image

Beveiligingsexpert pleit voor oprichten van Rijkscloudbedrijf

donderdag 22 januari 2026, 11:59 door Redactie, 33 reacties

De overheid zou een Rijkscloudsbedrijf moeten oprichten om situaties zoals nu met de overname van Solvinity speelt te voorkomen, zo stelt beveiligingsexpert Bert Hubert in een position paper. Volgende week spreekt de vaste commissie voor Digitale Zaken van de Tweede Kamer tijdens een rondetafelgesprek met verschillende experts over de gevolgen van de beoogde Amerikaanse overname van cloudbedrijf Solvinity voor DigiD. Hubert is één van de aanwezige experts.

"Het is vrijwel niet te doen om binnen de regelgeving en cultuur binnen de Rijksoverheid slagvaardig en snel ICT-diensten aan te bieden, met moeilijk te plannen uitgaven en “inkomsten”. Dit is ook begrijpelijk: daar hebben we de Rijksdienst niet voor ingericht", aldus Hubert. Als voorbeeld noemt hij dat het aanvragen van een enkele server bij de Rijksoverheid makkelijk vier maanden duurt en vervolgens ook nog eens een vermogen kost. Ook stelt de expert dat het lastig is om in een ambtelijke context bedrijfsmatige dingen te doen.

Als oplossing voor de toekomst pleit Hubert voor het oprichten van een Rijkscloudbedrijf, dat buiten de overheid functioneert, maar wel geheel in handen is van de overheid. Een dergelijk bedrijf zou beter kunnen omgaan met het waarderen van it-talent zoals nu vaak het geval is bij overheidsorganisaties en kan ook makkelijker de inkoop van apparatuur en diensten regelen omdat deze veel minder te maken heeft met de aanbestedingswet.

"Kerntaken moeten nabij de overheid zijn, en onder stevige controle. Het is lastig om ambtenaren het technische werk rechtstreeks te laten doen. Maar het gewoon aan de markt overlaten is ook geen succes gebleken, we zijn nu voor werkelijk alles afhankelijk van Amerika. We hebben dit laten gebeuren", aldus Hubert. Volgens de expert laten precedenten van Schiphol, de havens en TenneT zien dat een Rijkscloudbedrijf kans van slagen heeft. Zo'n bedrijf kan namelijk niet worden overgenomen en zijn er afspraken te maken over het toezicht.

"Maar wat we vooral niet moeten doen is kerntaken van de overheid overlaten aan het reguliere bedrijfsleven zonder een dikke deken van toezicht, regel- en wetgeving. Want zo geef je de staatsmacht uit handen zonder de touwtjes in handen te hebben", besluit de expert zijn position paper. Het rondetafelgesprek vindt om 18.30 uur plaats in de Tweede Kamer en kan door het publiek worden bezocht. Ook zal het te zien zijn via Debat Direct.

Reacties (33)
22-01-2026, 12:25 door Anoniem
Cirkel is rond.


n 1950 werd de Rijkscentrale voor Mechanische Administratie (RMA) opgericht door toenmalig minister-president Willem Drees. Deze organisatie verzorgde de ponskaartenwerkzaamheden voor ministeries en overheidsinstellingen. De ponskaarten vormden de aanzet voor geautomatiseerde informatieverwerking.


Als opvolger van de RMA werd in 1970 het Rijks Computer Centrum (RCC) opgericht. Vijfhonderd medewerkers werden in 1970 overgeplaatst van Den Haag naar Rijks Computer Centrum in Apeldoorn. Op 10 maart 1971 opende staatssecretaris Van Veen officieel het nieuwe gebouw. Dit centrum groeide zodanig dat er in 1981 extra kantoorruimte werd bijgebouwd. Koningin Beatrix opende het nieuwbouwgedeelte in 1984. In 1990 is het RCC verzelfstandigd om later (in 1996) geprivatiseerd verder te gaan onder de naam RCC-Roccade.

Dankzij de verzelfstandiging en de beursgang van de voormalige rijksdienst werd in de loop der jaren de bedrijfsnaam meermalen veranderd. Het begon met RCC en werd achtereenvolgend Roccade Megaplex, Pink Elephant en uiteindelijk PinkRoccade Megaplex.

https://www.computable.nl/1999/10/14/reorganisatie-pink-roccade-afgerond/
22-01-2026, 12:36 door Anoniem
Bert roept ook op om te komen op 27 januari om 18:30:00 Thorbeckezaal! Heeft deze bescheiden community een free-lance journalist in huis om verslag te gaan doen? Soms zitten er maar drie mensen op de publieke tribune, aldus Bert. Auto-pooltje opzetten?

Kom op docenten, stuur die studenten op opdracht voor hun studiepunten, voor een volle tribune en het opdoen van wat actualiteiten en analoge leervaardigheden. Dat stroomt weer terug de samenleving in, ze zijn verplicht zich vooraf in te lezen op dit onderwerp.

