image

Juridische vraag: Webwinkel annuleert bestelling na typefout

donderdag 10 februari 2011, 10:27 door Arnoud Engelfriet, 20 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Deze week een 'bezemwagen-editie' van de Juridische vraag, waarbij Arnoud elke dag één vraag kort behandelt.

Vraag: Via een webshop had ik een monitor gekocht voor 670 euro. Een dag later kreeg ik een mail dat de koop werd geannuleerd omdat men een typefout had gemaakt: de monitor had 760 euro moeten kosten. Mag dat zomaar?

Antwoord: Nee, dat mag niet zomaar. Wanneer de winkel een aanbod doet dat er redelijk uitziet, en jij daarop ingaat, dan is daarmee een overeenkomst gesloten. De winkel mag dat aanbod niet herroepen door te zeggen dat er een typefout gemaakt is. Alleen als de typefout zo evident is dat jij had moeten snappen dat het aanbod niet legitiem was (bijvoorbeeld diezelfde monitor voor 67 euro), dan mag de winkel annuleren. De algemene voorwaarden kunnen hier niets aan veranderen. (Dit is overigens geen security-vraag, maar goed.)

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (20)
10-02-2011, 10:41 door Syzygy
Ga halen die Monitor, wat is het trouwens voor merk, een Eizo
10-02-2011, 12:14 door Anoniem
Geldt dit alleen voor consumenten? of ook voor zakelijke aanbiedingen? Ik heb aan den lijve ondervonden hoe bedrijven consumenten rechten wegwuiven omdat ik dingen vanuit de BV had besteld. Groet, Bart Bockhoudt
10-02-2011, 12:22 door Preddie
Dit gebeurde ook in de mobile app van Albert Heijn. Afgelopen zondag stond daar een bonus aanbieding: 4 flessen cola van 5,68 voor 1,17. Toen ik maandag in de winkel stond moest ik in eens 4,69 per 4 flessen afrekenen .....

Als ik het goed begrijp heb ik nu het recht om terug te gaan naar de winkel en het product af te nemen tegen de prijs die zij in de webapp hebben vermeld...... of zit het in dit geval anders ?
10-02-2011, 12:58 door Wim ten Brink
Okay, voor 90 euro zul je dus de nodige moeite moeten doen om alsnog die monitor voor de lagere prijs te krijgen. Ook al verliest de webwinkel het aan het eind, het is maar de vraag of je daadwerkelijk zoveel moeite wilt doen voor een nieuwe monitor. Plus, zolang de kwestie loopt zit je vast zonder monitor. En daarna ben je misschien niet meer welkom als klant bij die webwinkel.

Maar even iets anders... De webwinkel zegt niets over typfouten maar zegt doodleuk dat het betreffende model niet meer op voorraad is maar dat ze wel een nieuwer model kunnen leveren voor een kleine meerprijs... Of het oude model ooit nog op voorraad komt is dan nog maar de vraag, maar het geeft hen de kans om de fout "ongemerkt" te corrigeren. Mag dat wel?
10-02-2011, 13:02 door Anoniem
Ook heel simpel, annuleren en nooit meer terugkomen. Had een vergelijkbare ervaring , Videokaart besteld ( + nog wat ), 4 op voorraad, betaald met ideal, op. Ik zeg doe dan die maar ( 2 euro duurder ). Nee, eerst verschil lappen, met een air van hoe kunt u dat ons aandoen.
Nooit meer koop ik er.
10-02-2011, 13:29 door PeterB
Het antword van Arnoud is wel erg rechtlijnig, in de praktijk heb je nog te maken met leveringsvoorwaarden. daarin kan staan dat - zeker als het een webshop is - men levert onder voorbehoud van ...typefouten. Althans bij een beetje webshop staat dat erin dat typefouten hun ( en jou ) niet kunnen binden aan een prijs. Onderaan een foldertje van de supermarkt of wie dan ook staat ook vaak " Onder voorbehoud van typefouten" . Dus alleen die typefout kan de leverancier wel wegpoetsen door dit aannemelijk te maken. Zeker als de prijs op de site beduidend voordeliger is dan bij andere shops.

Ergo, staat de zelfde monitor bij andere webshops voor 760 Euro, dan kunnen ze aannemelijk maken dat het 760 moest zijn en niet 670,-

Verder staan er vaak ook regels in leveringsvoorwaarden dat de leverancier een koop ongedaan kan maken zonder opgaaf van redenen te hoeven geven. Dus ze kunnen er dan altijd onderuit.

