image

Minister wil afluisteren AIVD niet meer melden

vrijdag 9 april 2010, 10:30 door Redactie, 24 reacties

Minister Ernst Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken overweegt om mensen die door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) zijn afgeluisterd niet meer in te lichten. Dat heeft hij in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Op dit moment is de AIVD nog verplicht om mensen te informeren, maar het afschaffen zou veel werk besparen. Daarnaast zijn afgeluisterde mensen vaak onvindbaar.

De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzocht het nut van de notificatieplicht. Het constateerde dat in 43 procent van de gevallen de betrokken persoon niet te traceren was. In 25 procent van de notificatiebesluiten was sprake van uitstel van de notificatieverplichting en in 27 procent van de notificatiebesluiten werd geconcludeerd dat een afstelgrond van toepassing was. In de overige 5 procent van de gevallen was sprake van het overlijden van de betrokken persoon, het inzetten van een bijzondere bevoegdheid jegens een organisatie dan wel het uiteindelijk niet inzetten van de bijzondere bevoegdheid nadat hiertoe wel toestemming was verkregen.

Informeren
De AIVD heeft sinds 2007 nog nooit een betrokken persoon geïnformeerd over toegepaste bijzondere bevoegdheden. Een beslissing die volgens de CTIVD in vrijwel alle gevallen terecht was.

Uit het rapport van de commissie blijkt verder dat de huidige regeling geen meerwaarde heeft voor de burger en meer kost dan hij oplevert. Daarnaast zouden burgers over genoeg andere mogelijkheden beschikken om er achter te komen of ze zijn afgeluisterd. Wel wil de minister bekijken of het inzagebeleid kan worden verruimd.

Reacties (24)
09-04-2010, 10:45 door Anoniem
LOL 43 procent is niet te traceren. Dat voor een opsporingsdienst.

Minder LOL. Er is een wet. Maar die komen we niet na. En daarom doen we het toch niet meer. Te veel moeite.
Mag dat ook voor mijn belastingaangifte.
09-04-2010, 10:51 door Anoniem
De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzocht het nut van de notificatieplicht.

Wij van WC-Eend.....

Lollig trouwens dat er een Commissie van Toezicht bestaat voor AIVD en MIVD. Je gaat je afvragen wat ze de hele dag doen, maar toch: lollig :-)
09-04-2010, 10:56 door Anoniem
Wat een onzin 'mensen onvindbaar' je hebt net hun telefoon afgeluisterd, bel ze dan gewoon.
Sukkels die ambtenaren
09-04-2010, 11:11 door N4ppy
Blijft het nog steeds goedkoper als 10% van alle nederlanders alk jaar gaan vragen of ze afgeluisterd zijn?

Vindt het wel grappig dat ze wel kunnen afluisteren maar dan niet de afgeluisterde kunnen vinden.
Hoe weet je dan wat/waar je moet afluisteren?
09-04-2010, 11:13 door Anoniem
Volgens mij kan je zo'n dossier pas na 7 jaar aanvragen. Ook als het onderzoek nog loopt zullen ze je geen informatie geven.
09-04-2010, 11:20 door Anoniem
In het laatste stukje van het bericht staat:
"Daarnaast zouden burgers over genoeg andere mogelijkheden beschikken om er achter te komen of ze zijn afgeluisterd."

Ik neem aan dat ze hiemee bedoelen burgers die onder de tap staan.
Nu vraag ik me toch wel af welke mogelijkheden wij als burgers dan wel hebben om er achter te komen of we worden afgeluisterd? En wat bedoelen ze precies met genoeg andere mogelijkheden?

Het hele "afluisteren" c.q. "aftappen" is ja iets wat in het geheim gebeurd, en als burgers wisten dat ze werden getapt, dan
denk ik ook dat de meeste mensen zouden kiezen om op dat moment even geen gebruik te maken van telefoon of internet
of andere communicatie dienst.

Dus al met al een zeer vaag verhaal, tenmiste zover ik als leek kan beoordelen.


Leuk voor Brenno De Winter om hier eens wat meer over uit te vissen, en misschien een podcast aan te besteden.
09-04-2010, 11:41 door [Account Verwijderd]
Op deze manier geredeneerd kunnen we ook de verkiezingen wel opdoeken. Meer dan 50 procent komt toch niet opdagen. De meerwaarde is discutabel want de politiek doet toch gewoon wat ze wil. En men kan in de krant wel nalezen wat het publiek (of liever de krantenredactie) denkt.
09-04-2010, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Leuk voor Brenno De Winter om hier eens wat meer over uit te vissen

Ik denk eigenlijk dat Brenno het spuugzat is.