Prima, die wervende link in stuk van Bert naar geschiedenis van het Rijkscomputercentrum dat in 1990 overging in Roccade

Nou, laten we eens opschrijven wat er daarna gebeurde bij de Roze Olifant in de Kamer.

Anders hebben we de link naar het debat live nog, staat in mijn agenda genoteerd.
22-01-2026, 12:38 door Anoniem
Mmmm, een topic die mij opviel en mogelijk niet erg relevant in het groter geheel, maar wel narratiefvormend " Als voorbeeld noemt hij dat het aanvragen van een enkele server bij de Rijksoverheid makkelijk vier maanden duurt " Niet geheel correct, dit duurt minder dan 1 uur, bij het ministerie waar ik werkzaam ben.
22-01-2026, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: Mmmm, een topic die mij opviel en mogelijk niet erg relevant in het groter geheel, maar wel narratiefvormend " Als voorbeeld noemt hij dat het aanvragen van een enkele server bij de Rijksoverheid makkelijk vier maanden duurt " Niet geheel correct, dit duurt minder dan 1 uur, bij het ministerie waar ik werkzaam ben.

Dan heb ik gezien de urgentie rond de Solvinity-kwestie een idee op welk Ministerie jij werkt. Het narratief met daarinde drie mogelijke opties ook gelezen, het heet ook niet voor niet een position paper.
22-01-2026, 15:47 door Anoniem
Beveiliginsexpert Bert, die weet wel waar ie het over heeft. Zou je zeggen.
Hij roept het al langer: het huis staat in brand, ga blussen !! maar iedereen doet alsof er niets aan de hand is...

Het is natuurlijk een fantastisch idee zo'n rijkscloud, en daar niet mee wachten tot 2030 dan. Al de kwetsbare diensten kunnen erin, digid, belastingdienst, gemeente hardinxveld-giessendam. dan is die discussie over solvinity ook gelijk voorbij, de rijkscloud of out..... Oh ja stel bij de aanbesteding wel goede voorwaarden op, dat het niet alsnog in buitenlandse handen terecht komt volgend jaar. En als die rijkscloud er is, eis van alle leveranciers die software aan die cloud leveren dat ze de broncode er ook bij leveren. dan kunnen ze dat ook niet als dwangmiddel inzetten.
22-01-2026, 16:46 door Anoniem
Blijven dromen Bert!
22-01-2026, 18:58 door linuxpro
Ga is praten met MinDef, die zijn al jaren bezig en redelijk ver gevorderd met een eigen cloud.
22-01-2026, 21:16 door Anoniem
Door linuxpro: Ga is praten met MinDef, die zijn al jaren bezig en redelijk ver gevorderd met een eigen cloud.
Niet alleen MinDef. De hele ironie van het verhaal is dat de Rijksoverheid juist een stuk 'soevereiner' is dan andere overheden zoals gemeentes of provincies. Tegelijk zal diezelfde Rijksoverheid, of eigenlijk de Tweede Kamer, juist erg gevoeliger zijn voor externe druk en beeldvorming. Het zou mij verbazen als het iemand lukt om bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen het thema 'digitale soevereiniteit' op de agenda weet te zetten, terwijl het probleem daar groter is.

Ik zet trouwens maar even in quotes, want tegenwoordig ligt het erg gevoelig wat je nog 'soeverein' mag noemen.
23-01-2026, 08:14 door dingetje - Bijgewerkt: 23-01-2026, 08:15
Daarbij, welke goede ICT-er wil voor een relatief laag salaris voornamelijk vergaderen?
Je krijgt er met de huidige insteek nooit voldoende personeel voor, net als in het onderwijs en de zorg.
Begin eens met het afschaffen van scrum en het invoeren van hogere salarissen.

Het aanvragen van een enkele server kan overigens makkelijk oplopen tot 2,5 jaar en inderdaad een godsvermogen kosten. Niet vanwege het apparaat zelf, maar vanwege alle overhead en 'beheer'.
23-01-2026, 08:32 door Anoniem
We hebben toch al ODC-Noord? Waarom neemt dit onderdeel niet alles over?
23-01-2026, 08:40 door Anoniem
Door dingetje: Daarbij, welke goede ICT-er wil voor een relatief laag salaris voornamelijk vergaderen?
Je krijgt er met de huidige insteek nooit voldoende personeel voor, net als in het onderwijs en de zorg.
Begin eens met het afschaffen van scrum en het invoeren van hogere salarissen.

Het aanvragen van een enkele server kan overigens makkelijk oplopen tot 2,5 jaar en inderdaad een godsvermogen kosten. Niet vanwege het apparaat zelf, maar vanwege alle overhead en 'beheer'.