Conclusie, lees de leveringsvoorwaarden. Als daar niets in staat wat hen zou kunnen beperken jou te leveren ( stom van ze ) dan zullen ze inderdaad wel moeten.
10-02-2011, 13:43 door Arnoud Engelfriet
@PeterB: Ik schrijf nu net dat algemene voorwaarden (=leveringsvoorwaarden) de winkel niet kunnen redden. Het is gewoon niet rechtsgeldig om te zeggen "onder voorbehoud van typefouten".

Als jij me een realistisch klinkend aanbod doet, en ik zeg ja, dan zitten wij daar beiden aan vast (art. 3:35 BW). Jij kunt niet achteraf zeggen "oh nee sorry laat maar ik bedoelde een andere prijs". Ook niet als je een voorbehoud van typefouten hebt. Ook niet als in de leveringsvoorwaarden staat "wij mogen uw bestelling om iedere reden weigeren".

Alleen als de prijs zó laag is dat ik had moeten weten dat die niet realistisch is (monitor voor 7,60 euro ipv 760) dan kun jij er onderuit. Zie het [url=http://jure.nl/bc2420]Otto-arrest[/url] waarin een TV niet voor 99 euro verkocht was. Hoewel Otto een keurig voorbehoud in de voorwaarden had, trekt het Hof zich daar niks van aan. Otto wint alleen omdat consumenten moeten weten dat het soort tv waar het om ging, niet voor 99 euro de deur uit gaat. (Tenzij er een héél grote tekst bij staat met "Wij zijn knettergek-weken, de allerlaagste afbraakprijs alleen vandaag" misschien.)

Waarom zet iedereen dan toch "prijswijzigingen voorbehouden" onder zijn folders? Goeie vraag. Ik vermoed vooral omdat iedereen dat doet, en vanwege "baat het niet dan schaadt het ook niet". Als je 90% van de consumenten weet af te bluffen met die zin, dan scheelt dat 90% onterechte leveringen.
10-02-2011, 13:46 door Wim ten Brink
Gewoon zorgen dat je geen fouten op de site hebt staan als het om de prijs gaat! :-) Dat scheelt 100% onterechte leveringen. :-)
Maar goed, stel... Ik begin een webwinkel en wil mijzelf beschermen tegen dit soort domme fouten. Wat kun je dan doen? (Om jezelf dus te beschermen tegen foutieve prijzen, dus opeens is het security-gerelateerd!)
10-02-2011, 13:52 door SirDice
Door WorkshopAlex: Maar goed, stel... Ik begin een webwinkel en wil mijzelf beschermen tegen dit soort domme fouten. Wat kun je dan doen? (Om jezelf dus te beschermen tegen foutieve prijzen, dus opeens is het security-gerelateerd!)
Het 4 ogen principe. Iemand klopt de bedragen in en iemand anders controleert ze.
10-02-2011, 13:54 door SirDice
Door Arnoud Engelfriet: Waarom zet iedereen dan toch "prijswijzigingen voorbehouden" onder zijn folders? Goeie vraag. Ik vermoed vooral omdat iedereen dat doet, en vanwege "baat het niet dan schaadt het ook niet". Als je 90% van de consumenten weet af te bluffen met die zin, dan scheelt dat 90% onterechte leveringen.
Zo zie je ook vaak in het uitgaansleven van die bordjes bij de garderobe, De directie is niet aansprakelijk voor eventuele diefstal etc. etc. Als er echter geld wordt gevraagd voor de garderobe zijn ze wel degelijk aansprakelijk te stellen, hoeveel van die bordjes ze ook hebben hangen. En inderdaad 90% poeier je op die manier lekker af.
10-02-2011, 13:58 door Wim ten Brink
Door SirDice:
Door WorkshopAlex: Maar goed, stel... Ik begin een webwinkel en wil mijzelf beschermen tegen dit soort domme fouten. Wat kun je dan doen? (Om jezelf dus te beschermen tegen foutieve prijzen, dus opeens is het security-gerelateerd!)
Het 4 ogen principe. Iemand klopt de bedragen in en iemand anders controleert ze.
Dat voorkomt een aantal fouten, maar niet alle. Ik wil mijzelf beschermen tegen alle mogelijke fouten, zodat ik de klant ook de laagste prijs kan bieden.
10-02-2011, 14:07 door PeterB
@Arnoud

De algemene voorwaarden, algemene bepalingen, leverings voorwaarden of hoe je ze ook wilt noemen zijn ten alle tijden onderdeel van het gesloten ( of te sluiten ) koopcontract ( overeenkomst ).