Overigens gaat de DEMISSIONAIRE minister hiermee lijnrecht in tegen de WBP:

https://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/wbp/index.aspx

Maar ja: niks nieuws onder het zonnetje van Meester Ernst he?
09-04-2010, 12:08 door Anoniem
In het laatste stukje van het bericht staat:
"Daarnaast zouden burgers over genoeg andere mogelijkheden beschikken om er achter te komen of ze zijn afgeluisterd."

Ik neem aan dat ze hiemee bedoelen burgers die onder de tap staan.
Nu vraag ik me toch wel af welke mogelijkheden wij als burgers dan wel hebben om er achter te komen of we worden afgeluisterd? En wat bedoelen ze precies met genoeg andere mogelijkheden?

Het hele "afluisteren" c.q. "aftappen" is ja iets wat in het geheim gebeurd, en als burgers wisten dat ze werden getapt, dan
denk ik ook dat de meeste mensen zouden kiezen om op dat moment even geen gebruik te maken van telefoon of internet
of andere communicatie dienst.

Dus al met al een zeer vaag verhaal, tenmiste zover ik als leek kan beoordelen.


Leuk voor Brenno De Winter om hier eens wat meer over uit te vissen, en misschien een podcast aan te besteden.
09-04-2010, 12:29 door Anoniem
Zegt de minister (en/of de commisie) niet gewoon dat de AIVD een incompetente bende is.
Ze kunnen wel afluisteren, maar zijn niet in staat na afloop de afgeluisterde persoon te vinden om hem te vertellen dat hij afgeluisterd is.

Dit roept bij mij in ieder geval de vraag op: Wat en wie hebben ze dan WEL afgeluisterd?
Blijkbaar niet de bedoelde persoon, want die is (achteraf) onvindbaar.....

En waarom zou de AIVD de mensen die wel vindbaar zijn, niet meer moeten inlichten. Wat voor goede reden heeft de minister hier voor?
09-04-2010, 12:40 door Anoniem
Belangen van Hirsch Balin, Justitie, AIVD, MIVD, nctb:
- zo veel mogelijk kunnen afluisteren
- zo min mogelijk kosten maken
- zo min mogelijk moeite doen om binnen de wet te blijven
- zo min mogelijk personen op de hoogte stellen van afluisteren zodat ze als makke schaapjes slachtoffer zijn
- zo min mogelijk bewijzen dat het nuttig en rechtvaardig is iemand af te luisteren
09-04-2010, 13:29 door SirDice
Hoe kunnen mensen wel getapt worden maar niet te traceren zijn?
09-04-2010, 13:55 door Anoniem
In de overige 5 procent van de gevallen was sprake van het overlijden van de betrokken persoon

Leuk, overledenen afluisteren...
09-04-2010, 14:41 door N4ppy
Door Anoniem:
In de overige 5 procent van de gevallen was sprake van het overlijden van de betrokken persoon

Leuk, overledenen afluisteren...

Hahahaha walter de rochebrune die in het tuinhuis van z'n moeder gene zijde aan het afluisteren is.....

Tijd voor de zon, prettig weekend
09-04-2010, 15:09 door Anoniem
http://tweakers.net/nieuws/60029/elke-maand-kwart-miljoen-verzoeken-om-gegevens-telecom-gebruikers.html


Bovenstaand artikel past ook in het straatje
09-04-2010, 15:43 door Erwtensoep
En nu hopen dat CDA niet in de nieuwe coalitie zit zodat Balin van z'n ministerstoel gekicked word..
09-04-2010, 15:54 door Anoniem
Wat een gelul zeg,dan kun je de AIVD beter gelijk helemaal CART BLANCHE geven. Is wel makkelijker ja zo lust ik er nog wel een paar.Nee je moet net zo doen als in Amerika met de FBI,CIA en NSA nee dan heb je het voor elkaar,kun je je burgerrechten gelijk beter opgeven.Zo sluipen langzamerhand steeds meer dingen in die onze privacy en rechten keihard schenden! En die slappe zak van een Hirsh Ballin ik zal blij zijn als die opgerot is!
09-04-2010, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem:
De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzocht het nut van de notificatieplicht.

Wij van WC-Eend.....

