image

Minister: mensen overschatten zichzelf, online oplichting kan iedereen overkomen

donderdag 27 november 2025, 09:41 door Redactie, 14 reacties

Online oplichting kan iedereen overkomen, zo stelt demissionair minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid. De minister reageerde op onderzoek naar hoe goed Nederlanders online oplichting herkennen, waar Security.NL gisteren over berichtte. Deelnemers aan het onderzoek kregen e-mailberichten, WhatsApp-berichten en websites te zien en moesten vervolgens beoordelen of het getoonde voorbeeld echt of nep was.

Slechts tien procent van de deelnemers wist alle neppe voorbeelden correct te beoordelen. Verder blijkt 42 procent van de deelnemers het eigen beoordelingsvermogen te overschatten. Deze groep dacht meer voorbeelden correct te hebben beoordeeld dan dat ze daadwerkelijk deden. "Online oplichting is steeds moeilijker herkenbaar. Doordat het verschil tussen echt en nét echt zo klein is, en veel mensen zichzelf overschatten, lopen we meer risico dan we vaak denken. En juist daarom kan het iedereen overkomen”, zegt minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid.

"Online oplichters proberen je te overtuigen snel te handelen, bijvoorbeeld om een noodsituatie af te wenden, of omdat een product bijna uitverkocht is. Door deze tijdsdruk kun je niet meer kritisch nadenken. Dus moet er per se snel gehandeld worden? Wees dan alert en doe een stap terug. Bouw tijd in om de feiten en de afzender te controleren", zegt Yoanne Spoormans van de politie. De uitkomsten van het onderzoek zullen worden gebruikt voor de overheidscampagne "Laat je niet interneppen".

Reacties (14)
27-11-2025, 09:51 door Anoniem
Kan iedereen overkomen, maar hoeft niet.

Ga vooral zo door overheid met digitaal maken van diensten dan neemt het alleen maar toe.
27-11-2025, 09:57 door Anoniem
De oorsprong van FOMO is niet zo rationeel. Ik zie niet in hoe dit soort waarschuwingen veel zullen opleveren. Daarentegen is het wel een stap in de goeie richting.
27-11-2025, 10:08 door Anoniem
Zucht. En daar moet 'de bank' dan maar weer voor opdraaien.
Terwijl ik dan denk... een mailtje van iemand die ik niet ken en die haast heeft... Donder op - meer dan 'scannen' doe ik het meestal niet, laat staan lezen of op in gaan. Idem met watshap. Webshops blijft een gok. ff reviews kijken vertelt het je snel: geen reviews of negatief is een red flag. Hoe moeilijk is het nou eigenlijk?
27-11-2025, 10:33 door Anoniem
Neem als uitgangspunt dat je er in zult trappen.
Bedenk vervolgens standaard reacties die dit kunnen voorkomen of afremmen.

Simpele dingen als:
- Zelf terugbellen, chatten of mailen naar een al bij jouw bekend nummer.
- Fysiek bij de persoon langs gaan.
- Geen onbekende nummers aannemen. Laat maar terugvallen naar voicemail oid.
- Geen meegezonden linkjes volgen, maar zelf je eigen bewaarde links gebruiken.
- Standaard blokkeren van specifieke landen of weredldelen waar je nooit mee belt.
- Spreek codewoorden af met familieleden.
- Leg duidelijk uit aan kennissen hoe je wel/niet zult regeren.
- Wil zoon-/dochterlief geld hebben, komt die maar langs om het persoonlijk uit te leggen. Face-to-face
- etc etc etc
27-11-2025, 12:03 door G.J. van Eersum
Door Anoniem: Zucht. En daar moet 'de bank' dan maar weer voor opdraaien.
Terwijl ik dan denk... een mailtje van iemand die ik niet ken en die haast heeft... Donder op - meer dan 'scannen' doe ik het meestal niet, laat staan lezen of op in gaan. Idem met watshap. Webshops blijft een gok. ff reviews kijken vertelt het je snel: geen reviews of negatief is een red flag. Hoe moeilijk is het nou eigenlijk?
Door Anoniem: Neem als uitgangspunt dat je er in zult trappen.
Bedenk vervolgens standaard reacties die dit kunnen voorkomen of afremmen.

