image

Microsoft bedreigt landen met Linux rechtzaken

vrijdag 19 november 2004, 10:19 door Redactie, 32 reacties

Microsoft Chief Operating Officer Steve Ballmer heeft Aziatische regeringen gewaarschuwd dat ze met rechtzaken te maken kunnen krijgen als ze open-source platformen zoals Linux gebruiken. Volgens Ballmer zou Linux meer dan 228 patenten schenden, hoewel hij niet wilde zeggen welke. Tot groot ongenoegen van Microsoft besloot het Singaporese ministerie van defensie om 20.000 Windows PC's te vervangen door het Linux besturingssysteem. Ballmer liet verder weten landen die zich bij de WTO aansluiten op een dag met iemand te maken zullen krijgen die geld wil zien voor het gebruik van intellectueel eigendom. (Reuters)

Reacties (32)
19-11-2004, 10:44 door Anoniem
Geen haar op mijn hoofd, die denkt dat dit gaat lukken......

Zeker niet op z'n manier, niemand zit daar te wachten op het amerikaanse
vingertje. Thailand was al eerder overgestapt met goedkope pc aan te
bieden met linux. Microsoft was hier te laat en kreeg de deksel op z'n neus,
waarom; simpel te duur en veels te veel eisen.
19-11-2004, 10:44 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-11-2004, 10:49 door Anoniem
De ware aard komt boven... Microsoft vertoont steeds meer
overeenkomsten met een kwaadaardig gezwel maar dan wereldwijd.
Wegsnijden + chemokuurtje lijkt me het beste.
19-11-2004, 10:53 door rob
Hahaha, nee ze spelen ons oss-ers juist in de kaart. Als je
zegt dat ze moeten oppassen vanwege die patenten dan zorgen
die landen wel dat ze nooit aan software patenten meedoen hehe
19-11-2004, 10:54 door Walter
Tjah, zolang in Azie nog geen patenten op software mogelijk
is, mag meneer Ballmer zeggen wat hij wil, er is niets
strafbaar.

Leuke quote van Mark Knopper (ontwikkelaar van Knoppix):
Iedere beginnende programmeur overtreed al 3 software
patenten in zijn eerste les, als hij "hello world" laat
afdrukken. (hier kwam het tenminste op neer)
19-11-2004, 11:00 door Anoniem
Hij kan het weer niet eerlijk winnen he ! :(

Wat een eikel, laat hij al die negatieve energie en
advocaten eens loslaten op z'n bagger-software, misschien
dat het dan iets beter wordt.....
19-11-2004, 11:06 door Anoniem
Microsoft zit er echt mee he, dat Linux beter is???

Ik zie dit soort nieuws allemaal als gratis reklame voor Linux.
19-11-2004, 11:39 door Rene V
En dan word ik in een andere thread op de vingers getikt
omdat ik vroeg of SP2 van M$ op een nazistische manier dat
SP door je strot heen probeert te duwen? Ok, toegegeven, het
had wat genuanceerder gekunt maar feit blijft dat M$ alles
doet om zijn monopolistiche positie door zoveel mogelijk
dwang in het leven probeert te houden. Met dwingen kom je
helaas niet ver. Een dictatuur komt uiteindelijk toch ten val.
19-11-2004, 12:36 door Anoniem
Ach rene, als je microsoft als dictator ziet, heb je wel een vertekend beeld
hoor.
Ja MS is nogal wat agresief op gebieden, en ze zitten altijd te zeiken op
OSS.

Maarja, dat moeten ze gewoon doen om te blijven bestaan. Als ze niets
doen gaan ze zeker kapot.
En ach daar werken ook allemaal mensen met kinders etc.

Ik vind de reactie van Ballmer nogal triest trouwens.

Laten nog veel landen volgen met de overstap op OSS...
19-11-2004, 13:27 door Anoniem

Maarja, dat moeten ze gewoon doen om te blijven bestaan. Als ze niets
doen gaan ze zeker kapot.