Je stuk over de beloning klopt niet: die is bij de overheid écht prima, soms beter dan in de private markt. Ook het aanvragen van een server kan prima heel snel. Ik heb bij overheidsorganisaties gewerkt waar je een server kon aanvragen via een formuliertje en het ding, volledig geautomatiseerd, binnen een uurtje was uitgerold -in de eigen cloud!-.

Waar het wel mis gaat is de vergader cultuur, de enorme bureaucratie én hiërarchie. Het aantal mensen dat in dienst is dat werkelijk niets anders doet dan vergaderen is enorm, ook onder de "werkende" IT-ers. Tel daar bij op dat je voor grotere projecten écht maanden of jaren bezig bent voor je een keer kunt starten. En als laatste de "hierarchie": zo ongeveer alle ambtenaren zijn én links georiënteerd én hebben van nature een weerzin tegen efficiëntie of verandering. Het belangrijkste voor de ambtenaar is het eigen baantje, veel vrije tijd en veel vrijheid (lees: geen gezeur als je er een paar dagen niet bent of iets veel te laat oplevert). Dat zorgt er voor dat mensen met een intrinsieke motivatie om dingen te verbeteren gewoon snel afhaken: want daar is een hoog loon niet genoeg, je wilt ook wat doen.

Zelf heb ik een baan bij DICTU laten schieten ten faveure van een baan bij een commerciële partij, terwijl ik bij DICTU minimaal 400 euro meer zou verdienen en 10 meer vrije dagen had. De gigantische stroperigheid en politieke spelletjes zijn het me gewoon niet waard. Ik wil leuk werk, met échte verantwoordelijkheid.
23-01-2026, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: Blijven dromen Bert!
Bert is wel wakker, vele andere slapen nog, of interesseert dit thema gewoon niet, en als het uur u dan aanbreekt doen alsof ze verrast, overvallen en geschokt zijn.
23-01-2026, 09:34 door Anoniem
Door dingetje: Daarbij, welke goede ICT-er wil voor een relatief laag salaris voornamelijk vergaderen?
Je krijgt er met de huidige insteek nooit voldoende personeel voor, net als in het onderwijs en de zorg.
Begin eens met het afschaffen van scrum en het invoeren van hogere salarissen.

Het aanvragen van een enkele server kan overigens makkelijk oplopen tot 2,5 jaar en inderdaad een godsvermogen kosten. Niet vanwege het apparaat zelf, maar vanwege alle overhead en 'beheer'.

Zoveel verschillende rijksonderdelen, zoveel verschillende ervaringen. :)
Ondertussen is bijvoorbeeld de belastingdienst lekker bezig met uitbesteden van een zeer groot
gedeelte van hun infrastructuur. Hoewel dat natuurlijk ontkend gaat worden, het is alleen maar een klein stukje
en we kunnen niet anders.
23-01-2026, 10:15 door Anoniem
Door Anoniem: Cirkel is rond.

Dankzij de verzelfstandiging en de beursgang van de voormalige rijksdienst werd in de loop der jaren de bedrijfsnaam meermalen veranderd. Het begon met RCC en werd achtereenvolgend Roccade Megaplex, Pink Elephant en uiteindelijk PinkRoccade Megaplex.

https://www.computable.nl/1999/10/14/reorganisatie-pink-roccade-afgerond/

Ging ook doorzoeken na nog meer overnames, het uiteindelijk bedrijf wat voorheen dus begon als Rijkscentrale voor Mechanische Administratie (RMA) is uiteindelijk The digital Neighborhood https://www.thedigitalneighborhood.com/ geworden. Niet echt meer herkendbaar als hetzelfde sort sector van dienstverlening en infrastructuur (in het vroeger geval van ponskaartjes) voor de overheid. Is nu gewoon 1 van de vele AI clone adviseurs.

Dus best wel logisch dat ze het begin af aan weer op zouden moeten zetten. Want er is niet echt iets van over, laat staan dat er een blauwdruk zou zijn op wat je het zou kunnen baseren. Dat moet allemaal weer uitgezocht worden.

Ik vind het wat dat betreft een prima idee, wat echt wel het overwegen waard is. Ook hier vanuit een gemeente werkzaam.
23-01-2026, 12:42 door Anoniem
Nederlandse ondernemers die probeerden Solvinity – het bedrijf dat DigiD beheert – over te nemen, boden minder geld dan wat de Amerikaanse branchegenoot Kyldryl betaalt. Het gaat om een verschil van enkele miljoenen, blijkt uit meerdere bronnen. Als de overname doorgaat, betaalt Kyndryl rond honderd miljoen euro voor Solvinity.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/23/nederlandse-ondernemers-boden-paar-miljoen-minder-voor-digid-beheerder-solvinity-a4918471
23-01-2026, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blijven dromen Bert!
Bert is wel wakker, vele andere slapen nog, of interesseert dit thema gewoon niet, en als het uur u dan aanbreekt doen alsof ze verrast, overvallen en geschokt zijn.

hear! hear!

je hebt helemaal gelijk!
23-01-2026, 14:09 door Anoniem
Op 27 januari heeft de commissie Digitale Zaken een rondetafelgesprek. Bits of Freedom zal hierbij ook aanwezig zijn.