Simpele dingen als:
- Zelf terugbellen, chatten of mailen naar een al bij jouw bekend nummer.
- Fysiek bij de persoon langs gaan.
- Geen onbekende nummers aannemen. Laat maar terugvallen naar voicemail oid.
- Geen meegezonden linkjes volgen, maar zelf je eigen bewaarde links gebruiken.
- Standaard blokkeren van specifieke landen of weredldelen waar je nooit mee belt.
- Spreek codewoorden af met familieleden.
- Leg duidelijk uit aan kennissen hoe je wel/niet zult regeren.
- Wil zoon-/dochterlief geld hebben, komt die maar langs om het persoonlijk uit te leggen. Face-to-face
- etc etc etc

Het blijkt uit deze reacties ook weer dat het een hopeloze route is om de puur psychologische sluwe boosardigheid van Social Engineering aan het verstand te brengen.

IT sector en de users zijn blijkbaar wars van psychologie, terwijl van het functioneren van de mens psychologie de totale mentale motor is. (Ach blijkbaar zal dat dat ook weer te moeilijk zijn om te bevatten.. zucht..)
27-11-2025, 12:34 door Anoniem
Door G.J. van Eersum:
Door Anoniem: Zucht. En daar moet 'de bank' dan maar weer voor opdraaien.
Terwijl ik dan denk... een mailtje van iemand die ik niet ken en die haast heeft... Donder op - meer dan 'scannen' doe ik het meestal niet, laat staan lezen of op in gaan. Idem met watshap. Webshops blijft een gok. ff reviews kijken vertelt het je snel: geen reviews of negatief is een red flag. Hoe moeilijk is het nou eigenlijk?
Door Anoniem: Neem als uitgangspunt dat je er in zult trappen.
Bedenk vervolgens standaard reacties die dit kunnen voorkomen of afremmen.

Simpele dingen als:
- Zelf terugbellen, chatten of mailen naar een al bij jouw bekend nummer.
- Fysiek bij de persoon langs gaan.
- Geen onbekende nummers aannemen. Laat maar terugvallen naar voicemail oid.
- Geen meegezonden linkjes volgen, maar zelf je eigen bewaarde links gebruiken.
- Standaard blokkeren van specifieke landen of weredldelen waar je nooit mee belt.
- Spreek codewoorden af met familieleden.
- Leg duidelijk uit aan kennissen hoe je wel/niet zult regeren.
- Wil zoon-/dochterlief geld hebben, komt die maar langs om het persoonlijk uit te leggen. Face-to-face
- etc etc etc

Het blijkt uit deze reacties ook weer dat het een hopeloze route is om de puur psychologische sluwe boosardigheid van Social Engineering aan het verstand te brengen.

IT sector en de users zijn blijkbaar wars van psychologie, terwijl van het functioneren van de mens psychologie de totale mentale motor is. (Ach blijkbaar zal dat dat ook weer te moeilijk zijn om te bevatten.. zucht..)


Ja, ze zijn sluw. Maar je hoeft ook niet bereikbaar te zijn voor de hele wereld en de hele wereld te woord te staan. Ik neem geen nummers op die niet in mijn adresboek staan. Voicemails luister ik niet af, je belt maar opnieuw. Privébellers zijn in mijn Android geblokkeerd en zie ik niet eens. Mails van mensen die ik niet ken: weg ermee. Ik lees ook geen fysieke post geadresseerd aan 'aan de bewoners van Dorpstraat 1'. Hupsakee, in de papierbak. Mensen moeten zich realiseren dat niemand hoeft te zijn wie hij of zij zegt te zijn.

Ik heb met deze manier van communiceren nog nooit[/] problemen gehad, en mijn vrienden- en werkkring zijn redelijk uitgebreid, inclusief stiefkinderen die ik er gratis bij kreeg. Iemand anders wil contact met mij, dus het is hun probleem als dat niet lukt. Mensen moeten op dat punt echt harder worden. Dat zit helaas niet in de aard van mensen, waardoor veel mensen er ook problemen mee hebben om b.v. de verbinding met telefonische verkopers zonder wat te zeggen te verbreken, of mensen aan de deur gewoon lekker te laten staan. Gewoon niet open doen, en als je blijft aanbellen bel ik 0900-8844. Opzouten, ik wil niet met je praten. Die mentaliteitskwestie is lastig, en daarom denk ik dat het probleem zich voor zal blijven doen.
27-11-2025, 13:26 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 27-11-2025, 14:13
Zie de posting hieronder (deze had dezelfde tekst maar zou spam bevatten en werd later door een mod vijgegeven)
27-11-2025, 13:27 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 27-11-2025, 13:27
Door G.J. van Eersum: Het blijkt uit deze reacties ook weer dat het een hopeloze route is om de puur psychologische sluwe boosardigheid van Social Engineering aan het verstand te brengen.

