Privacy - Wat niemand over je mag weten

Datahonger Staatsloterij

11-05-2026, 09:14 door Anoniem, 21 reacties
Voor een gratis lot vraagt de Staatsloterij aan incidentele spelers met een account opnieuw hun gegevens te delen via IDIN. Ook het e-mailadres dat je voor je bankzaken gebruikt wordt bij de bank opgevraagd.
Reacties (21)
11-05-2026, 09:49 door Anoniem
Ik doe alles zoveel mogelijk zonder account.
Waar immers geen account aanwezig is, daar is ook geen datalek van je gegevens.
11-05-2026, 10:33 door Anoniem
Je begrijpt niet veel van IDIN zo te zien. Het is een inlog methode waarbij er verder niets wordt gedeeld behalve dat je bent wie je zegt te zijn.
11-05-2026, 11:42 door Anoniem
De noodzakelijke gegevens hebben ze al. Het lijkt onderdeel te zijn van een Know Your Customer programma waarbij klanten zich moeten heridentificeren voor een gratis lot.
11-05-2026, 12:33 door Anoniem
dacht je werkelijk dat dat lot 'gratis' was?
11-05-2026, 15:57 door Anoniem
Pas op de website van mijn bank zag ik een lijst van gegevens die zij willen hebben. Dat verwacht je niet van een staatsbedrijf. Het vertrouwen is nu weg. Ze overvallen de klant, op de website stond dit niet.
11-05-2026, 18:25 door Anoniem
Door Anoniem: Voor een gratis lot vraagt de Staatsloterij aan incidentele spelers met een account opnieuw hun gegevens te delen via IDIN. Ook het e-mailadres dat je voor je bankzaken gebruikt wordt bij de bank opgevraagd.

Net gedaan, maar mijn bank gaf aan dat het e-mailadres alleen optioneel meegezonden kon worden indien gewenst. Gewoon aangeklikt dat ze die niet mee hoefden te sturen (tja, ze hadden hem toch al: het is m'n inlog).

Ze geven aan dat het is voor leeftijdsverificatie (duidelijke doelbinding voor AVG). Kan mij goed voorstellen dat ze willen voorkomen dat iemand 2x een gratis lot krijgt en dat die dan ook nog onder de 18 blijkt te zijn.

Maar je hoeft niet mee te doen toch? Maak ik meer kans: dus graag niet zelfs!
11-05-2026, 19:07 door Anoniem
Door Anoniem: Je begrijpt niet veel van IDIN zo te zien. Het is een inlog methode waarbij er verder niets wordt gedeeld behalve dat je bent wie je zegt te zijn.

De bank weet nu dat je hebt ingelogged
11-05-2026, 19:21 door Anoniem
Gratis bij een commerciele partij betekend meestal "Je betaald met data". Wat mij betreft zou dat ook geen gratis moeten mogen heten maar "Dit product kost 0 euro en al je persoongegevens" ofzo", marketeers kunnen daar vast iets meer catchy voor verzinnen ;-).
12-05-2026, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem: Je begrijpt niet veel van IDIN zo te zien. Het is een inlog methode waarbij er verder niets wordt gedeeld behalve dat je bent wie je zegt te zijn.
Om je eigen begrip bij te spijkeren:
Welke gegevens kan een bank doorgeven aan een organisatie die gebruikmaakt van iDIN?

De bank verstrekt alleen persoonsgegevens aan een organisatie nadat de klant opdracht heeft gegeven aan zijn bank voor het verstrekken van die gegevens. Het gaat dan om één of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer.
https://www.idin.nl/consumenten/veelgestelde-vragen/
12-05-2026, 16:08 door _R0N_
IDIN is juist de beste manier om je te verifieren zonder je data te delen.

Het enige wat de Staatloterij krijgt is een OK of NIET OK van de bank.
12-05-2026, 17:06 door Anoniem
Door _R0N_: IDIN is juist de beste manier om je te verifieren zonder je data te delen.