Bits of Freedom wil dat overheid afhankelijkheid van DigiD verkleint
vrijdag 23 januari 2026, 13:48 door Redactie

Burgerrechtenbeweging Bits of Freedom (BoF) wil dat de overheid de afhankelijkheid van DigiD verkleint en stopt met het migreren naar Amerikaanse techdiensten. Dat laat de organisatie weten in een position paper. [PDF]

https://www.security.nl/posting/921854/Bits+of+Freedom+wil+dat+overheid+afhankelijkheid+van+DigiD+verkleint
23-01-2026, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door linuxpro: Ga is praten met MinDef, die zijn al jaren bezig en redelijk ver gevorderd met een eigen cloud.
Niet alleen MinDef. De hele ironie van het verhaal is dat de Rijksoverheid juist een stuk 'soevereiner' is dan andere overheden zoals gemeentes of provincies. Tegelijk zal diezelfde Rijksoverheid, of eigenlijk de Tweede Kamer, juist erg gevoeliger zijn voor externe druk en beeldvorming. Het zou mij verbazen als het iemand lukt om bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen het thema 'digitale soevereiniteit' op de agenda weet te zetten, terwijl het probleem daar groter is.

Ik zet trouwens maar even in quotes, want tegenwoordig ligt het erg gevoelig wat je nog 'soeverein' mag noemen.

"Soevereinen" en "autonomen" staan op de watch-list AIVD.

Gemeenten zijn gebonden aan een maximum aantal wethouders die de Gemeente mag hebben, alleen de grootste Gemeente zullen een wethouder hebben die dit in takenpakket erbij heeft, maar het idee van collectivisering is geopperd:

https://www.computable.nl/2025/05/29/vng-wil-gezamenlijk-regie-digitalisering-gemeenten/
https://www.computable.nl/2024/09/06/gemeente-eist-leidende-rol-op-bij-digitalisering/

Overigens kan je je woonplaats wel even verdiepen in wie, wat, hoe digitalisering daar, vragen stellen aan Raadsleden, verslaglegging opvragen etc.
23-01-2026, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blijven dromen Bert!
Bert is wel wakker, vele andere slapen nog, of interesseert dit thema gewoon niet, en als het uur u dan aanbreekt doen alsof ze verrast, overvallen en geschokt zijn.

Bert is gewoon samen met een paar anderen een gesprekspartner bij het politieke proces in de Tweede Kamer geworden. In het "gat in de markt van de ideeen" gesprongen, wat helemaal open lag.
24-01-2026, 09:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blijven dromen Bert!
Bert is wel wakker, vele andere slapen nog, of interesseert dit thema gewoon niet, en als het uur u dan aanbreekt doen alsof ze verrast, overvallen en geschokt zijn.

Bert is gewoon samen met een paar anderen een gesprekspartner bij het politieke proces in de Tweede Kamer geworden. In het "gat in de markt van de ideeen" gesprongen, wat helemaal open lag.

Nou hij heeft in ieder geval goede ideeën en begrijpt dat je die amerikaanse cloud mijden.

https://berthub.eu/articles/posts/makelaarstaal-over-onze-belastinggeheimen/

Mw Kathmann schuift ook aan, ook al geen fan van big tech zacht gezegd.
25-01-2026, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Blijven dromen Bert!
Bert is wel wakker, vele andere slapen nog, of interesseert dit thema gewoon niet, en als het uur u dan aanbreekt doen alsof ze verrast, overvallen en geschokt zijn.

Bert is gewoon samen met een paar anderen een gesprekspartner bij het politieke proces in de Tweede Kamer geworden. In het "gat in de markt van de ideeen" gesprongen, wat helemaal open lag.

Nou hij heeft in ieder geval goede ideeën en begrijpt dat je die amerikaanse cloud mijden.

https://berthub.eu/articles/posts/makelaarstaal-over-onze-belastinggeheimen/

Mw Kathmann schuift ook aan, ook al geen fan van big tech zacht gezegd.

De technische briefing is al geweest, voorgezeten door Kathman, is nog terug te kijken.