IT sector en de users zijn blijkbaar wars van psychologie, terwijl van het functioneren van de mens psychologie de totale mentale motor is. (Ach blijkbaar zal dat dat ook weer te moeilijk zijn om te bevatten.. zucht..)
Zeker, maar op security.nl is ook een anoniem trollenleger actief (criminelen én/of namens Kifid/NvB én/of houders van bank-aandelen - veel "én" vermoed ik).

Zij zullen nooit hun ongelijk toegeven, hoe sterk onze argumenten ook zijn.

Rupsje Nooitgenoeg, uit https://www.iex.nl/Persberichten/841797/ABN-AMRO-rapporteert-nettowinst-van-EUR-617-miljoen-in-Q3-2025.aspx:
ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 617 miljoen in Q3 2025

Uit https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/abn-amro-wil-meer-winst-en-zet-mes-in-personeelsbestand~bdcd4e1a/:
ABN Amro gaat fors hakken in zijn personeelsbestand. De komende jaren verdwijnen er zo’n 4200 banen bij de bank. Eerder dit jaar werden al circa duizend tijdelijke banen geschrapt en besloot ABN Amro geen externe krachten meer in te huren. In totaal verdwijnen er, gemeten vanaf eind 2024, dus zo’n 5200 banen, ongeveer een kwart à een vijfde van het totaal aantal voltijdsbanen.
[…]
Door meer te digitaliseren en gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI) zijn daar volgens Bérard nu minder mensen voor nodig. Ook bij andere afdelingen zal AI de taak van mensen overnemen. Volgens Bérard zullen vooral personeelsleden in ondersteunende taken hun baan verliezen – over de gehele breedte van de bank.

Uit https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/technologie/de-twee-gezichten-van-agentic-ai-wapen-en-schild.html:
De paradox van adoptie
Het gebruik van Agentic AI binnen organisaties – voor zowel security als reguliere bedrijfsprocessen – creëert tevens nieuwe kwetsbaarheden. Hackers kunnen bijvoorbeeld de AI agents proberen te manipuleren die al toegang hebben tot systemen.

Dit leidt tot een opvallende paradox, […]

Zie ook https://security.nl/posting/914650.

#BanksAreEvil #GeldWolven
27-11-2025, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem:

Ja, ze zijn sluw. Maar je hoeft ook niet bereikbaar te zijn voor de hele wereld en de hele wereld te woord te staan. Ik neem geen nummers op die niet in mijn adresboek staan.

Mooi als je gezond bent en alles werkt.

Uitslagen bellen door ziekenhuis komt met afgeschermd nummer .
Aannemer, reparateur die bellen (nadat je de huisbaas een probleem gemeld hebt) - nummer ken je niet.
Groot pakket koerier die "bijna in de straat" is - staat niet in mijn adresboek .


Voicemails luister ik niet af, je belt maar opnieuw. Privébellers zijn in mijn Android geblokkeerd en zie ik niet eens

Sprak een buurman die 9 misbellen had van de CV monteur dat er toch een gaatje was.
Toen hij 'm uiteindelijk sprak had iemand anders het vrijgevallen gat gekregen en zat hij nog wat langer in de kou.

In zijn geval was het misbellen wegens telefoon niet gehoord.
In jouw geval natuurlijk eigen schuld wegens dapper roepen "ik heb jou niet nodig jij hebt mij nodig en ik ken je niet" .


Ik heb met deze manier van communiceren nog nooit problemen gehad, en mijn vrienden- en werkkring zijn redelijk uitgebreid, inclusief stiefkinderen die ik er gratis bij kreeg. Iemand anders wil contact met mij, dus het is hun probleem als dat niet lukt.

Zie boven. Hangt van je situatie af hoe hard je dat kan zeggen.
Ben je zelfstandige , elke beller kan een klant zijn.


Mensen moeten op dat punt echt harder worden. Dat zit helaas niet in de aard van mensen, waardoor veel mensen er ook problemen mee hebben om b.v. de verbinding met telefonische verkopers zonder wat te zeggen te verbreken, of mensen aan de deur gewoon lekker te laten staan. Gewoon niet open doen, en als je blijft aanbellen bel ik 0900-8844. Opzouten, ik wil niet met je praten. Die mentaliteitskwestie is lastig, en daarom denk ik dat het probleem zich voor zal blijven doen.

