image

"Dertig plussers maken werkvloer onveilig"

woensdag 16 december 2009, 13:18 door Redactie, 3 reacties

Voor de eerste keer in de geschiedenis van veel landen werken vier verschillende generaties op de werkvloer en dat kan gevolgen voor de beveiliging van bedrijfsgegevens hebben. Niet alleen beginnen we tegenwoordig eerder met werken, we blijven ook langer doorgaan. De generaties kijken echter elk verschillend tegen beveiliging aan, aldus Ray Staton, hoofd Business Continuity van British Telecom (BT). Gingen jongere en oudere werknemers in het verleden nog anders met directie en elkaar om, vandaag de dag worden de regels continu veranderd en zijn die niet meer zo duidelijk gedefinieerd. Ook hebben verschillende leeftijdsgroepen verschillen voorkeuren voor bepaalde technieken en technologieën, die elk weer hun eigen uitdagingen met zich meenemen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn het niet alleen de werknemers van generatie Y die een "gevaar" op de werkvloer vormen. Net zoveel mensen van generatie X nemen hun MP3-speler mee en downloaden allerlei spullen als ze dat kunnen. Voor de jonge generatie is het delen, verspreiden en achterlaten van data onderdeel van hun leven, merkt Stanton op. Dit gedrag is onder andere te zien op sociale netwerksites, zoals Hyves, Facebook en MySpace. "Ze geven niet om hun eigen informatie."

Als je de oudere generatie neemt, dan geven die meer om hun persoonlijke gegevens "Dat betekent ook dat ze meer om de bedrijfsgegevens geven." Toch betekent dit niet dat de jongere generatie niets om de informatie van de zaak geeft. "Ze begrijpen de noodzaak voor regels en beveiliging." Deze groep zal bestaande regels eerder uitdagen en er vragen bij stellen. De vier generaties zijn als volgt te omschrijven: Veteranen (1922 - 1945), Baby Boomers (1946 - 1964), Generatie X (1965 - 1980) en Generatie Y (1981 - 2000).

iPod
Dit heeft gevolgen voor de manier waarop bedrijven deze groep onderwijzen en trainen en aanspreken op gedrag. "Het gaat erom dat je ze laat zien dat je bedrijfsgegevens niet op dezelfde manier als persoonlijke informatie behandelt." Vaak zijn werknemers zich niet bewust van de risico's als ze bedrijfsgegevens op een blog plaatsen. "Het is niet zo dat het ze niet kan schelen, maar ze begrijpen de geassocieerde risico's gewoon niet." De jonge generatie beschouwt technologie als vervangbaar gebruiksvoorwerp. Het kan dan gaan om apparaten of applicaties waar ze zich massaal op storten om vervolgens verder te gaan. Na deze eerste fase zijn het de oudere generaties die zich de applicaties en apparaten eigen maken en hier langer mee werken.

Het percentage gebruikers onder de oudere generaties is vaak veel groter dan bij de jonge generatie, die al weer met iets nieuws bezig zijn. "Generatie Y dwingt bedrijven om bijvoorbeeld iPods of downloaden toe te staan." Deze groep introduceert nieuwe technologieën en diensten binnen bedrijven, die hier vaak huiverig tegenover staan en zeggen dat er geen ruimte voor is. Uiteindelijk wordt het toegestaan, maar zijn het generatie X en ouder die vaak in de "heavy users" veranderen. De jongeren zetten de deur open, zodat de ouderen er gebruik van kunnen maken. Stanton noemt het ironisch dat jongeren altijd als het gevaar van de werkvloer worden beschouwd, terwijl het de ouderen zijn die het vaakst aan de technologie verknocht zijn. Het gebruik door de oudere generaties vormt dan ook een groter risico.

Worsteling
Bedrijven worstelen met het integreren van nieuwe technieken en technologieën en zijn hier ook bang voor, met name omdat het de jongere generatie is die het aanduwt. Zodra de technologie wordt geaccepteerd, moet het ook beheerd worden. Om de dreiging op te pakken moeten bedrijven over een helder securitybeleid beschikken. "Het maakt niet uit dat het eng is, het is een applicatie. Gebruik je normale controles ervoor." Stanton merkt op dat teveel bedrijven stil blijven staan bij het idee dat het om een enge applicatie gaat, terwijl het in werkelijkheid alleen een programma of service is die beveiligd moet worden.

De tweede uitdaging is het bewustzijn van het personeel en daar zijn grote verschillen zichtbaar in de manier waarop de vier generaties te bereiken zijn. Denk aan ethiek, gebruik, gedrag en de manieren waarop geleerd wordt. Als je aan de oudere generatie iets oplegt zullen ze dat sneller accepteren. Generatie X zal nieuw beleid uitdagen, maar zolang ze ermee kunnen werken, accepteren ze het, terwijl Generatie Y onverschillig is en op dezelfde manier doorgaat.

Trainingen moeten zich daarom op elk van de vier generaties richten. Als de boodschap op één manier wordt aangeleverd, zal die uiteindelijk niet bij iedereen aankomen. "En daar gaan de meeste bedrijven de mist in." De meeste organisaties organiseren voor iedereen één awareness training, als ze die al geven. "Het gaat erom dat je geen nieuwe risico's voor je onderneming introduceert, dat je een omgeving creëert die nog steeds innovatief voor het talent en de jongere generatie is." Volgens Stanton doen bedrijven dat niet door het verbieden van technologieën. Uiteindelijk zijn het deze tools die vaak het bedrijf helpen om zich te innoveren. Het grootste probleem is dan ook niet beveiliging, maar het personeel en hun gedrag, zegt Stanton.

