image

Ierland roept 13.000 paspoorten terug wegens probleem door software-update

maandag 12 januari 2026, 13:04 door Redactie, 5 reacties

De Ierse overheid heeft zo'n 13.000 paspoorten teruggeroepen wegens een technisch probleem veroorzaakt door een software-update. De paspoorten in kwestie, die tussen 23 december vorig jaar en 6 januari dit jaar zijn uitgegeven, voldoen niet volledig aan internationale reisstandaarden, wat voor problemen kan zorgen bij eGates en grenscontroles, zo laat de Ierse overheid op een informatiepagina weten.

Gedupeerden hoeven geen nieuw paspoort aan te vragen, aangezien de autoriteiten hier zelf voor zorgen. Alle gedupeerden zijn volgens de autoriteiten inmiddels ingelicht. The Irish Times meldt dat de letters IRL als gevolg van een printfout op deze paspoorten ontbreken. Verdere details over de betreffende software-update of printfout zijn niet gegeven. Ook is onbekend hoeveel de herstelactie kost.

Reacties (5)
Vandaag, 14:59 door Anoniem
Volgens verschillende nieuwsmedia zou het gaan om "IRL" in de machine readable zone van het paspoort, bijvoorbeeld:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/ireland-recalls-almost-13-000-passports-over-missing-irl-code/amp/

Een fout in de software een printfout noemen vind ik zoiets als bij een stroomstoring de verlichting als defect beschouwen. Maar goed, oorzaken verkeerd inschatten gebeurt veelvuldig zodra IT ergens een rol in speelt, wat aangeeft hoe weinig maar al te veel mensen overzien van wat er nou eigenlijk gebeurt.
Vandaag, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens verschillende nieuwsmedia zou het gaan om "IRL" in de machine readable zone van het paspoort, bijvoorbeeld:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/ireland-recalls-almost-13-000-passports-over-missing-irl-code/amp/

Een fout in de software een printfout noemen vind ik zoiets als bij een stroomstoring de verlichting als defect beschouwen. Maar goed, oorzaken verkeerd inschatten gebeurt veelvuldig zodra IT ergens een rol in speelt, wat aangeeft hoe weinig maar al te veel mensen overzien van wat er nou eigenlijk gebeurt.

Niet mee eens.

Ik vind "printfout" hier beter - omdat het impliceert dat de fout "definitief" is , en de oplossing dus "nieuwe printen" omvat .

De achterliggende oorzaak (software fout), (of 'menselijke fout') is achterliggend - maar bij "software fout" denk je alleen aan "update dan maar" - en is de relatie met "allemaal nieuwe paspoorten drukken en uitreiken" weg.

Wel bijzonder dat ze twee weken lang doorgeprint hebben voordat iemand aan de rem trok.
Het was natuurlijk wel vakantie seizoen, maar toch - zodra iemand het zag moet de conclusie "die zijn allemaal onbruikbaar" redelijk snel getrokken zijn, en dan moet je stoppen met het maken van onbruikbare paspoorten , lijkt me.
Vandaag, 18:00 door Anoniem
Door Anoniem: Niet mee eens.

Ik vind "printfout" hier beter - omdat het impliceert dat de fout "definitief" is , en de oplossing dus "nieuwe printen" omvat .

De achterliggende oorzaak (software fout), (of 'menselijke fout') is achterliggend - maar bij "software fout" denk je alleen aan "update dan maar" - en is de relatie met "allemaal nieuwe paspoorten drukken en uitreiken" weg.
Als men inderdaad zo stom zou zijn dat men het verband tussen oorzaak en gevolg niet ziet dan zou men bij "printfout" de softwarefout niet herstellen en doodleuk weer foute paspoorten afdrukken. Zullen we even niet doen alsof men opeens veel stommer is als men de plek waar de fout werkelijk optreedt benoemt dan wanneer men die plek benoemt waar de gevolgen zich manifesteren?

Als jij een memo intypt in een tekstverwerker en dat uitprint, en je blijkt een woord te hebben weggelaten, dan moet je dat aanpassen in het document en het document opnieuw printen. Herstel je dan een fout van de printer of herstel je dan een fout die je zelf hebt gemaakt? En als je vandaag de fout maakt en het document morgen pas print. Is de fout die er wel degelijk vandaag al is dan al een printfout? Zo nee, hoe noem je die fout dan vandaag?

De achterliggende oorzaak is keihard de oorzaak. De foute paspoorten zijn vervolgschade van de fout in de software. Natuurlijk moet je als je een fout herstelt ook de opgetreden gevolgen herstellen, en dat doet men ook. Maar het woord "printfout" is een woord dat aangeeft dat het bij het printen fout is gegaan, en dat is niet zo, de printer heeft keurig geprint wat die kreeg aangeleverd, en aan de printer hoeft niets hersteld te worden. De fout zat niet in het printen maar in wat werd aangeleverd om te printen, en dat was fout omdat de software het met een fout erin produceerde. Ik zie echt een softwarefout en beslist geen printfout.
Vandaag, 18:14 door Anoniem
IRL, da's pas een software fout bij paspoort productie XD

A missing IRL code. Wel lekker anoniem!
Vandaag, 21:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Niet mee eens.

Ik vind "printfout" hier beter - omdat het impliceert dat de fout "definitief" is , en de oplossing dus "nieuwe printen" omvat .

De achterliggende oorzaak (software fout), (of 'menselijke fout') is achterliggend - maar bij "software fout" denk je alleen aan "update dan maar" - en is de relatie met "allemaal nieuwe paspoorten drukken en uitreiken" weg.
Als men inderdaad zo stom zou zijn dat men het verband tussen oorzaak en gevolg niet ziet dan zou men bij "printfout" de softwarefout niet herstellen en doodleuk weer foute paspoorten afdrukken. Zullen we even niet doen alsof men opeens veel stommer is als men de plek waar de fout werkelijk optreedt benoemt dan wanneer men die plek benoemt waar de gevolgen zich manifesteren?

Als jij een memo intypt in een tekstverwerker en dat uitprint, en je blijkt een woord te hebben weggelaten, dan moet je dat aanpassen in het document en het document opnieuw printen. Herstel je dan een fout van de printer of herstel je dan een fout die je zelf hebt gemaakt? En als je vandaag de fout maakt en het document morgen pas print. Is de fout die er wel degelijk vandaag al is dan al een printfout? Zo nee, hoe noem je die fout dan vandaag?

De achterliggende oorzaak is keihard de oorzaak. De foute paspoorten zijn vervolgschade van de fout in de software. Natuurlijk moet je als je een fout herstelt ook de opgetreden gevolgen herstellen, en dat doet men ook. Maar het woord "printfout" is een woord dat aangeeft dat het bij het printen fout is gegaan, en dat is niet zo, de printer heeft keurig geprint wat die kreeg aangeleverd, en aan de printer hoeft niets hersteld te worden. De fout zat niet in het printen maar in wat werd aangeleverd om te printen, en dat was fout omdat de software het met een fout erin produceerde. Ik zie echt een softwarefout en beslist geen printfout.

Ik zeg gewoon "printfout" als ik iets van papier moet corrigeren.

Net zoals vroeger een "drukfout" ook al verkeerd want het was of een "typefout" (door de bron), of een "zetfout" , zelden een_druk_fout. Echte drukfouten zijn dingen als twee pagina's op elkaar afgedrukt, of uitgesmeerde letters omdat het papier bewoog e.d..

Maar goed, ik ben dan ook neuro-normaal .

("afgeleid door telefoon tijdens het coden fout" . "vaag omschreven in de RFC codeer fout")
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.