Zodra je weet dat het niks is bot en snel afkappen moet je leren - en niet bang voor zijn, dat klopt.
27-11-2025, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ja, ze zijn sluw. Maar je hoeft ook niet bereikbaar te zijn voor de hele wereld en de hele wereld te woord te staan. Ik neem geen nummers op die niet in mijn adresboek staan.

Mooi als je gezond bent en alles werkt.

Uitslagen bellen door ziekenhuis komt met afgeschermd nummer .
Aannemer, reparateur die bellen (nadat je de huisbaas een probleem gemeld hebt) - nummer ken je niet.
Groot pakket koerier die "bijna in de straat" is - staat niet in mijn adresboek .


Voicemails luister ik niet af, je belt maar opnieuw. Privébellers zijn in mijn Android geblokkeerd en zie ik niet eens

Sprak een buurman die 9 misbellen had van de CV monteur dat er toch een gaatje was.
Toen hij 'm uiteindelijk sprak had iemand anders het vrijgevallen gat gekregen en zat hij nog wat langer in de kou.

In zijn geval was het misbellen wegens telefoon niet gehoord.
In jouw geval natuurlijk eigen schuld wegens dapper roepen "ik heb jou niet nodig jij hebt mij nodig en ik ken je niet" .

Wauw.
Wat een verschil:
Dus een richtlijn die je (bijna) altijd kan hanteren vs specifieke gevalen waarbij je tijdelijk voor een paar uur of een paar dagen je flexibeler opstelt.

Het is geen set regels die in stenen tafels gegraveerd zijn, waar je nooit van af mag of kan wijken.
Hoe moeilijk kan het zijn.

Ieder pesoon zal zijn eigen regels moeten bepalen.
En daarbij ook zijn risico's moeten inschatten.
27-11-2025, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Ja, ze zijn sluw. Maar je hoeft ook niet bereikbaar te zijn voor de hele wereld en de hele wereld te woord te staan. Ik neem geen nummers op die niet in mijn adresboek staan.

Mooi als je gezond bent en alles werkt.

Uitslagen bellen door ziekenhuis komt met afgeschermd nummer .
Aannemer, reparateur die bellen (nadat je de huisbaas een probleem gemeld hebt) - nummer ken je niet.
Groot pakket koerier die "bijna in de straat" is - staat niet in mijn adresboek .


Voicemails luister ik niet af, je belt maar opnieuw. Privébellers zijn in mijn Android geblokkeerd en zie ik niet eens

Sprak een buurman die 9 misbellen had van de CV monteur dat er toch een gaatje was.
Toen hij 'm uiteindelijk sprak had iemand anders het vrijgevallen gat gekregen en zat hij nog wat langer in de kou.

In zijn geval was het misbellen wegens telefoon niet gehoord.
In jouw geval natuurlijk eigen schuld wegens dapper roepen "ik heb jou niet nodig jij hebt mij nodig en ik ken je niet" .


Ik heb met deze manier van communiceren nog nooit problemen gehad, en mijn vrienden- en werkkring zijn redelijk uitgebreid, inclusief stiefkinderen die ik er gratis bij kreeg. Iemand anders wil contact met mij, dus het is hun probleem als dat niet lukt.

Zie boven. Hangt van je situatie af hoe hard je dat kan zeggen.
Ben je zelfstandige , elke beller kan een klant zijn.


Mensen moeten op dat punt echt harder worden. Dat zit helaas niet in de aard van mensen, waardoor veel mensen er ook problemen mee hebben om b.v. de verbinding met telefonische verkopers zonder wat te zeggen te verbreken, of mensen aan de deur gewoon lekker te laten staan. Gewoon niet open doen, en als je blijft aanbellen bel ik 0900-8844. Opzouten, ik wil niet met je praten. Die mentaliteitskwestie is lastig, en daarom denk ik dat het probleem zich voor zal blijven doen.

Zodra je weet dat het niks is bot en snel afkappen moet je leren - en niet bang voor zijn, dat klopt.

Echt ALLE voorbeelden die je geeft en die relevant zijn voor mij heb ik eenvoudig afgevangen.
1. Uitslagen van ziekenhuizen: mijn ziekenhuis belt niet met een onbekend nummer en staat daarnaast in mijn contactenlijst (zowel de poli als het algemene nummer). Daarnaast hebben we een 'mijn-omgeving' waar ik inlog voor het bekijken van mijn (bloed)resultaten. Geen probleem dus.
2. Koerier: pakketten laat ik bezorgen bij een afleverpunt, en anders ben ik thuis op het afgesproken tijdstip.
3. De cv-monteur: staat in mijn contactenlijst, geen probleem.

