image

Veel XS4ALL klanten dupe van McAfee-blunder

zaterdag 24 april 2010, 22:35 door Redactie, 25 reacties

Veel klanten van XS4ALL zijn getroffen door de foute update van McAfee, zo heeft woordvoerder Niels Huibregts vandaag in het programma Tros Radio Online laten weten. Oorspronkelijk leek het erop dat alleen zakelijke gebruikers gedupeerd waren, maar het gaat ook om consumenten. De internetprovider levert McAfee VirusScan Plus als onderdeel van het productpakket.

Volgens Huibregts gaat het om "best veel" getroffen klanten, hoewel de ISP geen exacte cijfers heeft. Met name Windows XP gebruikers zijn het slachtoffer, maar de provider houdt niet van klanten bij welk besturingssysteem ze gebruiken.

Helpdesk
Door de problemen werd de helpdesk overspoeld met telefoontjes. XS4ALL heeft met McAfee de afspraak dat de virusbestrijder voor de ondersteuning verantwoordelijk is. "Hun helpdesk was moeilijk bereikbaar", aldus Huibregts. Daardoor kreeg ook de helpdesk van XS4ALL het vrij druk. "Voor zover ik weet zijn ze nog steeds bezig met het oplossen van de problemen." Veel klanten zijn dubbel gedupeerd, omdat het bellen van de McAfee helpdesk één euro per minuut kost.

Reacties (25)
24-04-2010, 23:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-04-2010, 23:16 door Anoniem
Door Peter V:
Ik heb laten doorschemeren dat het beter was om McAfee te verlaten en over te stappen op een andere zakelijke scanner.


En als die scanner de mist in gaat dan maar weer overstappen op weer een andere scanner?
Dat is toch geen oplossing?
25-04-2010, 00:19 door Anoniem
1 euro per minuut? Dat is echt ziek.
25-04-2010, 01:56 door Anoniem
Helaas hebben al vele mensen die gebruik maken van McAfee software vele problemen ondervonden met het vernieuwen van de software.
Xs4all biedt het gratis aan voor mensen die gebruik maken van de verbindingen van xs4all.
Deze provider zou dan ook moeten overwegen om het contract met McAfee te gaan beeindigen en moeten kiezen voor een stabiele Firewall en virus scanner.
Installatie van software moet beter kunnen en eenvoudig een bescherming moeten bieden voor Windows gebruikers.
Het mag niet gebeuren dat een update Windows gebruikers in de problemen brengt en ze hele systemen moeten doorzoeken om die fout te gaan herstellen.
Verandering van een OS zou dit kunnen oplossen als veel mensen Linux gaan gebruiken.
Ja ik weet dat ook linux gebruikers ooit eens te maken kunnen krijgen met aanvallen van derden, maar die kans daarop is de komende jaren nihil.
Oa Ubuntu en Mandriva zijn erg betrouwbare os en men kan zelf met kennis van Linux de veiligheid instellen naar uw eigen smaak.
Jammer dat bedrijven er niet aan wilen.
25-04-2010, 07:21 door Anoniem
€1 per minuut. Wat een oplichters. Krijgen klanten die gebeld hebben dat ook vergoed vraag ik me af.
25-04-2010, 08:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-04-2010, 10:44 door Anoniem
Bij Telfort heb ook een keer de dure helpdesk moeten bellen voor een probleem dat zij veroorzaakt hadden.
Ik heb toen de 14 euro van het telefoontje terug gekregen. Dat zou McAfee ook moeten doen.

pk
25-04-2010, 10:54 door Anoniem
Op mijn werk zijn we een tijd geleden gelukkig van McAffail af gestapt. Vertraagt de computer te veel.
De kosten van de omschakeling zijn hierbij ruimschoots terug verdiend met de behouden productiviteit.
25-04-2010, 11:21 door Anoniem
XS4ALL schijnt een goede naam te hebben. Waarom dan in godsnaam McAfee. Staat al jaren bekend als rommel.
25-04-2010, 12:41 door sjonniev
Sinds meneer McAfee ooit een beloning uitloofde voor nieuwe virussen ($50,- per virus) vind ik het niet echt een beveiligingsbedrijf meer. imho dus.
25-04-2010, 12:45 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-04-2010, 13:51 door Anoniem
En daar komt een bug in wat dan? Je kan toch niet de hele tijd blijven overstappen, ze gaan altijd wel een keer in de fout
25-04-2010, 17:04 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: 1 euro per minuut? Dat is echt ziek.

http://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?id=TS100975&cid=77225

Link staat op frontpage. Zag het zelf ook net pas.
25-04-2010, 17:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
25-04-2010, 17:35 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-04-2010, 08:41 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-04-2010, 10:34 door Anoniem
Op mijn xs4all verbinding ooit 1x mcafee geprobeerd. Sindsdien ben ik een tevreden ESET gebruiker.. ;)
26-04-2010, 13:12 door Anoniem
Ik lees opmerkingen van "heel veel" wijze mensen, die McAfee sterk ontraden. Maar "geen een" heeft voor mij de oplossing van mijn probleem! Ja, mijn laptop (XP) is ook vastgelopen op woensdagavond en ik ben sedert donderdag met McAfee in de weer. Nog geen oplossing gevonden, wel een instructie. (Ook Telfort niet) Dus het blijft nog afwachten. Voor de andere gedupeerden onderstaand misschien de "oplossing" van McAfee, die bij mij niet werkte:

Volg de stappen om het probleem met DAT 5958 op te lossen:
>
> 1. Start uw computer in de Veilige Modus (tijdens opstarten drukt u meerdere keren op F8 op uw toetsenbord (9-10 keer regelmatig op F8 drukken, totdat u een opstart menu van Windows krijgt).
> In de keuze menu, kiest u de optie Veiligeidsmodus met Netwerkmogelijkheden (door middel van de pijltjes op uw toetsenbord en vervolgens ENTER).
> Windows is nu uitgevoerd in veiligheidsmodus.
> Opent u Deze Computer.
> Dubbelklik op station C:\
> Dubbelklik Program Files (Programma's)
> Dubbelklik McAfee.
> Dubbelklik VirusScan.
> Verwijder de map met de naam DAT.
>
>
> 2. Gaat u naar Menu Start - Uitvoeren (of drukt u op Windows knop en R tegelijk) - typt u CMD - Ok
> Typt u: CD\ en druk op Enter
> Nu typt u dir svchost.exe /s /b en druk op Enter
> Meest waarschijnlijk krijgt u het volgende te zien:
> C:\Windows\ServicePackFiles\i386\svchost.exe
> Klik met de rechtermuisknop in het scherm en kiest u de optie Markeren.
> Selecteert u aub dit regel: C:\Windows\ServicePackFiles\i386\svchost.exe
> Dan typt u het volgende:
> copy C:\Windows\ServicePackFiles\i386\svchost.exe C:\Windows\system32
> (indien u een ander resultaat krijgt b.v. C:\Windows\system32\dllcache\svchost.exe dient u dan die de copieren
> b.v. dan typt u in: copy C:\Windows\system32\dllcache\svchost.exe C:\Windows\system32)
> Druk op Enter.
> Nadat het copieren gelukt is start uw computer opnieuw op in Normale Modus.
>
> 3. Verwijder volledig het McAfee product met de hulp van het programma:
> http://download.mcafee.com/products/licensed/cust_support_patches/MCPR.exe
> (Dubbelklik en uitvoeren)
>
> 4. En dan gaat u opnieuw downloaden en installeren:
> 1. Ga naar de volgende website: http://nl.mcafee.com (voor McAfee en overige klanten) of http://nl.mcafee.com/?affid=105 (voor Dell klanten)
> 2. Rechts bovenin het scherm ziet u een link "Mijn Account", klik daar op.
> 3. Vul uw geregistreerd e-mail adres en wachtwoord in.
> 4. Klik op bij Mijn beveiligingsproducten - naast vervaldatum - Downloaden.
> 5. Volg de instructies op het scherm.
>
>
> Mocht het zijn dat het probleem nog niet opgelost is volg de stappen:
>
> 1. Download het bestand:
> http://download.nai.com/products/mcafee-avert/tools/SDAT5958_EM.exe
> en slaat u dit bestand op een memory stick.
>
> 2. Start de beschadigde computer in de veilige modus op.
> 3. Copieer het bestand SDAT5958_EM.EXE op uw buraeublad.
> 4. Dubbelklik om uit te voeren.
> 5. Start uw computer opnieuw in de normale modus.
> 6. Rechtermuisknop op M-icoontje in de taakbalk - Controleren op updates.
26-04-2010, 13:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-04-2010, 15:27 door Anoniem
Blij dat ikzelf geen McAfee draai, maar NOD32. Da's veel beter voor thuisgebruik.
En zakelijk geen enkel probleem gehad, omdat we 'snachts updaten, en de nieuwe patch was er al binnen 5 uur, dus best wel snel getackeld door McAfee.
Eigenlijk hadden alleen de snelpatchers er last van (moet je maar niet om het uur kijken of er iets nieuws is).
Snel patchen moet je eigenlijk nooit doen i.v.m. allerlei ergernissen, en dat geldt voor ieder stukje software en op ieder OS.
26-04-2010, 16:16 door sjonniev
McAfee antivirus to reimburse consumers for bad update
But no compensation plans for business customers yet

http://news.techworld.com/security/3221657/mcafee-antivirus-to-reimburse-consumers-for-bad-update/
26-04-2010, 16:55 door SirDice
Door Anoniem: XS4ALL schijnt een goede naam te hebben. Waarom dan in godsnaam McAfee. Staat al jaren bekend als rommel.
Ja, ach. Je kunt ook bij een provider zitten die helemaal niets beschikbaar stelt. In het geval van Xs4All krijg je een licentie voor een commerci?le scanner en firewall. Welke andere provider doet dat?
27-04-2010, 10:40 door Robs
Ik lees opmerkingen van "heel veel" wijze mensen, die McAfee sterk ontraden. Maar "geen een" heeft voor mij de oplossing van mijn probleem! Ja, mijn laptop (XP) is ook vastgelopen op woensdagavond en ik ben sedert donderdag met McAfee in de weer. Nog geen oplossing gevonden, wel een instructie. (Ook Telfort niet) Dus het blijft nog afwachten. Voor de andere gedupeerden onderstaand misschien de "oplossing" van McAfee, die bij mij niet werkte:

Volg de stappen om het probleem met DAT 5958 op te lossen:
>
> 1. Start uw computer in de Veilige Modus (tijdens opstarten drukt u meerdere keren op F8 op uw toetsenbord (9-10 keer regelmatig op F8 drukken, totdat u een opstart menu van Windows krijgt).
> In de keuze menu, kiest u de optie Veilig^ enz...

enz.... enz...

Eerst even een positieve noot : vele jaren (al vanaf de processor 80286) gebruiken wij tot onze grote tevredenheid McAfee en ja de belasting van de pc wordt soms iets zwaarder op de proef gesteld door een bepaalde versie en later dan weer niet meer enz ... - problemen zijn er om opgelost te worden - (maar die belastingen gebeuren soms ook in andere antivirusprogramma's). Dan dit nog : er zijn andere programma's die nu weer eens beter zijn en bij een volgende test zijn het er dan weer andere - dit zijn slechts moment opname. Het eindresultaat (over vele jaren) is dat we nog steeds zeer tevredenheid zijn van het Mcafee product en het ons al dikwijls bescherming geboden heeft tegen virus ellende. Ok, ze hebben nu een steek laten vallen maar dit is nog geen reden om van antivirus te veranderen. Gelieve er nota van te nemen dat ook andere antivirusfabrikanten al eens in de fout zijn gegaan ...

De aangehaalde procedure (zie quote) werkte bij mij ook niet.

Daarom heb ik dit gedaan - vanaf de originele XP CD volgende opdracht (enkel voor een XP-pc) :

expand CD drive\I386\svchost.ex_ C:\windows\system32 (als uw windows in de C: staat)
en daarna
expand CD drive\I386\svchost.ex_ C:\windows\system32\dllcache

Na het herstarten werkte de pc terug normaal en kon ik inloggen op het internet.
27-04-2010, 19:19 door Anoniem
Hoe werkt deze bovenstaande procedure?
opstarten in veilige modus, en dan?
uitvoeren cmd of wat? ik kom dan nl. in C:\Documents and settings\gebruiker>

klopt dit?

groeten..

Berrie
28-04-2010, 13:06 door Robs
Ik lees opmerkingen van "heel veel" wijze mensen, die McAfee sterk ontraden. Maar "geen een" heeft voor mij de oplossing van mijn probleem! Ja, mijn laptop (XP) is ook vastgelopen op woensdagavond en ik ben sedert donderdag met McAfee in de weer. Nog geen oplossing gevonden, wel een instructie. (Ook Telfort niet) Dus het blijft nog afwachten. Voor de andere gedupeerden onderstaand misschien de "oplossing" van McAfee, die bij mij niet werkte:

Volg de stappen om het probleem met DAT 5958 op te lossen:
>
> 1. Start uw computer in de Veilige Modus (tijdens opstarten drukt u meerdere keren op F8 op uw toetsenbord (9-10 keer regelmatig op F8 drukken, totdat u een opstart menu van Windows krijgt).
> In de keuze menu, kiest u de optie Veilig^ enz...

enz.... enz..

Hoe werkt deze bovenstaande procedure?
opstarten in veilige modus, en dan?
uitvoeren cmd of wat? ik kom dan nl. in C:\Documents and settings\gebruiker>

klopt dit?


Eerst heb ik het zelf geprobeerd via een BART-cd maar de SVCHOST versie bleek niet volledig te kloppen.
Daarom de uitkomst met de originele XP CD.

CD in de lezer stoppen.
PC heropstarten en laten booten vanaf de CD.
"Windows setup" zijn werk laten doen tot het scherm "Welkom bij setup".
Daar "keuze R voor herstel" nemen (pas op ZEKER NIET ENTER want dan begint de voorbereiding van een volledige installatie).
Nu komt het "herstelconsole" met de vraag "bij welke windowsinstallatie wilt U zich aanmelden ?".
Als uw XP op de C: staat dan staat er boven de regel met de vraag : 1: C:\WINDOWS.
Achter de vraag staat uw cursor breng daar 1 in en enter (denk eventueel aan de num lock want die staat af).
Geef het Administrator wachtwoord op (dit is noodzakelijk). Is er geen probeer dan zonder, maar ik vrees dat het dan de mist in gaat.
Nu komt de "prompt" en ga daar naar uw CD drive en dan directory I386. Vanuit deze directory geeft U volgende opdrachten :

expand CD drive\I386\svchost.ex_ C:\windows\system32 (als uw windows in de C: staat)
en daarna
expand CD drive\I386\svchost.ex_ C:\windows\system32\dllcache

CD uit uw lezer nemen en PC herstarten.
Succes
Robs

breng daar de opgegeven commando's in.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.