image

ING, ABN Amro en Rabobank doelwit digitale bankrover

maandag 9 januari 2012, 13:31 door Redactie, 8 reacties

De drie grootste Nederlandse banken zijn het doelwit van een Trojaans paard dat gespecialiseerd is in het plunderen van online bankrekeningen. Toen de Carberp Trojan voor het eerst eind 2010 ontdekt werd, wilde beveiligingsbedrijf Trusteer niet zeggen om welke Nederlandse banken het ging. Security.nl ontdekte aan de hand van gepubliceerde screenshots van de broncode, dat het in ieder geval om de Rabobank ging.

Het Tsjechische anti-virusbedrijf ESET publiceerde onlangs een blogposting, waarin het verschillende Russische banken noemde die door de malware werden aangevallen. We vroegen de virusbestrijder welke Nederlandse banken het doelwit van Carberp zijn. Als antwoord verwijst ESET naar een presentatie die tijdens de CARO conferentie werd gegeven. Dit is een conferentie voor anti-virusbedrijven en onderzoekers. Uit gepubliceerde screenshots blijkt dat het naast Rabobank ook om ING en ABN Amro gaat. De malware injecteert tijdens het inloggen een aantal aanvullende schermen en/of pop-ups die slachtoffers om aanvullende gegevens vragen.

Kill user
De malware beschikt over verschillende mogelijkheden om zichzelf te updaten of aanvullende bestanden te installeren. Carberp kan zichzelf van het systeem verwijderen en is sinds de nieuwste versie in staat om ook het Windows account van de gebruiker te verwijderen.

Ondanks de mogelijkheid om Nederlandse bankrekeningen te plunderen, is de Carberp vooral actief in Rusland, Oekraïne, Spanje en de Verenigde Staten. De malware verspreidt zich via ongepatchte beveiligingslekken, bijvoorbeeld in Java.

Reacties (8)
09-01-2012, 21:37 door Anoniem
Sometimes, In de wereld van computers is niks veilig. Dat weet je heel goed.
De veiligste manier om te bankieren is om naar de balie te gaan en je overschrijvingskaarten te deponeren.
De banken zijn niet verantwoordelijk voor het feit dat de consument tele- en internet bankieren eist.
Want telebankieren=computer=makkelijk.
Het is aan de consument om de malware buiten de deur te houden.
09-01-2012, 23:48 door Anoniem
FF9 zit daar voor 1 popubloker=ad-bloker . en dus ik heb daar geen last van gehad
10-01-2012, 00:46 door Ferryvb
Wat ik opmaak uit het artikel is dat er code geïnjecteerd word om "aanvullende" gegevens te bemachtigen door pop-ups en extra schermen. Dit zou een normale computer gebruiker wel moeten opvallen lijkt mij. Zolang er niet geknoeid word met bijvoorbeeld het rekening nummer waar de transactie heen gaan en daarbij eventueel het bedrag is dit gewoon onoplettendheid. Het gaat immers om geld en daar zouden gebruikers serieus mee om moeten gaan.
Het mogelijk verwijderen van de Windows account en daarmee het nagaan van een transactie is wel een groot risico en hiermee zou het veranderen van rekening nummer wel een optie zijn omdat pas erg laat uit zou komen.

Beveiliging software op een computer is geen + maar een must, en overschrijven via acceptgiro is (vaak) ook nog steeds mogelijk.
Zorg er daarom voor dat computer goed beveiligt is (virus scanner + firewall en malware scanner) en alle software up to date is.

Juist omdat het om geld gaat is het wachten tot iemand er misbruik van wil maken.
10-01-2012, 01:19 door intrax
De malware wordt steeds gewiekster en het is slechts een kwestie van tijd voor de hele eb-applikatie kan worden overgenomen en gemanipuleerd door de hacker. Het wordt hoog tijd, dat de banken hun eb-applikaties in een volledig afgesloten sandbox omgeving laten werken i.p.v. in een gewone browser, zodat dit niet meer mogelijk is. De endpoint security op eb-client is op dit moment ver beneden de maat !
10-01-2012, 08:24 door SLight
Door intrax: De malware wordt steeds gewiekster en het is slechts een kwestie van tijd voor de hele eb-applikatie kan worden overgenomen en gemanipuleerd door de hacker. Het wordt hoog tijd, dat de banken hun eb-applikaties in een volledig afgesloten sandbox omgeving laten werken i.p.v. in een gewone browser, zodat dit niet meer mogelijk is. De endpoint security op eb-client is op dit moment ver beneden de maat !

