image

Android breidt 30 seconden pauze bij verdachte telefoontjes verder uit

donderdag 4 december 2025, 11:06 door Redactie, 7 reacties

Google heeft besloten om de 30 seconden pauze bij verdachte telefoontjes op Androidtelefoons verder uit te breiden. Volgens het techbedrijf moet dit gebruikers tegen bankhelpdeskfraude beschermen. Wanneer er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan zal het pauzescherm verschijnen. Ten eerste moet de gebruiker een app van een bank of financiële instelling openen die meedoet aan de scambescherming van Google.

Vervolgens moet de gebruiker schermdelen hebben ingeschakeld en worden gebeld door een telefoonnummer dat niet in de contacten staat opgeslagen. Wanneer er aan deze drie voorwaarden wordt voldaan verschijnt er een waarschuwingsvenster dat er waarschijnlijk sprake is van fraude. Vervolgens krijgen gebruikers de optie om het gesprek te beeindigen en het schermdelen te stoppen. De waarschuwing blijft 30 seconden in beeld voordat die verdwijnt en het gesprek kan worden voortgezet.

Volgens Google proberen telefonische oplichters slachtoffers schermdelen in te laten schakelen, om zo gevoelige informatie te achterhalen, frauduleuze transacties uit te voeren of schadelijke apps te installeren. Google testte de scambescherming eerst in het Verenigd Koninkrijk, waarna die ook werd getest met bank-apps in Brazilië en India. Het techbedrijf laat nu weten dat de maatregel is ingeschakeld voor de meeste grote Britse banken. Daarnaast is er ook een test met Amerikaanse banken gestart en met andere soorten financiële apps.

Image

Afbeelding van pauzescherm bij verdacht telefoongesprek

Reacties (7)
Vandaag, 11:28 door Named
Wie betaald deze 30 seconden aan belkosten in het geval dat het geen scam is?
Ik neem aan dat je dit dan mag declareren bij google?

Natuurlijk is het beschermen tegen oplichting heel fijn, maar ik kijk ook graag naar de andere consequenties.
Wat nu als deze blokkade word uitgebreid met veel meer trigger criteria, waardoor deze vaker optreed?
Als een legale (met goede intentie) call center bij elk telefoontje 30 seconden moet wachten, dan lopen de kosten snel op.
Hoe kunnen deze kosten eerlijk verdeeld worden?
Vandaag, 11:35 door Anoniem
@Named, klagen is ook een vak. Natuurlijk gaat google hiervoor niet betalen...

Als de trigger criteria worden uitgebreid dan is het een ander verhaal. Maar zo kan ik nog veel meer 'alsjes' bedenken dat we niet zouden accepteren.

Zoals in het artikel staat word dit pas geactiveerd als:
- Schermdelen is ingeschakeld
- Er gebeld word met een nummer dat niet in de contacten staat
- Een bankapp moet worden geopend (die hieraan meedoet)

Als je dat allemaal aan het doen bent is het heel plausibel dat er iets niet in de haak is. De kans dat deze 3 zaken allemaal gebeuren zonder dat het een scam is is erg klein.
Vandaag, 11:40 door Anoniem
Door Named: Wie betaald deze 30 seconden aan belkosten in het geval dat het geen scam is?
Ik neem aan dat je dit dan mag declareren bij google?

Natuurlijk is het beschermen tegen oplichting heel fijn, maar ik kijk ook graag naar de andere consequenties.
Wat nu als deze blokkade word uitgebreid met veel meer trigger criteria, waardoor deze vaker optreed?
Als een legale (met goede intentie) call center bij elk telefoontje 30 seconden moet wachten, dan lopen de kosten snel op.
Hoe kunnen deze kosten eerlijk verdeeld worden?

