd vervoerd in bijgeleverde tas, nu smijten ze dat op tafel of de grond met de mededeling "doet het niet."

Trainingen voor het gebruik bij nieuw OS werden ook veel serieuzer genomen, tips voor thuisgebruik ook. Uitgebreid het theoretisch-technische gedeelte zo verfrissend mogelijk overdragen, om tot gewenst computergebruiksgedragnj te komen. Als de argumenten indalen, dan proberen de meesten de afdeling automatisering ook ten dienste te staan.

Een keer een echte rotzak in buitendienst gehad, eentje met ICT achtergrond die geswitcht was, wel eens een laptop met "Iets Leuks" meegegeven, om het hem af te leren. Eerst nog aangeboden weer bij automatisering te gaan werken, wilde hij niet, dus toen maar zo.

Figuur dook later wel weer in ICT op, ik heb hem altijd fysiek weten te ontwijken, totdat hij mij had weten te vinden.

Zie het maar zo: de samenleving is veranderd, de mens en zijn relatie met informatie en technologie ook.
De dames in de zorg durven niet meer te klagen over ICT. Ze hebben hier nieuwe Microsoft Dell laptops a € 2400 !! gekregen. Wat een dure onwerkbare ondingen. Ze hadden een ippad dat werkte prima. Zelfs een chromebook van € 500 zou prima kunnen werken want het enige wat nodig is is een browser!
Maarja je weet hoe het gaat he. Externe manager bepaalt, niet de gebruiker, die ook nog maar eens 1 dag opleiding krijgen.
22-11-2025, 00:12 door Joep Lunaar - Bijgewerkt: 22-11-2025, 00:12
Nu we toch toegeven aan kankeren op die troep:

Jarenlang, ja echt meerdere jaren, zelfs nadat het "probleempje" bekend was, bood MS Outlook een functie om een plaatje in een e-mailbericht in te voegen en bij te snijden, maar dat zat een lullig foutje, nee, een onvergeeflijke fout in. Als de gebruiker een deel van een plaatje wegsneed, bijvoorbeeld omdat het de ontvanger niet aanging, dan kreeg de ontvanger ogenschijnlijk dat deel van het plaatje ook niet te zien. Maar, als de ontvanger dan het plaatje (een bijlage) opsloeg en het opgeslagen bestand daarna met een ander programma opende, voilà, het hele plaatje, ook al hetgeen de verzender dacht te hebben weggesneden. Heel gênant.

Een producent die de belangen van haar gebruikers zo weinig gewicht toekent, maakt verkeerde afwegingen. Niets verzekert ons, de maatschappij, dat voornoemde producent betroffen belangen nu wel behoorlijk afweegt,
22-11-2025, 01:30 door Anoniem
Door Joep Lunaar: Nu we toch toegeven aan kankeren op die troep:

Jarenlang, ja echt meerdere jaren, zelfs nadat het "probleempje" bekend was, bood MS Outlook een functie om een plaatje in een e-mailbericht in te voegen en bij te snijden, maar dat zat een lullig foutje, nee, een onvergeeflijke fout in. Als de gebruiker een deel van een plaatje wegsneed, bijvoorbeeld omdat het de ontvanger niet aanging, dan kreeg de ontvanger ogenschijnlijk dat deel van het plaatje ook niet te zien. Maar, als de ontvanger dan het plaatje (een bijlage) opsloeg en het opgeslagen bestand daarna met een ander programma opende, voilà, het hele plaatje, ook al hetgeen de verzender dacht te hebben weggesneden. Heel gênant.

Een producent die de belangen van haar gebruikers zo weinig gewicht toekent, maakt verkeerde afwegingen. Niets verzekert ons, de maatschappij, dat voornoemde producent betroffen belangen nu wel behoorlijk afweegt,

Dit herinner ik mij ook nog. Ik heb computergebruikers moeten opvoeden. Het was niet zo dat de verzender het dacht te weg te snijden.PDF, en zwart gelakte delen tekst, dat was een vergelijkbaar iets in het bekende Adobe-lek en pdf readers, en pdf makers.
22-11-2025, 08:58 door Anoniem
Door Anoniem:

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
Maar ligt het aan IT, of omdat de organisatie gewoon de adviezen van IT niet wilt volgen?