Lollig trouwens dat er een Commissie van Toezicht bestaat voor AIVD en MIVD. Je gaat je afvragen wat ze de hele dag doen, maar toch: lollig :-)
De commissie van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (zoals de formele naam luidt) houdt toezicht op de inichtingen- en veiligheidsdiensten in Nederland, en is een onafhankelijk orgaan. Als jij vindt dat jij benadeeld bent door toedoen van de AIVD of MIVD dan kun je daar een klacht indienen. Bijvoorbeeld als je verklaring van geen bezwaar geweigerd of ingetrokken wordt. (Fup Goudzwaard, weet je nog?)

De taken en verantwoordelijkheden van de CTIVD staan omschreven in de wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten uit 1992. Maar die heb je vast niet gelezen, gewoon iets roepen op een internetforum is makkelijker. Het scheelt ook weer dat je daar geen kennis van zaken voor hoeft te hebben.
09-04-2010, 18:07 door Anoniem
Nou ik vind dit onterecht,mensen die zijn afgeluisterd zonder enige reden krijgen het dan niet eens meer te weten dat ze zijn afgeluisterd.
Dus krijgen dan ook niet eens netjes een excuus meer,van sorry we hebben onterecht in uw privacy ingebroken.
Maar ja het vervelende is ook dat niemand erachter kan komen of hij of zij wordt afgetapt.
Ja het kan wel,als je slim bent kan je er wel achter komen door bepaalde kenmerken via een telefoongesprek die zich normaal niet voordoen.
Of ook door bepaalde vreemde gedragingen die zich kunnen voordoen wanneer je aan het internetten bent.
09-04-2010, 18:35 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin 'mensen onvindbaar' je hebt net hun telefoon afgeluisterd, bel ze dan gewoon.
Sukkels die ambtenaren

Zover als ik het begrijp, hoeven ze mensen pas na vijf jaar te vertellen dat ze ooit zijn afgeluisterd.
Na die vijf jaar kunnen ze mensen dan niet meer zogenaamd "traceren".

Hahaha ja mensen kunnen spontaan ontbranden, of van de aardbodem verdwijnen toch.
En dan spreken we over een opsporingsdienst? opsporen betekend toch............................................................
Misschien moeten ze eens contact opnemen met opsporingverzocht op tv.

Vertrouwen kunnen we ze niet, en geloven al helemaal niet.
Nu binnenkort de ov-chipkaart, straks het epd, en later het verplicht afstaan van dna.

En 80% van Nederland stemt straks op PVDA, CDA of VVD, en dan komt alles voor elkaar.

Ik heb alvast een nieuwe slogan voor "Loesje" bedacht namelijk:

Je bent een rund als je met je privacy stunt.


Ja dit is wat Rita Verdonk bedoelt met "Trots op Nederland" toch?

Teering wat gaat het hard achteruit in dit bananenland
09-04-2010, 19:14 door mathijsk
Ik kan mij niet voorstellen, dat er bij het aantal taps in Nederland, nog nooit een persoon is afgeluisterd die niets met het feit waar het onderzoek in kwestie betrekking op had, te maken had.
Bij zo'n persoon kan ik mij ook niet voorstellen, dat deze niet gewoon in een huis woont, ingeschreven staat en een maatschappelijk gezien normaal leven leid.

Dus kan ik het ook niet geloofwaardig vinden dat het niet notificeren in alle gevallen terecht was.
Er staat daardoor ook in hun verklaring:

Een beslissing die volgens de CTIVD in vrijwel alle gevallen terecht was.

Dus niet in alle gevallen, dus overtreden ze zelf wel degelijk de wet, ook al was het er maar een geweest! Het is daardoor ook veruit belachelijk dat dit gewoon kan en de minister die erover gaat dergelijke uitspraken doet!

Om tot deze conclusie te komen, hoef je geen wet gelezen te hebben. Je kunt dit namelijk gewoon concluderen naar aanleiding van de informatie en het commentaar dat er op gegeven wordt door de instanties zelf.
10-04-2010, 11:55 door Anoniem
Whahaha, wat wil die vage Brenno daar nu gaan uitzoeken?
Die man is even incompetent als die diensten zelf.
Alsof ze hem ook maar iets vertellen.
10-04-2010, 16:04 door Anoniem
"In de overige 5 procent van de gevallen was sprake van het overlijden van de betrokken persoon"
En de AIVD zich maar afvragen waarom afluisteren niets opleverde van deze personen.

Ik zie hier een mogelijkheid om te bezuinigen.
12-04-2010, 13:46 door Anoniem
Bezuinig niet op de AIVD, maar op ministers die de wet willen dicteren voor diens eigen gewin.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.