Als je zo moet doen om te blijven bestaan, ben je niet meer goed bezig.
19-11-2004, 14:36 door Donz
De gouden tijden met flink geld vangen en weinig leveren
lijken voorbij voor MS.
Overschakelen naar een normale bedrijfsvoering lijkt nogal
moeilijk voor ze.
Ideaal zou zijn als ze straks een van de velen zijn, dan
zijn ze wel gedwongen om zich aan standaarden e.d. te houden.
19-11-2004, 14:38 door rob
Door René V
En dan wordt ik in een andere thread op de vingers getikt
omdat ik vroeg of SP2 van M$ op een nazistische manier dat
SP door je strot heen probeert te duwen? Ok, toegegeven, het
had wat genuanceerder gekunt [ .... ]

Heh je hebt gelijk, hoe wil je dat genuanceerder zeggen, het
is gewoon zo! Wie tikt jouw op de vingers die krijgt smeer
19-11-2004, 14:41 door Anoniem
Door René V
En dan wordt ik in een andere thread op de vingers getikt
omdat ik vroeg of SP2 van M$ op een nazistische manier dat
SP door je strot heen probeert te duwen? Ok, toegegeven, het
had wat genuanceerder gekunt maar feit blijft dat M$ alles
doet om zijn monopolistiche positie door zoveel mogelijk
dwang in het leven probeert te houden. Met dwingen kom je
helaas niet ver. Een dictatuur komt uiteindelijk toch ten val.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens :)
19-11-2004, 14:44 door rob
Door Anoniem
Ach rene, als je microsoft als dictator ziet, heb je wel een
vertekend beeld
hoor.

Leg uit

Ja MS is nogal wat agresief op gebieden, en ze zitten
altijd te zeiken op
OSS.

Maarja, dat moeten ze gewoon doen om te blijven bestaan. Als
ze niets
doen gaan ze zeker kapot.

Uhm.. hoezo vertekent beeld dan? Je geeft dus zelf toe dat
ze dicatortje moeten spelen om te kunnen blijven bestaan?
Was je zeker niet opgevallen dat hun manieren grotendeels
illegaal zijn en dat ze veel te zacht aangepakt worden?
Straffen helpt kennelijk niet bij microsoft en dat werkt
frustrerend. Microsoft kan feitelijk ongestraft andere
bedrijven uit de weg ruimen op een oneerlijke manier.. het
heeft geen zin om het goed te praten. Het is moeilijk te
overdrijven als je Microsoft bekritiseerd en de lat ligt
steeds hoger. Het is nogal sneu dat microsoft gebruikers
zich aangevallen voelen als andere mensen terecht microsoft
bekritiseren.. jullie zijn afhankelijk van een bedrijf..
jullie zijn vastgeplakt in het isolement van het windows
besturingssysteem, zo niet dan heb je geluk.
19-11-2004, 14:55 door Anoniem
overigens, een beetje offtopic hoor, maar ik las ergens een
hele tijd geleden over het bonusmodel voor werknemers bij
microsoft (aandelen/opties oid, weet niet wat het precies
wat, ben niet zo thuis in die wereld), de conclusie was dat
microsoft een HEEL groot financieel probleem had als het
niet *continu* bleef groeien. Iets met als iedereen hun
'bonus' wilde gaan incasseren dat ze dan zo goed als in een
keer stuk zouden zijn. Kan dat kloppen?
19-11-2004, 15:17 door rob
Door Anoniem
Kan dat kloppen?

Geen idee, klinkt leuk. Hmm maar volgens mij is het met elk
bedrijf eigenlijk zo dat ze altijd moeten blijven groeien,
althans als je een BV bent ofzo omdat aandeelhouders wat
verwachten naar ik meen.
19-11-2004, 15:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-11-2004, 17:31 door Anoniem
Door Erwin Blonk
Steve Ballmer moet serieus ophouden met deze onzin. Hier schiet
niemand iets mee op.
Balmer doet hetzelfde als Bush "fear management" - hopen dat het hier
niet werkt
19-11-2004, 17:37 door Anoniem
Door rob
Door Anoniem
Kan dat kloppen?