Organisatie willen het liefst zo min mogelijk veranderingen. Dus blijven ze op een hele oude versie draaien zolang het mogelijk, ondanks adviezen van IT.
Dan komt de echte EOL van het product, en beginnen ze met plannen te maken om te migreren. Ondertussen mag IT die oude ellende draaiende houden, die de laatste veiligheidsstandaarden niet ondersteund.

Will IT legacy configuratie aanpassen, lopen ze vast dat koninkrijkjes niet willen veranderen, of alles op hun eigen manier exact willen hebben.

Wilt IT innoveren en een keer voorop lopen, zegt iedereen dat het weer "kut" is en dat niemand er op zit te wachten (AI).
Wilt IT de security verhogen, is het weer te complex voor de gebruikers.
Wilt IT hardening toepassen, werken de legacy applicaties weer niet na de aanpassing.

Is het wel altijd IT, wie de oorzaak is?
22-11-2025, 09:04 door Anoniem
22-11-2025, 10:01 door Anoniem
Door Joep Lunaar: Nu we toch toegeven aan kankeren op die troep:

Jarenlang, ja echt meerdere jaren, zelfs nadat het "probleempje" bekend was, bood MS Outlook een functie om een plaatje in een e-mailbericht in te voegen en bij te snijden, maar dat zat een lullig foutje, nee, een onvergeeflijke fout in. Als de gebruiker een deel van een plaatje wegsneed, bijvoorbeeld omdat het de ontvanger niet aanging, dan kreeg de ontvanger ogenschijnlijk dat deel van het plaatje ook niet te zien. Maar, als de ontvanger dan het plaatje (een bijlage) opsloeg en het opgeslagen bestand daarna met een ander programma opende, voilà, het hele plaatje, ook al hetgeen de verzender dacht te hebben weggesneden. Heel gênant.

Een producent die de belangen van haar gebruikers zo weinig gewicht toekent, maakt verkeerde afwegingen. Niets verzekert ons, de maatschappij, dat voornoemde producent betroffen belangen nu wel behoorlijk afweegt,
Het zijn niet alleen verkeerde afwegingen; de basis software is van dermate slechte kwaliteit dat verbeteringen tot andere problemen leidt, zelfs tot helemaal niet meer kunnen opstarten (zie recente recovery methoden). Niveau jaren 80/90
22-11-2025, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
Maar ligt het aan IT, of omdat de organisatie gewoon de adviezen van IT niet wilt volgen?

Organisatie willen het liefst zo min mogelijk veranderingen. Dus blijven ze op een hele oude versie draaien zolang het mogelijk, ondanks adviezen van IT.
Dan komt de echte EOL van het product, en beginnen ze met plannen te maken om te migreren. Ondertussen mag IT die oude ellende draaiende houden, die de laatste veiligheidsstandaarden niet ondersteund.

Will IT legacy configuratie aanpassen, lopen ze vast dat koninkrijkjes niet willen veranderen, of alles op hun eigen manier exact willen hebben.

Wilt IT innoveren en een keer voorop lopen, zegt iedereen dat het weer "kut" is en dat niemand er op zit te wachten (AI).
Wilt IT de security verhogen, is het weer te complex voor de gebruikers.
Wilt IT hardening toepassen, werken de legacy applicaties weer niet na de aanpassing.

Is het wel altijd IT, wie de oorzaak is?
Waarschijnlijk ben je een beginner. IT dient te luisteren naar de gebruiker. Het is niet andersom. Die arrogantie proef je altijd bij MS verkopers met hun waardeloze dure systemen.
Verder dient er voortgebouwd te worden op wat al beschikbaar is en niet steeds het wiel opnieuw uitvinden. Open source dus.
22-11-2025, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
Maar ligt het aan IT, of omdat de organisatie gewoon de adviezen van IT niet wilt volgen?

Organisatie willen het liefst zo min mogelijk veranderingen. Dus blijven ze op een hele oude versie draaien zolang het mogelijk, ondanks adviezen van IT.
Dan komt de echte EOL van het product, en beginnen ze met plannen te maken om te migreren. Ondertussen mag IT die oude ellende draaiende houden, die de laatste veiligheidsstandaarden niet ondersteund.

Will IT legacy configuratie aanpassen, lopen ze vast dat koninkrijkjes niet willen veranderen, of alles op hun eigen manier exact willen hebben.