De hele lijst aanwezigen rondetafelgesprek is inmiddels ook bekend:

Deelnemers rondetafelgesprek

Blok 1 Onderzoekers (18.30 – 19.30 uur)

• Bert Hubert – Persoonlijke titel / berthub.eu
• Paul Timmers – Onderzoeker Geopolitiek en Technologie
• Maaike Okano-Heijmans (Ph.D.) – Senior Research Fellow en Programme Lead Geopolitics of Technology and Digitalisation bij Clingendael Instituut
• Brenno de Winter - Stichting LibreKAT, Voorzitter, Vigilis, Algemeen Directeur
• *Lokke Moerel - Jurist en Hoogleraar Global ICT Law aan Tilburg University
• *Nitesh Bharosa – Hoogleraar GovTech en Innovatie aan TU Delft

Blok 2 Belanghebbenden (19.30 – 20.30 uur)

• Bits of Freedom – Evelyn Austin, Algemeen Directeur
• NLDigital – Jelmer Schreuder, Public Policy Manager
• Stichting Digitale Infrastructuur Nederland – Marijn van Vliet, Directeur
• Dutch Cloud Community – Ruud Alaerds, Directeur
• *Alexander Scholtes, wethouder Amsterdam
• *Uniserver – Jeroen Wouda, Senior Technical Cloud Specialist

Ik denk dat deelname Scholtes en Wouda nog onder voorbehoud is (staat een asteriks voor hun naam)

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2026D00898
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2025A07831
(technische briefing)
25-01-2026, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem: Cirkel is rond.


n 1950 werd de Rijkscentrale voor Mechanische Administratie (RMA) opgericht door toenmalig minister-president Willem Drees. Deze organisatie verzorgde de ponskaartenwerkzaamheden voor ministeries en overheidsinstellingen. De ponskaarten vormden de aanzet voor geautomatiseerde informatieverwerking.


Als opvolger van de RMA werd in 1970 het Rijks Computer Centrum (RCC) opgericht. Vijfhonderd medewerkers werden in 1970 overgeplaatst van Den Haag naar Rijks Computer Centrum in Apeldoorn. Op 10 maart 1971 opende staatssecretaris Van Veen officieel het nieuwe gebouw. Dit centrum groeide zodanig dat er in 1981 extra kantoorruimte werd bijgebouwd. Koningin Beatrix opende het nieuwbouwgedeelte in 1984. In 1990 is het RCC verzelfstandigd om later (in 1996) geprivatiseerd verder te gaan onder de naam RCC-Roccade.

Dankzij de verzelfstandiging en de beursgang van de voormalige rijksdienst werd in de loop der jaren de bedrijfsnaam meermalen veranderd. Het begon met RCC en werd achtereenvolgend Roccade Megaplex, Pink Elephant en uiteindelijk PinkRoccade Megaplex.

https://www.computable.nl/1999/10/14/reorganisatie-pink-roccade-afgerond/

Ik kwam hier om dit te schrijven maar dan nog met deze toevoeging: ondertussen hebben de incompetente ambtenaren vele 10-tallen miljarden belastinggeld verbrand en kunnen de burgers nergens verhaal halen.
Werkelijk niemand kan begrijpen hoe het toch mogelijk is dat de overheid als een ware incompetentie magneet zo veel, zo vaak fout kan doen.
25-01-2026, 14:08 door Anoniem
Nederland hangt aan Amerikaans tech-infuus

"Ons land ligt aan het infuus van de techbro's van Trump en de helft daarvan bij één merk. Dat dit zo ontspoord is, is onbegrijpelijk", zegt Tweede Kamerlid Barbara Kathmann van GroenLinks-PvdA die als een van de weinige Kamerleden een speerpunt heeft gemaakt van minder digitale afhankelijkheid van de Verenigde Staten.

Marktaandeel Amerikaanse
bedrijven bij onderzochte
Nederlandse domeinnamen
----------------------------
Microsoft 49%
Amazon 16%
Cloudflare 11%
Google 11%
DigitalOcean 10%
Solvinity 1%
----------------------------

Publieke instellingen met
minimaal één Amerikaanse
clouddienst in gebruik
----------------------------
media 100%
mbo-scholen 98%
gemeenten 98%
zorgverzekeraars 98%
vitale bedrijven 97%
middelbare scholen 96%
hoger onderwijs 94%
ziekenhuizen 92%
provincies 89%
basisscholen 88%
apotheken 71%
huisartsenpraktijken 65%
psychologen 56%
----------------------------

analyse door Joost Schellevis, 25 januari 2026

Verantwoording

Voor dit artikel verzamelde de NOS de zogenoemde DNS-gegevens van 16.500 websites van maatschappelijk relevante sectoren, zoals de vitale infrastructuur, de overheid, zorginstellingen en het onderwijs. Met die DNS-gegevens kan worden bekeken waar de infrastructuur achter een website is ondergebracht. We keken naar de DNS-gegevens die worden gebruikt voor websites en mail, maar ook naar andere zogenoemde DNS-records die relevant zijn.