Die bepalingen zijn er om aan de klant aan te geven waar deze op kan rekenen en waar niet, waar de leverancier zich aan moet houden en waar niet. Ze zijn onlosmakelijk onderdeel van de overeenkomst en in veel van die dingen staat ook dat een opdracht tot levering ( koop ) automatisch instemming geeft met de leveringsvoorwaarden. Dus daar zit je dan aan vast.

Het Otto voorbeeld had opgegaan waren het niet dat daar de verschillen inderdaad te groot waren en is die zaak dus op die gronden afgehandeld. Ik vraag me ernstig af of een rechter ( kanton in dit geval ) de levering zou toewijzen als er duidelijk in de voorwaarden staat dat type en/of drukfouten de overeenkomst niet binden. dat geldt dan beide kanten op.

Aanvullend is er zoiets als de colportagewet waaronder aankopen op afstand vallen, dus ook webshops zitten daar aan vast net als alle andere postorders. Die aankoop kun je binnen 7 of 14 dagen annuleren, volgens mij is dat ook tweeledig dus kan ook de verkopende partij de order annuleren, maar van dat laatste ben ik niet zeker.
10-02-2011, 14:30 door ej__
@PeterB: Het is verstandiger om niet -als niet-jurist- in discussie te gaan met een jurist die op zijn vakgebied bezig is. Je hebt geen goede argumenten waar de argumenten van Arnoud uitermate steekhoudend zijn. Overigens zijn soortgelijke vragen en gelijkluidende antwoorden als dat van Arnoud al talloze malen op een heleboel internet fora voorbijgekomen.

Nog even voor jouw begrip: Algemene voorwaarden (als die tenminste ten tijde van de koop zijn verstrekt(!)) zijn geldig, tenzij (en hier zit de crux) ze in strijd met de wet zijn. Van dit laatste is hier sprake. Sinds de invoering van het NBW is het niet mogelijk om afspraken te maken die in strijd met de wet zijn, deze afspraken zijn dan automatisch ongeldig.

Je kunt best in je algemene voorwaarden zetten dat de Wet Kopen op Afstand niet geldig is, maar helaas, daar trekt een rechter zich helemaal niets van aan.

En nee, de verkopende partij kan een verkoop niet annuleren op grond van genoemde wet, de KOPER wordt beschermd (want wordt gezien als de zwakke partij), en niet de verkoper.
10-02-2011, 14:47 door Anoniem
@PeterB

Artikel 3:35 BW is dwingend recht, dit houdt in dat je hier dus niet van af kan wijken middels bijvoorbeeld algemene voorwaarden. Verder kan alleen de koper bij een koopovereenkomst op afstand de overeenkomsten ontbinden en dus niet de verkoper, zie artikel 7:46d lid 1 BW
10-02-2011, 14:56 door Arnoud Engelfriet
@PeterB: Algemene voorwaarden zijn -mits juist ter hand gesteld- deel van de overeenkomst maar vernietigbaar als ze onredelijk bezwarend zijn (art. 6:233 BW) of als ze in strijd zijn met de wet (art. 6:248 BW of 3:40 BW). Zoals ej al opmerkt, je kunt dwingendrechtelijke bepalingen uit de wet niet opzij zetten in algemene voorwaarden.

Het recht om een koop op afstand te annuleren (art. 7:46d BW) geldt alléén voor de consument, en niet voor de winkelier. Dit staat letterlijk in het wetsartikel ("heeft de koper het recht").

@WorkshopAlex: Er is geen juridische "quick fix" waardoor je tegenover consumenten in alle gevallen gedekt bent. De wetgever heeft een expliciete keuze gemaakt: de consument moet worden beschermd tegen de grote boze winkelier. En dat betekent dat jij als winkelier soms de lasten moet dragen van je fouten (ook bij geen opzet). Typ je 7,95 waar je 9,75 bedoelde, dan heb je pech. Geen disclaimer of waarschuwing die dat kan veranderen.