Wilt IT innoveren en een keer voorop lopen, zegt iedereen dat het weer "kut" is en dat niemand er op zit te wachten (AI).
Wilt IT de security verhogen, is het weer te complex voor de gebruikers.
Wilt IT hardening toepassen, werken de legacy applicaties weer niet na de aanpassing.

Is het wel altijd IT, wie de oorzaak is?
Waarschijnlijk ben je een beginner. IT dient te luisteren naar de gebruiker.
30 jaar IT ervaring bij ZZP, MKB, enterprise en overheid.

Maar je definitie gaat al verkeerd, gebruiker of de business? Groot verschil. Maar ik laat je precies zien waar het probleem zit, business wil niet upgraden, dus IT moet het maar draaiend houden.
Security wil de IT veiligheid verhogen, IT moet met adviezen, maar business wil dit niet niet.

Ik laat je precies zien,dat IT ondersteund is, maar dat de business aka gebruikers het niet willen. Maar IT krijgt de schuld, zoals jij dus nu ook doet.

Het is niet andersom. Die arrogantie proef je altijd bij MS verkopers met hun waardeloze dure systemen.
Je laat precies zien dat je het totaal verkeerd begrepen hebt.
Het is juist niet de MS verkopers die het probleem zijn. Je laat juist precies zien, waar het probleem zit. Personen die adviezen geven, maar eigenlijk geen idee, wat er noodzakelijk is.

Verder dient er voortgebouwd te worden op wat al beschikbaar is en niet steeds het wiel opnieuw uitvinden. Open source dus.
Zo'n standaard consultant / verkopers advies die niet begrijpen wat nu eigenlijk echt belangrijk is voor de business.

Open source is geen oplossing, maar eeb buzzoword voor iemand die het niet begrijpt. Maar sterker nog, kan veel duurder en complexer zijn, want je moet alles zelf aan elkaar koppelen en onderhouden. Bedrijven zitten daar niet op te wachten.
23-11-2025, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
Maar ligt het aan IT, of omdat de organisatie gewoon de adviezen van IT niet wilt volgen?

Organisatie willen het liefst zo min mogelijk veranderingen. Dus blijven ze op een hele oude versie draaien zolang het mogelijk, ondanks adviezen van IT.
Dan komt de echte EOL van het product, en beginnen ze met plannen te maken om te migreren. Ondertussen mag IT die oude ellende draaiende houden, die de laatste veiligheidsstandaarden niet ondersteund.

Will IT legacy configuratie aanpassen, lopen ze vast dat koninkrijkjes niet willen veranderen, of alles op hun eigen manier exact willen hebben.

Wilt IT innoveren en een keer voorop lopen, zegt iedereen dat het weer "kut" is en dat niemand er op zit te wachten (AI).
Wilt IT de security verhogen, is het weer te complex voor de gebruikers.
Wilt IT hardening toepassen, werken de legacy applicaties weer niet na de aanpassing.

Is het wel altijd IT, wie de oorzaak is?
Waarschijnlijk ben je een beginner. IT dient te luisteren naar de gebruiker.
30 jaar IT ervaring bij ZZP, MKB, enterprise en overheid.

Maar je definitie gaat al verkeerd, gebruiker of de business? Groot verschil. Maar ik laat je precies zien waar het probleem zit, business wil niet upgraden, dus IT moet het maar draaiend houden.
Security wil de IT veiligheid verhogen, IT moet met adviezen, maar business wil dit niet niet.

Ik laat je precies zien,dat IT ondersteund is, maar dat de business aka gebruikers het niet willen. Maar IT krijgt de schuld, zoals jij dus nu ook doet.

Het is niet andersom. Die arrogantie proef je altijd bij MS verkopers met hun waardeloze dure systemen.
Je laat precies zien dat je het totaal verkeerd begrepen hebt.
Het is juist niet de MS verkopers die het probleem zijn. Je laat juist precies zien, waar het probleem zit. Personen die adviezen geven, maar eigenlijk geen idee, wat er noodzakelijk is.

Verder dient er voortgebouwd te worden op wat al beschikbaar is en niet steeds het wiel opnieuw uitvinden. Open source dus.
Zo'n standaard consultant / verkopers advies die niet begrijpen wat nu eigenlijk echt belangrijk is voor de business.