Het is een kwestie van even voorbereiden, zoals alles. En daarnaast: zoals de anoniem van 15:57 zegt. Het zijn uitzonderingen die je aankaart. Hoe vaak belt die cv-monteur dat hij een gaatje heeft, of hoe vaak komt een leverancier bij jou langs die moet bellen? Eens in de vijf jaar (als ik kijk naar mijn eigen bestellingen)? De regels zijn niet in steen gegoten. Je kunt opnemen, en als het niet de monteur is: meteen ophangen. Echt, het is naar problemen zoeken die er 99% van de tijd niet zijn.
27-11-2025, 22:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is een kwestie van even voorbereiden, zoals alles. En daarnaast: zoals de anoniem van 15:57 zegt. Het zijn uitzonderingen die je aankaart. Hoe vaak belt die cv-monteur dat hij een gaatje heeft, of hoe vaak komt een leverancier bij jou langs die moet bellen? Eens in de vijf jaar (als ik kijk naar mijn eigen bestellingen)? De regels zijn niet in steen gegoten. Je kunt opnemen, en als het niet de monteur is: meteen ophangen. Echt, het is naar problemen zoeken die er 99% van de tijd niet zijn.

Prima voor jou.

Ik bestel wat vaker dan één keer in de vijf jaar , ik wordt dus _amper_ "ongewenst" gebeld , en net genoeg 'onverwacht/onbekend' gewenst dat ik echt wel hinderlijk last zou hebben van een silent drop van 'nummer niet meegestuurd' of het structureel niet opnemen van onbekend nummer.
Ik durf niet te zeggen dat ik er altijd aan zou denken om het 'weiger onbekend nummer' weer uit te zetten net als moeders een ziekenhuis afspraak heeft (ik ben contact) . etc .

Dat is wat IK doe , werkt voor mij - de voorbeelden die ik gaf komen reeel voor.
De zeer incidentele spam-telefoon is binnen een seconde weggedrukt.

type-1 of type-2 fout. Ik word zeer zelden onterecht gebeld, dus het missen van een gewenst telefoontje met onderdrukt nummer of niet in het adresboek vind ik erger dan het zelden moeten wegdrukken van een ongewenste .

Zou ik platgespamd worden moest ik die keuze misschien anders maken , en met een stuk meer beheer overheid om de 'semi-onverwachte gewenste onbekende telefoontjes' niet te missen.

De regels zijn niet in steen gegoten. Je kunt opnemen, en als het niet de monteur is: meteen ophangen

En dat is precies waar mijn reactie op neer kwam - opnemen en wegdrukken als het dan toch eens een spammer is, want _ik_ heb weinig genoeg spam en te veel 'onverwacht gewenst' .
Poster 12:34 had z'n regels wel aardig in graniet gebeiteld , zo las het.
27-11-2025, 23:17 door Anoniem
"Online oplichters proberen je te overtuigen snel te handelen, bijvoorbeeld om een noodsituatie af te wenden, of omdat een product bijna uitverkocht is. Door deze tijdsdruk kun je niet meer kritisch nadenken. Dus moet er per se snel gehandeld worden? Wees dan alert en doe een stap terug.
Te laat!
Ik ben erin getuind. Bol.com had een aanbieding voor Sinterklaas met de mededeling dat het bijna uitverkocht was. Ik heb het gekocht, maar vast wel veel te duur. Als ik nu naar bol.com ga zie ik dat het artikel niet meer te koop is.
28-11-2025, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem:
"Online oplichters proberen je te overtuigen snel te handelen, bijvoorbeeld om een noodsituatie af te wenden, of omdat een product bijna uitverkocht is. Door deze tijdsdruk kun je niet meer kritisch nadenken. Dus moet er per se snel gehandeld worden? Wees dan alert en doe een stap terug.
Te laat!
Ik ben erin getuind. Bol.com had een aanbieding voor Sinterklaas met de mededeling dat het bijna uitverkocht was. Ik heb het gekocht, maar vast wel veel te duur. Als ik nu naar bol.com ga zie ik dat het artikel niet meer te koop is.

Nou, dat klopte dan, dat het bijna uitverkocht was. Niet gelogen.

Verder: 'wet koop op afstand' - je kunt de koop ongedaan maken. (behalve bij maatwerk, tickets etc) . Alleen retourverzendkosten is wat vaag .

tenslotte : doe een internet zoekrondje zodat je tenminste weet of je "vast te duur" of niet gekocht hebt.
Nogal 1st world problem ...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.