In technische termen: we keken naar A-, MX-, NS- en CNAME-records. Vervolgens keken we waarnaar de IP-adressen achter de records verwezen. Op basis van de WHOIS-database van de regionale IP-registraties koppelden we die informatie aan leveranciers. Ook keken we naar TXT-records, waaronder ook SPF-records, maar ook domeinverificatie sleutels voor bijvoorbeeld Office 365.

https://nos.nl/artikel/2599601-nederland-hangt-aan-amerikaans-tech-infuus-we-zitten-in-de-houdgreep
25-01-2026, 15:14 door Anoniem
Bert is een aardige maar zeer naïeve vent. Bert denkt echt dat ambtenaren oplossingen nastreven waarbij data van burgers optimaal beschermd zijn.
Helaas voor Bert is geen enkele ambtenaar daarmee bezig behalve die paar FG's die om cosmetische redenen her en der geplaatst zijn.
Ambtenaren zijn sws niet bezig met zaken die de burger treffen. De ervaring die de burger heeft is het toevallige eindresultaat, geen leidraad of uitgangspunt, verre van dat. Burgers zijn gezichtloze pionnen die gewoon "mee moeten" in die prachtige nieuwe oplossingen die al die self-serving ambtenaren met elkaar in mekaar knutselen als ware het speeluurtje op de kleuterschool.

Ambtenaren zijn in eerste instantie bezig met hun eigen belang. Verdedig je plek, maximeer het aantal vrije dagen/uren. Steun de chef als hij jou steunt, anders volle sabotage. Volg alle cursussen voor rekening van de "baas" ook die waar je werkelijks niets aan hebt en verzamel werk waar je wel zin in hebt en niet het werk dat je moet doen.
Praat veel, ga naar werkelijk elk werkoverleg, ook die met blanco agenda. Praat overal doorheen, berijd voortdurend je stokpaardjes en trek het gesprek iedere keer weer jouw kant op.
Belangrijkste is dat je als ambtenaar voortdurend je extreemlinkse politieke ideëen aan het deugpronken bent.
Voor de 30% diversiteits ambtenaren is het nog simpeler: doe gewoon niets je kunt toch niet weggestuurd worden.

Het bovenstaande plaatje is gevormd door meer dan 25 jaar ervaring op ministerieel en provinciaal nivo op uiteenlopende dossiers. Het is triest maar waar.
Daarom gaar er ook niets wezenlijks veranderen, ook niet met het voorstel van Bert. De manier waarop de overheid van dit land is opgebouwd en functioneert is het echte probleem. Niet digibeten of "de inrichting van de Rijksdienst" of "bedrijfsleven functioneert nu eenmaal anders" en meer van die dooddoeners.
De ambtenaar en het ecosysteem zoals we dat nu kennen zal volledig moeten verdwijnen.
In een volgend stukje beschrijf ik wat er dan voor in de plaats moet komen.
25-01-2026, 19:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Cirkel is rond.


n 1950 werd de Rijkscentrale voor Mechanische Administratie (RMA) opgericht door toenmalig minister-president Willem Drees. Deze organisatie verzorgde de ponskaartenwerkzaamheden voor ministeries en overheidsinstellingen. De ponskaarten vormden de aanzet voor geautomatiseerde informatieverwerking.


Als opvolger van de RMA werd in 1970 het Rijks Computer Centrum (RCC) opgericht. Vijfhonderd medewerkers werden in 1970 overgeplaatst van Den Haag naar Rijks Computer Centrum in Apeldoorn. Op 10 maart 1971 opende staatssecretaris Van Veen officieel het nieuwe gebouw. Dit centrum groeide zodanig dat er in 1981 extra kantoorruimte werd bijgebouwd. Koningin Beatrix opende het nieuwbouwgedeelte in 1984. In 1990 is het RCC verzelfstandigd om later (in 1996) geprivatiseerd verder te gaan onder de naam RCC-Roccade.

Dankzij de verzelfstandiging en de beursgang van de voormalige rijksdienst werd in de loop der jaren de bedrijfsnaam meermalen veranderd. Het begon met RCC en werd achtereenvolgend Roccade Megaplex, Pink Elephant en uiteindelijk PinkRoccade Megaplex.

https://www.computable.nl/1999/10/14/reorganisatie-pink-roccade-afgerond/

Ik kwam hier om dit te schrijven maar dan nog met deze toevoeging: ondertussen hebben de incompetente ambtenaren vele 10-tallen miljarden belastinggeld verbrand en kunnen de burgers nergens verhaal halen.
Werkelijk niemand kan begrijpen hoe het toch mogelijk is dat de overheid als een ware incompetentie magneet zo veel, zo vaak fout kan doen.

