image

Wachtwoorden Comcast klanten voor het oprapen

dinsdag 17 maart 2009, 11:34 door Redactie, 3 reacties

Twee maanden lang waren meer dan 8000 gebruikersnamen en wachtwoorden van één van Amerika’s grootste internetprovider open en bloot op het internet te vinden. Kevin Andreyo, leraar op de Wilkes Universiteit, stuitte op de lijst toen hij afgelopen maandag via Pipl.com op zijn eigen e-mail adres zocht. De lijst stond op Scribd, een site waar gebruikers documenten met elkaar kunnen delen. Het bestand was al 345 maal bekeken en 27 keer gedownload.

Andreyo lichtte direct Comcast, de FBI en verschillende IT-journalisten in. "Dit is niet alleen mijn wachtwoord voor Comcast, het is mijn wachtwoord voor alles dat niet aan mijn creditcard gekoppeld is", zegt Andreyo in een interview. "Een creditcardnummer publiceren is één, maar het verspreiden van gebruikersnamen en wachtwoorden is een tweede. "Iemand kan zomaar inloggen en al je berichten bekijken.”

Onschuldig
Comcast pleit onschuldig, ze vermoeden dat het een gevolg is van een phishingactie, waarin mensen om hun accountgegevens gevraagd werd, zegt woordvoerster Jennifer Khoury. "We hebben geen reden om aan te nemen dat het vanuit Comcast komt. Het lijkt op één of andere frauduleuze phishing actie", zegt ze. Khoury meldt dat Comcast de e-mailadressen van de klanten tijdelijk uitschakelt en hen gaat informeren over het kiezen van een veilig wachtwoord. Ook krijgen ze een gratis exemplaar van McAfee Security Suite. Als laatste zegt de provider dat het eerder om 4000 gegevens gaat in plaats van 8000, omdat er ook dubbele records tussen zouden staan.

Reacties (3)
17-03-2009, 15:57 door Anoniem
Wat doe je tegenwoordig als woordvoerder voor een onderneming? Zodra er iets mis lijkt aan je reputatie, door een (mogelijk) incident, dan begin je als eerste nutteloze onzin uit te kramen waardoor het net moet lijken alsof de onderneming een uitstekende reputatie heeft en geen blaam treft. Helaas heeft geen woordvoerder het door dat ze daarmee de boel alleen maar erger maken en zichzelf compleet voor schut zetten. Geeft niks, zolang de grote baas maar tevreden is en het salaris binnen blijft komen.
Hier ook weer: de woordvoerder wenst niet logisch te denken. Omdat comcast niet kan of wil bewijzen dat er bij hun wat fout zit moet het dus aan een ander liggen. En wat is er nu makkelijker dan je eigen klanten dan de schuld te geven zonder ook daarvoor maar enig bewijs te hebben. Als pleister krijg je dan nog even een sigaar uit eigen doos: dienstverlening waar je voor betaald leggen ze genereus stil en je mag indirect betalen voor een anti-virus suite. Kijk, zo lossen we het op.
17-03-2009, 16:40 door Anoniem
Comcast is ronduit berucht in de ISP wereld, zij houden hun eigen regeltjes en procedures erop na en lappen de RFC's zonder enige aarzeling aan hun, zeer kapitalistische laars, allemaal onder het mom; wij zijn (erg) groot en jullie zijn (relatief) klein dus 'Maul halten".

Zoek maar eens op Comcast in combinatie met het woordje blacklisting, tranen met tuiten kan je dan lachen/huilen.
17-03-2009, 20:30 door spatieman
comcast, daar was tot kort veel spam afkomstig van........
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.