[sarcasm]Ja, het is inderdaad niet op te brengen, zo'n maand abbo voor 5 Euro met 1GB data, onbeperkt bellen en SMS. Dan kan er al snel 2 weken geen eten op tafel ofzo.[/sarcasm]

Ik pakte de bovenste bij Google:

Jouw Sim Only 2 jaar
1 GB € 2
Onbeperkt bellen en sms'en € 1
Aansluitkosten € 0
Eerste 12 maanden € 3
Na 12 maanden € 5

https://www.lebara.nl/nl/sim-only.html

Blijf je bij je verhaal, karma4?
Vandaag, 11:41 door Anoniem
Door Named: Wie betaald deze 30 seconden aan belkosten in het geval dat het geen scam is?
Ik neem aan dat je dit dan mag declareren bij google?
de scammer

Natuurlijk is het beschermen tegen oplichting heel fijn, maar ik kijk ook graag naar de andere consequenties.
Wat nu als deze blokkade word uitgebreid met veel meer trigger criteria, waardoor deze vaker optreed?
Als een legale (met goede intentie) call center bij elk telefoontje 30 seconden moet wachten, dan lopen de kosten snel op.
Hoe kunnen deze kosten eerlijk verdeeld worden?
wel legitiem call center zal door middel van bellen en scherm delen vragen je bank-app te openen? er is een reden dat dit de voorwaarden zijn voordat je deze melding krijgt, want geen enkele bonafide serviceprovider zou op deze manier moeten opereren.
Vandaag, 11:46 door meinonA
Door Named: Wie betaald deze 30 seconden aan belkosten in het geval dat het geen scam is?
Ik neem aan dat je dit dan mag declareren bij google?

Ik denk niet dat de boefjes dat gaan declareren bij Google, aangezien "... worden gebeld door een telefoonnummer ...".

Verder moet je gewoon nooit je scherm delen en dan een bankapp openen, voor niemand nie. Dat zou een bank nooit aan je vragen.
Vandaag, 12:31 door Named
Iedereen gaat er van uit dat dit enkel scammers treft.
Waar is de voorzichtigheid gebleven die we bij ander zaken zoals CSS en leeftijdsverificatie wel hebben?

Elke feature die google uitbrengt kan in de toekomst uitgebreid worden en dan ineens false-positives veroorzaken.
Ik stel enkel de vraag of we dit gewoon gaan accepteren of dat we gaan kijken naar wat systematisch eerlijk is.

en dan hebben we nog dit:
[sarcasm]Ja, het is inderdaad niet op te brengen, zo'n maand abbo voor 5 Euro met 1GB data, onbeperkt bellen en SMS. Dan kan er al snel 2 weken geen eten op tafel ofzo.[/sarcasm]
Dit is een kortzichtige berekening die niet de werkelijkheid reflecteert.
Laten we in een voorbeeld ervan uitgaan dat door het toevoegen van een nieuwe trigger de legitieme callcenter "Call me when XYZ happens" te maken krijgt met een 30 seconde blokkade voor elke call. Uitgaande van dat een call gemiddeld twee minuten duurt, dan neemt deze blokkade 20% van de tijd op. Dat is dus niet alleen 20% meer kosten aan telefonie, maar je hebt ook 20% meer personeel nodig in het bel team om dezelfde volume te behouden. En dan spreken we nog niet eens over de hoeveelheid gemiste calls omdat de andere kant ophangt...
Deze "5 euro" is dan ineens al een stuk minder onschuldig...


Nieuwe features die basis telefonie raken moeten grondig overwogen worden, inclusief uitzonderingsgevallen.
Ik kijk naar een mogelijke toekomst en stel nu alvast de vragen waarop ik dan de antwoorden graag zou willen hebben.
Want ik wil voorkomen dat we achteraf gaan zeggen: "Daar hadden we niet echt over nagedacht..."
Vandaag, 12:46 door Anoniem
In GrapheneOS heb ik de volgende twee functies aangezet in de dialer:
Blokkeer nummers die niet in je contactenlijst staan.
Gesprekken van onbekende bellers blokkeren.

Niets helpt tegen een "vertrouwd" contact die gesimjacked is, dus wees sowieso alert en zorg dat het geen vals gevoel van veiligheid geeft.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.