Hetzelfde volk dat hier altijd loopt te pissen dat de overheid/ambtenaren niks doen en niks kunnen , en stoer roepen dat zij voor een ambtenarensalarisje echt hun bed niet gaan uitkomen loopt in een onderwerp als dit weer te roepen dat "de overheid zelf cloud en DCs moet runnen" .

Ook die cirkel is rond.
26-01-2026, 08:18 door Anoniem
Door Anoniem: Hetzelfde volk dat hier altijd loopt te pissen dat de overheid/ambtenaren niks doen en niks kunnen , en stoer roepen dat zij voor een ambtenarensalarisje echt hun bed niet gaan uitkomen loopt in een onderwerp als dit weer te roepen dat "de overheid zelf cloud en DCs moet runnen" .

Ook die cirkel is rond.
Het zou natuurlijk kunnen dat het niet hetzelfde volk is (in de zin van één pot nat) maar dat verschillende mensen die reageren er verschillend tegenaan kijken. Die zijn natuurlijk lastig te onderscheiden als je dat niet probeert te doen op basis van wat ze schrijven maar op basis van dat generieke labeltje "Anoniem", maar dat gebruiken jij en ik zelf ook.
26-01-2026, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem: Bert is een aardige maar zeer naïeve vent. Bert denkt echt dat ambtenaren oplossingen nastreven waarbij data van burgers optimaal beschermd zijn.
Helaas voor Bert is geen enkele ambtenaar daarmee bezig behalve die paar FG's die om cosmetische redenen her en der geplaatst zijn.
Ambtenaren zijn sws niet bezig met zaken die de burger treffen. De ervaring die de burger heeft is het toevallige eindresultaat, geen leidraad of uitgangspunt, verre van dat. Burgers zijn gezichtloze pionnen die gewoon "mee moeten" in die prachtige nieuwe oplossingen die al die self-serving ambtenaren met elkaar in mekaar knutselen als ware het speeluurtje op de kleuterschool.

Ambtenaren zijn in eerste instantie bezig met hun eigen belang. Verdedig je plek, maximeer het aantal vrije dagen/uren. Steun de chef als hij jou steunt, anders volle sabotage. Volg alle cursussen voor rekening van de "baas" ook die waar je werkelijks niets aan hebt en verzamel werk waar je wel zin in hebt en niet het werk dat je moet doen.
Praat veel, ga naar werkelijk elk werkoverleg, ook die met blanco agenda. Praat overal doorheen, berijd voortdurend je stokpaardjes en trek het gesprek iedere keer weer jouw kant op.
Belangrijkste is dat je als ambtenaar voortdurend je extreemlinkse politieke ideëen aan het deugpronken bent.
Voor de 30% diversiteits ambtenaren is het nog simpeler: doe gewoon niets je kunt toch niet weggestuurd worden.

Het bovenstaande plaatje is gevormd door meer dan 25 jaar ervaring op ministerieel en provinciaal nivo op uiteenlopende dossiers. Het is triest maar waar.
Daarom gaar er ook niets wezenlijks veranderen, ook niet met het voorstel van Bert. De manier waarop de overheid van dit land is opgebouwd en functioneert is het echte probleem. Niet digibeten of "de inrichting van de Rijksdienst" of "bedrijfsleven functioneert nu eenmaal anders" en meer van die dooddoeners.
De ambtenaar en het ecosysteem zoals we dat nu kennen zal volledig moeten verdwijnen.
In een volgend stukje beschrijf ik wat er dan voor in de plaats moet komen.

Wat een ongelofelijk stupide relaas. Ik ben al meer als 20 jaar werkzaam in ict in zowel commerciele markt als lokale en rijks overheid markten. Dit beeld wat jij schetst zou in enkele gevalen waar zijn maar merendeel van de teams die ik heb meegemaakt binnnen overheid zijn wel degelijk bezig met hele goede oplossingen en doen er wel alles aan om het voor de burger goed voor elkaar te krijgen.

Er zijn al een tal van iniatieven binnen de overheid die echt goed bezig zijn met alternatieven voor de public cloud. Maar het is te versnipperd binnen overheid. Maak een ministerie van ict aan en laat niet elk ministerie het wiel opnieuw uitvinden. Daarmee kan je heel wat meer werk verzetten zonder dubbelingen en waste aan uren met het zelfde item.