Boodschap
Kleine bedrijven met meerdere generaties personeel, maar die voor één security training geld hebben, hoeven niet bang te zijn dat de boodschap niet overkomt, zolang ieders behoefte in die ene sessie aan bod komt, gaat Stanton verder. De boodschap moet op verschillende manieren "verkocht" worden. Zo is de oudere generatie graag op papieren informatie gesteld. "Ze hebben graag iets in hun handen". De jongere generatie daarentegen kijkt liever naar een scherm met flitsende “graphics”. Tijdens een sessie zou men dus de ouderen een handout kunnen geven, terwijl dezelfde informatie ook op het scherm te vinden is.

Stanton merkt op dat kleine bedrijven, waar vaak geen "dedicated" security professional rondloopt, er meer baat bij hebben om die persoon die voor de beveiliging verantwoordelijk is, een training te geven. De oplossing is in ieder geval niet meer technologie aanschaffen. "Mensen verwerken technologie. Onderwijs mensen, werk met ze en leer ze de technologie te begrijpen.” Bedrijven moeten naar hun eigen omvang en complexiteit kijken om te bepalen wat nodig is en wat niet. "Wat is het nut van een proces van 50 pagina's als het bedrijf 30 werknemers heeft."

Campagnes
De aanpak geldt niet alleen bedrijven, maar ook voor overheden en instanties die veilig internetgebruik bij eindgebruikers willen bevorderen. Veel campagnes zijn volgens Stanton te breed en missen daardoor alle doelgroepen. In Groot-Brittannië gebruikt de overheid tegenwoordig op maat gemaakte campagnes die zich op een bepaalde leeftijd richten. Dat betekent wel dat er moeite gedaan moet worden, maar dat betaalt zich uiteindelijk uit in een betere persoonlijke beveiliging en privacy en het beter begrijpen van de gevolgen als men "online leeft".

Met name generatie Y, die met het internet is opgegroeid, gaat anders met autoriteit om. Ook is deze groep meer gericht op wat er voor hen in zit. "Om de boodschap over te brengen moet je het relevant maken." Stanton geeft als voorbeeld zijn dochter op de lagere school, die aan de lerares vraagt of er wel een firewall of virusscanner is gesteld. “Ze weet niet precies wat het is, maar weet dat het de slechte dingen buiten houdt.” Omdat de jonge generatie graag nieuwe dingen wil krijgt dat de aandacht, maar uiteindelijk ligt het probleem vanwege het overmatige gebruik en de manier waarop dit gebeurt, bij de dertig plussers.

Reacties (3)
16-12-2009, 14:10 door Anoniem
Zie wel wat overeenkomsten met de werkelijkheid idd, behalve dat de grens eerder Generatie X & Y vs. Baby Boomers is..

Bij een vorige werkgever waar ik als ITer werkte (ik behoor tot de Genratie X) had de CFO (baby boomer) de gewoonte de financiele database gewoon un-encrypted op een CD/USB-stick mee naar huis te nemen (en hij ging met het OV)..

Iedereen begrijpt dat zoiets gewoon no-done is..
Tegenwoordig heeft de betreffende USB-Stick encryptie..

Ik weet niet of het door het generatie verschil of door de evolutie van de techniek komt, ouderen denken minder na over de nadelen dan over de voordelen van de nieuwe techniek, jongeren (Generatie Y) denkt gewoon soms niet na . <- punt
16-12-2009, 16:07 door Anoniem
Ik denk dat dit artikel een beetje te zwart - wit is. Net als in het gewone leven is het veel individueler dan hier word voorgesteld.
Ik ben 38 en geef wel degelijk om bedrijfsprivacy en mijn eigen privacy. Op het werk mailde ik nooit naar huis of naar vrienden en ook bekeek ik geen webmail op het werk,het enige want ik wel eens deed als het rustig was is op nieuws sites surfen.
En wat ik al helemaal niet in mijn hoofd zou halen is usb sticks gebruiken op het werk. Maar ik heb zowel oudere en jongere collega`s meegemaakt die de bedrijfscomputer behandelden als of het hun eigen pc betrof.
En ik heb zo vaak meegemaakt dat chefs en kantoorpersoneel constant internetten, vakanties aan het zoeken waren en pc benodigdheden voor thuis,auto`s enzovoort en als je dan hun kantoor binnenkomt weten ze niet hoe gauw ze op alt-tab moeten drukken
en oooh wat zijn ze druk. Maar ze laten wel die sites vaak uren open staan. Er zou voor de gein eens inspectie moeten komen en de geschiedenis van browsers bekeken worden dan zou je schrikken.
16-12-2009, 16:26 door Syzygy

Bij een vorige werkgever waar ik als ITer werkte (ik behoor tot de Genratie X) had de CFO (baby boomer) de gewoonte de financiele database gewoon un-encrypted op een CD/USB-stick mee naar huis te nemen (en hij ging met het OV)..

Met deze uitspraak diskwalificeer je jezelf een beetje want een CFO is geen IT-er en moet dus door de IT-er op zijn fouten worden gewezen, c.q. voorzien worden van een passende oplossing.

Het niet nadenken is breed over alle generaties ;-)

ICT oplossingen dienen voor de eindgebruiker een TOOL te zijn, een MIDDEL om zaken te automatiseren, om mee te communiceren of generiek om hun werk mee te doen. Het is de taak van de ICT-ers om dit veilig en probleemloos voor hen te verzorgen.
"Domme" mensen moeten geïnstrueerd worden hoe het wel moet.
Mensen die halsstarrig niet willen moet dan duidelijk gemaakt worden dat zij niet op hun plaats zijn.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.