Geen idee, klinkt leuk. Hmm maar volgens mij is het met elk
bedrijf eigenlijk zo dat ze altijd moeten blijven groeien,
althans als je een BV bent ofzo omdat aandeelhouders wat
verwachten naar ik meen.
Waarom is alles altijd gericht op groei? Waarom moet het
altijd maar meer zijn? Waarom volgend jaar nog meer winst
als dit jaar al goed gedraaid is, het vervolgens niet halen
en dan moeten reorganiseren? Kan iemand mij uitleggen waar
dat voor nodig is?
19-11-2004, 19:12 door Mr Wizard
Quote:
----------
Waarom is alles altijd gericht op groei? Waarom moet het
altijd maar meer zijn? Waarom volgend jaar nog meer winst
als dit jaar al goed gedraaid is, het vervolgens niet halen
en dan moeten reorganiseren? Kan iemand mij uitleggen waar
dat voor nodig is?
-----------

Nee
19-11-2004, 19:26 door Anoniem
steve ballmer was al eerder in het nieuws omdat hij *loog*
over het feit dat de 100 dollar computer pas bestaat als
hardware goedkoper wordt. Wat Steve Ballmer verzweeg was dat
de eerste 100 dollar computer op linux draait, omdat dit OS
geen geld steelt van gebruikers.
19-11-2004, 21:05 door rob
Door Anoniem
Door rob
Door Anoniem
Kan dat kloppen?

Geen idee, klinkt leuk. Hmm maar volgens mij is het met elk
bedrijf eigenlijk zo dat ze altijd moeten blijven groeien,
althans als je een BV bent ofzo omdat aandeelhouders wat
verwachten naar ik meen.
Waarom is alles altijd gericht op groei? Waarom moet het
altijd maar meer zijn? Waarom volgend jaar nog meer winst
als dit jaar al goed gedraaid is, het vervolgens niet halen
en dan moeten reorganiseren? Kan iemand mij uitleggen waar
dat voor nodig is?


[suggestief]
Nouw dat komt omdat die beleggers almaar groei willen zien.
Ze zijn een beetje raar, je moet 's een aandelen koersen
zien echt heel erg dom.. als er het minst geringste
verandert slaat dat direct gigantisch overdreven naar
aandelenbeursen. Je ziet ook dat bedrijven soms gewoon
publicity seekers zijn en dat kun je dan ook aan de aandelen
zien. Zoals met SCO toen ze begonnen te zeuren en
dergelijke.. je kunt het goed zien aan het aandeel..
sindsdien zakt het aandeel van SCO alleen nog maar en nu is
het geen schijntje meer waard.
Ik heb er verder geen verstand van maar ik heb begrepen dat
een bedrijf altijd moet blijven groeien.. als het een BV oid
is.. weet iemand hier het fijne van?
20-11-2004, 01:41 door raboof
Door rob
Zoals met SCO toen ze begonnen te zeuren en dergelijke.. je
kunt het goed zien aan het aandeel.. sindsdien zakt het
aandeel van SCO alleen nog maar en nu is het geen schijntje
meer waard.

Dat zou ik nou ook hebben verwacht, maar het blijkt nogal
mee te vallen: het hele verhaal begon begin 2003. Sindsdien
is inderdaad de waarde enorm gestegen en vervolgens weer
enorm gedaald, maar ze zitten nu weer ongeveer op hun
orginele waarde: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=SCOX&t=2y
20-11-2004, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem
steve ballmer was al eerder in het nieuws omdat hij *loog*
over het feit dat de 100 dollar computer pas bestaat als
hardware goedkoper wordt. Wat Steve Ballmer verzweeg was dat
de eerste 100 dollar computer op linux draait, omdat dit OS
geen geld steelt van gebruikers.
Nee linux bedriegt mensen die zich inzetten. Iedereen lekker gratis
programmeren en dan komt IBM en die kopieert het lekker om geld te
verdienen, das pas eerlijk.
20-11-2004, 10:06 door Anoniem
Wat zitten jullie nou allemaal te ouwehoeren, als er dingen door M$
ontwikkeld zijn die gebruikt worden in Linux dat moet dat of eruit of betalen
zo simpel is dat. Ben je het daar niet mee eens dan moet je in rusland
gaan wonen, al hoewel ze daar ook op terug komen.
20-11-2004, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem
Wat zitten jullie nou allemaal te ouwehoeren, als er dingen
door M$
ontwikkeld zijn die gebruikt worden in Linux dat moet dat of
eruit of betalen
zo simpel is dat. Ben je het daar niet mee eens dan moet je
in rusland
gaan wonen, al hoewel ze daar ook op terug komen.

maar dat is ook helemaal niet waar.

