image

Internetbankieren via open wifi-netwerken weer toegestaan

donderdag 30 januari 2014, 14:40 door Redactie, 6 reacties

Door de nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren die sinds 1 januari van dit jaar gelden is het weer voor consumenten toegestaan om via open wifi-netwerken te internetbankieren of mobiel te bankieren. Dit was eerst namelijk verboden, zo laat minister Dijsselbloem van Financiën weten.

De minister reageerde op vragen van PvdA-Kamerlid Nijboer. De veiligheidsregels stellen waar consumenten aan moeten voldoen als ze in het geval van fraude zeker hun geld willen terugkrijgen. Volgens Dijsselbloem gaat het niet om nieuwe regels, maar zijn alleen de onderlinge verschillen tussen banken geschrapt, zodat voor iedereen dezelfde regels gelden.

"Ook zijn verouderde regels geschrapt, zoals het verbod te internetbankieren en/of mobielbankieren via onbeveiligde draadloze netwerken. De regels komen op mij niet onredelijk over. Dit gevoel wordt nog gesterkt door de wetenschap dat de uniforme veiligheidsregels tot stand zijn gekomen in nauw overleg met de Consumentenbond", zo stelt de minister.

Het toestaan van het gebruik van open wifi-netwerken voor internetbankieren is opmerkelijk. Dit wordt door allerlei experts, banken en overheidsinstanties in het buitenland juist afgeraden omdat het allerlei risico's met zich kan meebrengen.

Aansprakelijkheid

Dijsselbloem laat verder weten dat het niet navolgen van een deel van de regels niet inhoudt dat klanten in het geval van fraude met internetbankieren niet vergoed worden. "Daarnaast wordt regelmatig de suggestie gewekt dat de consument bij het niet naleven van de uniforme veiligheidsregels per definitie 'grof nalatig' zou zijn, waarbij hij of zij aansprakelijk zou zijn voor de volledige schade. Dit zou echter niet in lijn zijn met het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht."

De minister zou van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben begrepen dat banken zich er bewust van zijn dat een gemiddelde consument zich niet 100% tegen internetcriminelen kan beveiligen. "Het niet naleven van een beperkt onderdeel van de uniforme regels betekent daarom niet per definitie dat de consument aansprakelijk wordt gesteld voor de schade, zo benadrukt de NVB", aldus de minister. Hij herhaalt zijn eerdere opmerking dat alleen de rechter kan vaststellen of er in een individueel geval sprake van grove nalatigheid is.

Reacties (6)
30-01-2014, 15:32 door Anoniem
"De regels komen op mij niet onredelijk over." zegt hij.
Maar dan heeft hij niet nagedacht over de handhaafbaarheid van die regels.
Allerlei eisen die gesteld worden aan de computer, hoe wil de bank controleren of de consument daaraan voldaan heeft?
Lijkt me toch tamelijk onredelijk om de computer in beslag te nemen en forensisch te laten onderzoeken.
En als de consument slim genoeg was om zelf te kunnen vaststellen of hij aan de eisen voldeed dan had hij vast ook
geen malware gehad.
30-01-2014, 18:18 door Anoniem
"De regels komen op mij niet onredelijk over. "

Dit klinkt als de uitspraak van een leek die niet weet waar hij het over heeft. Zou Dijsselbloem verder de banken al eens hebben gevraagd of er bij vermeende nalatigheid van een gedupeerde klant ook gekeken wordt naar een causaal verband tussen de vermeende nalatigheid en de opgelopen schade ? Dergelijke vragen lijken mij van wezenlijk belang.

"Allerlei eisen die gesteld worden aan de computer, hoe wil de bank controleren of de consument daaraan voldaan heeft?"

Da's niet zo moeilijk. Mijn werk controleert met een Juniper Netscreen oplossing ook of ik mijn updates heb geinstalleerd en dergelijke op mijn laptop voor ik toegang krijg tot ons corporate VPN.
30-01-2014, 18:19 door Anoniem
"En als de consument slim genoeg was om zelf te kunnen vaststellen of hij aan de eisen voldeed dan had hij vast ook
geen malware gehad."

Hoezo, wat nou als het om nieuwe malware gaat die niet door de virusscanner wordt herkend ?
30-01-2014, 21:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Hoezo, wat nou als het om nieuwe malware gaat die niet door de virusscanner wordt herkend ?

Malware houd je niet tegen met een virusscanner maar met een fatsoenlijke inrichting van je systeem en een
verantwoord gedrag van de gebruiker.
Een virusscanner is alleen maar een leuk extra vangnet maar geen primaire beveiliging.
31-01-2014, 02:15 door Anoniem
"Hij herhaalt zijn eerdere opmerking dat alleen de rechter kan vaststellen of er in een individueel geval sprake van grove nalatigheid is" maar vergeet te zeggen dat de rechtsgang voor de gemiddelde consument onbetaalbaar geworden is!
De grove nalatigheid komt van de banken, een kroppen sla kweker van wageningen die opeens verstand heeft van financien? Wanneer men met vuur speelt, kan zich lelijk verbranden, de ict-analfabeten bij de banken.......... de projectmanagers die alles in Jip-en-Janneke-taal voorgekouwd moeten hebben omdat ze het anders niet begrijpen... doet mij herinneren aan "The Fifth Element": Big Bada BOOM!
03-02-2014, 13:39 door Anoniem
Ik denk dat ik voor iedere transactie toch maar even met de bank ga bellen, om mijn windows updates, virusdefinities, java/acrobat/flash versies, firewall settings te laten controleren. Gewoon om er zeker er van te zijn dat mij niets verweten kan worden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.