Maar blijf vooral generaliseren zonder enige vorm van inzicht. En uitspraak zonder inzicht krijgt een antwoord zonder uitzicht....
26-01-2026, 10:35 door Anoniem
NOS: groot deel overheid, zorg en vitale bedrijven gebruikt Amerikaanse cloud
maandag 26 januari 2026, 09:40 door Redactie

Marktaandeel Amerikaanse
bedrijven bij onderzochte
Nederlandse domeinnamen
----------------------------
Microsoft 49%
Amazon 16%
Cloudflare 11%
Google 11%
DigitalOcean 10%
Solvinity 1%
----------------------------
bron: NOS.nl d.d. 25-01-2026

https://www.security.nl/posting/922059/NOS%3A+groot+deel+overheid%2C+zorg+gebruikt+Amerikaanse+cloud
27-01-2026, 09:38 door Anoniem
Ik blijf van mening dat het beste is om als EU als geheel duidelijke afspraken te maken met de VS op het gebied van soevereiniteit van de data. Als een EU zegt wij stoppen met Amerikaanse clouddiensten en zeggen massaal de contracten op zullen die bedrijven en de economie van de VS imploderen. Dat is het drukmiddel. De oplossing is dat op beleidsmatig niveau de juiste afspraken te maken of een zelfstandige Europese tak van de Big Tech op te laten zetten. Het inhalen van de functionaliteiten, capaciteit en schaalbaarheid door Europese alternatieven is een utopie.
27-01-2026, 10:47 door Anoniem
Door linuxpro: Ga is praten met MinDef
Gunst. Gruwel. Doe jij is praten met MinOnderwijs.

Gaan we de firmware van de F35 "Google-vrij" maken?
(zodat wij zelf kunnen besluiten over inzet bij verdediging tegen agressie van een bondgenoot?)

Bert is een aardige maar zeer naïeve vent.
...en zijn toehoorders zijn allesbehalve naïef?
Tot die tijd heeft hij een valide agendapunt!
En wellicht al een eigen agenda.
27-01-2026, 11:42 door Anoniem
Door Anoniem: Ik blijf van mening dat het beste is om als EU als geheel duidelijke afspraken te maken met de VS op het gebied van soevereiniteit van de data. Als een EU zegt wij stoppen met Amerikaanse clouddiensten en zeggen massaal de contracten op zullen die bedrijven en de economie van de VS imploderen. Dat is het drukmiddel. De oplossing is dat op beleidsmatig niveau de juiste afspraken te maken of een zelfstandige Europese tak van de Big Tech op te laten zetten. Het inhalen van de functionaliteiten, capaciteit en schaalbaarheid door Europese alternatieven is een utopie.
En daar komt dan weer een ander drukmiddel tegenover.
En daarom wil je onafhankelijk zijn.
Of in Jip & Janneke taal: je wil niet afhankelijk zijn.

Het inhalen van de functionaliteiten, capaciteit en schaalbaarheid door Europese alternatieven is GEEN utopie.
Je kunt je vaste benodigde capaciteit makkelijk naar je toe halen, en langzaam een andere koers inslaan.
Pessimistische kapiteins aan wal zijn er aan deze kant van de oceaan genoeg.
27-01-2026, 21:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik blijf van mening dat het beste is om als EU als geheel duidelijke afspraken te maken met de VS op het gebied van soevereiniteit van de data. Als een EU zegt wij stoppen met Amerikaanse clouddiensten en zeggen massaal de contracten op zullen die bedrijven en de economie van de VS imploderen. Dat is het drukmiddel. De oplossing is dat op beleidsmatig niveau de juiste afspraken te maken of een zelfstandige Europese tak van de Big Tech op te laten zetten. Het inhalen van de functionaliteiten, capaciteit en schaalbaarheid door Europese alternatieven is een utopie.
En daar komt dan weer een ander drukmiddel tegenover.
En daarom wil je onafhankelijk zijn.
Of in Jip & Janneke taal: je wil niet afhankelijk zijn.

Het inhalen van de functionaliteiten, capaciteit en schaalbaarheid door Europese alternatieven is GEEN utopie.
Je kunt je vaste benodigde capaciteit makkelijk naar je toe halen, en langzaam een andere koers inslaan.
Pessimistische kapiteins aan wal zijn er aan deze kant van de oceaan genoeg.

Dan kom je in het midden uit, zo onderhandeld Trump. Afhankelijk ga je blijven, maar zorg dat die afhankelijkheid goed gecontroleerd is met de juiste afspraken en zorg voor een goede exit strategie.

Qua capaciteit en budgetten is er de komende jaren niet tegen te vechten en dat terwijl de vraag hoog is en hoog blijft.
04-02-2026, 17:27 door PJW9779
Door Anoniem: Nederlandse ondernemers die probeerden Solvinity – het bedrijf dat DigiD beheert – over te nemen, boden minder geld dan wat de Amerikaanse branchegenoot Kyldryl betaalt. Het gaat om een verschil van enkele miljoenen, blijkt uit meerdere bronnen. Als de overname doorgaat, betaalt Kyndryl rond honderd miljoen euro voor Solvinity.
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/23/nederlandse-ondernemers-boden-paar-miljoen-minder-voor-digid-beheerder-solvinity-a4918471

Is er nog iemand die zich afvraagt waarom Kyldryl bereid is zoveel meer miljoenen te betalen voor Solvinity?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.