Het enige dat jou als winkelier helpt, is dat geen consument voor 1,80 gaat procederen.
10-02-2011, 16:04 door SirDice
Door WorkshopAlex:
Door SirDice:
Door WorkshopAlex: Maar goed, stel... Ik begin een webwinkel en wil mijzelf beschermen tegen dit soort domme fouten. Wat kun je dan doen? (Om jezelf dus te beschermen tegen foutieve prijzen, dus opeens is het security-gerelateerd!)
Het 4 ogen principe. Iemand klopt de bedragen in en iemand anders controleert ze.
Dat voorkomt een aantal fouten, maar niet alle. Ik wil mijzelf beschermen tegen alle mogelijke fouten, zodat ik de klant ook de laagste prijs kan bieden.
Je kunt je nooit tegen alle mogelijke fouten indekken, dat is nu eenmaal het risico van een onderneming. Ik meen me te herinneren dat je je wel kan verzekeren voor dit soort zaken waardoor je in ieder geval het risico aanzienlijk kan verkleinen.
10-02-2011, 22:20 door Anoniem
http://www.apple4ever.nl/?p=987

Typefoutje in de folder. Some dodo heeft de prijs van het dock zonder keyboard bij het dock met keyboard gezet. Dus ik naar de Dixons. Uitverkocht, maar andere filialen hadden ze nog wel. Er is even rondgebeld, en na het weekend kon ik 'm ophalen, tegen de prijs uit de folder.

Stom van ze, maar zo hoort het.
11-02-2011, 23:08 door Anoniem
En hoe zit dit dan als je een bestelling hebt gedaan, een bevestiging hebt gekregen, het artikel niet op voorraad is, en je 2 dagen later te horen krijgt van de webshop dat de bestelling geannulleerd is omdat de prijzen van de leverancier ineens met 150,- zijn gestegen en men het artikel dus niet meer voor de jouw bestelde prijs geleverd kan worden?
13-02-2011, 13:55 door Wim ten Brink
Door Anoniem: En hoe zit dit dan als je een bestelling hebt gedaan, een bevestiging hebt gekregen, het artikel niet op voorraad is, en je 2 dagen later te horen krijgt van de webshop dat de bestelling geannulleerd is omdat de prijzen van de leverancier ineens met 150,- zijn gestegen en men het artikel dus niet meer voor de jouw bestelde prijs geleverd kan worden?
Grappig genoeg is dit mij een keer overkomen. Bij CentralPoint wilde ik een Acer Veriton L480G bestellen om als mini-PC met Windows 2008 als kleine thuis-server te dienen. De site gaf aan dat er nog 5 in voorraad waren en ik heb meteen besteld en met iDeal afgerekend. Krijg ik vervolgens een emailtje dat ze toch kennelijk door hun voorraad heen waren geraakt en dit model niet meer leverbaar hadden, maar ze hadden een alternatief die ze voor een meerprijs konden leveren, namelijk de ***tromroffel*** Acer Veriton L480G!
Ja, lees maar goed: de voorraad was op maar ze hadden dezelfde computer opnieuw in voorraad gekregen. Alleen, in plaats van een Intel dual-core E5400 zat er nu een Intel Dual-core E5500 in.
Maar goed, het prijsverschil was maar 20 Euro en ik had CentralPoint er even op gewezen dat ze dat prijsverschil beter zelf konden compenseren en zo een tevreden klant te houden. Helaas, daar waren ze niet toe bereid, maar ik wilde best graag die specifieke computer. (Want, klein, compact en lekker goedkoop.) Dus toch de 20 Euro verschil betaald en de computer ontvangen. (En die draait nu perfect als een web server!) Alleen, jammer voor CentralPoint hoor, maar dit soort acties leveren geen goede reviews op van mij. Hadden ze dat verschil kwijt gescholden dan had ik graag gezegd wat een fantastisch bedrijf het is. Helaas, deze actie van CentralPoint is voor mij reden om mensen maar af te raden om bij hen producten te kopen simpelweg wegens deze manier waarop ze met vaste klanten omgaan.
Kortom, 20 Euro is voor een webwinkel het verschil tussen een goede en slechte review...
16-04-2012, 16:32 door Anoniem
Volgens mij kan er sprake zijn van twee soorten situaties.

1) Een webshop waarbij je een winkelmandje laad, de betaling doet en klaar. Je hebt dus eigenlijk al een product gekocht.

2) Een folder, waarin een typfout mag staan, want, je bent nog geen koop aangegaan. Dus voordat je koopt kan er nog gezegt worden: hey er klopt iets niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.