image

"Meer banken moeten pinnen buiten Europa blokkeren"

vrijdag 18 mei 2012, 17:30 door Redactie, 15 reacties

De afgelopen jaren is de fraude in het elektronische betalingsverkeer sterk toegenomen, zowel overheid als bedrijfsleven moeten dan ook meer actie tegen skimmers ondernemen. Daarvoor pleit het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), een samenwerkingsverband tussen De Nederlandsche Bank en belangenorganisaties van de detailhandel, horeca, benzinestations, banken en consumenten.

In een brief aan de Minister van Veiligheid en Justitie verzoekt het MOB de capaciteit te verhogen van de publiek-private aanpak van fraude en criminaliteit in het betalingsverkeer.

Magneetstrip
Daarbij prijst het samenwerkingsverband de maatregel van banken om de magneetstrip standaard uit te schakelen buiten Europa. "Het wordt op deze manier criminelen veel moeilijker gemaakt om te profiteren van het skimmen. De consument heeft hierbij echter wel de mogelijkheid om wanneer nodig de betaalpas te activeren voor buiten Europa."

Het MOB juicht deze ontwikkeling toe en roept de banken op om te bezien in hoeverre dit breder kan worden ingevoerd. Volgens het MOB laat dit echter onverlet dat ook ondernemers moeten blijven investeren in de veiligheid van hun betaalautomaten. Onlangs kondigde de ING aan dat het pinpassen van klanten niet buiten Europa zal blokkeren.

Reacties (15)
18-05-2012, 18:00 door yobi
Een goed plan; Misschien handig om het na 1 juli in te voeren
18-05-2012, 18:00 door Anoniem
Dat de magneetstrip verdwijnd vind ik niet zo erg op een pinpas,maar de blokkade buiten Europa vind ik wel erg,wat sommige banken doen.
Ben ik even blij dat die blokkade er bij mijn bank niet is.
18-05-2012, 18:51 door Anoniem
Zijn er ook andere banken dan de Rabobank dan? :-O
18-05-2012, 20:30 door Anoniem
Laat mensen zelf in hun internetbankieren regelen in welke landen ze hun pas aan danwel uit willen zetten ?
18-05-2012, 21:59 door Anoniem
Prima maatregel. Maar waarom kan de klant eigenlijk niet zelf kiezen, in welke landen hij zijn pinpas wil kunnen gebruiken? Te ingewikkeld? Geef dan een paar keuzen, naar believen aan- of uit te zetten: alleen Nederland, ook de buurlanden, Europa, wereld. Ofzo. Het gaat er om dat ik als klant zelf een veiligheidsniveau wil kunnen kiezen.
18-05-2012, 22:52 door Anoniem
Ik kan mij niet voorstellen dat in de tijd van internet bankieren het erg lastig is om bij je persoonlijke instellingen een vakje "Blokeer pas buiten Europa" te maken. Dus waarom heeft iedere bank dit nog niet?
19-05-2012, 12:14 door spatieman
internet bankieren gewoon verbieden !
19-05-2012, 15:00 door Anoniem
Door spatieman: internet bankieren gewoon verbieden !

WAT heeft dit nou met internet bankieren te maken ?? achterlijke debiel !
19-05-2012, 18:47 door Anoniem
Practisch: klant is in buitenland, weet niet dat haar bank een blokkade geplaatst heeft en ze gaat pinnen. Pinpas duur gleuf, pincode intikken, wachten op transactie goedkeuring bij bank..... geen transactie mogelijk. Ze verontschuldigd zich en mag naar een geldautomaat om te pinnen. Daar wederom geen geld. Politie erbij en zo begon de vakantie gezellig. Na een paar uur de bank maar eens bellen... op een Nederlands kantoortijdstip buiten het weekend zijn ze namelijk pas bereikbaar voor dit soort problemen. Ja met uw bank, we blokkeren uw rekening momenteel mevrouw - oh uw vakantie loopt wat in het water. Ja had u uw rekening maar moeten vrijgeven voor betaling in het buitenland. Dat wist u niet, wat vervelend. Maar goed, gelukkig hebben wij nog wat extra kunnen verdienen aan uw centjes. U kunt nu weer pinnen hoor.

Dagje later, klant heeft een paar transacties gedaan en is eindelijk echt aan haar vakantie begonnen. Nog een betaling, lekker etentje. Piep, transactie niet toegestaan - onvoldoende saldo. Wat!! Ze is nu witheet. Er stond zeker EUR 1000,= aan vakantiegeld op de betaalrekening en incasso's had ze zelf al geblokkeerd omdat de banken die ongecontroleerd toestonden zodat ze steeds weer moest storneren terwijl de dieven geen stro in de weg werd gelegd door de banken.

Tring, tring, ja dag mevrouw met fijn dat u belt. O u bent niet zo blij - ja ik zie het, er zijn wat transacties gedaan in een paar dure winkels in Parijs. U bent daar niet geweest, u zit in Key West....

De moraal van dit verhaal: als klant draai je altijd driedubbel op voor de problemen die de banken veroorzaken. 1) je moet banken betalen om geld bij ze te laten beheren waar ze flinke winst op maken zonder maar iets uit te vreten. 2) Banken verzinnen de meest luie manieren om zogenaamd je geld te beheren, als het mis gaat door hun wanprestaties ben je uiteindelijk zelf de pineut wat betreft ergenis en kosten - zelfs als je achteraf je geld 'terug' krijgt. 3) in de afgelopen 30 jaar is er meer schade geleden door onrechtmatige automatische incasso's dan door skimmen! Maar aan die onrechtmatige incasso's, het storneren/weigeren en keer op keer mogen proberen te incasseren verdienen de banken geld en aan het skimmen niet! Gaat nog leuk worden met de Europese incasso...
19-05-2012, 18:54 door Anoniem
Weer een geval van de gevolgen bestrijden en niet de oorzaak. De banken hadden wat beter/langer moeten nadenken en testen alvorens de hele bevolking min of meer te 'verplichten' digitaal te gaan bankieren. Nu criminelen gaten schieten in hun software, wordt de klant daarvan de dupe middels restricties op juist dat digitaal bankieren wat ons juist opgelegd is door diezelfde banken. Van de pot gerukt dus........................
19-05-2012, 19:31 door Anoniem
als we zo beginnen is de einde nog niet in zicht.. goed gedaan ING..de klant staat centraal niet de hackers...zo hoort het..
20-05-2012, 05:14 door Anoniem
Handig hoor, dat buitenland.
Even pasje doorhalen, handtekening zetten en klaar is Klara.

Wat nou, pincode intoetsen.
20-05-2012, 11:52 door Anoniem
Voorkoming van kapitaalvlucht door de banken. Inperking van burgerlijke vrijheden.
21-05-2012, 00:39 door Anoniem
Na de banken zijn de OV-organisaties de nieuwe graaiers.
Teveel macht geven we uit handen aan vage organisaties die zogenaamd het beste met ons voor hebben maar ondertussen sluwe wegen gevonden hebben om je laatse geld uit je zakken te halen.
21-05-2012, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem: als we zo beginnen is de einde nog niet in zicht.. goed gedaan ING..de klant staat centraal niet de hackers...zo hoort het..

Beetje naief vind je niet? Wie gaat de schade betalen van scimmen? Dat is niet de ING...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.