image

Politie waarschuwt voor oplichting door bezorgdienst

vrijdag 14 januari 2005, 11:55 door Redactie, 4 reacties

Twee bedrijven hebben in de afgelopen week aangifte van oplichting gedaan. De bedrijven ontvingen een fax van De Nationale Bezorg Service (NBS) dat er een pakketje zou zijn binnengekomen, dat in verband met de afmetingen niet kon worden afgeleverd. De chauffeur zou hiervoor graag een afspraak met het bedrijf willen maken. Om de afspraak te maken moest er met een telefoonnummer beginnend met 006 gebeld worden. Dit telefoonnummer blijkt een betaalnummer op de Tuvalu-eilanden in de Indische oceaan te zijn. Als het nummer, 60 euro per gesprek, gebeld werd moest er een barcode ingetoetst worden waarna de beller te horen kreeg wanneer het pakket afgeleverd zou worden. De barcode blijkt bij alle faxen hetzelfde te zijn. Het pakket wordt echter nooit afgeleverd. De politie adviseert personen die deze brief ontvangen om niet het 006-nummer te bellen dat in de brief vermeld wordt. (Politie)

Reacties (4)
14-01-2005, 12:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
15-01-2005, 08:26 door Anoniem
60 euro per gesprek !!!! zal je maar per ongeluk het verkeerde nummer
intoetsen
15-01-2005, 10:01 door Anoniem
Schandalig dat telecombedrijven hieraan meewerken. Nederlandse
telecombedrijven moeten deze gesprekskosten weigeren in te innen en
niet afdragen aan malafide bedrijven in Verweggistan. Dan is het snel
afgelopen met deze praktijken.
09-02-2005, 01:17 door Anoniem
Door Anoniem
Schandalig dat telecombedrijven hieraan meewerken. Nederlandse
telecombedrijven moeten deze gesprekskosten weigeren in te innen en
niet afdragen aan malafide bedrijven in Verweggistan. Dan is het snel
afgelopen met deze praktijken.

Hmm KPN moet daaraan meewerken. KPN heeft bezorgplicht zoals dat
heet. Moet van de OPTA. KPN kan alleen vragen aan de operator daar of ze
dat nummer daar willen blokkeren. Doen ze dat daar niet dan kan KPN een
operator blokkeren. Dat kan knap lastig zijn aangezien alle nummers van
zo'n operator geblokkeerd worden. Blokkeert KPN alleen dat bepaalde
nummer dan is de dag daarna dat nummer gewijzigd en begint het verhaal
weer vanvoren af aan. Daarnaast zou het wel eens zo kunnen zijn dat een
kleine marktpartij (zoals Tele2) geen bezorgplicht heeft en KPN wel. Ik
denk dat de OPTA hiet dus een taak heeft door te zorgen dat elke operator
zo'n nummer kan blokkeren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.