image

Conficker infecteert Oxford Brookes universiteit

donderdag 8 oktober 2009, 16:14 door Redactie, 10 reacties

De Conficker worm heeft vorige week het computernetwerk van de Britse Oxford Brookes universiteit ernstig ontregeld. De malware wist zowel servers als desktops te infecteren en zorgde ervoor dat het computerlokaal gesloten moest worden. De universiteit vroeg medewerkers om hun machine op besmettingen te controleren. Hoeveel computers besmet zijn is niet gemeld, maar gisteren liet de universiteit weten dat alle systemen weer operationeel waren.

"Sommige diensten zijn vanwege anti-virus maatregelen trager dan normaal, en sommige PC's worden nog gecontroleerd, maar we verwachten dat dit tijdelijk is." De universiteit adviseert studenten die geen virusscanner gebruiken om die van Sophos te downloaden, aangezien die gratis is.

Reacties (10)
08-10-2009, 16:23 door Anoniem
Te triest voor woorden dat er nu nog organisaties zijn die slachtoffer worden van conficker. Immers is de patch voor de vulnerability al een jaar geleden verschenen, en virusscanner kunnen de malware ook zonder probleem detecteren. Kennelijk heeft men de zaken daar niet echt op orde.
08-10-2009, 19:54 door Anoniem
Kan je verzekeren dat de patch niet afdoende is!!!
Dus ik hoop voor je "Vandaag, 16:23 door Anoniem" dat je je zaakjes op orde hebt.
08-10-2009, 21:26 door Anoniem
Zo ziet men maar.
Patchen is zo lastig nog niet.

Enkel de moeite ertoe nemen blijkbaar wel!.

Had beter verwacht van een instelling die zich constant bezig houdt met vooruitgang.
08-10-2009, 22:16 door Anoniem
wat een kneuzen
08-10-2009, 22:58 door prikkebeen
Het is ook te triest voor woorden dat studenten zonder virusscanner het uni netwerk op gaan.

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat er nog Windows gebruikt wordt, speciaal in het onderwijs.
Leerlingen leren alleen maar met de MS monocultuur te werken met al hun ongemakken. Misdadig!
Een seconde onachtzaamheid van één persoon kan een heel netwerk plat leggen.
Zolang er mensen zijn die dit normaal vinden veranderd er ook niets. Over de kosten die dit soort grapjes met zich meebrengt hoor je MS nooit als ze weer eens 'get the facts' roepen via hun kolossale marketing machine. Dat geld kan veel beter in het onderwijs zelf gestopt worden.
Mac of Linux zijn niet de oplossing voor álle problemen maar vooralsnog is het vele malen veiliger dan de rommel die MS op de markt brengt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
09-10-2009, 14:50 door H.King
Leerlingen leren alleen maar met de MS monocultuur te werken met al hun ongemakken

MS is gemakkelijker in omgang dan mac of linux. Jij hebt duidelijk het contact met de normale mens verloren als je zulke uitspraken gaat doen. Verder heb je wel gelijk.....totdat iedereen je raad ook echt opvolgt en dan komen daar net zo hard en misschien nog wel meer problemen mee.
09-10-2009, 17:33 door prikkebeen
Door H.King: Leerlingen leren alleen maar met de MS monocultuur te werken met al hun ongemakken

MS is gemakkelijker in omgang dan mac of linux. Jij hebt duidelijk het contact met de normale mens verloren als je zulke uitspraken gaat doen. Verder heb je wel gelijk.....totdat iedereen je raad ook echt opvolgt en dan komen daar net zo hard en misschien nog wel meer problemen mee.

Dus normale mensen gebruiken Windows?

Men moet leren met een pc te werken en zich niet tot een soort of merk beperken. Mochten er dan bij de alternatieven grote problemen ontstaan heeft men in ieder geval al geleerd hoe andere software werkt zodat ze gemakkelijker iets anders kunnen kiezen.
Met de monocultuur die we nu hebben zitten we in een neerwaartse spiraal en het wordt alleen maar erger.
Kleinere aanvalsvector = minder problemen. Dat is mijn punt.
09-10-2009, 19:03 door Anoniem
Door prikkebeen: Het is ook te triest voor woorden dat studenten zonder virusscanner het uni netwerk op gaan.