Het enige wat de Staatloterij krijgt is een OK of NIET OK van de bank.

Bijna helemaal eens. Dit concept is inderdaad de beste manier; Ik heb alleen moeite met het feit dat de banken naast politieagent (Wwft) nu ook al identity provider/broker worden.

De beste manier zou zijn als DigiD (in NL handen, maar dat terzijde) de rol van Identiy Provider op zich zou nemen.
13-05-2026, 07:14 door Anoniem
'staat' zegt het al in 'staatloterij'.

Stik er maar in. Zonder mij.
13-05-2026, 21:18 door DeZin
Door _R0N_: IDIN is juist de beste manier om je te verifieren zonder je data te delen.

Het enige wat de Staatloterij krijgt is een OK of NIET OK van de bank.
De 18+ Ja/Nee check is slechts een van de zaken die via iDIN opgevraagd kan worden. Maar ook voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer. Dat is geen ja/nee controle, maar gewoon het delen van die gegevens.
14-05-2026, 07:17 door Anoniem
Door DeZin:
Door _R0N_: IDIN is juist de beste manier om je te verifieren zonder je data te delen.

Het enige wat de Staatloterij krijgt is een OK of NIET OK van de bank.
De 18+ Ja/Nee check is slechts een van de zaken die via iDIN opgevraagd kan worden. Maar ook voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer. Dat is geen ja/nee controle, maar gewoon het delen van die gegevens.
Dat zie je dan toch bij het goedkeuren van het iDIN verzoek bij je bank?
14-05-2026, 07:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ik doe alles zoveel mogelijk zonder account.
Waar immers geen account aanwezig is, daar is ook geen datalek van je gegevens.
Of je gegevens in een datalek kunnen zitten ligt niet aan het wel of niet hebben van een account, het ligt eraan of ze gegevens over je hebben of niet. Een account geeft ze wel een excuus om gegevens veel langer te bewaren dan strikt noodzakelijk, dus accounts vermijden heeft zeker zin, maar gegevens kunnen er ook zonder account zijn.

Een webwinkel die zonder dat je een account hebt aangemaakt een bestelling verwerkt, die verwerkt nog steeds je naam, het bezorgadres, je e-mailadres, je betaling en dus je bankrekeningnummer, en heeft vanuit belastingwetgeving ook nog een verplichting om het nodige jaren te bewaren (al hoeft dat niet online, maar reken jezelf niet rijk op dat punt). Ook zonder account worden er gegevens verwerkt.

Gegevens kunnen lekken als ze in een systeem aanwezig zijn, met of zonder account. Je maakt een inschattingsfout als je denkt dat dat aan het aanmaken van een account ligt. Zonder account geef je ze alleen geen excuus om je gegevens langer dan strikt noodzakelijk te bewaren, maar die bewaarplicht voor de belasting duurt maar liefst 7 jaar, je gegevens zijn echt niet direct weer allemaal weg.
28-05-2026, 20:05 door Anoniem
Door DeZin:
Door _R0N_: IDIN is juist de beste manier om je te verifieren zonder je data te delen.

Het enige wat de Staatloterij krijgt is een OK of NIET OK van de bank.
De 18+ Ja/Nee check is slechts een van de zaken die via iDIN opgevraagd kan worden. Maar ook voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer. Dat is geen ja/nee controle, maar gewoon het delen van die gegevens.

Bij ING ben ik verplichte een e-mail en telefoonnummer in te vullen anders kan je niet verder. Met nep email en telefoonnummer geeft hij een foutmelding. Steek dat lot maar ergens waar het licht niet schijnt.
28-05-2026, 23:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door DeZin:
Door _R0N_: IDIN is juist de beste manier om je te verifieren zonder je data te delen.

Het enige wat de Staatloterij krijgt is een OK of NIET OK van de bank.
De 18+ Ja/Nee check is slechts een van de zaken die via iDIN opgevraagd kan worden. Maar ook voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail of telefoonnummer. Dat is geen ja/nee controle, maar gewoon het delen van die gegevens.