Een sandbox heeft meer als doel om de uitvoer van codes te beperken, maar zou de bank dit doen dan kan er alsnog wat mis gaan aan de clientzijde: https://secure.security.nl/artikel/39798/1/ING%2C_ABN_Amro_en_Rabobank_doelwit_digitale_bankrover.html.

Malware die extra forms invoegt is niet echt makkelijk door de bank te bestrijden en aangezien de smartphone/tablet beveiliging nog in de kinderschoenen staat zullen we denk ik ook daar in de toekomst malware zien. Zeker als je bedenkt dat bij het abn amro internetbankieren een externe apparaatje (edentifier) terwijl bij de mobiele app je je pincode moet intoetsen.
11-01-2012, 08:30 door Anoniem
Security is een vieze business ..ze hebben mij gewoon ad kant gezet na wat vragen die echter nogal gevoelig lagen.
26-01-2012, 10:01 door Anoniem
Zoals gebruikelijk ligt de waarheid weer eens in het midden.

De banken hebben de consument gedwongen te gaan telebankieren, en gaan daar steeds verder in. Nu zijn we op het punt aanbeland dat er voor elke baliehandeling betaald moet gaan worden, maar inmiddels betalen we ook voor het betaalpakket via internetbankieren. Ondanks alle efficiëntievoordelen zijn banken dus blijkbaar nog steeds niet in staat efficiënt te werken, en leveren al die bezuinigingen en weggereorganiseerde baliemedewerksters dus niet voldoende op om de bonussen te betalen, eehh sorry, dat moet natuurlijk het goed georganiseerde en goed beveiligde, kostenbesparende computerpark zijn.

Vorig jaar en dit jaar hebben we een paar dingen meegemaakt met banken die de gemiddelde consument niet geloofd. Gelukkig hebben we de bewijzen zwart op wit, en na deze 'incidenten' is mij wel duidelijk dat banken meer kapot maken dan je lief is.

Een goede oplossing is er feitelijk ook niet, behalve zoveel mogelijk contant geld opnemen en weer lekker ouderwets contant te gaan betalen. Dan hebben banken straks geen poot meer om op te staan als ze de volgende kostenverhogende maatregelen door willen voeren ter financiering van hun bonuscultuur.

Hè, doe ik het weer. Dat moet natuurlijk zijn voor de investeringen in beveiliging, dienstverlening en efficiëntie. Natuurlijk geloven we hen op hun woord, maar het blijft toch vreemd dat al die investeringen voor ons alleen maar kostenverhogend werken. Dan gaat er ergens iets heel erg mis met al die investeringen. Ik ben zelf ondernemer, en investeer in zaken die geld opleveren. Banken schijnen te investeren in zaken die (de klant) geld kosten, want de marges op hypotheken en leningen zijn nog nooit zo hoog geweest als nu, de kosten betaalrekeningen en transacties worden nu zowel zakelijk als privé doorbelast aan de klanten, baliehandelingen worden apart afgerekend, en pin- en idealtransacties worden door de ondernemer betaald.

Dan is mijn heel eenvoudige conclusie dat er ergens heel veel geld aan een strijkstok blijft hangen of in de zakken van bestuurders verwdwijnt, want de aandeelhouders zien er ook al niet veel van terug.

En wat die beveiliging betreft: Ik ben groot voorstander van zo min mogelijk regels, maar voor dit geval vindt ik het noodzakelijk dat wettelijk vastgelegd wordt dat banken verantwoordelijk zijn. Terugbetaling van geplunderde rekeningen zou binnen 3 dagen na melding voor 100% gegarandeerd moeten zijn!
30-01-2012, 13:47 door Anoniem
Banken = Mafia!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.