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat er nog Windows gebruikt wordt, speciaal in het onderwijs.
Leerlingen leren alleen maar met de MS monocultuur te werken met al hun ongemakken. Misdadig!
Een seconde onachtzaamheid van één persoon kan een heel netwerk plat leggen.
Zolang er mensen zijn die dit normaal vinden veranderd er ook niets. Over de kosten die dit soort grapjes met zich meebrengt hoor je MS nooit als ze weer eens 'get the facts' roepen via hun kolossale marketing machine. Dat geld kan veel beter in het onderwijs zelf gestopt worden.
Mac of Linux zijn niet de oplossing voor álle problemen maar vooralsnog is het vele malen veiliger dan de rommel die MS op de markt brengt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Kappen met je gezeik Microsoft is niet verantwoordelijk voor de luiheid van beheerders of gebruikers .

Als je in deze tijd nog door conficker wordt geinfecteerd heb je het alleen aan jezelf te danken.
10-10-2009, 10:28 door Anoniem
Door prikkebeen: Het is ook te triest voor woorden dat studenten zonder virusscanner het uni netwerk op gaan.

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat er nog Windows gebruikt wordt, speciaal in het onderwijs.
Leerlingen leren alleen maar met de MS monocultuur te werken met al hun ongemakken. Misdadig!
Een seconde onachtzaamheid van één persoon kan een heel netwerk plat leggen.
Zolang er mensen zijn die dit normaal vinden veranderd er ook niets. Over de kosten die dit soort grapjes met zich meebrengt hoor je MS nooit als ze weer eens 'get the facts' roepen via hun kolossale marketing machine. Dat geld kan veel beter in het onderwijs zelf gestopt worden.
Mac of Linux zijn niet de oplossing voor álle problemen maar vooralsnog is het vele malen veiliger dan de rommel die MS op de markt brengt. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.


Misschien wordt het tijd dat je je eens verdiept in de wereld om je heen.
Bijna alle educatieve instellingen hebben bij Microsoft een soort van educatieve korting.
Bij ons op de Universiteit Twente betaal je gemiddeld zo'n 15 tot 20 euro voor nagenoeg elk Microsoft product.
Dus hoge kosten voor licenties valt wel mee.
En waarom is Mac/Linux veiliger? Hier zitten ook wel regelmatig "probleempjes" in. Het nadeel hiervan is alleen dat het open source is. Dus alle boefjes kunnen meteen het stukje opzoeken waar het probleem zit en kunnen dit in een handomdraai omzetten naar een exploit omdat de probleem-source beschikbaar is.
En Microsoft rommel? Neem eens een paar cursussen voor zowel Linux als Microsoft.
Linux kun je in een aantal weken leren en ken je meteen bijna alles, bij Microsoft zijn er zoveel verschillende producten met bijhorende instellingen dat je met een paar jaar cursus beseft dat je nog lang niet alles kent, kunt en snapt. (Windows, Exchange, IIS, ISA, SQL, enz)
Ondankt dat het makkelijker lijkt, is echt serieus beheer op Microsoft systemen niet voor de simpele gebruiker.
Voor degene die het stadium bereiken dat ze het wel snappen, die krijgen de omgeving zodanig stabiel en veilig dat er nagenoeg ook niets fout meer gaat. Op de Universiteit Twente (met bijna 5000 Windows machines) was bijvoorbeeld iemand met een gastlaptop met de aller eerste Conficker die op het netwerk aangesloten werd.
Er is niets besmet geraakt gewoon omdat de boel gewoon goed geregeld is. En dit was nog voor dat de eerste patch hiervoor beschikbaar was. Kwestie van goede subnetting, firewalls, ipsec filtering, Active Directory policies, monitoring op verschillende nivo's en vooral gezond verstand door de beheerders.
En de laptop zelf? Die stond binnen 5 minuten geheel automatisch in Quarantaine d.m.v. automatische VLAN wijziging.

Naar mijn idee hebben ze op de Oxford Brookes universiteit dus aardig zitten slapen.
12-10-2009, 13:57 door prikkebeen
10:28 door Anoniem
Leuk voor jou dat je op die uni zit. Daar ging het artikel niet over.
Probleem is dat veel MS netwerken een single point of faillure hebben, iets wat andere systemen (nog) niet hebben.
En ja, ik heb cursussen gevolgd voor Windows. En nee, je weet nooit alles. Snap ik. Ik kijk alleen maar om me heen en dat vind ik meer dan genoeg.
Gelukkig voor mij is er keuze.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.