Ten eerste gaat het om patenten, en niet om copyright, dus
het gaat niet om rechtstreeks overgenomen onderdelen maar
over vage concepten van hoe iets kan werken.

Ten tweede zijn veel van deze patenten niet eens door de
patenthouder uitgevonden, maar 'gewoon' als eerste
gepatenteerd. Zo meende ik een tijdje terug te lezen dat ze
een patent hebben op 'virtuele desktops en een overzicht
hiervan in de taakbalk. Juist, gewoon de pager die al
decennia in unix systemen zit. Ook lang niet alle patenten
zijn van ms overigens.

Ten derde heeft microsoft ook helemaal geen recht van
spreken. Bijna alles (misschien zelfs helemaal alles) dat in
windows zit hebben de afgekeken van anderen. Het hele
concept Windows al bijvoorbeeld.

De hele situatie laat alleen maar weer zien dat patenten hun
doel compleet voorbijgeschoten zijn en nu als dreigmiddel
dienen om competitie klein te houden, of potentiele klanten
om 'beschermingsgeld' te vragen. En microsoft doet daar maar
al te graag aan mee.
20-11-2004, 22:35 door raboof
Als er dingen door M$ ontwikkeld zijn die gebruikt
worden in Linux dat moet dat of eruit of betalen zo simpel
is dat.

Daar ben ik het (als het geen triviale of verouderde dingen
zijn) helemaal mee eens. Maar dan ook alleen als het *echt*
een orgineel idee van Microsoft is. En dan niet jaren
stiekempjes wachten tot iedereen ervan afhankelijk is en dan
opeens met claims komen, maar meteen actie ondernemen als er
iets overgenomen wordt.

Ik zie het nog niet gebeuren. Eerder andersom.
21-11-2004, 01:51 door Anoniem
En het blijft laf dat ze niet gewoon kunnen 'winnen' door
beter te zijn.
21-11-2004, 09:24 door Mr Wizard
Het feit blijft dat in de V.S. de grote bedrijven nu als een gek bezig zijn
patenten te claimen en te registreren. Dit was/is zo verontrustend voor de
E.U dat ze in de E.U nu er een high-priority issue van hebben gemaakt
omdat de E.U. dadelijk het grote geld kan gaan missen.

Dit alles heeft te maken met de krachten uit het Oosten, en later misschien
Afrika, de V.S. wil gewoon een grote vinger in de pap houden in de wereld
economie.

Linux is van niemand, dus verdient de Amerikaanse industrie er geen geld
mee, buiten het leveren van diensten. Voor de V.S. is dit een beetje een
doorn in het oog, er valt dus niets te controleren en dus niet zo veel aan te
verdienen. Wat je nu ziet is dat toch een hoop bedrijven Linux niet willen
afstoten omdat ze bang zijn dadelijk grote omzetten te verliezen, lijkt me
duidelijk.......

Iedere ecomomie is gebaseerd op groei, dus ook ieder bedrijf streeft
enigszins naar groei. Maar zo als iedere ecomonie, ongeveer 7 vette jaren
en 7 magere jaren. Mensen zijn na een tijdje verzadigd met consumeren
en dan treden de magere jaren in.
22-11-2004, 09:38 door Anoniem
hehe en nu blijkt dat volgens de mensen van het onderzoek
naar die patenten, de situatie juist omgekeerd is, dat je
juist 'veiliger' bent ipv minder veilig. Maar helaas
luistert de wereld liever naar criminelen.
22-11-2004, 10:16 door Anoniem
Als iemand onlangs overdonderd was door het feit dat
**iemand** beweerde dat Linux wel 283 patenten zou schenden
heeft zich overigens voor laten liegen (zoals gewoonlijk in
deze door commercie gerunde maatschappij):

http://www.eweek.com/article2/0,1759,1729908,00.asp?kc=EWRSS03119TX1K0000594
22-11-2004, 16:58 door tifkap
Door Anoniem
Wat zitten jullie nou allemaal te ouwehoeren, als er dingen door M$
ontwikkeld zijn die gebruikt worden in Linux dat moet dat of eruit of betalen

Dat gebeurd helemaal niet.. we hebben het hier niet over copyright, maar
over bogus patent claims.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.