Bij ING ben ik verplichte een e-mail en telefoonnummer in te vullen anders kan je niet verder. Met nep email en telefoonnummer geeft hij een foutmelding. Steek dat lot maar ergens waar het licht niet schijnt.

Wil je nou miljonair worden of niet?
29-05-2026, 06:04 door Anoniem
Vanuit sommige buitenlanden wordt de website van de Staatsloterij als illegale website geblokkeerd (o.a. in Polen).
Dat zegt dan wel iets over de aard van wat er plaatsvindt.
29-05-2026, 09:18 door Anoniem
Door Anoniem: Wil je nou miljonair worden of niet?
Van de Staatsloterij gaat 15% van de inleg naar de staat, en over de uitgekeerde prijzen wordt nog eens 17,5% kansspelbelasting geheven. Dat betekent dat maar ongeveer 70% van het ingelegde geld netto bij de prijswinnaars terechtkomt. Je gemiddelde winstverwachting is dus zo'n 30% verlies op je inleg.

Het idee van gokken is natuurlijk dat je jezelf wijsmaakt dat je de hoofdprijs binnen kan slepen, en je loopt ook nog een kleine kans dat het je overkomt ook, maar als je werkelijk miljonair wil worden kan je beter iets verstandigers met je geld doen dan dit.
01-06-2026, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wil je nou miljonair worden of niet?
Van de Staatsloterij gaat 15% van de inleg naar de staat, en over de uitgekeerde prijzen wordt nog eens 17,5% kansspelbelasting geheven. Dat betekent dat maar ongeveer 70% van het ingelegde geld netto bij de prijswinnaars terechtkomt. Je gemiddelde winstverwachting is dus zo'n 30% verlies op je inleg.

Het idee van gokken is natuurlijk dat je jezelf wijsmaakt dat je de hoofdprijs binnen kan slepen, en je loopt ook nog een kleine kans dat het je overkomt ook, maar als je werkelijk miljonair wil worden kan je beter iets verstandigers met je geld doen dan dit.
de staatsloterij is de enige die netto prijzen uitkeert, dus 10 miljoen == 10 miljoen. die kansspelbelasting wordt door de staatsloterij afgedragen bovenop jou prijs. dat is anders bij alle andere loterijen van de staatsloterij. bij de postcode loterij moet je idd rekening houden met een 30% lagere netto prijs
02-06-2026, 08:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Van de Staatsloterij gaat 15% van de inleg naar de staat, en over de uitgekeerde prijzen wordt nog eens 17,5% kansspelbelasting geheven. Dat betekent dat maar ongeveer 70% van het ingelegde geld netto bij de prijswinnaars terechtkomt. Je gemiddelde winstverwachting is dus zo'n 30% verlies op je inleg.

Het idee van gokken is natuurlijk dat je jezelf wijsmaakt dat je de hoofdprijs binnen kan slepen, en je loopt ook nog een kleine kans dat het je overkomt ook, maar als je werkelijk miljonair wil worden kan je beter iets verstandigers met je geld doen dan dit.
de staatsloterij is de enige die netto prijzen uitkeert, dus 10 miljoen == 10 miljoen. die kansspelbelasting wordt door de staatsloterij afgedragen bovenop jou prijs. dat is anders bij alle andere loterijen van de staatsloterij. bij de postcode loterij moet je idd rekening houden met een 30% lagere netto prijs
Ik heb het over het verschil tussen wat de verkoop van loten oplevert en wat winnaars overhouden. Dat is ook bij de Staatsloterij zo'n 30% verschil, want die belasting wordt ook daar wel degelijk afgedragen. Voor 10 miljoen prijzengeld moet de Staatsloterij voor ruim 14 miljoen aan loten verkopen. Daar zit die negatieve winstverwachting.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.