Open source is geen oplossing, maar eeb buzzoword voor iemand die het niet begrijpt. Maar sterker nog, kan veel duurder en complexer zijn, want je moet alles zelf aan elkaar koppelen en onderhouden. Bedrijven zitten daar niet op te wachten.

ja ja en jij weet het wel allemaal he :P
24-11-2025, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

professionals, dat zijn mensen die belangrijk en betaald werk doen, zoals rechters en advocaten, medici, docenten en wetenschappers, agenten etc. etc., die moet je niet onderhevig laten zijn aan de grillen van een software fabrikant die steeds een "ik weet wel beter voor jouw" meninkje er op na houdt! je moet ze daarnaast helemaal al niet weg zetten als "lastige mensen" omdat de ICT faalt een stabiele omgeving te bieden en eerder overal en iedereen die kut-pilot AI door de strot probeert te duwen....
Maar ligt het aan IT, of omdat de organisatie gewoon de adviezen van IT niet wilt volgen?

Organisatie willen het liefst zo min mogelijk veranderingen. Dus blijven ze op een hele oude versie draaien zolang het mogelijk, ondanks adviezen van IT.
Dan komt de echte EOL van het product, en beginnen ze met plannen te maken om te migreren. Ondertussen mag IT die oude ellende draaiende houden, die de laatste veiligheidsstandaarden niet ondersteund.

Will IT legacy configuratie aanpassen, lopen ze vast dat koninkrijkjes niet willen veranderen, of alles op hun eigen manier exact willen hebben.

Wilt IT innoveren en een keer voorop lopen, zegt iedereen dat het weer "kut" is en dat niemand er op zit te wachten (AI).
Wilt IT de security verhogen, is het weer te complex voor de gebruikers.
Wilt IT hardening toepassen, werken de legacy applicaties weer niet na de aanpassing.

Is het wel altijd IT, wie de oorzaak is?
Waarschijnlijk ben je een beginner. IT dient te luisteren naar de gebruiker.
30 jaar IT ervaring bij ZZP, MKB, enterprise en overheid.

Maar je definitie gaat al verkeerd, gebruiker of de business? Groot verschil. Maar ik laat je precies zien waar het probleem zit, business wil niet upgraden, dus IT moet het maar draaiend houden.
Security wil de IT veiligheid verhogen, IT moet met adviezen, maar business wil dit niet niet.

Ik laat je precies zien,dat IT ondersteund is, maar dat de business aka gebruikers het niet willen. Maar IT krijgt de schuld, zoals jij dus nu ook doet.

Het is niet andersom. Die arrogantie proef je altijd bij MS verkopers met hun waardeloze dure systemen.
Je laat precies zien dat je het totaal verkeerd begrepen hebt.
Het is juist niet de MS verkopers die het probleem zijn. Je laat juist precies zien, waar het probleem zit. Personen die adviezen geven, maar eigenlijk geen idee, wat er noodzakelijk is.

Verder dient er voortgebouwd te worden op wat al beschikbaar is en niet steeds het wiel opnieuw uitvinden. Open source dus.
Zo'n standaard consultant / verkopers advies die niet begrijpen wat nu eigenlijk echt belangrijk is voor de business.

Open source is geen oplossing, maar eeb buzzoword voor iemand die het niet begrijpt. Maar sterker nog, kan veel duurder en complexer zijn, want je moet alles zelf aan elkaar koppelen en onderhouden. Bedrijven zitten daar niet op te wachten.
IT moet naar de gebruiker luisteren dan komt het met de business ook goed. Andersom niet.
Het is niet voor niets dat Duizenden OM-medewerkers een brandbrief over de Microsoft ict-problemen spreekt! Helaas denkt de MS ICT business het altijd beter te weten en nu zitten de gebruikers met de gebakken peren.
Laat ook het ICC een inspiratie zijn: https://www.dutchitleaders.nl/news/716422/internationaal-strafhof-den-haag-vervangt-microsoft-door-open-desk
Gisteren, 18:36 door Joep Lunaar
Door Anoniem:
Door Joep Lunaar: Nu we toch toegeven aan kankeren op die troep:
...
Dit herinner ik mij ook nog. Ik heb computergebruikers moeten opvoeden. Het was niet zo dat de verzender het dacht te weg te snijden.PDF, en zwart gelakte delen tekst, dat was een vergelijkbaar iets in het bekende Adobe-lek en pdf readers, en pdf makers.
Ja, dat was het: zwart weglakken, maar niet echt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.