Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

ShinyHunters hacken opnieuw Canvas

08-05-2026, 09:10 door meidoorn, 3 reacties
Laatst bijgewerkt: 08-05-2026, 09:19
De NOS-teletekst meldt op pagina 111 om 09.05 uur, dat op de Universiteits-app Canvas korte tijd een bericht heeft gestaan waarin gemeld werd dat de ShinyHunters opnieuw zijn binnengedrongen bij het bedrijf, ondanks de extra beveiligingsmaatregelen.

Link: https://nos.nl/teletekst/111

Let wel: de pagina kan bij het opzoeken al geroteerd zijn.

Link webpagina NOS en Tweakers :
https://nos.nl/artikel/2613522-hackers-kraken-opnieuw-studie-app-canvas-dreigen-met-publicatie-gegevens
https://tweakers.net/nieuws/247606/criminelen-nemen-kort-canvas-omgevingen-universiteiten-over-na-tweede-hack.html

Opmerking: Er moet nog worden vastgesteld of er inderdaad een 'tweede hack' heeft plaatsgevonden, zoals Tweakers suggereert op zijn website. Daar ben ik het wel mee eens. Maar als het waar is dat er een tweede hack heeft plaatsgevonden, dan hebben die veiligheidsmaatregelen kennelijk niet goed gewerkt. We moeten maar even afwachten of deze hack inderdaad bevestigd kan worden.
Reacties (3)
08-05-2026, 10:32 door Anoniem
Deze groep timmert behoorlijk aan de weg..
Dus de kans is groot dat we in de naaste toekomst weer verrast zullen worden door SH.
08-05-2026, 16:25 door Anoniem
Hoe ver wil men de chaos laten oplopen?

Nu zijn we reeds onze anonimiteit en PII kwijt.

Straks verliezen we ook nog onze vrijheid van meningsuiting.

Wie blijven hierbij geïnstrueerd allemaal op hun handen zitten?

Straks boete als je iets plaatst wat beschouwd wordt als desinformatie.

Waar zijn autoriteiten toch zo bang voor?
09-05-2026, 01:05 door Anoniem
Tja, totdat er een autoriteit ingrijpt, en een paar van die paljassen in één keer hun toekomst kwijt zijn. Leuk joh, van een huis met modaal salaris, tot wonen in een appartementje van 30 vierkante meter en elke cent die je uitgeeft vijf keer omdraaien, en dat 50 jaar lang, omdat je flinke schulden moet afbetalen. Hoogmoed komt voor de val, zeggen ze.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.